تاریخ انتشار: 1398/08/20 00:52
بجا مانده از بازی جذاب لیورپول و منچسترسیتی؛
کد خبر: 81299

نبرد تاکتیک ها؛ شکست مجدد گواردیولا برابر کلوپ

تیم های لیورپول و منچسترسیتی در هفته دوازدهم به مصاف یکدیگر رفتند.
نبرد تاکتیک ها؛ شکست مجدد گواردیولا برابر کلوپ

دیدار جذاب،سریع ،تماشایی وپرگل مهمترین دیدار قاره سبز دراین هفته را قرمزپوشان آنفیلد از فیروزه پوشان شهر منچستر بردند تا با ۳۴ امتیاز و به تنهایی بر صدر جدول لیگ برتر جزیره تکیه زنند.آنها با این پیروزی اختلاف امتیاز خود با من سیتی جدی ترین رقیب آنها برای کسب قهرمانی را به عدد ۹ امتیاز رساندند.

کلوپ بخوبی با اندیشه ها و تفکرات پپ آشنایی دارد.ازسویی دیگر پپ در کمتر دیداری همانند بازی مقابل کلوپ با استرس تیمش را وارد زمین می کند.پرس شدید ، دوندگی بی امان ،پاس و لمس توپ و سرعت انتقال حرف اول مهمترین دیدار لیگ برتر تا بدینجای فصل بود که شاگردان کلوپ فوق العاده از انواع پاس ها ،بویژه قطری و طولی و عرضی استفاده کردند،آنها از لحظاتی که باید کار را تمام‌ می کردند،توانستند،شاگردان پپ را زمین گیر کنند.

گل اول حاصل یک ضدحمله از سمت چپ خودی و راست سیتی توسط مانه تدارک دیده شد و اشتباه محض مدافعین سیتی در دفع ناقص توپ و اضافه شدن فابینیو که یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان‌این دیدار بود،رقم خورد،شکل و نوع ضربه زدن او در قالب شوت واقعا برای یک هافبک دفاعی عقب زمین در مدل ۳-۳-۴ ،آموزشی بود.

گل دوم لیورپول نیز حاصل یک کار برنامه ریزی شده بود،ارسال بلند و تعویض بازی عالی آرنولد ،مدافع راست برای روبرتسون مدافع چپ و حرکت این مدافع سرعتی لیورپول و عدم پوشش آن منطقه توسط واکر و رودری و‌حتی برناردو،درنهایت ارسال مواج او را صلاح در سراسیمگی و سردرگمی خط دفاعی من سیتی به گل دوم مرسی ساید نشینان تبدیل کرد،تا در ادامه منچسترسیتی آشفته ای تا پایان نیمه اول را ببینیم.

نیمه دوم را سیتی زن ها خوب شروع کردند و از طرفی لیورپولی ها نیمه دوم را با کنترل و اداره بازی و تدارک دیدن ضدحملات با استفاده از پاس های بلند و طولی با استفاده از سرعت ویرانگر صلاح و مانه و جابجایی و مشغول کردن مدافعین سیتی توسط فرمینو ادامه دادند.

گل سوم لیورپول نیز نتیجه حرکت و ارسال عالی هندرسون و ضربه سر مانه درتیر دورتر بثمر نشست.درهرسه گل لیورپول ضعف مفرط کایل واکر بخوبی قابل مشاهده بود.عدم استفاده از کانسلو نیز عجیب بنظر می رسید،زیرا اگر پپ درنیمه دوم از کانسلو بجای واکر استفاده می کرد،کانسلو نیز می توانست همانند آنجلینو در کانال کناری سمت راست در کارهای تهاجمی تیم‌ بیشتر شرکت می کرد و پپ می توانست تعادل و بالانس را بخوبی درکناره های تیمش بوجود آورد وبدین ترتیب شاگردان کلوپ را با مشکلات جدی مواجه می کرد. اما اصرار او در نگه داشتن واکر که ضعیف ترین بازیکن من سیتی دراین دیدار بود،علامت سوال بزرگی را برای هواداران این فیلسوف کاتالانی بوجود آورد.

گل منچستر سیتی نیز حاصل چندین و چند حمله مستمر آنجلینو،دی بروین و استرلینگ از سمت راست لیورپول و چپ خودی بدست آمد.سانتر تند وتیز آنجلینو و ضربه فوق العاده برناردو ،سرانجام‌ بکر را تسلیم کرد،تا شاگردان پپ  را در بازی نگه دارد.شاگردان پپ پس گل  سراسر حمله بودند و مرسی ساید نشینان با یک برنامه دفاعی منطقی و سازماندهی شده کلیه حملات سیتی زن ها را خنثی کردند،ازطرفی تعویض های کلوپ نیز در راستای اداره و‌کنترل بازی بویژه دریک سوم دفاعی خودی بود.

این بازی حاوی نکات بسیار زیاد آموزشی و فنی بود که می توان با مشاهده چندین باره آن ،آنها را استخراج کرد.

نکته مهم‌:نقش آلیسون بکر در شکستن پرسینگ شاگردان  گواردیولا بود.هنگامی که خط جلویی سیتی مدافعین میانی لیورپول را پرس می کردند،فن‌دایک و لاورن و حتی آرنولد توپ را به بکر می دادند و این سوئیپر کیپر مدرن همانند یک مدافع پوششی مجددا با استفاده از بازی با پا،حمله جدیدی را طراحی می کرد و حلقه تنگ پرس حریف را باز می کرد و بنوعی هم شروع کننده بازی بود و هم فشار حریف را می گرفت.

درپایان‌ ذکر این نکته ضروری است که یورگن کلوپ بارها و بارها،راه و شیوه بردن تیم های گواردولا را به دیگر مربیان فوتبال نشان داد و بقولی گرای آن را بخوبی درمعرض نمایش قرار داد، اما برای بردن پپ باید ابزار کار  را نیز باید بهمراه داشت.

بنابراین درنبرد تاکتیک های مدرن جهان فوتبال، این آلمانی انرژیک یک بار دیگر مچ‌ فیلسوف اسپانیایی را در جهنم آنفیلد خواباند تا به مربیان نشان دهد که هر تزی در درون خود ،آنتی تزی دارد و او ،آنتی تز برنامه های تاکتیکی اعجوبه ای بنام گواردیولاست.

امین یزدانی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48jylm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تقابل دو تاکتیسین بزرگ فوتبال جهان،در جهنم آنفیلد