تاریخ انتشار: 1401/01/05 13:53
کد خبر: 24222

چرا اسکوچیچ مقابل کره جنوبی آچمز شد؟

عملکرد ضعیف تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره جنوبی دلایل مختلفی دارد که از مهمترین آن می‌توان به تفکرات اشتباه درگان اسکوچیچ در انتخاب بازیکنان اشاره کرد.
چرا اسکوچیچ مقابل کره جنوبی آچمز شد؟

تیم ملی فوتبال ایران در بازی به ظاهر تشریفاتی مقابل کره جنوبی شکست تلخی را تجربه کرد تا رکورد شکست ناپذیری مقابل این تیم پس از ۱۱ سال شکسته شود. بدشانسی بزرگ اسکوچیچ برای بازی مقابل کره جنوبی این بود که بازیکنانی همچون مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش به دلیل کرونا نتوانستند برای تیم ایران بازی کنند. به جز این ۲ بازیکن، سامان قدوس هم دچار کرونا شد و بازی با کره جنوبی را از دست داد. از طرفی صادق محرمی و سعید عزت الهی به خاطر ۲ اخطاره بودن نتوانستند برای تیم ملی به میدان بروند.

هر چند کره‌ای‌ها هم با معضل ابتلای ۴ بازیکن خود به کرونا روبرو شده بوده و به همین خاطر نتوانستند از این ۴ بازیکن برابر تیم ایران استفاده کنند. با این حال مهمترین تفاوت کره جنوبی با تیم ایران این بود که پائولو بنتو، ستاره اصلی تیمش یعنی «سون هیونگ مین» را در اختیار داشت؛ اما طارمی که همین جایگاه را در تیم ایران دارد به خاطر کرونا نتوانست برابر کره جنوبی بازی کند.

تیم ملی فوتبال ایران

اسکوچیچ برای بازی با کره جنوبی، ترکیبی را به میدان فرستاد که می‌توان یکی از مهمترین دلایل شکست ایران در این بازی را همین ترکیب قلمداد کرد. این مربی برای پر کردن جای خالی محرمی از شجاع خلیل‌زاده استفاده کرد. اسکوچیچ در حالی این تصمیم را گرفت که با علم به اینکه نمی‌تواند از محرمی در بازی با کره جنوبی استفاده کند، صالح حردانی را به تیم ملی دعوت نکرد. دلیل این تصمیم اسکوچیچ همچنان نامشخص است؛ چرا که حردانی از زمان پیوستن به استقلال یکی از بهترین بازیکنان این تیم بوده و تصور می‌شد حضور این بازیکن در استقلال باعث خواهد شد اسکوچیچ به او بیشتر بازی دهد؛ اما نه تنها اینگونه نشد که سرمربی تیم ملی حتی حردانی را در لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی هم قرار نداد.

اسکوچیچ در نشست خبری پس از بازی گفت که مصدومیت شجاع خلیل‌زاده بدشانسی بزرگی بود. وی بهانه‌های دیگری همچون پرواز طولانی و اختلاف ساعت و همچنین غیبت برخی بازیکنانش را به عنوان دلایل شکست تیم ملی عنوان کرد اما به اشتباهاتش در انتخاب ترکیب اصلی تیم ملی و همچنین تعویض‌هایش در طول بازی هیچ اشاره‌ای نکرد. تیم ملی می‌توانست مقابل کره جنوبی با ۳ مدافع کلاسیک به میدان برود تا اینگونه خلاء حضور یک مدافع راست تخصصی در میدان به چشم نیاید. زمانی هم که خلیل‌زاده مصدوم شد اسکوچیچ عارف غلامی که پس از یک مصدومیت طولانی مدت تنها چند بازی است به ترکیب تیم باشگاهی‌اش اضافه شده را به جای او به میدان فرستاد. از آن زمان به بعد کره‌ای‌ها شدت حملات خود را از سمت راست تیم ملی بیشتر کرده و موفق شدند از همین جناح گل دوم خود را هم به ثمر برسانند.

چرا اسکوچیچ مقابل کره جنوبی آچمز شد؟

امیر عابدزاده که به نظر می‌رسید در جام جهانی دروازه‌بان مطمئنی برای تیم ملی باشد، نشان داد هنوز فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به جایگاه پدرش دارد. او گل بدی مقابل کره جنوبی دریافت کرد؛ هر چند در ابتدای نیمه دوم دروازه تیم ایران را نجات داد. با این حال به نظر می‌رسد اعتماد به نفس بیش از حد برای عابدزاده به یک معضل تبدیل شده است. احسان حاج صفی هم که یکی از بازیکنان باتجربه تیم ملی محسوب می‌شود مدتهاست با روزهای اوج خود فاصله دارد اما مشخص نیست اسکوچیچ به چه علت همچنان از او استفاده می‌کند! حاج صفی در بازی با کره جنوبی در ترکیب اصلی تیم ملی حضور داشت و البته عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داد.

وحید امیری که شرایطی همچون حاج صفی دارد در بازی با کره جنوبی دوندگی زیادی داشت؛ هر چند این دوندگی‌ امیری فایده‌ای برای تیم ایران نداشت و اسکوچیچ می‌توانست به جای او مهدی ترابی را به میدان فرستاد اما مرد کروات همچون بازی‌های قبل نشان داد به نیمکت تیمش اعتماد ندارد. تیم ملی مقابل کره جنوبی ۵ تعویض انجام داد که ۲ تعویض در دقایق ۸۸ و ۸۹ صورت گرفت. واقعا سوال اینجاست که هدف اسکوچیچ از این تعویض‌ها چیست و از کریم انصاری فرد و امیرحسین حسین‌زاده در ۴ دقیقه فرصتی که به آنها داده شد، چه توقعی دارد؟

چرا اسکوچیچ مقابل کره جنوبی آچمز شد؟

اگر تیم ملی در زمان کارلوس کی‌روش دفاعی بازی می‌کرد برای ضدحملات برنامه داشت؛ اما تیم تحت هدایت اسکوچیچ نه در دفاع منسجم بود و نه در ضدحملات مقابل کره جنوبی حرفی برای گفتن داشت. شاید تنها تصمیم درست اسکوچیچ، تعویض اللهیار صیادمنش به جای حاج صفی بود که باعث شد تیم ملی بتواند یکی دو فرصت گلزنی مقابل کره جنوبی داشته باشد. با توجه به این که تیم ملی در ۲ بازی مقابل تنها تیم قدرتمند گروه A مقدماتی جام جهانی یک امتیاز کسب کرده است، باید از همین حالا به فکر جام جهانی بود زیرا در جام جهانی باید با تیم‌های بسیار قدرتمندتر از کره جنوبی مصاف کرد. آچمز شدن اسکوچیچ مقابل کره جنوبی را باید به فال نیک گرفت؛ اگر قرار است تیم ملی با این مربی راهی جام جهانی شود شاید اضافه کردن دستیارانی قدرتمندتر که بتوانند در کوچینگ(مربیگری) به اسکوچیچ کمک کنند، بتواند شرایط تیم ملی را بهبود ببخشد.

خوش شانس بزرگ تیم ملی در مقدماتی جام جهانی این بود که در گروه B که تیم‌هایی همچون ژاپن و استرالیا حضور داشتند قرار نگرفت؛ اما در جام جهانی بعید است چنین قرعه آسانی نصیب تیم ملی شود. تیم ملی فوتبال ایران در دوره پیشین جام جهانی و در شرایطی که به لحاظ بازیکن شرایط بهتری نسبت به حال نداشت، موفق شد ۴ امتیاز کسب کند اما حالا باید نسبت به تکرار آن در جام جهانی قطر تردید داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4y8y8a

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کره‌ای‌ها در آمار هم برتر از ایران بودند

  شکست ایران در سایه یک بازی ضعیف!
مقدماتی جام جهانی قطر