تاریخ انتشار: 1401/03/27 10:05
کد خبر: 20564

ماجرای حواله خودروی بازیکنان تیم ملی چه بود؟

هم‌زمان با این اتفاقات عجیب و غریب که برگرفته از روزهای آشفته فدراسیون فوتبال ایران است، چندی پیش اخباری از سوی معاون وزیر ورزش اعلام و در قالب خواسته‌های بازیکنان تیم ملی در پنج محور مطرح شد که یکی از آنها درخواست برای پیگیری حواله خودرو برای بازیکنان تیم ملی است.

ماجرای حواله خودروی بازیکنان تیم ملی چه بود؟

روزنامه شرق نوشت: «تیم ملی ایران در حالی باید قریب به ۱۶۰ روز دیگر در جام جهانی حاضر شود که اوضاع و احوال مساعدی ندارد. این تیم بر خلاف ۳۱ تیم دیگری که در جام جهانی حاضر خواهند بود بازی‌های تدارکاتی مناسبی نداشته و از فیفادی بلندمدت خرداد، فقط یک بازی دوستانه با تیم دوم الجزایر داشته‌اند؛ دیداری که باعث شده انتقادها از آنها از یک سو و از دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی، از سوی دیگر، زیاد و زیادتر شود.

هم‌زمان با این اتفاقات عجیب و غریب که برگرفته از روزهای آشفته فدراسیون فوتبال ایران است، چندی پیش اخباری از سوی معاون وزیر ورزش اعلام و در قالب خواسته‌های بازیکنان تیم ملی در پنج محور مطرح شد که یکی از آنها درخواست برای پیگیری حواله خودرو برای بازیکنان تیم ملی است.

سینا کلهر، معاون وزیر ورزش در دیداری که با ملی‌پوشان در قطر داشت، خواسته‌های آنها را این‌چنین بیان کرد: «بازیکنان تیم ملی پنج درخواست داشته‌اند که در محورهای مختلف ارائه شده است. محور نخست به پرداخت پاداش بازی‌های تیم ملی در مرحله گروهی جام جهانی برمی‌گردد. پاداش سه دیدار تیم ملی معوق است. البته در همین محور برخی مربیان تیم ملی هم بخشی از حقوق و پاداش‌های خود را دریافت نکرده‌اند. محور دوم خواسته‌ها، مربوط به حواله خودرو است که به‌ عنوان پاداش صعود به جام جهانی به بازیکنان تقدیم شد ولی ظاهرا کار اجرایی آن انجام نشده است. مسئله سوم موضوع خدمت سربازی برخی بازیکنان تیم ملی بود. در حال‌ حاضر ۱۲ نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال مشمول هستند. بهره‌مندی از معافیت سربازی در صورت کسب پیروزی در رقابت‌های جام جهانی یکی از درخواست‌های بازیکنان بود. محور چهارم اختصاص یک ایرلاین به‌ عنوان هواپیمایی چارتر تیم ملی برای سفر به قطر بود. پیشنهاد ملی‌پوشان اختصاص ایرلاین ایران‌ایر بود. محور پنجم دیدارهای تدارکاتی برای فیفادی دوم (اواخر شهریور - اوایل مهر) و کمک وزارت ورزش و جوانان برای تسهیل دیدار تدارکاتی با تیم‌های باکیفیت‌تر و بدون مشکلات قبلی بود.»

پیش از این درباره درخواست معافیت سربازی بازیکنان تیم ملی مطلبی عنوان شد ولی اینجا نیاز است تا درباره دو موضوع مبهم دیگر یعنی پاداش بازیکنان تیم ملی و از آن مهم‌تر داستان حواله خودرویی که بازیکنان از آن نام برده‌اند صحبت شود. ملی‌پوشان ایرانی درخواست پرداخت پاداش سه بازی آخر را داشته‌اند و عنوان شد که وزیر ورزش هم پیش از بازی دوستانه با الجزایر آن پاداش را پرداخت کرده که طبق قرارداد به‌ ازای هر برد به‌ صورت یورویی از فدراسیون فوتبال ایران و در سطحی بالاتر از وزارت ورزش پاداش می‌گیرند. قرارداد آنها با فدراسیون فوتبال است ولی طبیعی است در روزهایی که فدراسیون چیزی به اسم توان مالی ندارد، دست یاری به سوی وزارت ورزش دراز کند. مطابق با قراری که با بازیکنان تیم ملی گذاشته شده است، آنها برای هر برد داخل و خارج از خانه پاداش‌های یورویی دریافت می‌کنند. به ازای هر برد خانگی، یعنی دیداری که در ایران برگزار شود، ملی‌پوشان سه‌هزارو ۵۰۰ یورو پاداش می‌گیرند. این رقم با توجه به نوسان ارز در ایران، رقم درخوری است، ولی هرگز به جذابیت برد در بازی‌های خارج از خانه نمی‌شود. پاداش بردن بازی‌های خارج از خانه تقریبا سه هزار یورو بیشتر یعنی معادل شش‌هزارو ۵۰۰ یورو برآورد شده است.

در این میان دو موضوع اهمیت دارد؛ اول اینکه چنین پاداشی برای بالابردن انگیزه این بازیکنان گذاشته شده و دیگر موضوع قابل بحث این است که بازیکنان تیم ملی نه به ریال، بلکه به یورو پاداش بردهایی را که به همراه تیم ملی به دست آورده‌اند، دریافت می‌کنند.

موضوع دیگری که در این بین در حد یک جمله گذرا به آن اشاره شده درخواست بازیکنان ملی‌پوش برای پیگیری حواله خودرو است. اینکه چنین حواله‌ای از کجا آمده در نوع خود جالب است. فیلمی از رختکن تیم ملی وجود دارد که در آنجا محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، حاضر شده است. او در جمع بازیکنان، پای صحبت‌های شهاب عزیزی‌خادم، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران، می‌نشیند. عزیزی‌خادم خودش را در صف بازیکنان جا می‌کند و می‌گوید اینجا که دیگر پای منافع بازیکنان تیم ملی در میان است، باید کنار بازیکنان بایستد. در این جلسه که حمید سجادی، وزیر ورزش هم حضور دارد، عزیزی‌خادم از مخبر می‌خواهد مطابق با دوره‌های گذشته، به بازیکنان تیم ملی هم مجوز واردات خودرو داده شود. او می‌گوید پاداش این بازیکنان که تیم ملی را به جام جهانی برده‌اند، باید مجوز واردات خودرو باشد. پس برخلاف چیزی که به عنوان حواله خودرو یاد می‌شود، این موضوع ارتباطی به حواله خودرو ندارد بلکه مربوط به مجوزی است که به بازیکنان تیم ملی اجازه می‌دهد بدون پرداخت هزینه گمرکی، یک اتومبیل خارجی به شرط آنکه زیر دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی باشد وارد کنند.

عزیزی‌خادم چنین مجوزی را به صورت کلی برای همه بازیکنان تیم ملی می‌گیرد. با توجه به اختلاف قیمت خودروهای داخلی و خارجی و مشکلات واردات خودروی خارجی، این موضوع پاداش بسیار ویژه‌ای برای بازیکنان تیم ملی محسوب می‌شود. ظاهرا بعد از مشکلاتی که برای عزیزی‌خادم در فدراسیون فوتبال ایران پیش آمده، به‌ طور دقیق کارهای اجرایی این داستان انجام نشده و به همین دلیل است که بازیکنان تیم ملی به تازگی در دیداری که با معاون وزارت ورزش داشته‌اند، از او خواسته‌اند تا وضعیت این مجوزها بررسی شود، به این امید که ملی‌پوشان ایرانی بتوانند اتومبیل‌های مورد نظرشان را وارد کنند.

داستان ناقص اهدای یک واحد خانه

از گوشه و کنار شنیده می‌شود که داستان مجوز واردات خودرو یکی از موضوعاتی بوده که فدراسیون وقت توانسته مجوزش را از دولت بگیرد اما در این بین یک موضوع دیگر مطرح شده که دولت چندان راغب به عملی‌کردن آن نشده است. مسئولان فدراسیون فوتبال در جلسه‌ای که با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، داشته‌اند، از او خواسته‌اند به پاس صعود تیم ملی ایران به جام جهانی، به بازیکنانی که در این زمینه نقش داشته‌اند، یک واحد آپارتمان هم تعلق بگیرد. این درخواست چندان مورد توجه قرار نگرفته و نهایتا هم عملیاتی نشده است. اگر این بخش هم مورد موافقت قرار می‌گرفت، وضعیت بازیکنان از کنار یک صعود به‌مراتب بهتر و بهتر می‌شد: پاداش‌های یورویی، خودروهای خارجی و یک واحد آپارتمان رایگان!»

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4p5eol

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ذوق زدگی ایتالیا از حذف احتمالی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲