تاریخ انتشار: 1397/05/01 15:33
کد خبر: 137554

چهار بلایی که در پرسپولیس سر برانکو آمد، اما او مدارا کرد

پرسپولیس در شرایطی خودش را برای شروع لیگ هجدهم آماده می‌کند که تقریبا نیمی از ترکیب اصلی این تیم در فصل گذشته، حالا جدا شده‌اند.
چهار بلایی که در پرسپولیس سر برانکو آمد، اما او مدارا کرد

 این در حالی است که قرمزها به حکم فیفا از جذب بازیکن محروم هستند و خریدهای جدید هم از زمستان به بعد می‌توانند برای این تیم بازی کنند. درست در همین برهه پرسپولیس باید فقط با 13 بازیکن در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا هم به میدان برود. طبعا مجموعه این مسائل، عرصه را بر برانکو تنگ کرده. با این وجود مرد کروات به‌شکل عجیبی آرام است و بر سیاق همیشگی‌اش یعنی مدارا و غر نزدن باقی مانده. طی دو سال گذشته در پرسپولیس اتفاقاتی برای برانکو رخ داده که شاید اگر برای هر مربی دیگری پیش می‌آمد، او زمین و زمان را به‌هم می‌دوخت. برانکو اما از جنس دیگری است.

پنجره؟ همه کنار هم هستیم
بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس به‌جرم تحریک مهدی طارمی علیه باشگاه ریزه‌اسپور، یک فاجعه تمام عیار بود. علاوه بر اینکه پرسپولیس ماه‌هاست به‌خاطر آن حکم نتوانسته بازیکن بگیرد و با مختصر نیروی باقیمانده از قبل به کار ادامه می‌دهد، «زمان» اعلام حکم فیفا در این زمینه هم لطمه شدیدی به تیم برانکو زد. بر این اساس، فدراسیون جهانی حکم محرومیت پرسپولیس را تنها سه شب پیش از بازی با الهلال در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد تا نه‌تنها مهدی طارمی حضور در آن بازی را از دست بدهد بلکه کل تیم دچار فروپاشی روحی شوند. پرسپولیس آن روز چهار گل خورد و برانکو مسئولیت کامل شکست را برعهده گرفت؛ بی‌آنکه پشت محرومیت باشگاه سنگر بگیرد. در زمان بازگشت طارمی از ترکیه او بارها تاکید کرده بود صفر تا صد مسئولیت کار، برعهده مدیریت باشگاه است اما وقتی آن گاف تاریخی رخ داد، برانکو پای خودش را کنار نکشید. او بعد از این فاجعه گفت: «همه با هم به مشکل خورده‌ایم و همه با هم باید از آن عبور کنیم.» حتی جدایی علی‌اکبر طاهری هم باعث نشد برانکو فرصت را مناسب ببیند و به اندازه یک جمله علیه عامل اصلی این مصیبت مصاحبه کند.

مطالبات معوقه
برانکو با پرسپولیس قراردادهای گرانقیمتی می‌بندد. او البته در توجیه دستمزد 500 تا 800 هزار دلاری‌اش در این سال‌ها، به دفعات با همان فروتنی خاص خودش(!) تاکید کرده: «این تازه نصف قیمت واقعی من است.» با این وجود رقم دریافتی او واقعا بالاست که شاید با دستاوردهای این مربی روی نیمکت پرسپولیس در تناسب باشد. نکته اما اینجاست که مدیران پرسپولیس معمولا با این مربی بدحسابی می‌کنند و او همیشه بخش زیادی از دستمزدش را طلبکار است. با این وجود برانکو هرگز در مورد مسائل مالی در رسانه‌ها حرفی نمی‌زند و باشگاه را تحت فشار قرار نمی‌دهد. گفته می‌شود برانکو که از دی‌ماه گذشته از پرسپولیس دریافتی نداشته، در حال حاضر حدود 700هزار دلار از این باشگاه طلبکار است.

احضار به کمیته اخلاق
تا به حال تعداد بسیار زیادی از بازیکنان خارجی ناکارآمد وارد فوتبال ایران شده‌اند و حتی در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی توپ زده‌اند، اما به ندرت پیش‌آمده که دستگاه‌های نظارتی به کم و کیف جذب آنها ورود کنند. با این وجود برانکو چند ماه پیش به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دعوت شد تا در مورد حضور ناموفق پریموف و پل یانسکی در پرسپولیس توضیح دهد. البته که اعمال چنین نظارتی می‌تواند منشا خیر باشد، اما به‌شرط آنکه در مورد همه تیم‌ها و مربیان اتفاق بیفتد. به هر حال برانکو خیلی آرام و متمدنانه به کمیته اخلاق رفت و در مورد اوکراینی‌ها توضیح داد، بی‌آنکه مثلا حضور شگفت‌انگیز بویان در تیم فصل گذشته استقلال را به مسئولان یادآوری کند یا در مورد بازیکنی حرف بزند که در دو جام‌جهانی و یک جام ملت‌ها عضو فهرست نهایی تیم‌ملی بوده، اما یک دقیقه هم بازی نکرده است. به هر حال ابهام، ابهام است و باید برطرف شود.

ریزش ستاره‌ها
پرسپولیس در سه سال اخیر بازیکنان مهم زیادی را از دست داده. برخی از آنها مثل رامین رضاییان و محسن مسلمان با نظر خود برانکو کنار گذاشته شدند، اما عده زیاد دیگری همچون مهدی طارمی، وحید امیری، فرشاد احمدزاده، صادق محرمی، لوکا ماریج و در مقطعی سروش رفیعی خلاف میل برانکو از این تیم رفتند. طبیعتا اینجور مواقع می‌توان از مدیریت باشگاه به‌خاطر ناتوانی در حفظ مهره‌های کلیدی انتقاد کرد، اما برانکو هرگز این کار را نکرده. دیروز شنیده شد برخی دوستان نزدیک مربی کروات به او گفته‌اند حالا که امیری هم رفته، حداقل مصاحبه کند و سطح توقع هواداران در قبال نتایج تیم در لیگ قهرمانان آسیا را پایین بیاورد، اما برانکو حاضر به انجام چنین کاری نشده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4bqdo9

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


امید پرسپولیسی ها به جادوی برانکو؛ شریفی مثل مسلمان میشود؟