تاریخ انتشار: 1396/10/07 11:45
کد خبر: 167345

برنامه‌های تاکتیکی شفر؛ بازی با 2مهاجم و یک هافبک دفاعی

استقلال غالبا با دو هافبک دفاعی به میدان رفته و از یک مهاجم هدف بهره گرفته اما این روش مورد علاقه شفر نیست.

برنامه‌های تاکتیکی شفر؛  بازی با 2مهاجم و یک هافبک دفاعی

 سرمربی آلمانی استقلال دوست دارد تیمش به شرایطی برسد که بتواند روش 2-4-4 را در میدان بازی پیاده کند و با نفرات بیشتری به سمت دروازه حریف یورش ببرد. در واقع شفر به دنبال بهبود بیشتر اوضاع  فنی استقلال است و این بدان معنا است که در آینده احتمالا بازی‌های مطلوب‌تری را از استقلال خواهیم دید و رشد این تیم متوقف نخواهد شد. البته از نگاه آبی‌دلان آنچه در استقلال پیشرفت تلقی خواهد شد، کسب جام است و شفر اگر نتواند جامی را به ویترین افتخارات استقلال بیفزاید همچون مظلومی و منصوریان در دایره مربیان ناکام دو سه فصل اخیر لقب خواهد گرفت.

روند گلزنی‌های استقلال در بازی‌های اخیر پیشرفت محسوسی داشته و هماهنگی در جایی که تا همین یک ماه پیش از آن به‌عنوان بزرگ ترین نقطه ضعف استقلال یاد می‌شد، به اوج رسیده است.

این تحولات وابسته به جابه جایی‌هایی بود که وینفرید شفر در ترکیب استقلال ایجاد کرد. سرمربی آلمانی استقلال به درستی مهاجمان ناکارآمدی همچون بیت‌سعید و شهباززاده را از ترکیب اصلی دور کرد و با نزدیک کردن فرشید اسماعیلی به دروازه حریف و آزادی عمل بیشتر به جباروف موجب پویایی خط آتش استقلال شد به گونه‌ای که دیدیم استقلال در 3 بازی اخیر بیشتر از بازی‌های قبل گل زد و در این راه به موفقیت‌های چشمگیری رسید.

این تحولات اما متوقف نمی‌شود و وینفرید شفر قصد دارد روش بازی استقلال را تا جایی تغییر دهد که قابلیت بازی با 2مهاجم را داشته باشد.

از سویی او به دنبال بازی با یک هافبک دفاعی است تا عناصر هجومی بیشتری را وارد ترکیب اصلی کند. در تایید این انگیزه‌ها باید به بازی آخر اشاره کرد که امید نورافکن که عنصری دفاعی‌تر نسبت به میلاد زکی‌پور است روی نیمکت نشست.

البته شاید این سوال به وجود آید که چرا توامان فرشید باقری و امید ابراهیمی درخط میانی استقلال بازی کردند که این تصمیم ناشی از فقدان مهره‌های کافی بود و چنانچه شفر دستش پر بود و بهنام برزای را در شرایط آرمانی می‌دید یا جابر انصاری دچار مصدومیت نبود چه بسا تیمش را با 2 مهاجم متمرکز آرایش می‌کرد.

البته شرح وظایفی که برای محسن کریمی تعیین شده بود نشان می‌داد که شفر از این بازیکن خواسته نزدیک به خط دروازه حریف بازی کند و همواره در کنار علی قربانی باشد اما خواه نا‌خواه وقتی دو بازیکن دفاع در خط میانی حضور دارند هر قدر هم که مهاجم تخصصی در میدان داشته باشی روش بازی سمت 1-3-2-    4خواهد رفت و یکی از مهاجمان قدری عقب‌تر بازی خواهد کرد.

شفر اما حالا که خیالش از خط دفاع استقلال آسوده شده و مدافعانی سختگیر همچون مجید حسینی، وریا غفوری و حتی چشمی (به این بازیکنان منتظری هم اضافه خواهد شد) را در ترکیب استقلال می‌بیند آرام آرام به سمت ساختن هافبک‌ها و مهاجمان تیمش رفته اما او دوست ندارد روش دفاعی را در تیمش جا بیندازد و برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند علاقه بسیاری به بازی هجومی دارد.

آلمان‌ها پیش‌ترها در فوتبال دنیا به تیمی فاقد پیچیدگی‌های تاکتیکی تشبیه می‌شدند و برداشت‌ها از فوتبال این کشور ارائه بازی بسته و دفاعی با حداقل گل‌های زده بود اما فوتبال آلمان در سال‌های اخیر تغییرات محسوسی در قیاس با گذشته داشته و حتی می‌بینیم که بازیکنانی تکنیکی نیز از دل فوتبال این کشور

رشد کرده‌اند.

شفر نیز به تاسی از این فرمول قصد دارد از استقلال تیمی انعطاف‌پذیر، با تاکتیک‌های متنوع بسازد که همین وضعیت گلزنی را حفظ کند. او به دنبال بازی با روش 2-4-4است و پی فرصتی می‌گردد تا اگرهمه بازیکنان را حی و حاضر داشت این سیستم را پیاده کند.

چنانچه استقلال با این روش به میدان برود، امید ابراهیمی تنها هافبک دفاعی خواهد بود و در خط حمله نیز شاهد زوج‌های قربانی-کریمی یا کریمی- برزای خواهیم بود.

جابرانصاری هم از ظرفیت‌های کافی برای بازی در خط حمله استقلال برخوردار است و می‌توان متصور بود که این بازیکن در کنار محسن کریمی قرار بگیرد اما اولویت با این زوج است.

در خط میانی هم اگر ابراهیمی را بی‌رقیب بدانیم به احتمال زیاد شجاعیان در ضلع راست، فرشید اسماعیلی درضلع چپ و جباروف میان آنها و جایی پشت مهاجمان قرار خواهد گرفت

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2x6o6w

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


زنگ خطر برای استقلال پیش از دربی/چشمی روبروی منشا