تاریخ انتشار: 1397/02/02 14:36
کد خبر: 150959

قلعه نویی در اندیشه طلسم شکنی مقابل پرسپولیس بعد از 6 سال

از آخرین پیروزی امیر قلعه‌نویی مقابل پرسپولیس 5 سال و 11 ماه و 27 روز می‌گذرد. او امروز می‌خواهد هم این طلسم را باطل کند و هم شانس آسیایی شدن ذوب‌آهن را زنده نگه‌دارد.
قلعه نویی در اندیشه طلسم شکنی مقابل پرسپولیس بعد از 6 سال

امیر قلعه‌نویی امروز برای بیست‌و‌هشتمین بار در چارچوب بازی‌های لیگ‌برتر رودرروی پرسپولیس قرار می‌گیرد. سرمربی این روزهای ذوب‌آهن که انگیزه‌های زیادی برای کسب سهمیه آسیا دارد، برای رسیدن به هدفش چاره‌ای جز پیروزی مقابل قرمز‌های پایتخت نخواهد داشت. این در حالی است که پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ‌برتر (3‌قهرمانی با استقلال و دو‌قهرمانی با سپاهان)، در سال‌های اخیر به رقیبی بی‌خطر برای پرسپولیس تبدیل شده و نتوانسته این تیم را شکست دهد. مروری بر ریز تقابل‌های قلعه‌نویی با پرسپولیس نشان می‌دهد این مربی زمانی گربه‌سیاه قرمز‌ها بوده اما در سال‌های اخیر شرایط برای او حسابی فرق کرده است.

استارت با برق: اولین تقابل قلعه‌نویی با پرسپولیس به جام‌حذفی فصل81-80 برمی‌گردد، زمانی که کاپیتان سابق استقلال هدایت برق تهران را برعهده داشت و علی پروین هم سرمربی قرمز‌ها بود. پیش از این بازی، خیلی‌ها برق را رقیبی آسان برای پرسپولیس می‌دانستند اما تیم قلعه‌نویی در90 دقیقه، تیم پروین را با نتیجه یک-یک متوقف کرد و در وقت‌های اضافه با دریافت یک‌گل، بازی را باخت تا بازنده‌ای سربلند لقب بگیرد.

ژنرال آبی: قلعه‌نویی پس از کنار رفتن از سرمربیگری برق به اهواز کوچ کرد و هدایت استقلال این شهر را برعهده گرفت. او در دومین دوره لیگ‌برتر، دو‌تقابل با پرسپولیس داشت و از این تیم تنها یک‌امتیاز گرفت. استقلال‌اهواز و پرسپولیس در دور رفت لیگ دوم به تساوی بدون گل رضایت دادند اما در دور برگشت این تیم پروین بود که با نتیجه دوبر‌ یک تیم قلعه‌نویی را شکست داد. او که در 3‌تقابل ابتدایی‌اش با پرسپولیس حتی یک‌برد هم دشت نکرده بود، در ابتدای لیگ سوم به استقلال‌تهران رفت و به‌مدت 3‌فصل هدایت تیم محبوبش را برعهده گرفت. همین انتقال کافی بود تا ژنرال به کابوس پرسپولیسی‌ها تبدیل شود و در 3‌فصل، 3‌برد با ارزش مقابل رقیب سنتی استقلالی‌ها دشت کند. مهم‌تر اینکه قلعه‌نویی در این 3‌فصل به پرسپولیس نباخت و رکوردی رویایی را کسب کرد.

دوران طلایی در شهرستان: قلعه‌نویی پس از ترک استقلال با تیم‌های مس، سپاهان و تراکتورسازی، روزهایی رویایی مقابل پرسپولیس داشت و در لیگ‌های نهم، دهم و یازدهم، بدجور قرمز‌ها را اذیت کرد. تیم‌های قلعه‌نویی در این 3‌فصل، 4‌بار پرسپولیس را در لیگ‌برتر شکست دادند و تنها دو‌بار مقابل این تیم به تساوی راضی شدند. مهم‌تر اینکه سپاهان و تراکتورسازی با هدایت ژنرال، در لیگ‌های دهم و یازدهم، پرسپولیس را 4‌تایی کردند. البته قلعه‌نویی در جام‌حذفی لیگ دهم، یک‌باخت در ضربات پنالتی‌ هم مقابل پرسپولیس داشت، باختی که به‌خاطر تساوی بازی در وقت‌های قانونی، در فهرست شکست‌های او قرار نمی‌گیرد.

سقوط آزاد: هفتم اردیبهشت1391، روز خاصی برای امیر قلعه‌نویی بود. او در این تاریخ به عنوان سرمربی تراکتورسازی رودرروی پرسپولیس قرار گرفت و موفق شد این تیم را با نتیجه 4بریک شکست دهد. بدون شک آن روز قلعه‌نویی به‌عنوان سرسخت‌ترین رقیب قرمز‌های تهران شناخته می‌شد اما پس از آن شرایط حسابی فرق کرد. بدنیست بدانید 5‌سال و 11‌ماه و 27‌روز از آن برد رویایی ژنرال گذشته و این مربی در این مدت حتی یک‌برد هم مقابل پرسپولیس نداشته است. او در ابتدای لیگ دوازدهم به استقلال برگشت و برای 3‌فصل متوالی روی نیمکت آبی‌های پایتخت نشست. تیم‌های ژنرال در لیگ‌های دوازدهم و سیزدهم، 4‌تساوی متوالی مقابل پرسپولیس داشتند اما در لیگ چهاردهم، داربی رفت و برگشت را باختند تا رکورد 11‌سال شکست‌ناپذیری قلعه‌نویی مقابل پرسپولیس بالاخره شکست شود. البته این پایان ماجرا برای قلعه‌نویی  نبود چراکه او پس از ترک استقلال هم با تراکتورسازی و ذوب‌آهن به پرسپولیس باخت. مهم‌تر اینکه او در دو‌تقابل آخرش با پرسپولیس، 7‌گل خورده و هیچ نشانی از ژنرال شکست‌ناپذیر لیگ‌های دهم و یازدهم نداشته است. او فصل پیش سرمربی تراکتورسازی بود و با نتیجه 3برصفر به پرسپولیس باخت و در دور رفت لیگ امسال هم با نتیجه 4برصفر مغلوب تیم برانکو شد.

کارنامه برتر: هرچند قلعه‌نویی در این سال‌ها نتایج خوبی مقابل پرسپولیس نگرفته اما با این وجود تعداد بردهایش مقابل این تیم از باخت‌هایش بیشتر است. او در لیگ برتر، 27‌تقابل با پرسپولیس داشته که حاصل آن 7‌برد، 15‌مساوی و 5‌باخت برای تیم‌های تحت هدایتش بوده است. در این مصاف‌ها، تیم‌های قلعه‌نویی 24‌گل به پرسپولیس زده‌اند و 23‌گل از این تیم خورده‌اند. به هر حال باید دید قلعه‌نویی که بازی امروز مقابل پرسپولیس را یک‌فینال می‌داند، می‌‌تواند پس از تقریبا 6‌سال رنگ برد را ببیند یا خیر.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kkped

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


جابر انصاری تعویض قطعی آبی‌‎ها در دربی