تاریخ انتشار: 1397/04/31 08:26
کد خبر: 137730

مربیان حاضر در لیگ هجدهم زیر ذره بین رفتند

لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از این هفته آغاز خواهد شد که مربیان بزرگی با هم رقابت خواهند کرد.
مربیان حاضر در لیگ هجدهم زیر ذره بین رفتند

 لیگ برتر فوتبال از روز پنجشنبه همین هفته وارد هجدهمین دوره خود می‌شود، مسابقاتی که تیم‌های حاضر در آن به خوبی خود را آماده کرده و می‌توان از حالا تیم‌هایی چون استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، سپاهان و ذوب‌آهن را در زمره مدعیان قهرمانی رقابت‌‌ها دانست. پس از عملکرد موفق برانکو ایوانکوویچ و سپس وینفرد شفر در لیگ برتر، باشگاه‌های بیشتری در سالیان اخیر به سراغ مربیان خارجی رفتند. در حالی که برانکو تنها مربی خارجی در آغاز لیگ شانزدهم بود، این تعداد در لیگ هفدهم به سه مربی (برانکو، لوکا بوناچیچ و زلاتکو کرانچار) افزایش یافت. امسال هم باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و صنعت نفت از مربیان خارجی بهره می‌برند، مربیانی که با کارنامه‌های روشنی به ایران آمده‌اند و این نکته قابل توجه به جذابیت لیگ هجدهم می‌افزاید.

در حضور مربیانی چون شفر و برانکو که تجربه حضور در جام جهانی را در سمت سرمربی و مربی تجربه کرده‌اند، باید از توشاک به عنوان بزرگ‌ترین مربی لیگ هجدهم و حتی یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ لیگ برتر نام برد. سرمربی 69 ساله تراکتورسازی در تیم‌هایی چون رئال سوسیداد، بشیکتاش و حتی رئال مادرید مربیگری کرده و به افتخارات قابل توجهی دست یافته است. این مربی اهل کشور ولز در سال 1990 با رئال مادرید به قهرمانی لالیگا دست یافت، هر چند در اوایل فصل بعد و در پی نتایج ضعیف، از هدایت کهکشانی‌ها برکنار شد. توشاک سابقه قهرمانی جام حذفی ترکیه با بشیکتاش و قهرمانی سوپرجام اسپانیا با دپورتیوو لاکرونیا را در کارنامه دارد. سرمربی فعلی تراکتورسازی در سال 1999 بازگشت نافرجامی به رئال مادرید داشت که پس از گذشت چند هفته، دوباره از هدایت لوس بلانکوس اخراج شد. مسن‌ترین سرمربی لیگ هجدهم اکنون به دنبال رقم زدن نخستین قهرمانی تراکتورسازان در لیگ برتر خواهد بود.

هر چند مربیانی با سوابقی درخشان همچون تونی اولیویرا با نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا به همراه بنفیکا، آری هان با نایب قهرمانی جام یوفا به همراه اشتوتگارت و برند کراوس با قهرمانی در جام حذفی آلمان با بروسیا مونشن‌گلادباخ در لیگ برتر حضور داشتند، اما تاکنون یک مربی با افتخارات توشاک، هدایت تیمی از ایران را نپذیرفته بود. البته نباید از پائولو سرجیو سرمربی این فصل صنعت نفت که هدایت اسپورتینگ لیسبون را بر عهده داشت و تیمش را در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا هدایت کرد، چشم‌پوشی کنیم.

وینفرد شفر، سرمربی استقلال یکی از مربیان شناخته شده در جهان است که هدایت کامرون را در جام جهانی 2002 بر عهده داشت و در سال 2003 با این تیم به فینال جام کنفدراسیون‌ها رسید. پیرمرد آلمانی که فصل گذشته نتایج بسیار خوبی با استقلال کسب کرد و جام حذفی را برای هواداران این تیم به ارمغان آورد، امسال کار سختی برای قهرمانی لیگ برتر و پایان دادن به حکمرانی دو ساله قرمزهای پایتخت پیش رو دارد. پُرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر اما امیر قلعه‌نویی است. ژنرال که ابتدای فصل گذشته تنها ذوب‌آهن را به‌عنوان مشتری خود می‌دید، به لطف عملکرد درخشان با سفیدوسبزپوشان اصفهانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، بار دیگر خودش را به‌عنوان یک مربی باکیفیت نشان داد. سرمربی فعلی سپاهان دو قهرمانی به همراه این تیم و سه قهرمانی لیگ برتر با استقلال کسب کرده و در سال‌های اخیر هیچ مربی نتوانسته به رکورد او برسد.

برانکو نیز در دو فصل گذشته،‌ دو قهرمانی لیگ برتر با پرسپولیس به دست آورده و در کنار حسین فرکی، دومین مربی پُرافتخار لیگ برتر به شمار می‌رود. برانکو علاوه بر کسب قهرمانی لیگ برتر کرواسی به همراه دیناموزاگرب، با تیم ملی کرواسی و به عنوان دستیار بلاژویچ به مقام سومی جام جهانی 1998 دست یافت. با وجود بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتی باشگاه پرسپولیس تا پایان نیم‌فصل اول، سرخپوشان همچنان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی خواهند بود. علی دایی، مجید جلالی و عبدالله ویسی مربیان دارای سابقه قهرمانی در لیگ برتر  هستد که در لیگ هجدهم فعالیت خواهند کرد.

جواد نکونام که دومین فصل سرمربیگری خود را پشت سر می‌گذارد، با 37 سال جوان‌ترین مربی لیگ امسال است. کاپیتان پیشین تیم ملی سال گذشته امتیازات بسیاری را با خونه‌به‌خونه در راه رسیدن به لیگ برتر کسب کرد، اما در میانه راه از این تیم جدا شد و به نساجی پیوست تا سرخپوشان قائمشهر را راهی لیگ برتر کند.

علاوه بر نکونام، پائولو سرجیو و توشاک، نام مربیانی در این فصل روی نیمکت تیم‌ها دیده می‌شود که سرمربیگری در سطح اول فوتبال کشور را نداشته‌اند. داریوش یزدی، سرمربی استقلال خوزستان که پیش‌تر هدایت تیم‌های نفت‌وگاز گچساران و نفت مسجدسلیمان را بر عهده داشت، برای اولین بار سرمربی یک تیم لیگ برتری خواهد بود. همچنین امید نمازی که سابقه مربیگری در استیل‌آذین، دستیاری کارلوس کی‌روش در تیم ملی و فعالیت در آمریکا را در کارنامه دارد،‌ امسال با ذوب‌آهن به دنبال موفقیت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. باید ببینیم که آیا برای پنجمین بار در تاریخ 17 دوره لیگ برتر، یک مربی خارجی موفق به فتح جام قهرمانی خواهد بود یا مربیان ایرانی پس از دو سال می‌توانند قهرمانی لیگ برتر را به نام خود بزنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4bqle8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


لیگ هجدهم؛جذاب تر و مهیج تر از ادوار گذشته