تاریخ انتشار: 1395/08/19 14:57
کد خبر: 250045

ابراهیم صادقی: مایلی کهن، بهترین مربی من در سایپا بود؛ بازی پوگبا را نمی پسندم

مرد نارنجی مایلی کهن را مربی مورد علاقه اش خواند و امیدوار است بتواند در آینده کار مربی گری را خیلی خوب و حرفه ای استارت بزند!
ابراهیم صادقی: مایلی کهن، بهترین مربی من در سایپا بود؛ بازی پوگبا را نمی پسندم

به گزارش سرویس لیگ برتر فرتاک ورزشی، ابراهیم صادقی. او که با نزدیک به دو دهه سابقه یکی از وفادارترین بازیکنان دنیای فوتبال است، هرگز از پوشیدن پیراهن نارنجی سایپا پشیمان نشده است. این در حالی است که او برای پوشیدن این پیراهن، پرسپولیس را ترک و بعدها پیشنهاد استقلال را رد کرد. 

آقای صادقی مردم همه شما را می شناسند اما می خواهیم از زاویه دیگر با ابراهیم صادقی آشنا شویم. بچگی شما به چه شکل سپری شد و چه شد که فوتبالیست شدید؟ با توجه به اینکه شما فوتبال خود را از نوجوانان پرسپولیس آغاز کردید و در یک مقطع پرسپولیس بودید اما نارنجی پوش شدید و به رنگ نارانجی وفادار ماندید.

اول از همه خدمت شما سلام عرض می کنم و عرض خسته نباشید دارم امیدوارم سایت طرفداری روز به روز بهتر شود و در آینده شاهد پیشرفت بیشتر سایت شما نسبت به الان باشیم. من در حصارک کرج به دنیا آمدم و از همان جا فوتبال خود را آغاز کردم و با توجه به اینکه برادران بزرگترم در سطح کرج فوتبالیست بودند و حتی کاظم صادقی برادرم دروازه بان تیم ملی فوتسال نیز بوده و دو دوره قهرمانی آسیا را نیز دارد من نیز علاقمند به فوتبال شدم. کارم را از تیم نوجوانان کشاورز کرج آغاز کردم و سپس راهی تیم جوانان پرسپولیس شدم و با این تیم به مقام سوم لیگ کشوری دست پیدا کردم. در تیم بزرگسالان پرسپولیس نیز در زمان استانکو در 18-19 سالگی چند بازی به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفتم. بعد از آن برای انجام خدمت سربازی راهی تیم مقاومت تهران شدم. بعد از پایان  خدمت سربازی آقای پروین سرمربی پرسپولیس شدند، فضا و جو این باشگاه کاملا عوض شد و از آنجایی که آقای مایلی کهن سرمربی سایپا بودند و به جوان ها میدان می دادند و بازیکنان جوانی مانند مهدی امیر آبادی و حسین کاظمی در آن مقطع در این تیم بازی می کردند، من نیز به این نیتجه رسیدم که می توانم در این تیم جایگاه بهتری داشته باشم از این رو اواخر سال 78 با این تیم تمرینات خود را آغاز کردم و در سال 79 با سایپا قرارداد رسمی امضا کردم و امسال هفدهمین فصلی است که برای سایپا بازی می کنم.

 آقای صادقی چه شد که شما در دوران اوج خود مخصوصا در سال 2007 که شما کاندید بهترین بازیکن آسیا نیز شدید باز هم به سایپا وفادار ماندید یعنی پیشنهادی از دیگر تیم ها مخصوصا استقلال و پرسپولیس نداشتید به هر حال آرزوی هر بازیکنی است که در این دو تیم بازی کند.

سال 85-86 ما قهرمان لیگ ایران شدیم و من بعد از پایان آن فصل قراردادم با سایپا به اتمام رسید، بازیکن تیم ملی نیز بودم و به همراه تیم ملی به بازی های جام ملت های آسیا رفتم. یک پیشنهاد جدی در آن مقطع از استقلال و زمان مرحوم ناصر حجازی داشتم، حتی مبلغ پیشنهادی به من خیلی بیشتر از مبلغ دریافتی من در تیم سایپا بود اما  سایپا را دوست داشتم چرا که ما توانسته بودیم با تلاش فراوان با سن کم در این تیم پیشرفت کنیم و سایپا را قهرمان لیگ ایران کنیم، من دوست داشتم با تیم که خودمان برای آن زحمت کشیدیم و آن را به باشگاه های آسیا رساندیم در آسیا بازی کنم و ترجیح دادم علارغم پیشنهاد باشگاه استقلال در سایپا بمانم. البته دو فصل بعد از پرسپولیس نیز پیشنهاد داشتم اما باز هم ترجیح دادم در سایپا بمانم، به هر حال طی این سال ها از تیم های مختلفی پیشنهاد داشتم اما توجه همه به این دو تیم است و به همین دلیل این دو پیشنهاد را بازگو کردم. واقعیت این است که از رد این پیشنهادات پشیمان نیستم شاید از نظر مالی می توانستم مبلغی بیشتری دریافت کنم و شما می دانید که پرداختی سایپا مبلغ زیاد بالایی نیست، اما من از این موضوع خوشحالم که رسانه ها و مردم من را به عنوان یک بازیکن وفادار می شناسند و این ارزش بالای برایم دارد و امیدوارم باز هم بتوانیم برای سایپا بعد از مدت ها مقام کسب کنیم و حتی در باشگاه های آسیا بتوانیم بازی کنیم.

شما مقطعی در تیم پرسپولیس بودید که همه اعتقاد دارند که پرسپولیس استانکو با بازیکنان ملی پوش بسیار، یکی از بهترین تیم های تاریخ این باشگاه بوده است. از جو آن زمان این تیم بگوید و رفتار بزرگان باشگاه با شما به چه صورت بود؟

بله در آن زمان آقای عابدزاده دروازه بان تیم بود و بازیکنان بزرگ دیگری مانند مجتبی محرمی، یحیی گل محمدی، رضا شاهرودی، نعیم سعداوی، مهرداد میناوند، حسین عبدی، ادموند بزیک، مهدی مهدوی کیا بازیکنان اصلی را تشکیل می دادند در واقع آن تیم پرسپولیس یک تیم رویایی بود و 8-9 بازیکن ملی پوش در این تیم حضور داشتند و پرسپولیس در آن فصل حدود سه، چهار هفته قبل از پایان لیگ قهرمانی خود را مسجل کرد و همین قهرمانی زود هنگام پرسپولیس باعث شد که به من و چند بازیکن دیگر بازی برسد. این اتفاق بزرگی بود که من توانستم کنار این تیم تمرین کنم و آقای استانکو به من لطف داشتند که اجازه دادند در آن سن کم کنار تیم تمرین کنم. در آن زمان به دلیل حضور بازیکنان بسیار بزرگ در تیم پرسپولیس و با وجود هوادار بسیار زیاد بازی دادن به بازیکنان جوان ریسک بزرگی بود اما در فوتبال امروزی به این شکل نیست و به جوان ها بهای بیشتری داده می شود به طور کلی قوانین لیگ هم عوض شده و تیم های فقط می توانند 18 بازیکن اصلی بگیرند و بقیه بازیکنان باید حتما زیر 23 سال باشند و این اتفاق خوبی است شما ببینید در بازی های لیگ ما اگر یک بازیکن زیر بیست سال به میدان برود بلافاصله رسانه ها به آن می پردازند که به طور مثال سایپا بازیکن نوزده ساله بازی داده اما من یادم نمی آید که در سال 76-77 روزنامه ای به این پرداخته که مثلا پرسپولیس بازیکن نوزده ساله بازی داده توجه به بازیکنان جواب در گذشته کمتر بوده اما در حال حاضر خوشبختانه به این شکل نیست و باید جوان ها از فرصت استفاده کنند.

در تیم پرسپولیس به طور مثال آقای عبدی که هافبک بودند چه رفتاری با شما که خودتان هم هافبک بودید داشتند؟

کاملا احترام متقابل بود ما نیز به عنوان بازیکن جوان تر سعی می کردیم احترام بازیکنان بزرگتر را نگه داریم چیزی که در فوتبال امروز کشورمان شاید کمی کم رنگ تر شده، بزرگ تر های آن مقطع بسیار سختی گیر بودند چه در تمرینات و چه خارج از تمرینات و همین سخت گیری باعث پیشرفت ما جوان ترها می شد چرا که باعث می شد مراقب رفتار خود باشیم.

آقای صادقی شما خیلی با آب و تاب در مورد پرسپولیس صحبت می کنید به نظر می آید که سمت سوی به رنگ قرمز دارید

خب واقعیت این است که من از بچگی بین استقلال و پرسپولیس طرفدار پرسپولیس بودم اما بعد از پیوستن به سایپا و حضور 17 ساله در این تیم الان نمی توانم بگویم که استقلالی هستم یا پرسپولیسی.

اگر به گذشته باز گردیم از این پشیمان نیستید که چرا با ناصرخان کار نکردید یا چرا به پرسپولیس نرفتید؟

نه پشیمان نیستم هرچند بسیاری از مردم می گویند که من اگر یکی از این دو تیم را انتخاب می کردم جایگاه بهتری داشتم، البته اگر اشتباه نکنم در فصل 88-89 من در سایپا به عنوان هافبک دفاعی 7 گل زدم و 12 پاس گل دادم عملکرد خیلی خوبی داشتم اما به تیم ملی دعوت نشدم در حالی بازیکنان خیلی ضعیف تری نسبت به من در استقلال و پرسپولیس به تیم ملی دعوت شدند، به هر حال نگاه ها بیشتر به این دو تیم است 30 بازی این دو تیم پخش زنده می شود و در این دو تیم وقتی عملکرد خوبی داشته باشید دیده می شوید شاید من در آن مقطعی که آماده بودم در یکی از این دو تیم توپ می زدم شرایطم برای حضور در تیم ملی متفاوت بود اما واقعیت این است که پشیمان نیستم در سایپا همیشه خوشحال بودم برای رسیدن به جایگاهم تلاش کردم و همیشه تیم سایپا به من احترام گذاشته و من از شرایطم در سایپا راضی هستم.

 در طول این 17 سال در سایپا با مربیان بسیاری کار کردید، کدام مربی را بهترین مربی خود می دانید؟

من در شروع کارم در سایپا با آقای مایلی کهن کار کردم به هر حال ایشان مرا از امید های سایپا به بزرگسالان آورد و طی 3-4 سال زحمات زیادی برای من کشید به نوعی من فوتبالم را مدیون آقای مایلی کهن هستم ایشان مربی بسیار خوبی هستند ما در آن مقطع به دلیل تجربه کم نتوانستم به سایپا کمک کنیم اما بعد ها به دلیل کسب تجربه بیشتر این اتفاق افتاد و ما بیشتر توانستیم به سایپا کمک کنیم، من به آقای مایلی کهن علاقه دارم و ایشان را بسیار قبول دارم.

پس بین آقای مایلی کهن و کارلوس کی روش شما سمت آقای مایلی کهن هستید؟

آقای کیروش را از نظر فنی بسیار قبول دارم وارد دعوای بزرگترها نمی شوم اگر یادتان باشد من رابطه بسیار خوبی با آقای دایی داشتم به هر حال آن زمان هم اختلافاتی با آقای مایلی کهن بود اما من در این موارد دخالت نمی کنم و به این شکل نیست که بخواهم بگویم از بین این مربی و آن مربی یکی را انتخاب می کنم.

 یکم عجیب بود نامی از آقای جلالی نبردید، به هر حال آقای جلالی استعداد های زیادی را به فوتبال معرفی کردند و در حال حاضر یکی از بهترین وینگرهای ایران نیز در تیم شما حضور دارد.

بله، آقای جلالی در آن مقطعی که آقای مایلی کهن سرمربی تیم بودند ایشان دستیار آقای جلالی بودند زحمات زیادی برای فوتبال کشور و تیم سایپا کشیده اند بازیکنان بسیار زیادی مثل مهدی ترابی به فوتبال ایران معرفی کردند و توانستیم که یک مقام هفتمی و یک مقام هشتمی در زمان ایشان کسب کنیم فصل قبل نیز ما تا نیم فصل عملکرد خوبی داشتیم چهارم جدول بودیم اما در نیم فصل دوم با توجه به اختلافاتی که بین آقای جلالی و مدیریت باشگاه وجود داشت و جدایی چند بازیکن تاثیر گذار تیم عملکرد خوبی نداشتیم ولی آقای جلالی نیز زحمات بسیار زیادی برای ما کشیدند ولی چون شما گفتید بهترین مربی که با او کار کردید و دوست داشتید من گفتم آقای مایلی کهن.

امسال با آقای فرکی نتایج خوبی کسب نکرده اید ادامه فصل را چطور می بینید؟

ده هفته از این فصل گذشته و چهاردهم جدول هستیم. از لحاظ نتیجه گیری خوب کار نکردیم اما واقعیت این است که از لحاظ فنی خوب بودیم و بازی خوبی به نمایش گذاشتیم اگر شما بازی های ما را دیده باشید؛ به طور مثال در بازی مقابل تراکتور باید پیروز بازی می شدیم یا در بازی مقابل استقلال نباید به آن شکل شکست می خوردیم. موقعیت های اول بازی را تیم ما خلق کرد. از لحاظ فنی در کل خوب بودیم اما نتوانستیم نتایج خوبی کسب کنیم البته کمی حاشیه هم برای تیم ما ایجاد شد هر روز خبر می آمد که به آقای فرکی اولتیماتم دادند و این کمی روی تمرکز تیمی ما تاثیر گذار بود و باعث شد استرس به تیم وارد شود اما من به آینده امیدوارم زیرا که می توانیم جبران کنیم و نتایج بهتری کسب کنیم و از این شرایط خارج شویم. من در این فصل کمتر بازی کردم نسبت به فصل های گذشته، در دو بازی اصلا نبودم اما در 4 بازی فیکس و 4 بازی دیگر به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفتم برای من همه چیز بازی نیست در هر مقطعی بتوانم برای سایپا تاثیر گذار باشم از بازی کردن خوشحالم.

شاید بهتر باشد این سوال را نپرسیم اما به نظر شما آقای فرکی در سایپا تا آخر فصل دوام می آورد به هر حال ایشان کادر فنی خود را آورده و بازیکنان مد نظر ایشان جذب شدند مثل امید خالدی و مهدی بدرلو در کل تیم را آن طور که خواسته بسته است نظر شما چیست.

شما مطمئن باشید ما تمام تلاش خود را برای بهتر نتیجه گرفته تیم خواهیم کرد وقتی بتوانیم نتایج خوبی کسب کنیم بدون شک این حرف و حدیث ها که مربی در تیم دوام می آورد یا خیر از بین می رود من مطمئنم که در آینده روند تیمی ما بهتر خواهد شد و بعد از تعطیلات نتایج بهتری خواهیم گرفت.

 شما سه بازیکن در  تیم خود دارید که استعداد های بسیار خوبی هستند و می توانند فراتر از اینران بازی کنند. مهدی ترابی علی قلی زاده و علی زینالی. آینده این بازیکنان را به عنوان یک بزرگتر چطور می بینید؟

البته ما یک بازیکن با استعداد دیگر به نام سلطانی مهر داریم که جز 60 بازیکن با استعداد برتر جهان انتخاب شد سایپا در این سال ها در این زمینه موفقیت های زیادی داشته و جوان های زیادی را معرفی کرده است. در آن زمان آقای مایلی کهن به جوانان زیادی بها دادند سپس آقای جلالی نیز راه ایشان را ادامه دادند. البته فقط بحث فنی نمی تواند باعث پیشرفت بازیکن شود یک جمله ای معروف وجود دارد که می گوید استعداد فوتبالی یک بازیکن را فقط در مسیر فوتبال قرار می دهد اما شخصیت بازیکن است که باعث پیشرفت او می شود. اما در بین بازیکنانی که گفتید مهدی ترابی بازیکن بسیار با استعدادی است و من امیدوارم بتواند در تیم های بزرگ اروپایی بازی کند، علی قلی زاده از لحاظ تکنیکی بسیار خوب است اما از نظر بدنی کمی ضعیف است من این را به خود او هم گفتم باید وقت بیشتری برای این کار بذارد. شاید علیرضا جهانبخش مثال خوبی برای این بازیکنان باشد رفته رفته پیشرفت کرد در حالی که می توانست پول بیشتری در ایران بگیرد اما راهی لیگ هلند شد و همین تصمیم باعث پیشرفتش شد. علی زینالی نیز از بازیکنان با استعداد تیم است 26 سال بیشتر ندارد و می تواند در آینده به ما کمک زیادی کند.

 کمی از سایپا فاصله بگیریم چرا در تیم ملی کم بازی کردید؟

اولین بار در سال 85 توسط آقای قلعه نوعی به تیم ملی دعوت شدم، در آن سال کمتر به عنوان بازیکن فیکس بازی کردم اما با حضور آقای دایی در تیم ملی بیشتر توانستم بازی کنم در کل 15 بازی ملی دارم. زمان آقای قلعه نوعی در تیم ملی ترافیک زیادی بود علی کریمی در بایرن بود جواد نکونام در اوساسونا حضور داشت آندو در بولتون بود در کل 7 بازیکن لژیونر داشتیم شرایط برای بازی کردن بسیار سخت بود به هر حال در این تیم من بیشتر به عنوان بازیکن ذخیره بازی کردم و یک گل ملی نیز در کارنامه دارم که مقابل امارات به ثمر رساندم.

در سال 2007 در لیست بهترین های آسیا قرار گرفتید توضیح می دهید؟

بله در آن مقطع شرایط در آسیا سخت تر بود از هر گروه فقط یک تیم صعود می کرد اما من بازی های خوبی به نمایش گذاشتم و همین باعث شد به تیم ملی دعوت شوم و در لیست بهترین های آسیا قرار بگیرم، من تا بین 9 نفر برتر از بین 21 بازیکن رفتم اما دیگر به تیم ملی دعوت نمی شدم و سایپا هم از مسابقات آسیایی اوت شد. اینطور شد که در نهایت خط خوردم.

 نظرتان راجع تیم ملی چیست این تیم را چطور می بینید؟

بازی های اخیر تیم ملی را خیلی دوست داشتم هم نتایج خوبی گرفتیم و هم بازی های خوبی به نمایش گذاشتند. از زمانی که آقای کی روش به تیم ملی آماده انسجام تیمی خوبی داشتیم و امیدوارم بدون دغدغه راهی جام جهانی شویم البته من دوست دارم هدف گذاری کنیم و فقط به صعود فکر نکنیم بلکه بتوانیم حتی در جام جهانی از مرحله گروهی صعود کنیم و این دور از دسترس نخواهد بود.

 آقای صادقی وبسایت ما کاربران بسیاری دارد که علاقمند به فوتبال اروپا هستند و آن را دنبال می کنند شاید خیلی دوست داشته باشند بدانند که ابرهیم صادقی چه اطلاعاتی از فوتبال اروپا دارد و طرفدار کدام تیم است.

من از بچگی طرفدار منچستر یونایتد بودم و خیلی این تیم را دوست داشتم، آن زمان بازیکنان بسیار خوبی در منچستر بودند؛  بازیکنانی مثل پل اسکولز یا دیوید بکهام و برادران نویل و .... اما در این چندسال بعد از رفتن فرگوسن نتایج منچستر خوب نبوده و این ناراحت کننده است ولی در کل من طرفدار منچستر هستم اما اگر بین بارسا و رئال از من سوال بپرسید می گویم بارسا و بین مسی و رونالدو قطعا مسی.

منچستری هستید و خودتان هم هافبک هستید پوگبا را در منچستر چطور می بینید؟

واقعیت این است که من خیلی بازی پوگبا را نمی پسندم و این حدس را می زدم که در منچستر نتواند عملکرد خوبی داشته باشد به هر حال با توجه به مبلغی که بابت این بازیکن داده شد فشار و انتظارات نیز بالاتر رفت و شاید یکی از دلایل عدم موفقیت پوگبا در منچستر این موضوع باشد. پوگبا در یوونتوس هم فقط گل می زد و چندان بازیکن خلاقی نبود.

خودتان را نزدیک به کدام بازیکن در بین هافبک های اروپایی می بینید؟

من بازی استیون جرارد را خیلی دوست داشتم بازیکن بسیار خوبی بود یا کریک بازیکن منچستر که سبک بازی او را نیز می پسندیدم و البته ژاوی که در بارسلونا همیشه ساده بازی می کرد اما فوق العاده تاثیر گذار بود.

در بین هافبک های ایرانی کدام بازیکن را بیشتر می پسندید؟

اگر بین بازیکنان هم دوره ای خودم بخواهم نام ببرم وحید رضایی در فجر سپاسی فوق العاده بود، جواد نکونام، اندو تیموریان، ایمان مبعلی این هافبک ها واقعا بازیکنان بسیار خوبی در فوتبال ما بودند

 به نظر شما در حال حاضر بهترین فوتبالیست ایران چه کسی است؟

از نظر من مهدی ترابی در حال حاضر بهترین است در تیم ما عملکرد بسیار خوبی داشته، جوان است و آینده بسیار خوبی پیش رو دارد.

از فوتبال کمی فاصله بگیریم چرا ابراهیم صادقی کمتر مصاحبه می کند و کمتر در رسانه ها حضور دارد؟

در این سال ها شاهد رشد زیاد رسانه ها بودیم من بعد از هر بازی حدود 20 میس کال از رسانه های مختلف دارم که واقعا نمی شود پاسخگوی همه آن ها بود من سعی می کنم با رسانه ها تعامل خوبی داشته باشم به هر حال ما از طریق آن ها دیده می شویم ولی خب نمی شود به هر حال بعد از هر بازی پاسخگوی همه آن ها باشیم.

زندگی شخصی ابراهیم صادقی به چه شکلی است تفریحتان به چه شکل است از وقت آزادتان به چه شکل استفاده می کنید؟

مادرم را خیلی زود از دست دادم، از پدرم به دلیل اینکه دیالیز می شد مراقبت می کردم که بعد ها ایشان نیز فوت شدند. خیلی زود ازدواج کردم یک دختر 14 ساله و یک پسر 9 ساله دارم، در این سال ها در کنار فوتبال درس خواندم به دلیل فشردگی تمرینات و فوتبال کارشناسی را دیر سپری کردم  مدتی پیش نیز کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت ورزشی گذارندم.

مدیریت ورزشی را ادامه می دهید یا وارد مربیگری می شوید؟

دوست درام وارد مربیگری شوم خرداد ماه کلاس سی آسیا را گذارندم و امیدوارم سال بعد بتوانم کلاس بی آسیا را نیز بروم، علاقه دارم که کلاس های مختلف مربیگری را بروم چرا که دنیای مربیگری با دنیای بازیکنی تفاوت بسیار زیادی دارد.

 ابراهیم صادقی تا کی به عنوان فوتبالیست ادامه می دهد؟

امسال نسبت به سال های قبل کمتر بازی کردم، فصل قبل از 30 بازی 29 بازی را بازی کردم به هر حال امسال کمتر بازی کردم و تا اواخر این فصل تصمیم می گیرم که می خواهم ادامه دهم یه خیر.

 خداحافظی از فوتبال برای شما سخت نیست؟

من دو سال است به این موضوع فکر می کنم 23 ساله است که فوتبال بازی می کنم و با عشق بازی می کنم من در بدترین شرایط به اینجا رسیدم پدر من یک کارگر ساده بود و من با اتوبوس به تمرینات می رفتم و در شروع کار پولی دریافت نمی کردم به هر حال در این سال ها با عشق فوتبال بازی کردم و همین عشق و علاقه  خداحافظی از فوتبال را برایم سخت می کند. من همیشه یک ساعت زودتر از بقیه بازیکنان به تمرین می آیم و به این شکل نیست که فقط بیایم تمرین کنم و بروم و این بدلیل علاقه زیاد به فوتبال است.

به عنوان سوال آخر بعد از بازنشستگی چه کاری قرار است انجام دهید؟

در آینده مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی رخ دهد، اما دوست دارم مربیگری را ادامه دهم و اینکه آیا از سایپا شروع می کنم مشخص نیست باید ببینم باشگاه مایل به ادامه همکاری با من است یا خیر. دوست دارم در زمینه مربیگری پله پله پیش برم تا بتوانم موفق شوم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xyoob

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اکبرپور: بازی مقابل سایپا بهترین بازی استقلال بود