تاریخ انتشار: 1396/11/10 16:18
کد خبر: 162222

داورزنی: درخواست کرده ایم در مورد پرونده طارمی با متخلف به شدت برخورد شود/ گزارش ناظر فیفا باید رسما اعلام شود، تا همه بدانند ایران مشکل امنیتی برای میزبانی ندارد

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: در خصوص موضوع میزبانی از تیم‌های عربستانی، این حساسیت وجود دارد که حقی از مردم و کشور ضایع نشود.
داورزنی: درخواست کرده ایم در مورد پرونده طارمی با متخلف به شدت برخورد شود/ گزارش ناظر فیفا باید رسما اعلام شود، تا همه بدانند ایران مشکل امنیتی برای میزبانی ندارد

محمدرضا داورزنی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) که به مناسبت دهه فجر برگزار شد در خصوص موضوع میزبانی از تیم‌های عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا و شرایطی که در این باره به وجود آمده اظهار داشت: این حساسیت وجود دارد که حقی از مردم و کشور ضایع نشود. در جلسه‌ای که در کمیته اجرایی AFC برگزار شد، مصوب شد که دیدارها رفت و برگشت انجام شود که این موضوع در هیئت رئیسه نیز به تصویب رسید، پس از این اتفاق عربستانی‌ها عنوان کردند که ایران ناامن است و امارات را نیز به دنبال خود همراه کردند و این وضعیت منجر به آن شد که شرکتی از فیفا وضعیت امنیتی را در کشورهای میزبان بررسی کند. بحثی که چند روز قبل با باشگاه‌ها داشتیم این بود که سفت و سخت دنبال حق‌مان باشیم، همچنین گزارش شرکت ناظر فیفا باید کتبا و رسما اعلام شود که ایران مشکل امنیتی برای میزبانی ندارد.

وی افزود: در این میان پرونده قطری‌ها نیز رقم خورد که AFC رای به میزبانی این کشور داد، ما به عنوان وزارت ورزش در کنار فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها هستیم و این موضوع را دنبال می‌کنیم که حقی ضایع نشود و میزبانی ما به کشور ثالث نیفتد البته نمی‌خواهیم به عنوان وزارت ورزش در این موضوع ورود مستقیم داشته باشیم چرا که فیفا و AFC اجازه دخالت دولت را نمی‌دهند اما از تصمیم فدراسیون و باشگاه‌ها حمایت جدی می‌کنیم. درخواست باشگاه‌ها از AFC و فیفا این است که تصمیم قبلی مبنی بر رفت و برگشت برگزار شدن بازی‌ها اجرا شود و گزارش ناظر ایرلندی نیز اعلام شود تا کشورها بدانند ما در ایران مشکل امنیتی نداریم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در این سال‌ها تیم‌ها و ورزشکاران مختلفی وارد ایران شده‌اند و بدون آنکه مشکلی ایجاد شود و خون از دماغ کسی بیاید به کشور خود بازگشته‌اند، انتظاری که از فیفا و AFC داریم این است که تصمیم آنها مبتنی بر شعارشان یعنی دور از سیاست باشد و لابی‌های پشت پرده روی تصمیمات آنها اثر نگذارد. قرار است اینفانتینو رئیس فیفا به کشورمان سفر کند و امیدواریم در این سفر برداشت بهتری از کشورمان داشته باشد.

داورزنی در خصوص صحبت‌های اخیر مهدی طارمی و مشکلات پیش آمده در این باره و حرف و حدیث‌هایی که مطرح شد اظهار داشت: ما در امورات باشگاه‌ها دخالت نمی‌کنیم اینکه در یک باشگاهی اتفاقی رخ بدهد کمیته اخلاق و صیانت داریم که موضوع را بررسی می‌کند، البته در باشگاه‌هایی که اداره آنها برعهده وزارت ورزش است، حساسیت بیشتری روی این موضوع وجود دارد و کمیته اخلاق این موضوع را بررسی و با متخلفین برخورد خواهد کرد. فرقی هم ندارد که متخلف چه کسی باشد یا چه باشگاهی.

وی ادامه داد: در سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران و پس از آن سفر هیئت ایرانی به ترکیه مذاکرات و صحبت‌هایی انجام شد که در نهایت منجر به ختم به خیر شدن طلب ۴ میلیاردی ریزه‌اسپور از پرسپولیس شد. این مسائلی هم که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شده به نفع فوتبال و ورزش کشور نیست امیدوارم کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون این موضوع را دنبال و با متخلف برخورد جدی کنند، ما باید در رفتارمان با فیفا و AFC صادقانه رفتار کنیم و اگر فردی چه مدیر باشد و چه ورزشکار خلاف واقع رفتار کند این وضعیت به مجموعه ورزش کشور لطمه می‌زند. ما به عنوان یک کشور مسلمان که مدعی شیعه بودن هستیم باید اصول اخلاقی را بیشتر رعایت کنیم، الان نمی‌توانیم قضاوت کنیم که چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید، اما این حساسیت در وزارت ورزش برای پیگیری موضوع وجود دارد تا چهره‌ای که از ایران به نمایش گذاشته می‌شود، پاک باشد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره شرایط فدراسیون تیراندازی با کمان اظهار داشت: هفته آینده سرپرست فدراسیون‌های تیراندازی با کمان و گلف را معرفی می‌کنیم، ما به شجاعی گفته بودیم که آن اساسنامه‌ای که تیر و کمان داشت و مصوب دولت نبود باید تغییراتی در آن ایجاد شود. موضوع نیز پیگیری و تا اندازه‌ای اصلاحات انجام شد و سعی می‌کنیم انتخابات را مبتنی بر اساسنامه تعدیل‌شده برگزار کنیم.

داورزنی در خصوص بودجه کمیته ملی پارالمپیک و اینکه گفته می‌شود اساسنامه این کمیته تا زمانی که تایید نشود، پولی به آن تزریق نخواهد شد، عنوان کرد: ابتدا باید بگویم که دوستان و ورزشکاران نگران این موضوع نباشند چرا که وزارت ورزش و دولت نسبت به این موضوع حساسیت دارند، ما بعدازظهر امروز جلسه‌ای درباره اساسنامه کمیته پارالمپیک داریم، چرا که در آستانه ویرایش نهایی است تا به جمع‌بندی نهایی برسیم. اساسنامه کمیته‌های المپیک و پارالمپیک در دست دولت است و نمی‌خواهیم که دست هیچ کدام از آنها بسته باشد، اگر اینجا و در این مقطع زمانی نسبت به موارد مختلف اساسنامه حساسیت نشان بدهیم بهتر از آن است که در آینده این اتفاقات رخ بدهد. امروز جلسه با دولت، وزیر ورزش و مسئولان کمیته پارالمپیک برگزار می‌شود تا هرچه زودتر تکلیف اساسنامه مشخص شود. ما تلاش می‌کنیم هیچ اردویی لغو نشود و ورزشکاران معلول آسیب نبینند و خودشان را آماده بازی‌های پاراآسیایی کنند.

وی در خصوص کمک وزارت ورزش به تیم ملی فوتبال در آستانه جام جهانی گفت: وزارت ورزش از فدراسیون حمایت کرده و در کنارش حضور دارد تا برنامه‌های آن اجرایی شود. ما رابطه خوبی با فدراسیون داریم و جلسات زیادی را نیز با مهدی تاج برگزار کرده‌ایم. سیاست کلی دولت و وزارت حمایت جدی است تا الان چیزی که پیش‌بینی شده بود به لحاظ تخصیص منابع انجام شده است و به فوتبال پرداخت کرده‌ایم. آن برنامه‌ای که فدراسیون فوتبال تدوین می‌کند وزارت ورزش و دولت نیز حمایت خواهند کرد و تا الان مشکلی وجود نداشته است. می‌توانم اذعان کنم که ۱۰۰ درصد برنامه‌های فدراسیون فوتبال در خصوص تیم ملی در شورای برون‌مرزی عملی شده و حتی وسواس زیادی نیز روی نفرات نداشته‌ایم. وزارت ورزش بحث کمک ویژه ۱۰ میلیاردی را نیز دنبال می‌کند تا این موضوع محقق شود، راجع به تصمیمات کی‌روش نیز باید بگویم که فدراسیون در این باره تصمیم می‌گیرد و ما کنار آنها خواهیم بود.

 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره بازی‌های آسیایی و شرایط کاروان ایران اظهار داشت: دو رویکرد در این باره وجود دارد؛ اول اینکه فرصت کسب تجربه در برخی رشته‌ها را فراهم کنیم و دوم اینکه در رشته‌هایی اعزام داشته باشیم که شانس کسب مدال در آنها وجود دارد، ما بر همین اساس جلساتی را در یکی دو ماه گذشته با فدراسیون‌ها داشته‌ایم تا تصمیم‌گیری صورت بگیرد. فدراسیون‌ها نیز نکات مختلفی را عنوان کرده‌اند و تلاش می‌کنیم کمک آنها و همچنین همکاری با کمیته ملی المپیک کاروان کیفی و خوب را به جاکارتا اعزام کنیم، البته همانطور که گفتم برخی فدراسیون‌ها انتظار فراهم شدن فرصت کسب تجربه را در این باز‌ها دارند که سعی می‌کنیم از هفته آینده جلساتی را در این باره با آنها داشته باشیم، ضمنا اعزام برخی از رشته‌ها از جمله اسکواش به بازی‌های آسیایی منوط به نتایجی است که آنها در رقابت‌های نزدیک پیش رو می‌گیرند.

داورزنی درباره مسئولیت‌های مختلفی که در عرصه بین‌المللی در رشته والیبال دارد، اظهار داشت: من ۲،۳ مسئولیت در والیبال دارم که نایب‌رئیسی در آسیا، ریاست زون مرکزی، عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی و همچنین کمیته مالی فدراسیون جهانی از جمله آنها است، تلاش می‌کنم تا بتوانم با استفاده از این ظرفیت در کنار رئیس فدراسیون باشم و حمایت کنم تا والیبال به مسیر خود ادامه دهد.

وی در خصوص احداث خانه کاراته که وعده آن پیش از این داده شده بود، تصریح کرد: کاراته و جودو در مجموعه کبکانیان مستقر هستند اما با توجه به تعدد تیم‌هایی که دارند امکاناتشان کم است. البته بخشی از سالن افراسیابی در اختیار جودو بوده و می‌خواهیم کمک کنیم تا کمپی برای جودو، کاراته و همچنین نابینایان در مجموعه ورزشی آزادی ایجاد شود. باید به این نکته اشاره کنم که در کنار سالن ۱۲ هزارنفری آزادی یک سالن دیگر وجود دارد که کاراته قبلا از آن استفاده می‌کرد، فدراسیون به دنبال آن است که باز هم بتواند از این ظرفیت استفاده کند که ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم تا این فدراسیون بتواند انتظاراتی را که وجود دارد جامه عمل بپوشاند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره مرخصی طولانی‌مدت کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال اظهار داشت: باید ببینیم ما از مربی خارجی چه چیزی می‌خواهیم و چه شرایطی فراهم است، چند سال قبل و در زمان حضور زوران گاییچ در رأس تیم ملی والیبال او قراردادی را نیز با یک تیم باشگاهی اروپایی داشت که ما موافق این تعهدش نبودیم و به همین دلیل قراردادمان را با او کنسل کردیم. الان قراردادی که با کولاکوویچ داریم به صورت اختصاصی با کشورمان است. البته این نوع قرارداد به شکلی است که زمانی که تیم ملی مسابقه ندارد و کلاس یا سمیناری نیز تشکیل نمی‌شود او می‌تواند از راه‌های دیگر شرایط ملی‌پوشان را پیگیری کند، البته با او صحبت کردیم که پلی‌آف لیگ برتر را از نزدیک تماشا کند و تا از نزدیک در جریان شرایط ملی‌پوشان اصلی قرار بگیرد. طبق قراردادی که با کولاکوویچ داشته‌ایم او در اختیار کامل فدراسیون ایران است و زمانی که در کشور به سر نمی‌برد، از طریق آنالیزورها و کمک‌هایی که دارد در جریان فیلم‌ها و سایر شرایط قرار می‌گیرد.

داورزنی درباره شرایط تیم ملی بسکتبال و دو بازی فشرده این تیم در مقدماتی جام جهانی و اینکه قرار است با عراق که در ایران اردو می‌زند در کشورمان بازی داشته باشیم، گفت: این را باید بپذیریم که امنیت عراق امنیت کشور ما و ناامنی این کشور ناامنی ایران است، در این باره باید هر کاری که لازم است انجام شود تا به ثبات این کشور کمک شود. ما در کنار دوستی که با عراق داریم رقابتی نیز در عرصه بین‌المللی داریم و باید بتوانیم اقتدار خود را در مسابقات نشان بدهیم. من به رئیس فدراسیون بسکتبال گفتم طوری برنامه‌ریزی کنند که به اقتدار تیم ملی آسیب نرسد و تیم کشورمان مقتدرانه در مسابقات انتخابی جام جهانی شرکت کند.

وی درباره موضوع سفرهای غیرضروری برخی روسای فدراسیون‌ها خاطرنشان کرد: ما از یک طرف علاقه‌مند هستیم که فدراسیون‌ها ضوابط خود را با ارگان‌های بین‌المللی و سایر کشورها تقویت کنند اما اینکه رئیس و دبیر فدراسیون الزاما در همه سفرها و اعزام حضور داشته باشند یک ایراد است و سعی می‌کنیم در شورای برون‌مرزی حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در خصوص حضور بانوان در استادیوم‌ها اظهار داشت: بانوان کشورمان در خیلی از رشته‌ها می‌توانند در سالن‌ها حضور داشته باشند و نباید حساسیت بیخودی در این باره ایجاد شود، اینکه در آینده شرایط برای حضور بانوان در برخی رشته‌ها ایجاد شود با جنجال و شلوغی نمی‌توان این مساله را حل کرد و باید شرایط لازم را فراهم کنیم. اگر درباره این موضوع حساسیت ایجاد شود، باعث می‌شود که حتی حضور آنها در ورزشگاه‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد، بنابراین اجازه دهید که این موضوع در فضای آرامش دنبال شود تا بانوان کشورمان با حفظ شرایط و شئونات بتوانند بازی‌ها را نگاه کنند.

داورزنی درباره انتخاب جانشین علی‌اکبر طاهری در هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس، گفت: مسئولیت این موضوع با رئیس هیئت مدیره است که به زودی رخ خواهد داد.

وی درباره نتایج ضعیف تیم ملی هندبال در رقابت‌های قهرمانی آسیا تاکید کرد: رحیمی از چهره‌های خوب در هندبال است و همین قدر که ما ۱۰، ۱۲ لژیونر داریم نشان‌دهنده ظرفیت خوب این رشته است. اینکه در فاصله کمی این تعداد لژیونر را دور هم جمع کنیم و به هماهنگی برسانیم شرایط سختی است، ما مجموعا از عملکرد فدراسیون ابراز رضایت داریم اما نه وزارت ورزش و نه فدراسیون از نتیجه به دست آمده راضی نیستیم. البته این بدان معنا نیست که اگر فرد دیگری جز رحیمی در راس فدراسیون هندبال حضور داشت تیم ملی نتیجه دیگری می‌گرفت، باید این فرصت را به رئیس فدراسیون بدهیم تا با اردوها و انجام بازی‌های تدارکاتی بتواند شرایط هماهنگی را به سمت مطلوبی برساند، ما این انتظار را داریم که هندبال در بازی‌های آسیایی جاکارتا بدرخشد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره تعامل ورزشی ایران با کشورهای همسایه، گفت: در زمان وزرای قبلی جلساتی با کشور عراق انجام شد، اما مصوبات این جلسات هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید که این موضوع گلایه وزیر ورزش عراق در دیدار با سلطانی‌فر را به دنبال داشت. ما در یکی از آخرین جلساتی که با وزیر ورزش عراق داشتیم، قول اجرایی شدن این موضوع را دادیم که خوشبختانه تعدادی از روسای فدراسیون‌ها در قالب یک هیئت ورزشی به کشور عراق رفته‌اند و تفاهم‌نامه‌هایی با فدراسیون‌های طرف مقابل را داشتند.

وی در این باره ادامه داد: خوشبختانه توجه خوبی نیز به ورزش بانوان در نزدیک به ۴ دهه اخیر انجام شده که مدال‌آوری دختر ۱۸ ساله تکواندوی کشورمان در المپیک گویای این موضوع است. در همین فوتبال اتفاقات ارزشمندی رخ داده، که شاهد بودیم تیم ملی با چه اقتداری به جام جهانی صعود کرد، در والیبال هم موفقیت‌های اخیر قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست، باید به این نکته توجه کنیم که این موفقیت‌ها در رشته‌های مختلف تصادفی نیست و نیازمند یک ثبات بوده است. ورزش کشور در این دوره ۳۹ ساله کارنامه موفقی داشته، اما نباید دل خوش به این موفقیت کنیم و باید به سمت موفقیت گام برداریم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4ynw9a

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


همه تیم ها پذیرفته اند که مقابل پرسپولیس حرفی برای گفتن ندارند/کی‌روش دیگر از علیپور چه می‌خواهد؟/ طارمی بداند بازیکنی که مردم‌دار نباشد به موفقیت نمی‌رسد