تاریخ انتشار: 1395/05/21 21:10
تحلیل/
کد خبر: 268338

پوگبا ؛ یک خرید موفق یا ولخرجی‌ای بی‌ثمر؟

پس از ماهها گمانه زنی پل پوگبا نهایتا در یک انتقال تاریخی به منچستریونایتد بازگشته است تا زیرنظر مورینیو فصل جدیدی از کارنامه ورزشی خود را آغاز کند.
پوگبا ؛ یک خرید موفق یا ولخرجی‌ای بی‌ثمر؟

بی شک پول پوگبا، بمب نقل و انتقالات این فصل نقل و انتقالات اروپا بوده است. او که ابتدا انتظار می‌رفت به بارسلونا برود و سپس رئال مادرید مشتری‌اش شد در نهایت با رقم نجومی ۹۳/۸ میلیون پوند راهی منچستر شد تا این فصل با پیراهن شیاطین سرخ در لیگ جزیره توپ بزند. قراردادی که او را به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل کرد. اما سوال اینجاست که آیا پوگبا واقعا دردی از من‌یونایتد دوا می‌کند یا فقط هزینه گزاف بیهوده‌ای بود که بر دستان سران باشگاه باقی ماند؟ سایت گل در گزارشی جالب و خواندنی به تحلیل این موضوع پرداخته و نظر دو کارشناس مطرح را آورده که با هم آن را مرور می‌کنیم:

مارک دویل؛ انتخاب درست برای منچستریونایتد

چهار سال طول کشید تا منچستریونایتد مسئله ای را درک کند که آندره پیرلو همان موقع به صورت آنی دریافته بود. آندره پیرلو اخیرا در مورد پل پوگبا اظهار کرد: ” ما در همان بار اولی که پوگبا در تمرین یوونتوس حاضر شد، متوجه شدیم که بازیکن خاصی است. بعضی از بازیکنانمان تعجب می کردند که چطور منچستریونایتد اجازه داده این بازیکن را به راحتی جدا شود”.

بوفون هم نظری مشابه با پیرلو دارد. کاپیتان یوونتوس می گوید: ” با خودمان گفتیم که منچستری ها به عینک نیاز دارند”.

به هر حال، شاید آلکس فرگوسن آن موقع متوجه استعدادهای بسیار بالای پوگبا نشد تا شرایط برای جدایی این بازیکن فراهم شود اما اکنون منچستری ها اعتقاد زیادی به پوگبا پیدا کرده اند و برای خرید دوباره این بازیکن حاضر شده اند که رکورد نقل و انتقالات را بشکنند. اما آیا پوگبا 105 میلیون پوند می ارزد؟

واقعیت این است که هیچ فوتبالیستی ارزش این همه هزینه را ندارد. همانطور که آرسن ونگر به درستی به این مطلب اشاره کرده است: ” در مقایسه با زندگی عادی، این همه هزینه دیوانه وار است”.

اما دنیای فوتبال کاملا متفاوت با دنیای بیرون است و مسائل اینجا کمی متفاوت است و با توجه به هزینه هایی که هر ساله باشگاههای بزرگ دنیا برای جذب بازیکن می کنند باید گفت که پوگبا ارزش این مبلغ را دارد.

از نظر تجاری و تبلیغاتی هم منچستریونایتد یکی از ستاره های شاخص این روزهای دنیای فوتبال را جذب کرده و از این نظر سود کرده است. از نظر فنی نیز پوگبا در حال حاضر کاملترین هافبک دنیای فوتبال است.

بوفون سال گذشته در ستایش این بازیکن فرانسوی گفت: ” او بسیار قدرتمند است، از نظر فنی بسیار سطح بالای دارد و بسیار عالی بازی می کند. پوگبا کارهایی می تواند انجام دهد که تنها خودش قادر به انجام آنها است همانطور که مسی یا رونالدو عملکرد استثنایی دارند”.

البته شاید هنوز نتوان پوگبا را با مسی یا رونالدو مقایسه کرد اما او این توانایی بالقوه را دارد که به سطح 2 ستاره غولهای فوتبال اسپانیا برسد.

او مانند مسی قبلا بهترین بازیکن جوان اروپا شناخته شده و در سالهای اخیر نقشی کلیدی در سلطه یوونتوس بر فوتبال اروپا داشته است. پوگبا در سال های اخیر همواره رشد داشته و می تواند در منچستریونایتد همچنان بهتر هم شود. بعید به نظر می رسد که پوگبا به جز زمان مانع دیگری را برای رسیدن به توپ طلا پیش روی خود ببیند. سوال اصلی که در حال حاضر باید مطرح شود این است که آیا منچستریونایتد می تواند از پوگبا نهایت استفاده را ببرد یا خیر، نه این سوال که آیا پوگبا ارزش سرمایه گذاری منچستریونایتد را داشته است.

مایلز چمبرز؛ انتخاب غلط برای منچستر یونایتد

پل پوگبا منجی منچستریونایتد نیست بلکه یک بازیکنی است که بیش از حد گران شده. این انتقال برخلاف منطق و نظرات عقلانی است. هزینه کردن 110 میلیون یورو برای بازیکنی که مانند کریستیانو رونالدو یا گرث بیل پیروزی ساز نیست، کار بیخودی است. پوگبا اکنون باید بنشیند و بازی های یوونتوس را در لیگ قهرمانان تماشا کند آن هم در شرایطی خودش باید با منچستریونایتد در لیگ اروپا حاضر شود.

البته منظورمان این نیست که پوگبا بازیکن بی استعدادی است بلکه برعکس بسیار هم بااستعداد است و توانایی های استثنایی دارد. این بازیکن 23 ساله قلب تپنده یوونتوسی بود که فاتح فوتبال اروپا در چند سال اخیر بوده است. اما آیا این بازیکن 110 میلیون یورو می ارزد؟ آیا استحقاق اینکه گرانقیمت ترین بازیکن جهان باشد را دارد؟ و آیا ژوزه مورینیو می تواند از او در پست ایده آلش استفاده کند؟ جواب به این سوال ها قطعا منفی است.

مورینیو با ترکیبب 1-3-2-4 تیمش را به زمین می فرستد و پوگبا قرار است که در کنار یک هافبک دفاعی دیگر و عقبتر از چهار بازیکن هجومی بازی کند. این پست مناسب پوگبا نیست و او در یوونتوس این اجازه را داشت که در حملات شرکت کند. پوگبا با این سیستم در تیم ملی فرانسه در یورو هم خوب کار نکرد و بعد از اینکه دشام ترکیبش را عوض کرد و نقشی هجومی تر به پوگبا داد، این بازیکن توانست بهتر کار کند.

یک واقعیت مشخص دیگر هم این است که سری آ با لیگ برتر کاملا متفاوت است. پوگبا در برکه کوچک فوتبال ایتالیا که یوونتوس قدرت مسلط آن بود و سبک بازی های متفاوت است، یک ماهی بزرگ به حساب می آمد اما در فوتبال انگلیس شرایط کاملا فرق می کند. منچستریونایتد فصل گذشته نتوانست در جمع چهار تیم اول لیگ قرار بگیرد و شرایط دشواری را پیش روی خود می بیند.

15 سال قبل منچستریونایتد با خرید خوان سباستیان ورون به ارزش 28.1 میلیون پوند، رکورد نقل و انتقالات فوتبال انگلیس را شکست. اما این بازیکن آرژانتینی که انتظار می رفت یک سوپراستار در لیگ برتر باشد، نتوانست خود را با این لیگ تطبیق دهد و اگرچه الکس فرگوسن می گفت که منتقدین ورون ” مشتی احمقند” اما ورون در دو فصل حضورش در اولدترافورد عملکردی ناامید کننده داشت و به عنوان یکی از بدترین خرید های تاریخ منچستریونایتد شناخته می شود.

یک دهه بعد خود فرگوسن احمقانه عمل کرد و براحتی اجازه داد که پوگبا از من یونایتد برود تا این باشگاه را مجبور کند برای بازگرداندن این تیم مبلغی نجومی هزینه کند. اکنون 15 سال از خرید ورون می گذرد و این احتمال وجود دارد که پوگبا هم به بازیکنی تبدیل شود که بار سنگین لقب گرانقیمت ترین خرید فوتبال انگلیس را به دوش بکشد اما نتواند در سیستم مربی منچستر جا بیافتد و به بازیکنی بی فایده بدل گردد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3newjo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


انتقال پوگبا به سود لیگ برتر انگلیس خواهد بود نه فقط به سود منچستر!