تاریخ انتشار: 1397/02/11 20:26
کد خبر: 149650

ظهور چهره‌های جدید در لیگ یک؛ دوران بزن زیرش تمام شد/ این قسمت، تیکی‌تاکای استقلالی‌ها!

تا چند سال قبل، صعود به لیگ‌برتر فرمول‌ مشخصی داشت.
ظهور چهره‌های جدید در لیگ یک؛ دوران بزن زیرش تمام شد/ این قسمت، تیکی‌تاکای استقلالی‌ها!

 باشگاه‌ها برای فرار از لیگ‌یک، به‌سراغ چند چهره آشنا می‌رفتند و این مربیان تکراری به کمک راه‌های فنی و حتی غیرفنی‌شان، به لیگ‌برتر صعود می‌کردند. در چند سال گذشته اما بازی لیگ یک، با قواعد تازه‌ای دنبال می‌شود.

حالا دیگر این تنها اکبر میثاقیان، نادر دست‌نشان و فیروز کریمی‌ها نیستند که می‌توانند جشن صعود را در شهرهای مختلف برپا کنند. جواد نکونام و محمود فکری، تازه‌ترین سرمربیان صعودکننده از لیگ‌یک هستند. مردانی که هرگز سابقه هدایت باشگاه‌های لیگ‌برتری را نداشته‌اند. نقطه اشتراک صعود نفت مسجدسلیمان و نساجی به لیگ‌برتر، کیفیت فنی هر دو تیم است.

باشگاه‌هایی که به جای حواشی همیشگی، به کمک نمایش‌های دلچسب‌شان طعم صعود را چشیده‌اند. درخشش طیف متفاوتی از مربیان در لیگ یک، سطح رقابت را در این لیگ بالاتر برده است. دسته اول فوتبال ایران بعد از مدت‌ها هیجان خیره‌کننده‌ای به‌دست آورده و برای چند روز به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده است. جام آزادگان دیگر «قابل‌پیش‌بینی» نیست و در آن، تنها تصویر شادی تکراری چند مربی خاص دیده نمی‌شود.

فصل 96-95

پارس جنوبی جم تا پایان نیم‌فصل اول، مدعی صعود نبود و تهدید جدی برای سپیدرود و ملوان محسوب نمی‌شد اما تا پایان فصل به تدریج خودش را به‌صدر جدول نزدیک کرد و سرانجام به عنوان اولین تیم راهی لیگ‌برتر شد. این صعود با «مهدی تارتار» رقم خورد. مردی که یک سال بعد در لیگ‌برتر، بهترین فصل دوران فوتبالش را سپری کرد و تیمش را در جایگاه پنجم جدول رده‌بندی قرار داد. در کنار مهدی تارتار، «علی نظر‌محمدی» نیز سپیدرود را به سطح اول فوتبال ایران رساند. البته که او مربی قابل اتکایی نبود و مدتی بعد شغل‌اش را در باشگاه رشتی از دست داد اما نقش علینظر در لیگ‌برتری شدن سپیدرود، انکارنشدنی به‌نظر می‌رسد. این اولین‌بار بود که تارتار و نظرمحمدی موفق به انجام چنین کار بزرگی می‌شوند. آنها کاری را انجام دادند که تا قبل از این به‌نظر می‌رسید تنها در چند مربی خاص قرار دارد.

فصل 94-95

پیکان تهران با «علیرضا مرزبان» مقتدرانه قهرمانی لیگ یک را به‌دست آورد و راهش را به‌طرف لیگ‌برتر هموار کرد. همین قهرمانی کافی بود تا مرزبان دیگر هرگز حاضر به کار کردن در جایگاه نفر دوم کادر فنی نشود. ماشین‌سازی نیز با «رسول خطیبی» لیگ برتری شد و آرزوی دیرینه هواداران قدیمی‌اش در تبریز را برآورده کرد. صعودکننده دیگر اما «نادر دست‌نشان» بود. یکی از همان چهره‌های موفق همیشگی لیگ یک. او این‌بار ماموریت‌اش را در صنعت‌نفت‌ آبادان با موفقیت پشت‌سر گذاشت. این صعود در مسابقه دراماتیک هفته پایانی فصل با فجرسپاسی اتفاق افتاد.

فصل 94-93

محمدرضا مهاجری و سیاوش بختیاری‌زاده، رهبران صعود سیاه‌جامگان و استقلال اهواز به لیگ‌برتر بودند. قبل از شروع فصل، سیاه‌جامگانی‌ها قید مهاجری را زدند و تصمیم گرفتند فصل را با رسول خطیبی شروع کنند. تیم بختیاری‌زاده اما هرگز رنگ آرامش را ندید و بعد از چند‌بار اخراج و بازگشت این مربی، دوباره به لیگ یک برگشت. بختیاری‌زاده مرد بازی‌ها و امتحان‌های بزرگ نبود اما مهاجری که خودش را در لیگ یک ثابت کرده بود، بعدها روی نیمکت پدیده درخشید و خودش را به عنوان یک مربی مفید به فوتبال ایران معرفی کرد.

فصل 92-93

این آخرین فصل سلطنت ف.ک‌ها در لیگ یک بود. از یک سو فرهاد کاظمی پیکان را لیگ‌برتری کرد و از یک سوی دیگر، اکبر میثاقیان پدیده مشهد را از گردنه سخت لیگ یک عبور داد. سرمربی دیگر تیم صعودکننده، بهروز مک‌وندی بود که توانست نفت مسجدسلیمان را لیگ‌برتری کند. هیچ‌کدام از این 3مربی امروز نه در لیگ‌برتر و نه در لیگ یک مربیگری نمی‌کنند. به‌نظر می‌رسد از این فصل به بعد، نظم تازه‌ای در دسته اول حاکم شده و چهره‌های متفاوتی به بازی صعود دعوت شده‌اند.



کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/276jj6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


لیگ یک| پیش بازی نفت م.سلیمان-نساجی؛ دیداری فراتر از لیگ یک در خوزستان/ برنده لیگ برتری می‌شود!