تاریخ انتشار: 1401/10/09 15:06
کد خبر: 12282

سهمیه احتمالی ایران در سوپر لیگ آسیا مشخص شد

طبق اعلام وب سایت فوتی رنکینگز، سهمیه ایران در لیگ نخبگان تا به امروز، ۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم است.
سهمیه احتمالی ایران در سوپر لیگ آسیا مشخص شد

چند ماهی بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا طرحی را بررسی می کرد که در آن، برگزاری مسابقات باشگاهی در این قاره، کاملا دستخوش تغییرات اساسی شود. طرحی که به مرحله تأیید نیز رسید و قرار است از فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵، شاهد برگزاری مسابقات باشگاهی در سه سطح مختلف باشیم.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که سطح اول لیگ قهرمانان آسیا یا همان سوپر لیگ که با نام لیگ نخبگان نیز شناخته می شود، با حضور ۱۲ تیم از غرب و ۱۲ تیم از شرق آسیا برگزار می شود. سطح نخست پیکارها، شاهد حضور پرقدرت ترین تیم های قاره کهن خواهد بود که جوایز آن نیز بسیار بیشتر و ارزشمندتر از سطوح دیگر است.

در سطح دوم نیز ۳۲ تیم و در سطح سوم ۲۰ باشگاه آسیایی حضور خواهند داشت که انتظار می رود در این سطوح نیز، سهمیه ها بین غرب و شرق به صورت مساوی تقسیم شود. اما از آنجایی که در سطح اول تعداد کرسی های غرب و شرق فقط ۱۲ تیم از هر بخش خواهد بود، طبیعی است که سهمیه کشورها نسبت به حالت معمول لیگ قهرمانان آسیا کمتر باشد.

با توجه به تعداد محدود سهمیه سوپر لیگ آسیا، بحث و گمانه زنی در مورد اینکه هر کشور چه تعداد نماینده می تواند در این پیکارها داشته باشد، صورت گرفت. در اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیا ذکر شده بود که رده‌بندی کشورها جهت اختصاص سهمیه برای فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ به بعد، بر اساس عملکرد باشگاه های شرکت کننده در هشت سال گذشته خواهد بود.

این بدان معناست که عملکرد نمایندگان کشورها از سال ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار می گیرد و اکنون وب سایت فوتی رنکینگز اقدام به انتشار سهمیه فعلی کشورها برای حضور در سطح اول لیگ قهرمانان آسیا یا همان لیگ نخبگان کرده است. باید توجه داشت که این سهمیه اعلام شده، بدون در نظر گرفتن نتایج پایانی فصل کنونی لیگ قهرمانان آسیاست که هنوز در مرحله یک هشتم نهایی قرار دارد و همچنین فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ که پاییز سال بعد آغاز می شود و نتایج این ۲ دوره، کاملا در کسب سهمیه نهایی تأثیرگذار است.

طبق اعلام فوتی رنکینگز، ایران برای حضور در سطح نخست یا سوپرلیگ آسیا، در حال حاضر دارای ۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم است. چنانچه تا پایان فصل بعد رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، امتیازات کسب شده توسط نمایندگان ایران کاهش پیدا نکند و همین سهمیه کنونی برای فوتبال ایران باقی بماند، فدراسیون فوتبال می تواند این ۲+۱ سهمیه را بین لیگ برتر و جام حذفی تقسیم کند.

از زمان مطرح شدن بحث سوپر لیگ، عده ای بر این عقیده هستند که به دلیل طولانی و فرسایشی بودن لیگ برتر، باید سهمیه حضور در لیگ نخبگان یا همان سطح اول، به تیم های لیگ برتری واگذار شود. حالا اگر تعداد کرسی های ایران ۲+۱ باقی بماند، قطعا یکی از سهمیه های مستقیم برای قهرمان لیگ برتر خواهد بود و فدراسیون باید تصمیم بگیرد سهمیه مستقیم دوم را به نایب قهرمان لیگ اعطا کند یا قهرمان جام حذفی به صورت مستقیم در سطح اول لیگ قهرمانان شرکت کند و تیم دوم لیگ بیست و سوم، راهی دیدار پلی آف شود.

به طور کلی، غرب آسیا دارای ۱۲ سهمیه در سطح اول سوپر لیگ آسیاست. با اعلام فوتی رنکینگز، عربستان ۳ سهمیه، قطر و ایران ۲ سهمیه، امارات، عراق و ازبکستان نیز یک سهمیه مستقیم دارند. بدین صورت ۱۰ سهمیه مستقیم تعیین تکلیف شده است. برای ۲ سهمیه باقیمانده نیز نمایندگانی از ایران، قطر و امارات رقابت خواهند کرد.

باز هم باید یادآور شد که این سهمیه بندی ها برای مقطع فعلی است و ممکن است در پایان لیگ قهرمانان فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴، این کرسی ها دستخوش تغییرات شوند و سهمیه ایران افزایش یا کاهش یابد یا تعداد کشورهایی که دارای سهمیه غیرمستقیم باشند، افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که فوتی رنکینگز هنوز سهمیه کشورها برای حضور در سطوح دوم و سوم سوپر لیگ آسیا یا لیگ نخبگان را تکمیل نکرده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jqwk2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کنفدراسیون فوتبال آسیا:تنها ۱۰۳ نفر می توانند وارد زمین شوند