تاریخ انتشار: 1397/02/28 10:24
کد خبر: 147508

تحلیل AFC از بازی پرسپولیس-الجزیره؛ ایستادگی برای پیروزی!

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا به آنالیز دیدار «پرسپولیس - الجزیره» در دور برگشت از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا پرداخت.
تحلیل AFC از بازی پرسپولیس-الجزیره؛ ایستادگی برای پیروزی!

 سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در گزارشی نوشت؛ پرسپولیس با پیروزی 2 بر یک دوشنبه شب مقابل الجزیره امارات در ورزشگاه آزادی برای دومین فصل متوالی موفق شد به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند. این تیم که سال گذشته تا مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها پیش رفته بود، در دور رفت از مرحله یک هشتم نهایی فصل جاری لیگ قهرمانان در خانه الجزیره تن به شکست 3 بر 2 داده بود و در بازی برگشت وقتی که گل احمد نوراللهی توسط رومارینیو پاسخ داده شد، به گل برتری دقیقه 89 سیدجلال حسینی نیاز داشت تا خیال 80 هزار هوادار حاضر در ورزشگاه را از بابت صعود راحت کند.

پرسپولیس که با یک گل کمتر نسبت به الجزیره در خانه به میدان می‌رفت، از همان ابتدا تا سوت پایان، بازی را تحت کنترل خود داشت و از 68 درصد مالکیت توپ و میدان لذت برد و دو برابر حریف خود پاس‌هایش را به مقصد رساند. الجزیره هم در حالی که به دفاع در یک سوم زمین خود راضی بود، نیم‌نگاهی هم به ضدحملات داشت. در نتیجه بیش از 35 درصد از تمرکز بازی در منطقه یک‌سوم الجزیره بود، این در حالی است که در نقطه مقابل زمین تنها 14 درصد از بازی صورت گرفت.

پرسپولیس در خلق موقعیت نیز دست برتر را داشت، به طوری که نماینده ایران 21 شوت به سمت دروازه الجزیره زد و از این حیث هفت شوت بیشتر از حریف اماراتی خود داشت. یک سوم از شوت‌های سرخپوشان هم در چهارچوب دروازه الجزیره بود که در این بین دو شوت تبدیل به گل شد و همین برای رساندن آنها به مرحله یک چهارم نهایی کافی بود.

دستور‌العمل برانکو ایوانکوویچ از همان ابتدای بازی مشخص بود؛ سانتر، سانتر و دوباره سانتر. بازیکنان پرسپولیس هم به دستور او عمل کردند. محمد انصاری در این بین با 13 سانتر بیشترین سانتر را انجام داد، جایی که پرسپولیس بیش از 50 سانتر روی دروازه نماینده امارات داشت، این در حالی است که الجزیره تنها شش سانتر روی دروازه پرسپولیس به ثبت رساند.

سانترهای پرسپولیس البته دقت لازم را نداشت و تنها یک سوم از سانترهای بازیکنان این تیم در محوطه جریمه فرود آمد. ترکیبی از دفاع انعطاف‌پذیر و دروازه‌بانی قهرمانانه از علی خصیف، دروازه‌بان الجزیره تنها مانع بین مردان برانکو ایوانکوویچ و کسب پیروزی با اختلاف گل بیشتر در بازی دوشنبه شب بود.

تلاش پرسپولیسی‌ها برای سانتر کردن تنها زمانی موفق به شکست خط دفاعی الجزیره شد که آنها سعی در ارائه کاری متفاوت داشتند. پیش از اینکه سیدجلال حسینی روی دفاع ضعیف الجزیره گل برتری پرسپولیس را در فاصله یک دقیفه مانده به پایان وقت قانونی بازی به ثمر برساند، نوراللهی با شوتی سرکش از میانه نیمه زمین الجزیره، خصیف را مغلوب خود کرده بود.

برنامه بازی هنک تن‌کاته در آخرین بازی که هدایت الجزیره را برعهده داشت، شامل این می‌شد که فشار پرسپولیس را کنترل و سپس در ضدحملات به این تیم ضربه بزنند، رویکردی که این سرمربی هلندی در سه سال حضورش در این تیم مورد استفاده قرار داد.

زمانی که بخش دفاعی الجزیره این برنامه را برای بیش از یک ساعت از زمان بازی بدون نقص اجرا کرد، نماینده امارات اما در بخش هجومی برنامه‌اش در تقلا بود. مبارک بوصوفا، علی مبخوت و رومارینیو، هیچکدام موفق نشدند در محوطه جریمه پرسپولیس ضربه‌ای به توپ بزنند. تنها زمانی ایستادگی خط دفاعی پرسپولیس شکست که تن‌کاته رویکردی هجومی‌تر را پیشه کرد و احمد الهاشمی را به‌عنوان مهاجم چهارم تیمش معرفی کرد. این اقدام سرمربی الجزیره فوراً جواب داد و همین بازیکن تازه به میدان آمده پاس گل تساوی را به رومارینیو داد، اما خط دفاعی الجزیره در حالی شکافته شد که سیدجلال حسینی با ضربه‌ای مهلک، کار الجزیره را تمام کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ed9ga

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اختصاصی/ تعویض های تکراری برانکو و صعود به مرحله یک چهارم/ نگاه پرفسور باید تغییر کند