تاریخ انتشار: 1400/03/06 20:52
کد خبر: 38723

قانون تازه AFC به ضرر شاگردان اسکوچیچ

مصوبه جدید ای اف سی، کار ایران برای صعود از مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی به عنوان تیم دوم را تا حد زیادی نشدنی می‌کند.
قانون تازه AFC به ضرر شاگردان اسکوچیچ

در پی کناره گیری کره شمالی از مرحله مقدماتی جام جهانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم این سازمان در رابطه با تیم های شرکت کننده در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا در سال 2023 در چین را اعلام کرد.

ای اف سی در بیانیه تازه اش با اشاره به قوانین تازه نوشته است: به عنوان بخشی از تلاش های این کنفدراسیون برای اطمینان از رعایت عدالت برای همه تیم های شرکت کننده، تصمیم گرفته شد که نتایج همه مسابقات کره شمالی باطل اعلام شود.

بنابراین پس از خاتمه تمام مسابقات در مرحله مقدماتی آسیا، نتایج مسابقات بین تیم های دوم و پنجم در گروه های A تا G برای اطمینان از منصفانه بودن مقایسه نهایی بین تمام تیم های دوم گروه ها محاسبه نخواهد شد. در نتیجه هرگونه عدم تعادل احتمالی بین هفت گروه شرکت کننده در مرحله مقدماتی در پی کاهش ناگهانی گروه H به تنها چهار تیم، کاهش خواهد یافت.

به عبارتی ای اف سی تاکید می‌کند که امتیازات تمام تیم‌های آخر گروه برای انتخاب بهترین تیم دوم انتخاب نخواهد شد. این قانون تازه از آن جهت به ضرر ایران است که ایران از تیم آخر گروه (کامبوج یا هنگ کنگ) احتمالا تمام شش امتیاز خود را خواهد گرفت که در صورت دوم شدن، این شش امتیاز برای ایران محاسبه نمی‌شود.

این در حالی است که در سایر گروه ها، تیم‌هایی چون فلسطین موفق به کسب چهار امتیاز شده‌اند که ممکن است از تیم دوم به دست آمده باشد. مغولستان نیز ۳ امتیاز کسب کرده تا در این دو گروه تاجیکستان و ازبکستان دارای شانس خوبی باشند. در واقع در هر گروهی که تیم آخر، قوی تر باشد، شانس تیم دوم بیشتر خواهد بود.

پس از این‌که بازیهای تیم آخر گروه کنار گذاشته شد، بر اساس اولویت های زیر، رده بندی تازه انتخاب می‌شود:

1. بیشترین امتیازات کسب شده از مسابقات گروهی

2 .تفاضل گل در مسابقات گروهی

3. بیشترین تعداد گل زده در مسابقات گروهی

4. سیستم امتیازی فیرپلی: رده بندی با توجه به تعداد کارت های زرد و قرمز دریافت شده توسط تیم ها در دور مقدماتی

در صورت کنار گذاشتن کامبوج، تفاضل گل ایران نیز پایین می‌آید که این موضوع به ضرر تیم ملی خواهد بود.

با این حساب ایران باید تمام چهار بازی خود را شکست دهد تا از صعود اطمینان حاصل کند.

مسابقات مقدماتی آسیا برای جام جهانی قطر 2022  و جام ملت های آسیا چین 2023 روز جمعه (فردا) از سر گرفته خواهند شد که قرار است 57 مسابقه طی 19 روز برگزار شود و آخرین مسابقات این مرحله در تاریخ 25 خرداد برگزار خواهند شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zk6xz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آیا این زنگ خطری برای فوتبال ایران نیست؟