تاریخ انتشار: 1401/10/01 00:21
کد خبر: 12576

نقش مورینیو در قهرمانی آرژانتین و مسی

با قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 2022 قطر ، به زعم بسیاری از فوتبال دوستان، "لیونل مسی" شماره ده افسانه ای این کشور به برترین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد.
نقش مورینیو در قهرمانی آرژانتین و مسی

در کنار همه عناوین و افتخارات فردی و تیمی که مسی در طول دوران حرفه ای خود کسب کرده قهرمانی در کوپا آمریکای 2021 و قهرمانی جهان در سال 2022 از اهمیت ویژه ای برای این ستاره آرژانتیی برخوردار هستند. با این حال به نظر شما اگر "امیلیانو مارتینز" در این دو تورنمنت حضور نداشت، باز هم مسی می‌توانست فاتح این عناوین شود؟

نمی تونیم نقش اساسی که "مارتینز" در موفقیت آرژانیتن در این  سال‌ها داشته رو کمرنگ جلوه بدیم. درخشش در ضربات پنالتی برابر کلمبیا در نیمه نهایی کوپا آمریکا 2021 و هم چنین تداوم این درخشش در دیدار برابر هلند و فرانسه یعنی این دروازه بان 30ساله یکی از ستون‌های اصلی آرژانتین در فتح این عناوین به حساب می‌آید.

البته می‌توان قضایا را اینطور هم نگاه کرد که "آرژانتین" و "مارتینز" مدیون اثر پروانه‌ای هستند. برای بررسی این موضوع بگذارید سلسله اتفاقاتی رو که در چندین سال اخیر افتاده رو باهم بررسی کنیم:

*مثبت شدن تست کرونای فرانکو آرمانی

بعد از عملکرد فاجعه بار ویلی کابایرو در دیدار برابر کرواسی در جام جهانی 2018 فرانکو آرمانی از بازی سوم تبدیل به سنگربان اصلی آرژانیتن در آن رقابت‌ها شد. نمایش های کم اشتباه و با ثبات در بازی های باشگاهی و کسب دو عنوان پیاپی لیبرتادورس به همره ریورپلاته آرمانی رو به انتخاب اول اسکالونی برای تیم ملی آرژانتین تبدیل کرد.  با این حال مثبت شدن تست کرونای فرانکو درست پیش از شروع بازی‌های کوپا آمریکای 2021،  "مارتینز" 195 سانتی متری رو به مرد اول اسکالونی در درون دروازه تبدیل کرد. مارتینزی که در تیم "استون ویلا" فوق العاده کار کرده بود.

*یک مسئله مهم دیگر. آیا می‌دانید چرا مارتینز به استون ویلا منتقل شد؟

*تاثیر "نیل موپی" در مصدومیت برند لنو 

روزهای سیاه شیوع کرونا را از یاد نخواهیم برد؛ روزهایی که سایه کرونا روی فوتبال سنگینی می‌کرد و ورزشگاه‌ها رو از وجود تماشاگران بی بهره کرده کرد. در ژوئن 2020 استادیوم آمکس برایتون میزبان بازی دو تیم آرسنال و برایتون از هفته سی ام لیگ برتر بود. سماجت بیش از حد "نیل موپی" برای تصاحب توپ باعث شد برند لنو دروازه بان آرسنال با شدت زیادی روی پای چپش فرود بیاید و به علت آسیب دیدگی رباط زانو ادامه فصل رو از دست داد. 

مارتینز در آن مسابقه جایگزین لنو شد و تا پایان فصل عملکرد خیره کننده‌ای ارائه کرد. با این حال وقتی متوجه شد که الویت اصلی آرتتا برای فصل جدید به شمار نمی‌رود، لندن رو به مقصد بیرمنگام ترک کرد و به استون ویلا پیوست.

*اما سر و کله نیل موپی از کجا پیدا شد؟

برای رسیدن به نیل موپی باید به یک فصل قبل تر برگردیم. در فصل 2019/2018 آمار گلزنی برایتون اصلا جالب نبود. "مرغ های دریایی" در 38 بازی فصل فقط 35 گل به ثمر رسانده بودند و البته "گلن ماری" با زدن 13 گل نقش پررنگی در گل‌های زده تیمش داشت. 

اما مشکل اصلی درباره ماری سن و سال بالای او بود. در شروع فصل "ماری" 35 ساله می‌شد و گراهام پاتر باید به خوبی تعداد دقایق بازی این بازیکن پا به سن گذاشته را مدیریت می کرد تا در بازی های حساس هم مهاجم زهردار تیمش را در اختیار داشته باشد.  پاتر در دیدار برابر وست بروم ویچ در دور چهارم FA کاپ تصمیم گرفت به "گلن ماری" استراحت بدهد. اما گره خوردن بازی  باعث شد این مهاجم کهنه کار وارد زمین شده و با زدن دو گل نقش اصلی را در پیروزی سه بر یک تیمش در آن مسابقه ایفا کرد. 

درست بعد از این مسابقه بود که برایتون به فکر جذب یک مهاجم افتاد. باشگاه در پایان فصل "نیل موپی" را با رقم 20 میلیون یورو از برنتفورد به خدمت گرفت.

*اما چرا نیل موپی راهی برایتون شد؟ 

*مادربزرگ ولزی رابسون کانو

در همان بازی جام حذفی بین دو تیم برایتون و وست برومویچ بود که تیم مهمان از سه تعویض خودش بهره برده بود و با مصدومیت رابسون کانو مهاجم وست‌بروم این تیم مجبور شد با یک یار کمتر در وقت های اضافه بازی کند و همین امر گراهام پاتر رو به استفاده از "ماری" مجاب کرد.

*اما رابسون کانو به طور دقیق چه کسی است؟

اگر خوره فوتبال باشید شاید رابسون کانو رو بشناسید. بازیکن سابق  ردینگ که با اتمام قراردادش با این باشگاه به عنوان بازیکن آزاد به همراه تیم ملی ولز راهی یورو 2016 شد. در این تورنمنت گلزنی او مقابل بلژیک بود که زمینه پیروزی یک تاریخی را برای ولزی‌ها فراهم کرد. با درخشش در مسابقات یورو کانو به وست‌برومویچ پیوست.

اما جالب‌تر اینکه رابسون کانو پوشیدن پیراهن ولز را مدیون مادربزرگ خود است. در سال 2010 برایان فلین سرمربی سابق ولز برای دیدن تمرینات سیمون چرچ از تمرینات ردینگ بازدید کرد و طی یک گفت و گوی اتفاقی که با کانو داشت این بازیکن رو به اردوی تیم ملی ولز فرا خواند. شش سال بعد شاید مهم‌ترین گل تاریخ ولز توسط همین کانو به ثمر رسید.

*نقطه بعدی این داستان: چرا کانو به تیم ملی ولز دعوت شد؟

*روبرتو مانچینی و مصدومیت "کریگ بلامی"

"کریگ بلامی" یکی از مهم ترین بازیکنان تیم ولز در آن دوران محسوب می‌شد اما مصدومیت های زانو امان از این بازیکن بریده بود. بلامی با توجه به شرایطی که داشت مجبور شد به صورت اختصاصی به تمریناتش ادامه بدهد. کریگ برای اینکار مربی بدنسازی منچسترسیتی را استخدام کرد و به همین دلیل می‌توانست در تمرینات تیم منچسترسیتی جهت آمادگی بیشتر حضور پیدا کند اما اوضاع برای این بازیکن اصلا خوب پیش نرفت. بلامی نتوانست آمادگی لازم برای دیدار دوستانه برابر کرواسی را به دست بیاورد و همین امر سبب شد تا از رابسون کانوی جوان برای اولین بار تجربه پوشیدن پیراهن ولز رو بدست بیاورد.

*اما مانچینی چطور به نیمکت منچسترسیتی رسید؟

*استعفا مانچو از اینترمیلان

با پایان فصل 2008/2007 دوران این مربی خوشتیپ ایتالیایی در اینتر به پایان رسید. البته در همان فصل بعد از شکست برابر لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا استعفا داده بود اما یک روز بعد نظر این مربی عوض شد. به هر حال در پایان همان فصل با جدایی مانچو از افعی‌ها ژوزه مورینیو به این تیم پیوست و روبرتو مانچینی هم از سال 2009 سرمربی سیتزن‌ها شد.

*اما مورینیو چطور سرمربی اینتر شد؟

*نفرین فصل سوم آقای خاص

با شروع فصل 2008/2007 روابط چلسی و ژوزه تیره و تار شد. بدخلقی‌های آقای خاص، عدم ثبات در گرفتن نتایج و رابطه بد با رومن آبراموویچ باعث اخراج این سرمربی پیش از پایان فصل شد. اخراجی که درست بعد از تساوی ناامید کننده یک بر یک مقابل تیم گمنام روزنبورگ رخ داد. بعد از جدا شدن از چلسی مورینیو چندماه از فوتبال دور ماند تا به اینتر برود و جایگزین مانچینی شود.

*اما روزنبورگ چجوری به لیگ قهرمانان راه پیدا کرد؟

*روزنبورگ کجا، لیگ قهرمانان کجا!

در بازی بین چلسی و روزنبورگ گل شوچنکو توسط مدافع حریف یعنی "میکا کوکوپینن" پاسخ داده شد. این بازیکن آخرین روزهایش را در تیم روزنبورگ سپری می کرد و در پایان فصل با انتقالی آزاد راهی ترومسو شد. با این حال کوپینن نقش مهمی رو در این تیم ایفا می‌کرد. در بازی آخر فصل قبل تیم روزنبورگ برای اینکه به رقابت لیگ قهرمان فصل بعد صعود کند فقط نیاز به یک امتیاز داشت و در بازی آخر برابر تیم انتهای جدولی وایکینگ درحالی که فقط 10 دقیقه به پایان بازی مانده بود توسط کوپنین به گل رسید تا بازی با نتیجه دو بر دو به پابان برسد و روزنبورگ راهی لیگ قهرمانان بشود.

این تنها یک سلسه اتفاقات در دنیاست که منجر به نتیجه‌ای خاص شده است. همانطور که بررسی شد به علت اثر پروانه‌ای در سال 2006 لیونل مسی در سال 2022 توانست به آرزوی دیرینه‌اش یعنی قهرمانی در جام جهانی برسد. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39zqw2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رکورد افسانه‌ای مسی در جام جهانی