تاریخ انتشار: 1400/01/01 14:01
کد خبر: 42512

ترس از کی روش گریزی؛ جا ماندگان لیگ بیستم از لیست تیم ملی

اسکوچیچ در انتخاب بازیکنان خط حمله تیم ملی با ترافیک مهاجم با کیفیت روبرو است
ترس از کی روش گریزی؛ جا ماندگان لیگ بیستم از لیست تیم ملی

سرانجام پس از کس و قوس های فراوان اولین لیست بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی کشورمان جهت دیداری تدارکاتی مقابل تیم سوریه در راه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر  از سوی دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات تیم ملی منتشر شد که بعضا با حرف و حدیث هایی همراه بود.

دراگان برای حفاظت از دروازه تیم ملی از سه دروازبان بنام های بیرانوند،مظاهری و نیازمند دعوت کرد.

بیرانوند که در اوایل به نیمکت دوخته شده بود و پس از مدت ها  که در ترکیب   تیمش انتورپ  قرار گرفت، نتوانست آنگونه که در ایران هنرنمایی می کرد آن را درآنتورپ نشان دهد زیرا عملکردش با نوساناتی همراه بود و این اواخر نیز با مصدومیت دست وپنحه نرم می کرد . او با روز های اوجش فاصله دارد و دعوت از او کمی عجیب بنظر می رسد.

مظاهری و نیازمند در شرایط ایده آلی به سر میبرند،هرچند لک می توانست جز دعوت شدگان باشد.امیرعابد زاده به علت محدودیت های جزیره ی مادِیرای پرتغال قادر نبود در  این اردو حضور داشته باشد.

اسکوچیچ درخط دفاعی با انتخاب چند بازیکن جوان نگاه ها را بدین سمت وسو برده که درصدد پوست اندازی در پست مدافعین کناری است. انتخاب خلیل زاده،کنعانی زادگان،سید مجید حسینی بعنوان مدافعین میانی قابل تصور بود،اما دعوت از غلامی که مدت ها در استقلال به نیمکت نشین محض عادت کرده کمی عجیب بنظر می رسد،هرچند اگر پورعلی گنجی مصدوم نبود، احتمالا نامی از غلامی در لیست قرار نمی گرفت،عارف آغاسی جوان ،می توانست در لیست کنونی تیم ملی قرار گیرد.

در لیست کنونی دراگان فولبک های جوانی دیده میشود که برای اولین بار به تیم ملی دعوت میشوند،بازیکنانی چون جعفرسلمانی لژیونر جوان شادگانی پورتیموننزه پرتغال که قبلا سابقه بازی تحت هدایت دراگان در تیم صنعت نفت آبادان را درکارنامه دارد.

انتخاب میلاد محمدی قابل پیش بینی بود، تیکدری و جلالی دیگر مدافعین کناریِ جوان دعوت شده به تیم ملی ازسوی دراگان بودند که در این اردوی حضور پیدا کردند تا در اولین تجربه ملی خود،جواب  اعتماد سرمربی تیم ملی را بدهند‌.محرمی فولبک راست دینامو زاگرب به علت مصدومیت قادربه همراهی تیم ملی در این دیدار نشد.  ازسویی دانیال اسماعیلی فر فولبک راست تیم سپاهان می توانست جز دعوت شدگان این اردو باشد.

ضمنا در دو اردوی پیشین اسکوچیچ از مجتبی نجاریان فولبک راست فولاد خوزستان دعوت کرده بود اما به دلیل اینکه نکونام او را به نیمکت تبعید کرده است،فرصت ملحق شدن به اردوی تیم ملی را بکلی ازدست داد.سعید آقایی که بهترین دوران فوتبالی خود را سپری می کند ازجمله غایبان سرشناس این اردو است.

اسکوچیچ برای انتخاب بازیکنان خط میانی تیم ملی دستش باز است،زیرا بهترین بازیکنان فوتبال ما در این خط مشغول بازی هستند.فکر کنم به جز سعید عزت الهی و سروش رفیعی و طالب ریکانی بقیه بازیکنان دعوت شده به اردو، کیفیت بالایی جهت حضور درترکیب تیم ملی فوتبال کشورمان را دارند.

ذکر این نکته ضروری است که سروش رفیعی هرچه از نظر شعور و درک فوتبالی ازکیفیت بالایی برخوردار است اما درجریان بازی هیچگاه بر هیجان کاذب و  روان پریشانیِ خود کنترل و تسلطی ندارد.او در موارد بسیاری با خطاهای بی مورد و درعین بی ملاحظگی درمیانه ی زمین با کارت های رنگی مختلفی مواجه شده و در بازی های حساسی تیمش را ده نفره مجبور به ادامه بازی کرده،اتفاقا باید بازیکنان فانتزی باز و طراحی چون سروش، خود باید بیشتر از بازیکنان حریف خطا بگیرند تا اینکه خود با خطای ناشیانه تیم را با مشکلاتی روبرو کنند.اگر سروش درشکل و نوع بازی اش تجدید نظر نکند،رنگ پیراهن تیم ملی را نخواهد دید.

علیرضا جهانبخش و سامان قدوس نیز به دلیل محدودیت کرونایی در انگلستان قادر نیستند تیم ملی را در این دیدار همراهی کنند.خلأ یک بازیکن طراح درمیانه زمین ،بخوبی مشهود است.

اسکوچیچ در انتخاب بازیکنان خط حمله تیم ملی با ترافیک مهاجم با کیفیت روبرو است، اما او طبق راهبرد و  اندیشه های تاکتیکی و برنامه های مورد نظرش تلفیقی از بازیکنان با تجربه و جوان‌ را به این اردو دعوت کرد.از ۵ مهاجم دعوت شده ۴ مهاجم لژیونر هستند و این فقط مهدی قائدی بودکه ازلیگ داخلی به این اردو دعوت شد.ضمنا کاوه رضایی مهاجم شارلوای بلژیک  نیز به علت بیماری کرونا به تیم ملی برای حضور در این اردو دعوت نشد.

البته غایب بزرگ خط تهاجمی تیم ملی در این دیدار را باید سجادشهباززاده نامید،بازیکنی که درلیگ برتر نسخه بیستم ،عملکرد فوق العاده ای در تیم سپاهان از کیفیتش به نمایش گذاشت،او با فاصله بهترین گلزن لیگ برتر تا هفته هجدهم است. میشد از این مهاجم گلزن، باهوش و اخلاق مدار فوتبال کشورمان دعوت بعمل آورد.

اسکوچیچ بیشتر به بازیکنان چند پسته علاقه دارد. بیش از چند بازیکن دربین دعوت شدگان قرار دارند که قادرند درچند پست برای دراگان بازی کنند،موردی که دست مربی تیم ملی را برای تغییر سیستم و تنوع تاکتیکی درحین بازی،  باز نگه دارد.

اگر مسئولان و مدیران فوتبال ملی ما از  فرصت طلایی که در روزهای فیفا دی نصیب ما شده بود، بهتر استفاده می کردند و دو دیدار تدارکاتی را بجای یک دیدار برنامه ریزی می کردند،قطعا اسکوچیچ می توانست بازیکنان بیشتری را جهت محک خوردن به اردوی تیم ملی دعوت کند،اما مشکلات، ندانم کاری ها و مسائل مرتبط با انتخابات فدراسیون فوتبال بسیاری از برنامه ها را تحت الشعاع خود قرار داد تا تیم ملی فوتبال کشورمان تنها یک دیدار تدارکاتی داشته باشد.

امیدوارم مربیان تیم ملی فوتبال کشورمان از این دیدار به اهداف از پیش تعیین شده و  نکات مورد نظرشان دست یابند.

امین یزدانی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ly5b8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اختصاصی/ ایران- ویتنام؛ خوان دوم و مصاف کی روش با کپی کره جنوبی