تاریخ انتشار: 1396/01/21 12:15
کد خبر: 218112

نحوه طراحی تمرینات رده 8 تا 10 سال در مدارس فوتبال

در رده 8 تا 10 سال مدارس فوتبال ، یک مربی میبایست 65% تا 75% زمان تمرین را به بازی اختصاص داده و مواردی همچون : شرایط خطای هند ، نحوه تعویض ها ، پنالتی انتهای بازی در صورت کسب نتیجه تساوی ، شیوه صحیح پرتاب اوت و...را تدریجا برای بازیکنان توضیح دهد .
نحوه طراحی تمرینات رده 8 تا 10 سال در مدارس فوتبال

به گزارش فرتاک ورزشی، حتی در صورت مشاهده خطا و تخلفاتی از جانب آنان ، می تواند با حالت شوخی/خنده و طوری که متوجه اشتباه خود شده که به چه علت کارت گرفته اند ، با موبایل یا 1 تکه کاغذ A4 تا شده زرد یا قرمز رنگ یا حتی مقوای بریده شده که از قبل در جیب خود قرار داده ، به آنان کارت بدهد تا متوجه جدیت کار شده و قانونمندی در ذهنشان نهادینه شود . حتی میبایست به آنان آموخت که به هیچ وجه حق اعتراض به نظر داور را ندارند .

و اما اولویت ها و نحوه طراحی تمرینات آنان بصورت ذیل می باشد :

1 . در ازای هر 2 جلسه حضورشان که هر جلسه نیز حاوی 25% تا 35% تمرین است ، میبایست 1 جلسه کامل فقط به بازی یا مسابقه با 1 تیم هم رده از همان مدرسه فوتبال اختصاص دهید . ( جلسه سوم )

2 . در ازای هر 6 جلسه تمرین ، 1 جلسه مسابقه با بازیکنان ریز جثه رده 10 تا 12 سال اختصاص دهید . ( جلسه نهم )

3 . در ازای سپری شدن هر 1 ماه از حضورشان ، میبایست 1 مسابقه با بازیکنان هم رده خود از سایر مدارس فوتبال برگزار نمایید .

حال همان جلسات تمرین شامل چه آیتم هایی باشد ؟

1 . طی چند جلسه اول ، تمرینات لمس توپ بصورت خیلی محدود . بطوریکه فقط موقع گرم کردن از آنها استفاده شده و تبدیل به قسمت اصلی تمرین نشوند .

2 . میبایست جهت آشنایی هر چه بیشتر تمام قسمت های پا با تمام قسمت های توپ و در راستای تسلط بر توپ ، اشکال مختلف حمل توپ در اکثر جلسات گنجانده شود .

3 . افزایش تمرینات کوردینیشن از نوع ساده و در قالب اشکال متفاوت ، خصوصا موقع گرم کردن . این تمرینات می تواند شامل 2 تمرین کوردینیشن 3 دقیقه ای یا 3 تمرین کوردینیشن 2 دقیقه ای در هر جلسه باشد . بعلت ضیق وقت ، میبایست تمرینات کوردینیشنی انتخاب شوند که در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین تغییر در سازماندهی تمرین صورت پذیرند .

4 . برخلاف رده 6 تا 8 سال که بنا به محدودیت های سنی ، تمرینات کششی در اولویت بالایی قرار نداشت ، میبایست در این رده پس از گرم کردن توسط تمرینات کوردینیشن ، کششی ها ( ولو محدود و در حد 3 تمرین ) انجام شوند .

5 . در ازای هر 3 جلسه ای که جهت گرم کردن از تمرینات کوردینیشن استفاده می شود ، میبایست یکی از جلسات گرم کردن ، با انواع مختلف بازی های غیر فوتبالی توپی یا غیر توپی انجام شود . ( جلسه چهارم ) در ازای هر 8 جلسه ای که برای گرم کردن از کوردینیشن ها استفاده می شود ، میبایست یکی از جلسات گرم کردن توسط کار با توپ و مرور تمرینات جلسات 2 هفته قبل صورت پذیرد . ( جلسه یازدهم )

6 . اولویت های تکنیکی در این سن ، سه تکنیک مهم پاس ، کنترل و دریبلینگ به اشکال مختلف میباشد .

7 . میبایست در هر جلسه تمرینی ، بیش از 3 تمرین انجام نشود . یک تمرین حمل توپ ، یک تمرین پاس و یک تمرین کنترل یا دریبلینگ . البته این اولویت ها پس از 2 یا 3 ماه از شروع به فعالیت بازیکن ، ( ترم دوم به بعد ) می تواند تغییر نموده و شامل یک تمرین حمل توپ ، یک تمرین کنترل و یک تمرین پاس یا دریبلینگ شود . ولی در ازای هر 15 جلسه ، میبایست دریبلینگ در دو جلسه پشت سر هم دومین تمرین بوده و پاس یا کنترل بعنوان سومین تمرین لحاظ شود .

8 . میبایست بازی ها و مسابقات بصورت نیمه نهایی ، فینال و رده بندی برگزار شده تا برای بازیکنان جذاب تر شوند .

نویسنده: محسن بابادی(مربی رده های پایه فوتبال ایران)

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lxmk7

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تفاوت فرکی و سرمربیان لیگ برتری

حضور رئیس هیئت فوتبال بوشهر در تمرین ایرانجوان
اختصاصی| خبرهای خوشی در راه است؛