تاریخ انتشار: 1395/07/22 20:14
کد خبر: 255895

کی روش و تمام!

2 پیروزی شیرین مقابل 2 تیم خوبِ آسیا علاوه بر هموار کردن مسیر صعود تاریخی به جام جهانی روسیه، اعتماد به نفسی خارق العاده به فوتبال کشورمان بخشیده است.
کی روش و تمام!

به گزارش فرتاک ورزشی، روند فنیِ تیم کارلوس کی روش از همان روز  اولی که هدایت تیم ملی را عهده دار شد تا همین لحظه، کاملا صعودی بوده است. پستی و بلندی هایی بوده، اما اگر قرار باشد نموداری روی کاغذ کشیده شود، کاملا معنادار خواهد بود.از مقدماتی جام جهانی 2014 گرفته تا خودِ جام جهانی، جام ملت ها و اکنون مقدماتی جام جهانی 2018. تغییرات فنی - تاکتیکی، تغییرات مهره ها، سبک بازی و از همه مهم تر بینش و تفکر بازیکنان، هر روز  و هر  روز برای هواداران فوتبال ملموس تر  و قابل درک تر می شود. پیرامون کارلوس کی روش و آنچه او در ابعاد و پارامترهای مختلف طی این سال ها در فوتبال ایران انجام داده، خوب و بد، می توان مطالب زیادی نوشت. با این حال یک نکته اصلی را نباید فراموش کرد، اینکه کی روش دل سوزی و غیرت جالب توجهی روی تیم ملیِ ما دارد و شاید بسیاری از واکنش ها و رفتارهای قابل نقدش نیز، از همین مساله نشات گرفته باشد.

یکی از اصل های کمتر توجه شده در مربی گری، همین مسئله است. یعنی وقتی هواداران یک تیم فوتبال احساس کنند مربیشان، فردی از جنس آن هاست و در وهله اول، یک «هوادار» تیم محسوب می شود. این مسئله علی رغم اینکه کمتر به آن توجه می شود، اما می تواند نقش مهمی در موفقیت یک تیم داشته باشد. مثال بارز این مسئله شاید ژوزه مورینیو به عنوان سرمربی چلسی باشد. فردی که از همان اول با روحیه ای جالب توجه پا به لندن گذاشت و با غیرت و دل سوزی منحصر به فرد خود رفته رفته توانست بخش پررنگی از تاریخ باشگاه چلسی شود و به یکی از محبوب ترین - اگر نگوییم محبوب ترین - شخصیت های تاریخ هواداران چلسی تبدیل شود. بنر معروف «One of us» در استمفوردبریج، یکی از مشهور ترین بنرهای لیگ برتر انگلیس است که به وضوح نشان می دهد ژوزه مورینیو تا چه اندازه توانسته خودش را از جنس هواداران چلسی کند.

حکایت کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران نیز دقیقا همین گونه است. هم وطن مورینیو  رفته رفته توانست ارتباط روحی جالب توجهی با تیم ملی ایران در تمامی ابعاد پیدا کند. ارتباطی که رفته رفته شکل گرفت و امروز به نقطه ای رسیده که بخش قابل توجهی از هواداران فوتبال ایران احساس می کنند که کی روش از جنسِ آن هاست و موفقیت تیم ملی را در وهله نخست نه به عنوان یک سرمربی، بلکه به عنوان یک دل سوز می خواهد. این مسئله، مسئله کوچکی نیست و نمی توانید نمونه اش را به وضوح در نقاط مختلف دنیا حس کنید. از مشت گره شده کی روش در پاسخ به کری سرمربی کره خطاب به ایرانی ها گرفته تا واکنش هایش در بازی مقابل عراق و استایل رفتاری جالب توجهش در همین بازی آخر مقابل کره. کی روش فارغ از مسائل تاکتیکی، این روزها به خوبی توانسته با قلب و روحش به مردم ایران ثابت کند که تا چه اندازه موفقیت این تیم و سربلندی هوادارانش را می خواهد. این «سربلندی هواداران»، مسئله خیلی مهمی است و همان چیزی است که می تواند هواداران یک تیم ورزشی را شیفته مربی کند. سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران علی رغم تمامی پستی و بلندی ها و حتی شاید بعضی رفتارهای اشتباهش، فوتبال ایران را رو به جلو حرکت می دهد و هواداران تیم ملی نیز این روزها به خوبی درک می کنند که کارلوس کی روش، یکی از میان خودشان است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zy8pj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


یادداشت؛ ایران صعود از گروهش را در جام جهانی تمرین می کند!