تاریخ انتشار: 1401/01/10 22:20
کد خبر: 24023

مهاجمین اسکوچیچ، آقای گل ایران در آسیا

آسیابخش تهاجمی تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، بهترین آمار ایران در این مسابقات را از خود به جای گذاشت.
مهاجمین اسکوچیچ، آقای گل ایران در آسیا

حضور همزمان مهدی طارمی و سردار آزمون در خط حمله تیم ملی آن هم در روزهایی که این دو بازیکن در دوران اوج فوتبال خود به سر می برند، بهترین خبر ممکن برای علاقه مندان به تیم ملی و کادرفنی به حساب می آید. این داستان زمانی نمود بیشتری به خود پیدا می کند که آمار گلزنی دیگر عناصر تهاجمی تیم ملی نیز در کنار این دو، باعث دلگرمی زیادی جهت امیدواری به عملکرد تیم ملی در آینده شده است.

 

تیم ملی ایران در حالی مرحله مقدماتی جام جهانی را با صدرنشینی و اقتدار کامل به پایان رساند که ملی پوشان در این پیکارها بیشترین گل را در تاریخ حضور ایران در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی وارد دروازه رقبا کردند. شاگردان اسکوچیچ موفق شدند در این پیکارها 15 گل به ثمر برسانند که این تعداد گل در طی دوران حضور ایران در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی بی سابقه بوده است.

 

نکته مهم و قابل توجه، آمار بالای گلزنی مهاجمین تیم ملی در این مسابقات بوده است. مهدی طارمی با وجود اینکه تنها در 6 دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی توانست تیم ملی را همراهی کند اما دروازه تیم های عراق و امارات را در هر دو بازی رفت و برگشت باز کرد و توانست با 4 گل و 2 پاس گل، موثرترین بازیکن این دوره از رقابت ها لقب بگیرد.

 

سردار آزمون دیگر مهاجم تیم ملی نیز بازی نخست برابر سوریه را به دلیل 2 اخطاره بودن از دست داد و در دو دیدار مقابل امارات و عراق از دور برگشت، به دلیل مصدومیت غایب بود تا با حضور در 7 مسابقه تیم ملی، 3 بار موفق به گلزنی شود و 3 مرتبه نیز پاس گل بدهد. آزمون دروازه لبنان را در هر دو دیدار رفت و برگشت باز کرد و یکی از 3 گل تیم ملی را نیز در بازی برگشت وارد دروازه سوریه کرد.

 

 

 

علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی ایران که در این پیکارها نمایش دل انگیزی را از خود ارائه کرد، 4 بار موفق به گشودن دروازه حریفان شد. او برابر سوریه، عراق، کره جنوبی و لبنان گلزنی کرد ضمن اینکه علی قلی زاده دیگر عنصر تهاجمی تیم ملی 2 مرتبه و در دیدار برابر عراق و سوریه موفق به گلزنی شد. احسان حاج صفی مقابل سوریه و احمد نوراللهی در تقابل با لبنان دیگر گلزنان تیم ملی بودند تا 15 گل شاگردان اسکوچیچ اینگونه به ثمر رسیده باشد.

 

نکته جالب این آمار، به ثمر رسیدن 13 گل از 15 گل تیم ملی توسط عناصر تهاجمی بوده است. جهانبخش و طارمی هر کدام 4 گل، آزمون 3 گل و قلی زاده 2 گل وارد دروازه حریفان کردند تا نزدیک به 87 درصد از گل های تیم ملی ایران، توسط بازیکنان هجومی به ثمر رسیده باشد.

 

در دوره های اخیر رقابت های جام جهانی، هیچ گاه سابقه نداشته است که خط حمله تیم ملی ایران چنین آماری را از خود به ثبت برساند. در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی 1998، تیم ملی ایران موفق به زدن 13 گل شد که تقریبا نصف این گل ها (6 گل) توسط کریم باقری به ثمر رسید که اصولا پست تهاجمی در تیم ملی نداشته است. مهدی مهدوی کیا، علی اصغر مدیرروستا و علی دایی هر کدام 2 گل وارد دروازه حریفان کردند تا سهم بخش تهاجمی تیم ملی، 6 گل بوده باشد.

 

در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 نیز تیم ملی 10 گل وارد دروازه حریفان کرد. علی دایی (5 گل)، علی کریمی (2 گل)، سیروس دین محمدی، علیرضا واحدی نیکبخت و مهدی مهدوی کیا گلزنان تیم ملی بودند. در جام جهانی 2006 نیز تیم برانکو با به ثمر رساندن 7 گل راهی جام جهانی شد. وحید هاشمیان (2 گل)، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام، رحمان رضایی، محمد نصرتی و علی دایی گلزنان تیم ملی بودند.

 

در مقدماتی جام جهانی 2010 نیز ایران 8 بار دروازه رقبا را باز کرد. جواد نکونام (3 گل)، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، مسعود شجاعی (2 گل) و علی کریمی به حریفان گل زدند. چهار سال بعد، تیم ملی با کارلوس کی روش نیز 8 بار دروازه حریفان را باز کرد و مسافر برزیل شد. رضا قوچان نژاد و جواد نکونام هر کدام 3 گل و محمدرضا خلعتبری نیز 2 گل وارد دروازه حریفان کردند.

 

و بالاخره اینکه در مرحله قبلی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، تیم ملی ایران 10 بار دروازه حریفان را باز کرد. سردار آزمون با 4 گل بهترین گلزن تیم کی روش بود و سپس مهدی طارمی 3 بار دروازه رقبا را باز کرد. رضا قوچان نژاد، علیرضا جهانبخش و سیدجلال حسینی دیگر گلزنان تیم ملی بودند.

 

همانطور که مشخص است، تیم ملی ایران در این دوره از رقابت های مقدماتی جام جهانی، بهترین عملکرد را هم از لحاظ امتیازگیری و هم گلزنی به ثبت رسانده و نکته مهم اینکه 13 گل از 15 گل تیم دراگان اسکوچیچ توسط مهاجمین و یا عناصری تهاجمی تیم ملی ایران وارد دروازه حریفان شده که نکته قابل توجهی به شمار می آید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z9wrn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اسم “طارمی” دوباره بر سر زبانها افتاد!
مهدی طارمی