تاریخ انتشار: 1397/07/11 13:28
کد خبر: 127812

نظر کارشناسی؛ پرسپولیس فراتر از فوتبال ایران

سرمربی تیم فوتبال پیکان می‌گوید موفقیت‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا فراتر از ظرفیت‌های فوتبال ایران است.
نظر کارشناسی؛ پرسپولیس فراتر از فوتبال ایران

مجید جلالی درباره مباحث مختلفی چون پیکان، تیم ملی و برتری پرسپولیس برابر السد قطر به صحبت پرداخت. سرمربی تیم فوتبال پیکان در این گفت‌وگو با بیان این که برتری پرسپولیس برابر السد با معیارهای فوتبال ایران همخوانی ندارد عنوان کرد: برای بررسی موفق نبودن باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا باید یک اجلاس سراسری با حضور مربیان و مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار شود.

در ادامه گفت‌وگو با مجید جلالی می‌خوانید:

* ابتدا می‌خواهیم در مورد وضعیت تیم خودتان صحبت کنید. تیمتان با وجود مشکلاتی که داشت اما فصل را خوب آغاز کرد.

وقتی ما می‌خواهیم تیمی برای حضور در لیگ بسازیم و در آن تیم ثبات ایجاد می‌کنیم ناخودآگاه موفقیت هم شکل می‌گیرد. طی دو سال گذشته شروع خوبی نداشتیم اما در این فصل از قبل از آغاز لیگ روی این موضوع متمرکز شدیم و آماده سازی خودمان را طوری برنامه ریزی کردیم که در شروع لیگ امتیازات را جمع کنیم. تمام هدف تیم ما هم از همان ابتدا همین بود و خوشحالیم که به هدفی که داشتیم رسیده‌ایم.

* نکته‌ای که در مورد تیم شما همه ساله وجود دارد بحث جوان‌گرایی است. امسال هم شاهد این موضوع هستیم که تیم شما با بازیکنان جوان آمار خوبی داشته است. البته ثبات و حمایت مدیریت از شخص شما و کادر فنی هم از نکات مثبت تیم پیکان محسوب می‌شود.

ثبات مساله‌ای است که از سطح مدیران بالادستی در پیکان سیاست‌گذاری شده است. الان هم من و آقای شیعی بیشترین تلاش را در این زمینه انجام می‌دهیم. آقای شیعی هم چند سال است در باشگاه پیکان حضور دارند. من هم سال سوم حضورم را تجربه می‌کنم. این مسائل آمار کمک کننده به موفقیت ما محسوب می‌شوند. اثرات آن را هم که در نتایج تیم ما می‌بینید. ما این ثبات را در تیم‌های پایه هم داریم. چرا که از چند سال قبل روی این موضوع سیاست گذاری کردیم. الان در تیم ملی نوجوانان چند بازیکن از تیم پیکان حضور دارند. پیش از این هم در تیم امید بازیکن داشتیم که بازی می‌کردند. معدل تیم سنی ما بسیار پایین آمده چرا که ما سعی داریم به جوان گرایی اهمیت بدهیم. همه این مسائل به خاطر ثباتی است که در باشگاه ما وجود دارد.

*مدتی است درباره اعتراضات به داوری صحبت می‌کنید. به نظر می‌رسد کماکان این موضوع در بین مربیان وجود دارد و حتی برایشان باور ایجاد شده که اگر اعتراض کنند داوری به سود تیمشان خواهد بود.

دلیل اشتباهات داوری بیشتر به خاطر استرسی است که از سوی اهالی فوتبال به داوران وارد می‌شود. داوران نقش کمی در اشتباهات خود دارند. این که ما به عنوان مربیان و حتی بازیکنان با اعتراضات خودمان به داوران استرس می‌دهیم باعث می‌شود این استرس باعث بیشتر شدن اشتباهات داوران شود. در ورزشگاه‌ها اگر بهترین داور را هم بیاورید واقعا آن داور آسودگی خیال را برای قضاوت ندارد. این موضوع به طور کامل مشخص و واضح است. این تنش‌ها کمی از سوی مربیان در کنار زمین ایجاد می‌شود و کمی هم از سوی بازیکنان در داخل زمین به وجود می‌آید. این موضوعی است که باید فدراسیون آن را به طور کامل بررسی کند. فدراسیون فوتبال باید بپذیرد ما جز این فوتبال هستیم بنابراین باید برای حل این مشکلات نظرات ما بررسی شود. وقتی ما نظری می‌دهیم این نظرات حاصل سال‌ها تجربه است. الان واقعا این باور ایجاد شده که اگر در کنار زمین فشار و اعتراض بیشتر شود آن داور به سود تیم ما قضاوت خواهد کرد. حالا ببینید این فشار در داور استرس ایجاد نمی‌کند و باعث نمی‌شود اشتباهات بیشتر شود. الان داوران ما فکر می‌کنند به خاطر هر تصمیمشان از سوی هواداران، بازیکنان و مربیان تحت فشار هستند. به خاطر این فشارها داوران با اضطراب زمان بازی را طی می‌کنند. فدراسیون قبل از این که لیگ آغاز شود باید جلسه‌ای میان مربیان با داوران برگزار می‌کرد تا آنجا همه حرف‌ها زده می‌شد. شاید مباحثی در آن جلسه مطرح می‌شد که الان دیگر شاهد چنین اعتراضاتی نبودیم. همه دوست دارند داوران بدون اشتباه قضاوت کنند و عادلانه در زمین سوت بزنند اما برای این موضوع باید بستر لازم فراهم شود. من به عنوان مربی باید باور داشته باشم که با اعتراض خودم باعث اشتباه داور در زمین می‌شوم اما واقعا این کار انجام نمی‌شود و همه با کوچک‌ترین اعتراضی نسبت به داور اعتراض می‌کنند.

* تیم فوتبال پرسپولیس در دیدار حساس برابر السد قطر به برتری رسید آن هم در شرایطی که تعداد بازیکنان اصلی تیم به ۱۱ نفر نمی‌رسید. شما به عنوان یکی از مربیان با تجربه لیگ ایران ارزیابی‌تان از عملکرد این تیم و سایر تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان چیست؟

از نظر کلاس بازی هنوز به سطحی نرسیده‌ایم که بتوانیم انتظار داشته باشیم تیم‌های ما همیشه یک پای فینال باشند اما ما نشان می‌دهیم که ظرفیت‌های نهفته‌ای داریم. درباره این موضوع نمی‌شود به راحتی صحبت کرد که چرا تیم‌های ایرانی نمی‌توانند همیشه روندی موفق در آسیا داشته باشند. این موضوع باید ریشه یابی شود و ساعت‌ها درباره آن صحبت کنیم چرا که در این موضوع نیازمند یک آسیب شناسی عمیق هستیم. من بارها درباره این موضوع صحبت کرده‌ام و گفته‌ام باید گروه‌های تحقیق در فدراسیون فوتبال تشکیل شود که درباره این مباحث تحقیق کنند. مسلما خروجی آن کار تحقیقی جواب این چراها را می‌دهد. اگر جواب این چراها را پیدا کنیم می‌تواند برای ماه راه‌گشا باشد.

* این که پرسپولیس در نبود برخی بازیکنانش توانست السد را در خانه حریف شکست بدهد یک اتفاق محسوب می‌شود؟

آن چیزی که الان پرسپولیس انجام می‌دهد با ظرفیت‌های فوتبال همخوانی ندارد. آن چیزی که پرسپولیس این روزها به نمایش می‌گذارد فراتر از ظرفیت فوتبال ایران است. این که چرا این اتفاق رخ می‌دهد به خاطر ثبات کادر فنی و باشگاه پرسپولیس است. این که یک مربی بتواند چهار سال کنار یکی کار کند و ثبات داشته باشد تاثیر زیادی بر روی موفقیت آن تیم دارد.

* به اعتقاد شما پرسپولیس شانس قهرمانی آسیا را دارد؟

با این مدل و شکلی که این روزها پرسپولیس بازی می‌کند احتمال قهرمانی برایش وجود دارد اما این موضوع نباید ما را گمراه کند. ظرفیت‌های ما محدودتر از آن چیزی است که پرسپولیس این روزها ارائه می‌دهد.

* تیم ملی فوتبال ایران هم این روزها روند آماده‌سازی خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا دنبال می‌کند. نظرات شما درباره برنامه‌های آماده سازی تیم ملی چیست؟

ما نمی‌توانیم درباره برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی صحبت کنیم چرا که در این هشت سال آقای کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی نشان دادند همیشه بهترین برنامه را برای آماده سازی تیم ملی در نظر می‌گیرند و او از هر کسی بهتر بلد است تیم ملی را چگونه آماده کند اما این که ما به عنوان مربیان لیگ چقدر با این تیم ملی همکاری کنیم و آیا اصلا ارزش دارد ما با تیم ملی همکاری کنیم یا خیر، مساله‌ای است که می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم. وقتی ما به تورنمنتی می‌رویم که ۴۰ سال است هیچ توفیقی در آن به دست نیاورده‌ایم نشان می‌دهد این جام و این تورنمنت آنقدر مهم است که بخواهیم برای موفقیت در آن تمام تلاشمان را انجام دهیم. البته تا به حال هم همکاری لازم از سوی مربیان و باشگاه‌ها با تیم ملی انجام شده است چرا که نحوه برنامه ریزی که سازمان لیگ انجام داده بر پایه برنامه‌های تیم ملی بوده است.

* طی ماه‌های اخیر مساله‌ای در فوتبال ایران شکل گرفته که خیلی‌ها موفقیت‌های به دست آمده از سوی کی‌روش را با موفقیت‌های به دست آمده از سوی برانکو برای تیم فوتبال پرسپولیس مقایسه می‌کنند. شما فکر می‌کنید مقایسه این دو مربی اصلا درست است؟

دامن زدن به اختلاف این دو مربی یک خبرسازی رسانه‌ای است که برای قشری از مردم هم جذاب است. این موضوع آسیبی به کسی نمی‌رساند اما سودی هم ندارد. هر کدام از این مربیان وقتی موفقیتی به دست می‌آورند علاوه بر این که برای شخص خودشان افتخار و رزومه محسوب می‌شود برای فوتبال ایران هم افتخار و موفقیت به دست آورده‌اند یعنی فوتبال ایران از این دو مربی بهره‌مند می‌شود اما من در کل معتقدم مقایسه کردن کی‌روش و برانکو فوتبالی نیست و فاقد ارزش است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ljov6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


فریرا: به جز پیروزی در تهران، انتخاب دیگری نداریم