تاریخ انتشار: 1396/06/08 07:53
کد خبر: 185960

بلعیده شدن فوتبال انگلیس توسط چین نگران کننده شده است

فوتبال انگلیس به طرز روشنی توسط چین در حال بلعیده شدن است و حرکت لاک پشتی چین به سمت فوتبال باشگاه‌های انگلیس بیش از سایر موارد نگران کننده به نظر می‌رسد.
بلعیده شدن فوتبال انگلیس توسط چین نگران کننده شده است

مقامات فوتبال انگلیس از نفوذ چین در فوتبال این کشور به شدت نگران هستند. مالکان چینی برای فرار از پرداخت مالیات‌های کمرشکن و نجومی به بهانه‌های مختلف راهی کشورهای متفاوت جهان می‌شوند و به اسم سرمایه‌گذاری، خرید سهام و یا ساخت آسمانخراش و مرکز خرید به نفع چین، حرکت غیراخلاقی و به نوعی همراه با فساد مالی خود را توجیه می‌کنند.

در این میان شاید فوتبال بهتر از احداث آموزشگاه‌های زبان چینی و یا خرید سهام به سود کشور چین نباشد اما لااقل جذابیت بسیار بیشتری دارد و به نظر می‌رسد در این فرایند هر دو طرف راضی باشند.

2 ماه پیش ژائو ژیشنگ سرمایه‌گذار و مرد ثروتمند چینی طبق ادعای منابع موثق خبری در آسیای جنوب شرق با کمتر از یک دهم ثروت خود باشگاه ساوتهمپتون انگلیس را خریداری کرد.

او به دنبال سود بیشتر در فوتبال نیست و تنها اقامت رسمی در انگلیس را لازم دارد که به این ترتیب به زودی خواهد گرفت و از آن استفاده خواهد کرد. همین موضوع مقامات فوتبال انگلیس را نگران کرده که نکند فوتبال انگلیس روزنه‌ای برای فرار مفسدان اقتصادی چین باشد.

در این میان البته مقامات سیاسی یا اقتصادی انگلیس واکنشی نشان نداده و به نظر نگران نمی‌رسند اما اهالی فوتبال انگلیس دوست ندارند مسیری را که باشگاه‌های فرانسوی طی کرده‌اند، پشت سر گذاشته و به آن تن بدهند.

چینی‌ها البته به فوتبال باشگاهی کشورهایی چون اسپانیا، آلمان (کمتر از سایر کشورها) و ایتالیا نیز سر زده و در آن نفوذ کرده‌اند اما حرکت لاک پشتی چین به سمت فوتبال باشگاه‌های انگلیس بیش از سایر موارد نگران کننده به نظر می‌رسد.

مهد فوتبال جهان دوست ندارد مدعیان مالکیت بر فوتبال باستان (چین) فوتبال بریتانیا را تصاحب کرده و برای آن تصمیم بگیرد. هر چند تا همین نقطه از تاریخ فوتبال حرفه‌ای نیز چیزی بیش از دو سوم حامیان مالی فوتبال در کل قاره اروپا را شرکت‌های چینی یا وابسته به چین تشکیل می‌دهند.

ممکن است منچستریونایتد آمریکایی شده باشد یا منچسترسیتی و آرسنال به دست اعراب افتاده باشند اما حتی همین باشگاه‌ها نیز بدون کمک شرکای چینی محکوم به شکست سنگین مالی هستند.

باشگاه ولورهمپتون یکی از مثال‌های روشن نفوذ چینی‌ها محسوب می‌شود که طی آن مالک چینی 50 به علاوه یک درصد از سهام را خریداری کرده مالک باشگاه محسوب شود و پس از آن حتی در آرایش بازیکنان و خرید و فروش آنها دخالت کرد و برای ترمیم چمن استادیوم دست به پولشویی تاریخی زد که هنوز پرونده آن در یک دادگاه انگلیسی باز است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lnpe8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چلسی ۶ ساعته از پکن به سنگاپور رسید