تاریخ انتشار: 1396/01/20 17:26
کد خبر: 218261

چهار رکن اساسی فوتبال کدام‌اند؟

در فوتبال امروزی برای این که بازیکنان فوتبال با تکنیک انفرادی وتاکتیک های تیمی وآمادگی بدنی وجسمانی و همچنین آمادگی ذهنی و روحی ،روانی ،بهتر آشنا شوند،مربیان باید ،کاربرد واهمیت آن را دربازی، برای بازیکنان تیم های فوتبال خود،خصوصا در رده های مختلف سنی ،بدرستی تبیین کنند،مربیان فوتبال درابتدا باید، از تکنیک فردی شروع کنند وبچه ها را بیشتر با توپ آشنا کنند زیرا ،بازی با توپ درفوتبال از اولویت های این رشته جذاب محسوب میشود وبرای این که بهتر با این اصل آشنا شویم باید تعریف درست وصحیحی ازآن را ارائه داد.
چهار رکن اساسی فوتبال کدام‌اند؟

به گزارش فرتاک ورزشی، تکنیک در فوتبال یعنی ،مهارت بازیکن دربازی وکارکردن با توپ است ،بشکلی که بازیکنان تیم مقابل نتوانند،توپ را براحتی از چنگ وکنترل او درآورند.البته نباید این تکنیک فقط محدود به حرکت خاصی باشد،زیرا تکنیک فردی به تنهایی در دریبلینگ خلاصه نمیشود.

در فرهنگ عامیانه، بعضی ها، تکنیک را فقط در دریبل کردن خلاصه ومعنی می کنند، که تفکری کاملا غلط  واشتباه است.بلکه مفهوم کلی تکنیک عبارتنداز :مهارت با توپ است که شامل ،لمس توپ،شوت ،پاس،انواع کنترل ها ،پا به توپ شدن یا حمل توپ ،ضربات سر،چرخش ها ودرک وشناخت حمله ودفاع ،و انواع پرتاب ها،هدایت کردن توپ ،شروع مجددها ازجمله پنالتی وکرنرها وضربات ایستگاهی  وهمچنین، به مواردی همچون:هوش وخلاقیت بازیکنان نیز مرتبط است.

به موارد فوق الذکر ،تکنیک انفرادی می گویند که این موارد در زمین های کوچک ومحدود ،باید بوسیله مربیان درتمرینات به دفعات تکرار شوند.واما اصل تاکتیک که به اصل دوم فوتبال معروف است ،پس از مرحله تکنیک وکم کم هرچه بازیکنان به رده های بالای سنی پای می گذارند ،توسط مربیان به بازیکنان تفهیم میشوند وبا انواع آن آشنا میشوند زیرا ،تاکتیک نقشه راه در هر تیم فوتبالی به حساب می آید.

تاکتیک درفوتبال یعنی:برنامه ها  ونقشه هایی است که مربیان آنها را درتمرینات طراحی وتمرین می کنند تا بازیکنان تیم بتوانند آنها را  درزمین بازی،پیاده و اجرا کنند تا به گلزنی وموفقیت برسند.تاکتیک ها ،شامل،تاکتیک های حمله ای و دفاعی هستند.تاکتیک ها در دومورد فوق،شامل،فردی وگروهی وتیمی هستند.تاکتیک های فردی بسیار مهم هستند.

زیرا دربرگیرنده ی ،شوت زدن،دریبل ها انواع دویدن به فضاها وسرزدن ها میشوند بازی ترکیبی دونفره.واما تاکتیک گروهی ،عبارتند از همکاری دروازبان با مدافعین وخطوط سه گانه اصلی وفرضی هستندکه درنتیجه ،منجر به گلزنی ونتیجه گیری میشود ،بازیهای ترکیبی چند نفره درمناطق مختلف زمین هم ازجمله ی تاکتیکهای فوتبال تهاجمی است.دفاع کردن هم تاکتیک های خاص خودش را دارد که از دفاع فردی گرفته تا منطقه ای وترکیبی را شامل میشود.

این گونه برنامه ها و راه ها وطرق رسیدن به دروازه ی حریف و حفاظت از دروازه ی خودی ،نیاز به نقشه وبرنامه ی خاصی دارد که ازآن، بعنوان تاکتیک درفوتبال یاد میشود.تاکتیک ها انواع مختلفی دارند که شامل:حمله کردن،دفاع کردن که هرکدام زیرمجموعه دارند ،حمله سازماندهی شده ، ضدحمله،حمله ی سریع، پرسینگ ،ضربات ایستگاهی،طراحی بازی ازکناره ها،.پاس های تو در یا درعمق ،بازی مستقیم، آگاهی محیطی،فضا سازها،بازی بدون توپ ،ووووو است.

هرکدام از دواصل تکنیک وتاکتیک درفوتبال ابتدا در مساحت ها وزمین های کوچک تمرین می شوند تا بازیکنان بتوانند تحت فشار ،توانایی های فنی وفردی وتیمی خود را به منصه ی ظهور برسانند. وبرخی ازمربیان فوتبال ،تمرینات خاص فوتسال را برای بهبود تکنیک وتاکتیک ،تیم خود،در فضاهای کوچک ومحدود انجام می دهند.

رکن سوم فوتبال،آمادگی بدنی وجسمانی است که خود ،مقوله ی مهمی بنام بدنسازی درفوتبال مدرن امروزی است که در اجرا وپیاده کردن، دواصل اول ودوم فوتبال یعنی ،تکنیک وتاکتیک ،اهمیت خاص و ویژه ای دارد. بدون بدنسازی علمی واصولی ودقیق ،کاربرد تکنیک وتاکتیک ،درزمین فوتبال ،مطلقا امکان پذیر نیست.زیرا ،زیر ساخت اجرا وپیاده کردن، تمام تکنیک ها و تاکتیک های فوتبال ،آمادگی آرمانی جسمانی وبدنی است که مدتها ،حلقه ی مفقوده ی فوتبال ما بوده است ،اماسالهاست که با ظهور مربیان متخصص و با دانش بدنسازو تحصیل کرده ی داخلی ، این حلقه ی مفقوده نسبتا، پیدا شده است و روز بروز ، جای خود را در زنجیره ی محکم فوتبال ما ،مستحکم تر می کند،تا بدین ترتیب فوتبال ما در این زمینه، از مربیان بدنساز درجه چندم خارجی بی نیاز شود.هرچند هنوز با استانداردهای روزفوتبال جهان فاصله داریم ولی چنانچه به همین منوال ادامه دهیم ،مربیان جوان و متخصص وبا انگیزه فوتبال کشورمان ،به سرعت درحال پیشرفت هستند واگر به آنها اعتماد کنیم ،ازاین حیث به مربیان خارجی بی کیفیت نیاز پیدا نخواهیم کرد.

وامارکن چهارم فوتبال آمادگی روحی و روانی وذهنی است که تکمیل کننده پازل سه رکن فوق الذکر محسوب می شود. ممکن است تا مدت های مدید،مربیان رشته های گوناگون ورزشی وبویژه مربیان فوتبال بیشتر به افزایش آمادگی جسمانی وبدنی بازیکنان خود جهت قدرتمند بودن بیشتر آنها اصرار و تاکید داشتند

و کمتر به ظرفیت های روانی آنها اهمیت می دادند ،اما هم اکنون،نگاه مربیان بزرگ و صاحب سبک بیشتر به آمادگی روانی و وذهنی وآمادگی بدنی وجسمانی بازیکنان در کنار یکدیگر توجه دارند.

مربیان بزرگ فوتبال اکنون میدانند چنانچه یک بازیکن در یک مقطع خاص، بعلت وضعیت روانی نامساعد ،قدرت بازی در مسابقه ای را ندارد نباید از اینگونه بازیکنان استفاده کنند هر چند آنها از بازیکنان تاثیرگذار ومهم تیم باشند.

آمادگی روحی و روانی مانند آمادگی بدنی نیازمند صرف وقت ،ممارست و تمرین و بکارگیری تکنیک های علمی روانشناختی و بهره گیری از متخصصین مربوطه میباشد.و یک مدیر یا مربی آگاه ومطلع در کنار سایر عوامل تعیین کننده درفوتبال ،امکان بکار گیری متخصصین این حوزه را برای تیم های خود فراهم ومهیا می کنند وهمچنین بوجود آوردن ویا حتی افزایش مهارتهایی مانند، ،تمرکز،دقت، توجه و کنترل اضطراب وپریشانی ،کنترل ومهار استرس، ایجاد انگیزه و بوجود آوردن حس اعتماد به نفس،تصویر سازی ذهنی،،کنترل هیجان کاذب، داشتم اندیشه و تفکر مثبت ووووووو. از جمله فعالیت هایی است که یک روانشناس فوتبال برای آمادگی روانی کلیه اعضای تیم ،حتی مربیان و مدیران یک تیم انجام میدهد.

یک بازیکن و فوتبالیست باید قسمتی از زمان تمریناتش را به فراگیری طرق کنترل ومهار استرس،اضطراب و افزایش توجه و تمرکز خود ،اختصاص دهد.

درفوتبال حرفه ای امروزی ،بازیکنان بزرگ بخشی از وقت خود را صرف آمادگی ذهنی و روحی و روانی می کنند تا در شرایط سخت وتا حدودی بحرانی ،توان وقدرت مناسب را جهت مدیریت و مواجهه با این سختی ها را داشته باشند.وخوشبختانه امروزه بیشتر مربیان فوتبال ما پی به اهمیت آمادگی روانی وذهنی درفوتبال برده اند وازمشاورین و روان شناسانی که خود سابقا فوتبالیست بودند وچنین شرایطی را درفوتبال گذرانده اند ، درکنار تیمهایشان ،بکار گرفته اند ،هرچند ممکن است که همه مربیان و تیم ها برای استفاده ازمتخصصین این رشته نوگرا در ورزش ما وخصوصا فوتبال ما، به کندی صورت بگیرد،اما کم کم این رکن اساسی درحال شکل گیری درکلیه رشته های ورزشی ماست که رشته جذاب فوتبال بیشتر به متخصصین این رکن نیازمند هستند ،زیرا مربیان ومدیران ورزشی  ما کمتر پیش آمده است که ،سریعا تن به تغییرات جدید بدهند ،اما با این روند، بسی جای خوش بینی است.شاد وسربلند باشید.

نویسنده: "امین یزدانی"

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mvnr5

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دست نشان: سپیدرود با دو ضدحمله به پیروزی رسید/ کمک‌داور رو به من حرکت زشتی انجام داد