تاریخ انتشار: 1399/11/26 12:45
کد خبر: 44661

ستاره های ایرانی در تیررس پنج کشور اورسیا

پنج کشور اتحادیه اوراسیا می‌توانند بدون محدودیت بازیکنان ایرانی را به خدمت بگیرند.
 ستاره های ایرانی در تیررس پنج کشور اورسیا

دو هفته بعد ایران به عنوان یکی از اعضای دائمی به «اتحادیه اقتصادی اوراسیا - EAEU» ملحق خواهد شد. اتحادیه متشکل از کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان که از سال ۲۰۱۴ با هدف «تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک، حذف قوانین گمرکی و برقراری تعرفه خارجی مشترک» آغاز به کار کرد و حالا ایران پس از چند دوره حضور در آن به عضو دائم تبدیل خواهد شد.

این اتحادیه احتمالا تاثیرهای سیاسی و اقتصادی خاص خود را خواهد داشت اما در موضوع ورزش نیز موثر خواهد بود؛ موضوعی که به گزارش یکی از وبسایت های قزاقستانی تبدیل شده و آن‌ها حضور ایران را اتفاقی مثبت در فوتبال کشورشان قلمداد کرده‌اند.

وبسایت «Prosports» در گزارش خود نوشته: «از ۲۴ فوریه جمهوری اسلامی ایران به عضو دایمی اتحادیه تبدیل می‌شود و بدون اغراق، این واقعه به طور کلی با ورزش و به طور خاص با فوتبال هم ارتباط دارد. همانطور که میدانید منشور EAEU حرکت بدون محدودیت کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار بین همه کشورهای عضو را تضمین می‌کند و این آزادی در مورد ورزش نیز صادق است. زیر بازیکنان فوتبال، بسکتبالیست ها و... هم مانند دیگر نیروهای کار یا مهندسان هستند.»

در ادامه این گزارش از وسوسه فوتبالیست های ایرانی برای حضور در لیگ قزاقستان نوشته شده و آمده که «این فرصت خوبی برای کسب درآمد آن ها خواهد بود. اگرچه بودجه تیم های ما کاهش یافته اما همچنان بیشتر از لیگ حرفه ای ایران است.»

آن ها خرید بازیکنانی چون سردار آزمون و علیرضا جهانبخش را «دور از انتظار و غیر واقعی» خوانده‌اند اما نوشته‌اند که ایران همچنان بازیکنانی دارد که می‌توانند تیم های قزاقستانی را تقویت کنند.

این وبسایت همچنین ادامه داده که ایرانی ها ممکن است «تمایل بیشتری به قزاقستان نسبت به روسیه» داشته باشند. سپس به مدیران عامل فوتبال قزاقستان توصیه کرده که ابتدا به بازیکنان آزاد توجه کنند چرا که خرید آن ها آسان تر خواهد بود.

همچنین به معرفی چند بازیکن در این زمینه پرداخته: «شاهین ثاقبی، میلاد باقری و امین حاج محمدی. همچنین میتوانید برای استخدام وحید امیری ۳۲ ساله، اشکان دژاگه ۳۴ ساله و مسعود شجاعی کاپیتان افسانه ای تیم ملی هم اقدام کنید.»

آن ها همچنین به سهمیه تیم های قزاقستانی در مسابقات اروپایی اشاره کرده و اعتقاد دارند که این موضوع می‌تواند «وسوسه خوبی» برای بازیکنان ایرانی باشد.

نکته دیگری که درباره آن نوشته‌اند، انتقال بازیکنان قزاق به ایران است: «احتمال دارد بازیکنان ما برای فتح لیگ برتر به ایران بروند اما باتوجه به عادت فوتبالیست های ما به حقوق خوب و زندگی اجتماعی آزاد،  آن ها در ایران راحت نخواهند بود.»

پیش‌تر تیم پاس همدان آرتور یدیگاریان هافبک ارمنی را در ترکیب خود داشت، بازیکنی که در قزاقستان هم به موفقیت هایی رسید. حالا شاید تعداد این بازیکنان بیشتر هم بشود چرا که از این پس بازیکنان این کشورها سهمیه بازیکن خارجی محسوب نخواهند شد.

نکته مهم این است که در سال های اخیر بازیکنان ایرانی حضور پررنگی در فوتبال روسیه داشته‌اند و شاید از این پس حضور آن ها بیشتر هم بشود. موضوعی که یک بازار خوب برای مهره های جوان و ستاره های باتجربه ایجاد می‌کند اما شاید از حضور آن ها در لیگ های حاشیه خلیج فارس و کشورهایی چون هلند، بلژیک و... را کم‌رنگ تر کند؛ لیگ هایی که کیفیت آن ها بهتر از کشورهای اوراسیایی است.

اما در این باره نکته دیگری هم خائز اهمیت است. اکنون در قاره سبز کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند بازیکنان را بدون محدودیت از کشورهای دیگر جذب کنند. حالا که در ایران قانون منع خرید خارجی وجود دارد، (فارغ از کیفیت بازیکنان این کشورها) آیا این محدودیت مانع از جذب بازیکنان از قزاقستان، بلاروس، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان هم خواهد شد؟

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mm57w

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


امیری: داور با پنالتی که گرفت جو بازی را بهم ریخت