تاریخ انتشار: 1397/04/30 08:40
کد خبر: 137863

لیگ هجدهم؛جذاب تر و مهیج تر از ادوار گذشته

لیگ برتر فوتبال پنج روز دیگر شروع می‌شود و انتظار می‌رود نسبت به فصل گذشته، لیگ مهیج‌تری را شاهد باشیم.
لیگ هجدهم؛جذاب تر و مهیج تر از ادوار گذشته

هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال از روز پنجشنبه 4 مرداد آغاز خواهد شد تا تب و تاب فوتبال به کشور بازگردد، مسابقاتی که پیش‌بینی می‌شود به خاطر در بر گرفتن شهرهای بیشتر و تیم‌های پُرهوادارتر ، جذاب‌تر از فصل‌های گذشته باشد. امسال تیم‌های نساجی قائمشهر و نفت مسجدسلیمان موفق شدند جواز حضور در لیگ هجدهم را کسب کنند که نسبت به تیم‌های سقوط کننده (نفت تهران و مشکی‌پوشان)، محبوبیت بسیاری در شهرهای خود دارند.

صعود نساجی به لیگ برتر، استان مازندران را پس از 12 سال و بعد از سقوط شموشک نوشهر، صاحب سهمیه لیگ برتری کرده است. مازنی‌ها اگر کمی خوش‌شانس‌تر بودند، با صعود خونه‌به‌خونه به لیگ برتر می‌توانستند بازگشت به لیگ برتر را با دو تیم جشن بگیرند.

مازندران امسال در کنار استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، تبریز، بوشهر، اصفهان و گیلان، صاحب سهمیه لیگ برتری است که نسبت به فصل گذشته، این مسابقات به اندازه یک استان، وسعت بیشتری یافته است.

در لیگ برتر امسال، استان‌های تهران و خوزستان با چهار نماینده، از این حیث گوی سبقت را از سایر استان‌ها ربوده‌اند. تهرانی‌ها با حضور تیم‌هایی چون نفت تهران یا استیل‌آذین در دوره‌های گذشته حتی نماینده‌های بیشتری داشتند، اما این نخستین بار است که استانی به جز تهران، چهار نماینده در لیگ برتر خواهد داشت.

با نگاهی به 17 دوره سپری شده لیگ برتر و لیگ هجدهم، می‌توان گفت که سهمیه‌های لیگ برتری در سال‌های اخیر، بیشتر میان استان‌های محدودی تقسیم شده است. اولین دوره لیگ برتر در حالی برگزار شد که 14 تیم شرکت‌کننده از هشت استان مختلف بودند.

این عدد تغییر چندانی نداشت، اما پس از اینکه تعداد تیم‌های لیگ برتری به 16 تیم رسید، 10 استان صاحب سهمیه لیگ برتری شدند. با تصمیم دوباره فدراسیون فوتبال مبنی بر افزایش تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر، این روند ادامه داشت. تا اینکه در لیگ نهم (فصل 89-88)، 18 تیم لیگ برتری از 12 استان مختلف کشور بودند.

تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن از استان اصفهان، استقلال، پرسپولیس، استیل‌آذین، پیکان و راه‌آهن از استان تهران، صبای قم، تراکتورسازی تبریز، سایپای کرج، مس کرمان، فولاد و استقلال اهواز از استان خوزستان، ملوان بندر انزلی از استان گیلان، شاهین بوشهر، پاس همدان، فجر سپاسی شیراز و ابومسلم مشهد در لیگ نهم به میدان رفتند و در این فصل، بیشترین استان‌ها در یک فصل لیگ برتر شرکت کردند. همچنین لیگ شانزدهم با حضور تیم‌های تنها شش استان، در پایین‌ترین رتبه شرکت استان‌ها در لیگ برتر قرار دارد.

تعداد تیم‌های شرکت کننده در لیگ برتر به تفکیک استان‌ها در دوره‌های گذشته به شرح زیر است:

لیگ اول: 14 تیم از هشت استان

لیگ دوم: 14 تیم از هفت استان

لیگ سوم: 14 تیم از هشت استان

لیگ چهارم: 16 تیم از هشت استان

لیگ پنجم: 16 تیم از 9 استان

لیگ ششم: 16 تیم از هشت استان

لیگ هفتم: 18 تیم از 10 استان

لیگ هشتم: 18 تیم از 10 استان

لیگ نهم: 18 تیم از 12 استان

لیگ دهم: 18 تیم از 10 استان

لیگ یازدهم: 18 تیم از 10 استان

لیگ دوازدهم: 18 تیم از 11 استان

لیگ سیزدهم: 16 تیم از 9 استان

لیگ چهاردهم: 16 تیم از هشت استان

لیگ پانزدهم: 16 تیم از هفت استان

لیگ شانزدهم: 16 تیم از شش استان

لیگ هفدهم: 16 تیم از هفت استان

لیگ هجدهم: 16 تیم از هشت استان

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2omobl

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


وضعیت قرمز در اردوگاه آبی‌ها؛ احتمال جدایی افزایش یافت