تاریخ انتشار: 1397/01/21 11:57
کد خبر: 152757

چرا استقلال و پرسپولیس نباید شانس سرگروهی در لیگ قهرمانان را از دست بدهند؟

در فاصله یک هفته به پایان رقابت‌های دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا، صعود سرخابی‌ها به مرحله حذفی قطعی شد.
چرا استقلال و پرسپولیس نباید شانس سرگروهی در لیگ قهرمانان را از دست بدهند؟

پرسپولیس برانکو با تساوی در زمین نسف، 10امتیازی شد تا به‌طور حتم یکی از دو تیم صعودکننده از گروه باشد و استقلال شفر نیز با کنار زدن الریان در آزادی با 9امتیاز بالاتر از العین ایستاد تا صعودش را مسجل کند. تا پایان هفته پنجم لیگ قهرمانان، نمایش دو باشگاه پرهوادار ایرانی کاملا امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد. این دو تیم در 10مسابقه آسیایی فصل مجموعا یک شکست را تجربه کرده‌اند و حالا شانس تعقیب‌کردن رویاهای‌شان در مراحل بعدی این تورنمنت را به‌دست آورده‌اند. صعود از گروه، اولین هدف استقلال و پرسپولیس در آسیا به شمار می‌رفت اما حالا هر دو باشگاه از موقعیت مناسبی برای سرگروهی نیز برخوردار هستند و به‌نظر می‌رسد تداوم رویاپردازی هواداران سرخابی‌ها در آسیا، به همین سرگروهی بستگی خواهد داشت. آبی‌ها تنها در یک صورت صدرنشینی در جدول نهایی گروه را از دست می‌دهند. اگر این تیم در دیدار پایانی با الهلال شکست بخورند و العین در بازی همزمان الریان قطر را شکست بدهد، صدر جدول به تیم اماراتی تعلق خواهد گرفت. با هر نتیجه دیگری اما این استقلالی‌ها هستند که به‌عنوان تیم اول، راهی مرحله یک هشتم نهایی می‌شوند. کار پرسپولیس برای سرگروهی کمی دشوارتر به‌نظر می‌رسد. پسران برانکو باید در آخرین مسابقه دور گروهی، السد را در ورزشگاه آزادی شکست بدهند تا در جدول پایانی گروه بالاتر از این تیم قرار بگیرند. سرنوشت سرگروهی، کاملا در اختیار پرسپولیس و استقلال قرار دارد اما سوال کلیدی اینجاست که تفاوت تمام کردن دیدارهای گروهی در رده اول و دوم، برای این باشگاه‌ها چقدر خواهد بود؟

اگر پرسپولیس در آخرین مسابقه السد قطر را با ژاوی، پورعلی‌گنجی و بغداد بونجاح شکست بدهد، تیم اول گروه خواهد شد. به احتمال بسیار زیادی سرگروهی، پرسپولیس را در مقابل الجزیره امارات قرار می‌دهد و دوم شدن، قرمزها را به مسابقه با الاهلی عربستان می‌فرستد. الاهلی تنها در شرایطی صدرنشینی را از دست می‌دهد که در دیدار آخر با الجزیره شکست بخورند. اتفاقی که در هیچ‌کدام از 5دیدار قبلی برای این تیم رخ نداده است. کلیدی‌ترین تفاوت مسابقه دادن با الاهلی و الجزیره برای سرخپوشان، «بازی در زمین بی‌طرف‌ است.» آنها در صورت رویارویی با تیم عربستانی، از میزبانی در آزادی محروم می‌شوند و باید درست مثل فصل گذشته در کشور سوم با این تیم مسابقه بدهند. در صورت مواجهه با الجزیره امارات اما دیگری خبری از ورزشگاه بی‌طرف نیست و برانکو می‌تواند روی تماشاگران پرشمار تیمش نیز حساب کند. الجزیره تیم هفتم جدول امارات با یک خط دفاعی کاملا ضعیف است. آنها در خط حمله نفرات خوبی در اختیار دارند اما در دفاع، هنوز نتوانسته‌اند ضعف‌های پرشمارشان را کاهش بدهند. مبارک بوصفا مراکشی و رومارینیو، سرشناس‌ترین مهره‌های خارجی این تیم به شمار می‌روند. الاهلی اما در جایگاه دوم جدول لیگ عربستان جای گرفته و رقابت سنگینی با الهلال برای تصاحب عنوان قهرمانی دارد. این تیم با 58گل زده با فاصله بسیار زیاد صاحب بهترین خط حمله فوتبال عربستان شده و در دفاع نیز تنها بیشتر از الهلال گل دریافت کرده است. این تیم در 14بازی اخیر خود در مقابل تیم‌های ایرانی فقط دوبار بازنده بوده است.  این تیم از عمر سوما در آسیا استفاده نمی‌کند اما لئوناردو و محمد بن عمر، ستاره‌های خارجی تاثیرگذار الاهلی هستند.

تفاوت میان سرگروه شدن و یا دومی برای استقلال، حتی از پرسپولیس نیز جدی‌تر به‌نظر می‌رسد. چرا که تیم شفر درصورت از دست دادن صدرنشینی، ناچار است با آماده‌ترین تیم این روزهای غرب آسیا مسابقه بدهد. دوم شدن در گروه، استقلال را به نبرد با الدوحیل قطر می‌رساند. تیم سرحال و درخشانی که توانسته ذوب را دبل کند و هر 5مسابقه‌اش در مرحله گروهی را با پیروزی پشت‌سر بگذارد. غول‌های قطری در 5بازی 12گل به‌ثمر رسانده‌اند و تنها 5گل دریافت کرده‌اند. الدوحیل در لیگ قطر نیز اختلاف فاحشی با تعقیب‌کننده‌ها دارد و در هفته‌های گذشته السد را کاملا کنار زده است. اگر استقلال سرگروه بماند، به جای دوئل طاقت‌فرسا با الدوحیل، با ذوب‌آهن و یا لوکوموتیو تاشکند روبه‌رو خواهد شد. دو تیمی که از 5بازی قبلی فقط 6امتیاز گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد شکست دادن لوکوموتیو برای استقلال کاملا در دسترس است و در صورت برخورد با ذوب نیز هر دو بازی این تیم در ایران برگزار خواهد شد و آبی‌ها در هر دو دیدار رفت وبرگشت می‌توانند از تماشاگران زیادی بهره ببرند.

استقلال و پرسپولیس نباید فرصت ایده‌آل صدرنشینی در گروه آسیایی‌شان را از دست بدهند. البته که مواجهه با الدوحیل و الاهلی نیز به معنای پایان کار این دو‌باشگاه در آسیا نیست اما تا زمانی که راه بسیار ساده‌تری برای حضور در جمع 8تیم برتر آسیا وجود دارد، بهتر است سرخابی‌ها مسیر آسیایی‌شان را با خطر ریزش کوه مواجه نسازند و به دست خودشان، چالش تازه‌ای برای خودشان به‌وجود نیاورند. درباره مرحله بعد، همه چیز به این دو تیم بستگی دارد. به قرمزها و آبی‌ها. تیم‌هایی که باید از بین تیغ و ابریشم، یکی را برای خودشان انتخاب کنند. یک انتخاب، میان دور زدن دردسر و یا سرشاخ شدن با آن.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gjdqn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حریفان استقلال و پرسپولیس مشخص نیستند