تاریخ انتشار: 1397/05/27 13:30
کد خبر: 133976

واکاوی دلایل نخستین ‌باخت استقلال در لیگ هجدهم

مهدی تارتار در بازی برابر استقلال نشان داد بخوبی شکل بازی تیم شفر را تحلیل کرده است.
واکاوی دلایل نخستین ‌باخت استقلال در لیگ هجدهم

در یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته چهارم، پارس‌جنوبی توانست در «جم» استقلال را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد تا در عین صعود به رده سوم جدول، مانع صعود آبی‌ها به صدر جدول شده و نخستین‌ شکست این فصل را به آبی‌پوشان تحمیل کند. در این بازی 2 تیم تفکرات فنی و تاکتیکی کاملا متفاوتی ارائه دادند و اگرچه شاگردان وینفرد شفر چندین موقعیت روی دروازه حریف خلق کردند اما در نهایت این زردپوشان بودند که ۳ امتیاز با ارزش این بازی را از آن خود کردند. اما پارس‌جنوبی چگونه توانست استقلال آماده این روزها را که هفته قبل موفق شده بود با ۳ گل تراکتور پرستاره را مغلوب کند، شکست دهد؟
 ضدحمله و بازی مستقیم
جمی‌ها در این بازی روی ضدحمله و پاس‌های بلند حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. شاگردان تارتار که می‌دانستند استقلال به دنبال کنترل توپ و بازی روی زمین است، پشت دفاع استقلال را هدف گرفته بودند و با پاس‌های بلند از زمین خودی تلاش داشتند مهاجمان خود را صاحب موقعیت کنند. یکی از همین پاس‌های بلند هم در نهایت با کمک اشتباه مدافع استقلال منجر به تک‌گل پیروزی‌بخش پارس‌جنوبی جم شد. شاگردان تارتار در ادامه بازی هم که استقلال برای گرفتن نتیجه مجبور بود دست به حملات دامنه‌دار بزند، نشان دادند روی ضدحملات حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و چند باری هم به طور جدی دروازه مهدی رحمتی را تهدید کردند.
 دفاع اتوبوسی
پارس‌جنوبی بعد از رسیدن به گل رو به دفاع اتوبوسی و 11 نفره آورد. در واقع زردپوشان توپ و میدان را به استقلال دادند و در عوض با بستن فضاها مانع شکل‌گیری موقعیت‌های جدی برای آبی‌پوشان شدند. البته دفاع مستحکم پارس‌جنوبی جم چند باری دچار مشکل شد و موقعیت‌های خوبی نصیب استقلال شد که می‌توانستند حداقل گل تساوی‌بخش را بزنند اما آبی‌ها نتوانستند از معدود موقعیت‌های خود در این بازی هم استفاده کنند تا بازی در نهایت با پیروزی تیم جنوبی به پایان برسد. شفر برای شکستن انسجام دفاعی زردپوشان هر 3 تعویض خود را به آوردن بازیکنان تاکتیکی و بازیساز اختصاص داد تا شاید بتوانند با پاس‌های در عمق از سد این دفاع اتوبوسی بگذرند اما این حربه هم کارساز نشد.
خاموش کردن موتور محرکه  استقلال
فرشید اسماعیلی در هفته‌های اخیر نشان داده بود مرد همه‌کاره استقلال و موتور محرکه این تیم است. اوج درخشش اسماعیلی هم بازی برابر تراکتور بود که شاگردان توشاک را به تنهایی نابود کرد. با این وجود، در بازی در جم، شاگردان تارتار برنامه ویژه‌ای برای مهار این بازیکن داشتند. در این بازی هم شفر از اسماعیلی به عنوان شماره ۱۰ در ترکیب تیمش بهره برد تا این بازیکن صحنه گردان اصلی تاکتیک‌های شفر و مسؤول ایجاد موقعیت از پشت محوطه باشد. با این وجود، زردپوشان با پرس شدید و همه‌جانبه مانع حرکت‌های اسماعیلی در این بازی شدند و هر موقع ستاره استقلال صاحب توپ شد، پارسی‌ها با چند بازیکن او را محاصره می‌کردند تا از حرکات او جلوگیری کنند. این مساله کاملا هم کارساز شد و اسماعیلی در این بازی نتوانست عملکرد خوب هفته‌های قبلی خود را تکرار کند و هر موقع صاحب توپ می‌شد یا مجبور بود توپ را به عقب پاس بدهد یا زیر فشار شدید زردپوشان توپ را از دست می‌داد. شفر برای کم کردن فشارها روی اسماعیلی در نیمه دوم بقیه هافبک‌های طراح تیمش یعنی همام، رضا آذری و در نهایت نیومایر را هم وارد بازی کرد و اگرچه این مساله باعث شد موقعیت‌های استقلال بیشتر شود اما برای شکستن طلسم دروازه پارس جم کافی نبود.
نبود دیگر فرشید
علاوه بر فرشید اسماعیلی، دیگر فرشید آبی‌ها یعنی فرشید باقری هم در هفته‌های اخیر نشان داده بود یکی از مهره‌های کلیدی استقلال است و بعد از جدایی امید ابراهیمی، این بازیکن است که رهبری خط میانی استقلالی‌ها بویژه در فاز دفاعی را برعهده دارد. در نبود این بازیکن اما استقلال دچار مشکل بود و زوج دانشگر و علی کریمی به عنوان هافبک‌های دفاعی‌ استقلال نتوانستند خیلی خوب کار کنند. جانشین باقری در این بازی محمد دانشگر بود که در پست غیرتخصصی خود به میدان می‌رفت اما عملکرد خوبی نداشت و در نهایت هم در نیمه دوم شفر این بازیکن را به پست تخصصی‌اش یعنی دفاع وسط بازگرداند و رضا آذری را به جای او در خط میانی به کار گرفت؛ بازیکنی جوان که از قضا بسیار هم خوب کار کرد اما نتوانست گره از کار آبی‌پوشان بگشاید تا این بار هم تارتار باشد که برنده نبرد بزرگ با سرمربی آلمانی استقلالی‌ها می شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39devo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 گزارش زنده؛ استقلال خوزستان 0 - استقلال 1