تاریخ انتشار: 1397/05/18 09:08
کد خبر: 135231

معجزه ی شفر در استقلال

سرمربی آلمانی استقلال توانسته هارمونی تیمش را به بهترین شکل بنا بر فلسفه ذهنی خود شکل دهد.
معجزه ی شفر در استقلال

درخشش وریا غفوری مقابل ذوب‌آهن بار دیگر بحث جنجالی پست بازی او را زنده کرد. او فصل گذشته در مقطعی از فصل به گوش راست منتقل شد و کی‌روش مدعی شد به همین دلیل او را از فهرست تیم ملی برای جام جهانی کنار گذاشته است. گفت‌وگوی شفر با همتای پرتغالی هم بی‌نتیجه ماند تا غفوری غایب بزرگ تیم ملی در روسیه باشد.

در اواخر فصل قبل گفته می‌شد که وریا به خاطر تیم ملی از شفر خواسته که او را در دفاع راست بازی بدهد، ولی مربی آلمانی موافقت نکرد تا اتفاقی که همه می‌دانیم رخ بدهد. جام جهانی روسیه به تاریخ پیوست و وریا این بار بدون نگرانی در گوش راست بازی می‌کند و البته می‌درخشد.

شفر اصراری به استفاده از وریا در خط میانی ندارد و این تنها یکی از راه‌حل‌های او برای انتخاب ترکیب استقلال است. مربی آلمانی در مقاطعی از فصل گذشته که گوش راست آماده‌ای نداشت یا می‌خواست ترکیب دفاعی‌تری به زمین بفرستد، همزمان از حیدری و غفوری در سمت راست استفاده می‌کرد. در بازی‌هایی که استقلال نیاز به ترکیب تهاجمی‌تری داشت، او زوج وریا -  اسماعیلی یا وریا -  شجاعیان را برای سمت راست انتخاب می‌کرد.

در فصل جدید استفاده از وریا به‌عنوان گوش راست بیشتر از سر ناچاری است. استقلال از نظر مهره‌های تهاجمی خالی شده و شفر ترجیح می‌دهد که برای زوج سمت راست از دو مدافع کناری استفاده کند. در بازی اول زوج حیدری -  غفوری به زمین رفت و این‌بار محمدی‌مهر -  غفوری محک خوردند.

بازی وریا ظرافت‌های یک هافبک را ندارد و حرکاتش به نفوذهای طولی محدود می‌شود، ولی با استفاده از سرعت و حجم بالای بازی‌اش فشار زیادی به دفاع حریف وارد می‌کند. او در فولادشهر با همین نفوذها توانست دو گل بزند و چند موقعیت خوب دیگر هم برای گلزنی داشت.

شفر در اصفهان از وریا و زکی‌پور، دو مدافع کناری به‌عنوان گوش راست و چپ استفاده کرده بود و در شروع بازی آنها فاصله زیادی با روح‌ا... باقری داشتند تا خط حمله استقلال کم‌اثر باشد. در این دقایق به نظر می‌رسید تصمیم مربی آلمانی درست نیست و این تیم زور گلزنی ندارد، ولی این مشکل با گذشت زمان برطرف شد و وقتی این دو بازیکن جلوتر رفتند، خطرات بیشتری روی دروازه مظاهری خلق شد. وریا در صحنه گل اول و دوم با زمانبندی خیلی خوبی به خط حمله اضافه شد تا بدون مزاحم دروازه میزبان را باز کند. او اگر جسارت شوت زدن با پای چپ را داشت، می‌توانست گل سوم را هم بزند، ولی در صحنه‌ای که توپ روی پای مخالفش بود، مکث کرد تا این فرصت از دست برود.

درخشش وریا مقابل ذوب‌آهن نشان داد که تغییر پست او از سوی شفر اشتباه نبوده و او هرچند یک گوش کامل نیست، ولی به لطف سرعت، هوش و ضربات آخر خوبش توانسته بازیکن خیلی مفیدی برای استقلال باشد. استفاده از وریا و زکی‌پور در خط میانی کوچینگ هوشمندانه شفر در اصفهان را نشان می‌دهد که در غیاب مهره‌های تهاجمی فصل قبل خط حمله زهرداری به زمین فرستاد.

تضمینی نیست که وریا در این پست به بازی ادامه دهد و با اضافه شدن مهاجمان استقلال ممکن است به خط دفاع برگردد، ولی او در اصفهان نشان داد که می‌تواند در نقش جدید بازیکن مفیدی باشد. غفوری با گذشت زمان می‌تواند با ویژگی‌های این پست بیشتر هماهنگ شود و نسبت به لیگ قبل که چهار گل زد، آمار گلزنی بهتری ثبت کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4dvaam

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


استقلال-تراکتورسازی؛دوئل با تجربه ها