تاریخ انتشار: 1401/01/08 18:31
کد خبر: 24115

بیرانوند باید دروازه‌بان اول تیم ملی باشد

محسن سیدی معتقد است علیرضا بیرانوند باید دروازه‌بان اصلی تیم ملی باشد اما استفاده از بازیکنان دیگر در خط دروازه می‌تواند در صورت ایجاد مشکل به ما کمک کند.
بیرانوند باید دروازه‌بان اول تیم ملی باشد

تیم ملی ایران فردا در حالی به مصاف لبنان می‌رود که باخت ۲-۰ این تیم برابر کره جنوبی باعث انتقاد هایی از عملکرد امیر عابدزاده هم شد. عابدزاده که در چهار بازی اخیر تیم ملی مقابل سوریه، عراق، امارات و کره جنوبی در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت و موفق شد در سه بازی دروازه تیمش را بسته نگه دارد.

محسن سیدی مربی سابق دروازه‌بان‌ های تیم نفت و پرسپولیس که مدت زیادی را با علیرضا بیرانوند کار کرده است، در گفتگویی با خبرنگار ما درباره عملکرد دروازه‌بان های تیم ملی و بازیکنان حاضر در این پست صحبت کرد.

این گفت‌وگو را در ادامه مرور می‌کنیم:

* تیم ملی ایران در‌ بازی با کره دو گل دریافت کرد و این مسئله باعث انتقاد هایی از عملکرد امیر عابدزاده شد. نظر شما درباره دو گل دریافت شده چیست؟

اگر بخواهم به صورت اختصاصی به عملکرد دروازه‌بان بپردازم باید بگویم روی گل اول قطعا آقای عابدزاده جایگیری نامناسبی داشت و عملا بدن‌شان روی خط و داخل دروازه بود. ضمن اینکه یک کانالی مخصوص دروازه‌بان است که چه از طرف بازیکن خودی و چه بازیکن حریف نباید پرتراکم باشد اما در گل دوم هم ما دیدیم که دروازه‌بان ما هیچ کانالی را برای واکنش یا گرفتن توپ نداشت و تراکم بازیکنان خود ایران و کره زیاد بود که باعث شد بازیکنان کره گل مدرسه ای یا به اصطلاح گل کوچکی بزنند. در این گل هم بخش دفاعی تیم ملی که شامل خود دروازه‌بان و دفاع ها می‌شود خوب عمل نکردند. درست است که در بعضی گل ها می‌توان به صورت مطلق دروازه‌بان را در بخش فنی مقصر اعلام کرد ولی در بخش دفاعی هم نباید اجازه سانتر و شوت به تیم حریف داده شود.

* امیر عابدزاده در همین بازی دو سیو دیدنی هم داشت و دروازه تیم ملی را نجات داد.

این مسئله طبیعی است که یک دروازه‌بان در طول ۹۰ دقیقه عکس‌العمل های خوبی نشان بدهد‌ و این خیلی مهم است که یک دروازه‌بان حتی اگر گل هم دریافت کرد نگذارد به دو گل برسد یا اگر دو گل دریافت کرد اجازه دریافت گل سوم را ندهد. این موضوع می‌تواند از لحاظ روحی و روانی یکی از فاکتورهای مهم برای هر دروازه‌بانی باشد. در شروع نیمه دوم آقای عابدزاده با دو سیوی که انجام داد نشان داد گلی که دریافت کرده را فراموش کرده و این یکی از فاکتورهای خوب هر دروازه‌بانی است.

* به نظر شما با توجه به اینکه عابدزاده در سه بازی کلین شیت کرده، انتقادی که از او می‌شود منصفانه است؟

انتقاد به عملکرد فنی بازیکنان در همه جای دنیا وجود دارد و اجتناب ناپذیر است و اگر سازنده باشد و تخریبی نباشد می‌تواند کمک هم کند. در مجموع درفوتبال نتیجه مهم است و در شرایطی که ما دیدیم تیم ملی با شرایط سختی که داشت به بهترین شکل صعود کرد، باز هم با باخت یک بازی انتقادات به سمت بازیکنان و سرمربی سرازیر شد. در نتیجه لازم است مربی و بازیکنان ظرفیت خود را بالا ببرند و بتوانند تحمل کنند و برای خودشان شرایط بهتر و ویژه ای به وجود بیاورند.

* نظر کلی شما درباره تغییری که در خط دروازه پس از بازی با لبنان صورت گرفت چه بود؟

پس از اینکه بیرانوند در بازی با لبنان یک گل دریافت کرد که البته وزش باد هم روی آن تاثیر داشت، بازی دادن به امیر عابدزاده و ایجاد رقابت کار خوب و درستی بود اما باید این را هم در نظر بگیریم که تغییر در خط دروازه شامل حال زمان می‌شود. اگر به عقب برگردیم می‌بینیم که وقتی آقای احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان تیم ملی بودند در یک دوره ای هیچ دروازه‌بان دیگری در تیم ملی بازی نمی‌کرد و بعدها نیما نکیسا توانست این رویه را کمی تغییر بدهد. اگر ایشان آسیب نمی‌دیدند شاید ۱۰-۱۵ سال دروازه‌بان تیم ملی می‌ماندند. در تیم فعلی در حضور علیرضا بیرانوند چنین اتفاقی در حال رخ دادن بود اما آمادگی امبر عابدزاده باعث شد تا ایشان وارد چارچوب شود. از طرفی حتی پیام نیازمند هم می‌توانست کمک کند. ما باید ببینیم چه افرادی را در اختیار داریم و عملکرد فنی، اخلاقی و روانی آنها را ارزیابی کنیم و ببینیم هر بازیکنی چه ظرفیتی دارد و بر اساس آن از بازیکنان استفاده کند و محک بزند. برای مثال وقتی دروازه‌بان اصلی تیم شما علیرضا بیرانوند است اما ممکن است در دوره ای خدایی نکرده دچار آسیب دیدگی یا سرماخوردگی شود؛ نباید در آن زمان تازه به این فکر کنیم چه کسی را در ترکیب بگذاریم. باید از قبل مشخص کرده باشیم و عیار آنها را سنجیده باشیم. به همین دلیل استفاده از امیر عابدزاده در چند بازی اتفاق خوبی بود و حتی من می‌گویم پیام نیازمند هم باید بازی می‌کرد.

* یعنی از نظر شما همچنان باید علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اول تیم ملی باشد؟

من به عنوان یک کارشناس که مربی این بازیکن هم بوده‌ام این نظر را دارم. علیرضا بیرانوند رزومه و تجربه خاص خودش را دارد و روند رو به رشد او در نفت تهران، پرسپولیس و تیم ملی مسائلی است که نباید از آن غافل شویم. علیرضا هنوز سنی هم ندارد و جزو دروازه‌بان های مطرح آسیا و کشور ما است. از طرفی در پست دروازه‌بانی نمی‌توانیم تغییرات زیادی را به وجود بیاوریم و هیچوقت هم نمی‌توانیم دروازه‌بان را بخاطر یک یا دو بازی نیمکت نشین کنیم مگر اینکه اتفاق خاصی مثل آسیب دیدگی رخ بدهد. اما با توجه به شرایط می‌توان از دروازه‌بان های دیگر استفاده کرد تا جایگزین ها مشخص شود. برای مثال در دوران مرحوم ناصر حجازی، آقای منصور رشیدی هم که خیلی بازی کردند اما الان همه از آقای حجازی یاد می‌کنند یا در دوران آقای عابدزاده که یک دروازه‌بان استثنایی بودند آقای نکیسا، غلامپور، حسین ترابپور بازی کردند اما عابدزاده به عنوان شماره یک معروف بود. من همه دروازه‌بان های تیم ملی را دوست دارم و با آنها در مقاطع مختلف کار کرده‌ام و مهم نظر سرمربی است اما ما نباید نیروهای خودمان در میادین بین‌المللی مطرح می‌شوند را به راحتی از دست بدهیم. از طرفی خود بازیکنان هم باید برای کارشان اهمیت قائل شوند.

* پس با وجود دروازه‌بان اول بودن علیرضا بیرانوند باید به دروازه‌بان های دیگر هم بازی داد؟

بله. وقتی تیم ما صعود کرده بود چه ایرادی داشت به آقای نیازمند هم بازی می‌دادند؟ من اگر جای آقای اسکوچیچ بودم به آقای نیازمند هم بازی می‌دادم و دو بازیکن دیگر را هم در پست های دیگر می‌گذاشتم. درست است ایران و کره رقیب هستند اما من باید بدانم بازیکنان در چه سطحی هستند. با احترام به جایگاه همه بازیکنان باید در چنین شرایطی از نیروهای دیگر هم استفاده کنیم.

* با شرایط فعلی از نظر شما بهتر است کدام دروازه‌بان در بازی فردا فیکس باشد؟

در این بحث ها باید درون تیم باشیم تا بتوانیم نظر قطعی بدهیم اما با سیستمی که آقای اسکوچیچ مبنا قرار داده، اگر نمی‌خواهیم نتیجه را از دست بدهیم قاعدتا باید بیرانوند بازی کند. من اگر در کادرفنی بودم و اختیار تام داشتم به سرمربی می‌گفتم آقای حسینی را بگذارند که در تیمش فیکس است و در دربی هم بازی کرده است اما ممکن است سرمربی تشخیص بدهد بخاطر تجربه بیشتر به بیرانوند یا عابدزاده بازی بدهد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2oaekg

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بیرانوند:مهدی قطعا دوست دارد به تیم ملی بیاید