تاریخ انتشار: 1397/03/24 17:57
کد خبر: 143995

چالش بزرگ شفر و استقلال برای فصل آینده

مسن شدن فزاینده پژمان منتظری و چندپسته بودن روزبه چشمی که مکررا بین دفاع وسط و هافبک وسط سرگردان است و البته آسیب پذیر بودن مجید حسینی و احتمال لژیونر شدن او همگی مسائلی هستند که دفاع وسط استقلال را برای فصل آینده با چالش بزرگ مواجه خواهد کرد.
چالش بزرگ شفر و استقلال برای فصل آینده

حتی اگر تمامی این نفرات ماندنی شوند و منتظری برای کمک به دوست قدیمی‌اش جواد نکونام راهی نساجی نشود و مجید حسینی یک فصل رویایی را پشت سر بگذارد، فقدان نفرات برابر و همسطح در دفاع وسط آبی‌ها از حالا و در دورخیزشان برای لیگ هجدهم محسوس است و این در حالی است که آنها تمرینات فصل بعد خود را از 4 تیرماه آغاز خواهند کرد. در سال‌های اخیر امثال رابسون جانواریو و پیش از وی امیرحسین صادقی و هاشم بیک‌زاده از پیکر دفاعی استقلال کنده شده‌اند و معمولا جانشینی هم برای آنها یافت نشده است. شاید آبی‌ها امیدوارند لئوناردو پادوانی برزیلی که اواخر فصل پیش آسیب شدیدی دید، با بازیابی سلامتی کاملش به همان مهره قبل از مصدومیت تبدیل شود اما این یک ریسک با درصد بالا است و این برزیلی هنوز طوری در استراحت مطلق به سر می‌برد که شاید دوران مصدومیتش مثل زمان حاشیه‌نشینی روزبه چشمی حداقل 20 ماهه شود.

آنهایی که آمده‌اند

استقلال به تازگی یک مدافع سپیدرود رشت و 7 بازیکن جوان را که برخی از اعضای سابق تیم‌های جوانان این باشگاه هستند به استخدام خود درآورده اما این امید که آنها سریعا تبدیل به مجید حسینی‌های جدیدی برای استقلال شوند نیز نوعی رویایی فکر کردن و داشتن امیدهای بیش از حد است. در نتیجه آبی‌ها باید به شکلی ناگزیر به فکر خرید یکی دو مدافع قوی جدید باشند و جذب محمد دانشگر هر چند اقدامی بایسته در این زمینه بوده اما کافی نیست.

آنها اگر مدعی شوند پژمان منتظری در 35 سالگی همان مدافع کارآمد 10 سال پیش است (که قطعا نیست!) داشتن چند جانشین برای او الزامی است و فصل پیش نیز پژمان با دو فقره مصدومیت که یکی بسیار زمان‌بر بود حدود 4 ماه را دور از میدان گذراند و حتی وقتی به صحنه بازگشت مدتی طول کشید تا شفر اعتمادی را به او ارزانی دارد که برای استقرار مجدد وی در ترکیب ثابت به آن نیاز بود.

وقت زیاد است اما...

از آنجا که در دو فصل اخیر، فصل نقل و انتقال‌ها تا اواسط شهریور بسط یافته و قبل از شروع فصل جدید (از 4 مرداد) کار به پایان نمی‌رسد، وقت و امکان برای اقدامات متنوع آبی‌ها در این زمینه و خریدن مدافعان جدید وجود دارد اما از یک سو از عمق افکار وینفرد شفر در این زمینه بی‌اطلاعیم و شاید وی با تکیه بر روزبه چشمی جذب نفراتی تازه در این پست را الزامی نشمرد اما وقتی فصل تازه شروع شود و آنها به سوی چهار جام پر بکشند (شامل سوپرجام، لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا) دشواری‌های کار برای آنان هویداتر خواهد شد. در ترکیب دفاعی استقلال در کنار عنصر پیری (اضافه بر پژمان، وریا غفوری هم در سمت راست 32 ساله است) البته عنصر جوانی هم با سن‌های پایین چشمی و حسینی نمود دارد اما همانطور که پیش‌تر گفتیم استمراری بر حضور این افراد و یا اطمینانی به قوام کارشان نیست و هر یک بر اثر خصیصه و ایرادی مرتبط با مسائل سنی و فنی خود، شاید حاشیه‌نشین و برای تیم خود دردسرساز شوند و هر چند محمد دانشگر خرید خوبی بوده اما برای جبران همه این خلاها اندک و ناکافی خواهد بود.

مشکلات اداری و قاره‌ای

در این میان البته استقلال باید مساله افزایش نفراتش و بیشتر بودن آنها از حد سهمیه را نیز حل کند و اگر واقعا در صدد جذب مدافعانی تازه است، باید حداقل سه چهار اسم و افراد غیرفعال و مصدوم و غیرقابل بکارگیری در لیگ هجدهم (شامل داریوش شجاعیان و محسن کریمی و البته لئوناردو پادوانی) را از فهرست خود حذف کند. در کنار آن استقلال مثل پرسپولیس با کابوس حذف احتمالی از لیگ قهرمانان آسیا هم به سبب عدم پرداخت دیون کلان خود مواجه است و حتی اگر حذف شود و به دوره بعدی لیگ آسیا راه نیابد، این به معنای بی‌نیاز شدن استقلال از خریدهایی نیست که شرح آن را آوردیم. به واقع تیمی در اندازه‌های استقلال با انبوه مسابقات و دریای مسوولیت‌هایش برای رسیدن به هدف خود حداقل پنج شش مدافع وسط طراز اول در هر فصل می‌خواهد و این متاعی است که اینک از آن بی‌بهره می‌نماید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zm5n6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رکورد دست نیافتنی روزبه چشمی در استقلال