تاریخ انتشار: 1395/12/25 15:04
کد خبر: 222798

مروری بر کارنامه پرسپولیس در سالی که گذشت

پرسپولیسی ها در سالی که گذشت 58 گل زدند و 26 گل خوردند و میانگین 22/2 امتیازی را برای هر بازی کسب کردند.
مروری بر کارنامه پرسپولیس در سالی که گذشت

«یک سال نباختن»؛ پرسپولیسی های قدیمی تر احتمالا این تیتر را به یاد دارند. تیتر یکی از روزنامه های ورزشی کشور در روزهای پایانی سال 1378. سالی که پرسپولیس با علی پروین توانست رکورد یک سال شکست ناپذیری در مسابقات مختلف (لیگ، جام حذفی و مسابقات آسیایی) را بر جای بگذارد.

پرسپولیس از 21 اسفند 77 که در مقابل پاس تهران بازی را واگذار کرده بود تا 27 اردیبهشت 79 که در برابر صنعت نفت آبادان با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد، کمی بیشتر از یک سال در مقابل هیچ تیمی نباخت. بسیاری پرسپولیس سال 78 را با آن پیراهن های نوستالژیک قرمز و سفید رنگ «آیوا» در کنار پرسپولیس اوایل دهه پنجاه و پرسپولیس دهه شصت، قوی ترین پرسپولیس همه تاریخ می دانند. ادعایی که آمار نیز می گوید چندان پربیراه نیست.

پرسپولیس در آن سال از 33 مسابقه ای که به میدان رفت صاحب 18 برد و 15 تساوی شد و همان سال با قهرمانی در لیگ آزادگان و جام حذفی، توانست «دو گانه فوتبال ایران» را بالای سر ببرد. اتفاقی که پیش از آن تنها یک بار تیم «سایپا» موفق به انجام آن شده بود و بعد از آن نیز هرگز توسط تیم دیگری تکرار نشد. اما سلطه این تیم رویایی بر فوتبال ایران چندان دوام نیاورد و تقریبا از همان دوران بود که ورق برای پرسپولیس برگشت. از همان اوایل دهه هشتاد خورشیدی. از روزهایی که علی پروین بعد از کسب آخرین قهرمانی خود در فصل 80-81 دیگر آن کیا و بیای گذشته را نداشت و از سویی دیگر تغییرات پی در پی مدیریتی در پرسپولیس، آغازگر روزهای سیاهی برای این تیم بود. کارنامه نه چندان موفق پرسپولیس در طول دهه هشتاد و تا میانه های دهه 90 نیازی به یادآوری ندارد.

قرمزهای پایتخت در طول این 17 سالی که از کسب دو قهرمانی آنها در یک سال می گذرد، تنوانستند تنها 4 جام دیگر بالای سر ببرند. 2 جام قهرمانی لیگ برتر و 2 جام قهرمان مسابقات حذفی. البته ناکامی قرمزها تنها در کسب جام نبود. آنها در طول این 17 سال، به جز چند برهه کوتاه به تیمی متوسط تبدیل شده بودند که به باختن عادت کرده بود. تیمی که گاها 15 شکست در طول سال تجربه می کرد! آنها حتی رکورد 5 باخت متوالی را نیز درچند سال گذشته از خود به جای گذاشتند. رکوردی که حتی روزی صحبت کردن از آن خنده دار بود اما حالا واقعیت داشت. آن هم نه یک بار بلکه در دو دوره مختلف! پرسپولیسی که روزگاری حتی در طول یک سال نیز مقابل تیمی بازنده نبود یک بار در سال 1390 با «علی دایی» پنج شکست متوالی را تجربه کرد و یک بار هم در سال 93 با «حمید درخشان» این افتضاح را تکرار کرد!


سال 95 با 5 باخت


اما گویی باز هم ورق برای پرسپولیس برگشته؛ حالا دیگر از آن باخت های متوالی خبری نیست و به نظر می رسد «انقلاب برانکو» به نتیجه رسیده. پرسپولیسِ برانکو در سال 95 تنها 5 بار بازنده از میدان بیرون آمده است. 4 بار در طول بازی و یک بار هم در ضربات پنالتی. پرسپولیس در سالی که گذشت از 35 مسابقه خود صاحب 24 پیروزی، 6 تساوی و 5 باخت بود که کارنامه ای قابل قبول برای هواداران این تیم خواهد بود. هوادارانی که همین چند سال پیش، طی 5 هفته متوالی شاهد 5 شکست از تیمشان بودند حالا در یک سال این تعداد شکست را شاهد هستند. پرسپولیس در سالی که گذشت تنها در مقابل تیم های نفت تهران، ذوب آهن، استقلال (در مسابقات لیگ)، قشقایی (جام حذفی و در ضربات پنالتی) و الریان قطر (لیگ قهرمانان آسیا) شکست خورد. بازی هایی که آمار و ارقام می گوید دستکم در 3 مورد از این بازی ها، پرسپولیس تیم برتر میدان بوده و مستحق شکست نبود. اما هرچه که باشد 95 با 5 شکست برای برانکو و مردانش به پایان رسید. یعنی هر 73 روز یک باخت. آنها در سالی که گذشت 58 گل زدند و 26 گل خوردند و میانگین 22/2 امتیازی را برای هر بازی کسب کردند که در فوتبال کشورمان رکوردی فوق العاده به شمار می آید. حال قرمزهای پایتخت این روزها حسابی خوب است. آنها همان تیمی شدند که طرفدارانشان انتظار داشتند. تیمی که بیشتر از پیروزی، شکست هایشان سروصدا می کند!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27bdjg

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


سکانس تاسف‌بار دیدار استقلال – لوکوموتیو/ خودزنی عجیب در آزادی!

چهار بوشهری در لیگ قهرمانان آسیا بازی کردند
برای ثبت در تاریخ فوتبال بوشهر؛