تاریخ انتشار: 1397/07/30 13:34
کد خبر: 125280

اختصاصی/ بررسی نقاط ضعف و قوت پرسپولیس و السد قطر/ برانکو و اندیشه های بلندش

۹۰ دقیقه تا تاریخ سازی برانکو و شاگردانش،باقی است.دیداری که پرسپولیس ،سالها انتظارش را می کشید.
اختصاصی/ بررسی نقاط ضعف و قوت پرسپولیس و السد قطر/ برانکو و اندیشه های بلندش

امین یزدانی؛ پرسپولیس که دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه حمد بن خلیفه دوحه را با تنها گل علی علیپور از تیم قدرتمند و پرمهره السد برده بود، یک گام تا رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا که هوادارانش سال ها انتظارش را می کشند، فاصله دارد و روز سه شنبه شب یکم آبان ازساعت ۳۰/ ۱۸ ورزشگاه جهنم گونه آزادی، میزبان شاگردان فریرا سرمربی بسیار باتجربه ی پرتغالی السد قطر خواهد بود.  

این دیدار مهمترین بازی چند فصل اخیر پرسپولیس بشمار می رود و ازحساسیتی خاص و ویژه ای برای فوتبال باشگاهی ایران برخوردار است.

برانکو، پروفسور فوتبال ایران که به مربی روزهای سخت ودشوار معروف است، ازنظر مسائل روانی به خوبی شاگردانش را می شناسد و به شکل فوق العاده ای از آنها بازی میگیرد واین هنر یک مربی است که به وفور در این کروات کاریزماتیک وجود دارد .

این کروات جهاندیده و بسیار مسلط در کنار زمین و بازیخوانی که  تعویض های طلایی اش در بیشتر زمان ها گره گشا بوده است ، با توجه به شناختی که هم ازنظر فنی و هم از نظر روحی و روانی ازشاگردانش دارد، تیمش را آماده چنین‌دیدارهای سخت ودشواری خواهد کرد و آنها را با انگیزه بردن و لذت از فوتبال، روانه بازی با تیم های قدرتمند و باکیفیتی ازجمله الدحیل و السد کرده و تا این مرحله، کاری کرده است کارستان و یک گام تا تاریخ سازی فاصله دارد.

این کروات محجوب، بدون گلایه از عدم پرداخت ها و محرومیت از دو پنچره نقل وانتقالات و خروج چند بازیکن کلیدی و تاثیرگذارش درفصل جاری و بویژه دراین بازی حیاتی ومهم نیز،ماهینی و عالیشاه دو عنصر کارساز و تاثیرگذار خط دفاعی ومیانی اش را هم  دراختیار ندارد به جنگ تیم زخمی و تا دندان مسلحی به نام السد که دراین بازی، چیزی برای ازدست دادن ندارد،خواهد رفت.حتی با برگشتن انصاری و  کامیابی نیا، نیمکت جوان و‌کم تجربه برانکو نیز درچنین بازی های مهم و‌تعیین کننده ای،دستش را درتغییرات تاکتیکی و تنوع پلن ها، بسته است.گرچه دراین اواخر او جواب اعتماد این بازیکنان جوان‌ را گرفته است.

در این دیدار،  برانکو ناچار است که درغیاب ماهینی مجددا از نعمتی در پست مدافع راست استفاده کند تا همچون بازی رفت،بتواند اکرم عفیف وینگر سمت چپ ،اما راست پا و فوق العاده سرعتی و‌تکنیکی السد را از کار بیندازد وخود نیز با حرکات طولی بلای جان عبدالکریم حسن ،مدافع چپ و بلند قامت و رونده السد شود. استفاده از بازیکنان جوان‌، به خوبی در چند دیدار اخیر جواب دادند. چنین بازیکنانی نیاز به اعتمادبنفس،تمرکز و حمایت با تجربه های تیم دارند؛زیرا با توجه به فشار وحشتاک روانی که روی دوششان سنگینی می کند،تا اینجا نمره قبولی گرفتند.آیا آنها درحضور بیش از ۸۰ هزار تماشاگر پرشور در ورزشگاه آزادی ،سربلند بیرون خواهند آمد؟ زیرا استرس ناشی از چنین دیدار مهم وحساسی،آنهم در خانه و در یک دیدار حیاتی، نیاز به تمرکز ویژه ای دارند  تا بتوانند تمامی توانایی های فنی خود را در زمین پیاده کنند.

برانکو وهمکارانش باید با یک استراتژی، برنامه وتاکتیک حساب شده و دقیق،همانند بازی رفت در برابر  این تیم باکیفیت ومتمول که بسان مار زخمی می ماند، قرار بگیرند .درچنین دیدارهایی، فرصت اشتباهات فردی و تاثیرگذار مطلقا وجود ندارد،کمترین اشتباه، ممکن است آخرین اشتباه باشد.

بدون شک یکی از مهم ترین فاکتورهای لازم برای شاگردان برانکو در این بازی سخت، داشتن تمرکز نزد بازیکنان و حتی بر روی نیمکت سرخ پوشان می باشد. برانکو باید همانند بازی رفت،ابتدا ارتباط خط دفاعی السد با گابی را با دوندگی منشا قطع کند، زیرا این گابی‌است که بیشتر ژاوی را صاحب توپ می کند. سپس برانکو همانگونه که در بازی رفت، نورالهی را مامور مهار ژاوی با استفاده از دفاع منطقه ای و پرس کرده بود و او را ناچار می کرد که به کناره متمایل شود و‌کارایی اش پایین آمد،  باید در زمین خودی، شعاع حرکتی وفضاها را بر روی بازیساز و طراح اصلی السد ،کاملا تنگ ومحدود کند وبه طور کلی ببندد تا بدین شکل، خطوط ارتباطی و استراتژیک بین این نابغه کاتالانی و اکرم عفیف درچپ،حسن الهیدوس در راست و بویژه بغداد بونجاح را قطع کند.

حسن الهیدوس بعنوان وینگر راست بازی می کند که ازتکنیک وسرعت بالایی برخوردار است وسانتر های تند وتیزی را ارسال می کند و اکرم عفیف نیز درپست وینگر چپ،بسیار خطرناک است. هماهنگی و کارهای ترکیبی ژاوی، عفیف و بونجاح ، باعث بثمر رسیدن بیشترین گل های السد درلیگ ستارگان قطر و در لیگ قهرمانان آسیا شده است.عفیف در یک سوم دفاعی حریف، ازچپ به داخل می زند و به طرف سمت چپ دروازه شوتزنی می کند.او راست پایی است که به خوبی درسمت چپ خط حمله السد بازی می کند.عمده حملات السد از سمت چپ شان  طراحی می شود،جایی که عبدالکریم حسن مدافع چپ و رونده آنها درحملات، حضور موثری دارد و ازقد وقواره مناسبی نیز برخوردار است. وو یونگ کره ای در کنار گابی بعنوان هافبک دفاعی دوم که  متمایل به سمت چپ زمین السد بازی می کند.این کره ای باهوش درکارهای هجومی نیز شرکت می کند ،این کره ای در بازی تدارکاتی هفته پیش کره، دو گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده است .

حامد اسماعیل مدافع سمت راست و متزلزل این تیم در دو فاز دفاع وحمله کارایی سمت چپ السد را ندارد. عمق خط دفاعی السد جایی که خوخی بوعلام وپدرو‌ میگل بازی می کنند، بسیار ناهماهنگ هستند و فضای باز بین این دومدافع مرکزی می تواند ،بهترین مکان برای علیپور باشد تا مانند دیدار رفت از این ناهماهمگی استفاده لازم را ببرد. درنهایت برشم دروازبان سوم السد ، پاشنه آشیل قطری ها محسوب میشود تا شاگردان برانکو بتوانند از این ضعف مفرط قطری ها در درون دروازه، بهترین استفاده را ببرند.

اگر ماموریت ویژه ی برانکو  همچون بازی رفت،مهار وخنثی و بی اثر کردن ژاوی باشد،که اینکار را بخوبی در قطر توسط نورالهی انجام داد را  مجددا در این بازی نیز در دستور کارش قرار دهد،نیمی ازقدرت تهاجمی السد را خنثی کرده است،زیرا این کاتالانی باتجربه ،کارگردان اصلی السد و بازیکن تعیین کننده ی آنها درمیانه زمین است .او به خوبی تمامی مناطق نیمه زمین حریف را می شناسد و مغزمتفکر قطری ها بشمار می رود. همانگونه که همه راه ها به رم ختم میشود،قطعا همه راه های السد نیز به ژاوی ختم می شوند.

 چنانچه شاگردان برانکو بتوانند همانگونه که در بازی رفت مقابل السد،با دوندگی،پرس سنگین،بستن فضاهای کلیدی، فشردگی درکلیه مناطق زمین  وتوپ گیری را به خوبی انجام دادند،دوباره به همان شکل تکرار کنند، و به ویژه اگر خط میانی قرمزهای پایتخت بمانند تمامی دقایق بازی رفت عمل کند، عبور از دیوار  السد و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا در یک شب دل انگیز پاییزی، دور از انتظار نیست.گرچه هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و این دیدار ،بسیار سخت ودشوار به نظر می رسد وچنین دیدارهایی خیلی خطرناکند،اما انگیزه ای که در تک تک بازیکنان پرسپولیس برای تاریخ سازی نهفته است، این امید ونوید را می دهد که تیمی از کشورمان را پس از سال ها در فینال لیگ قهرمانان آسیا ببینیم.اما ازجهتی فوتبال بازی غیرقابل پیش بینی است که درآن اشتباهات فردی وحتی تیمی، نقش مهمی در رقم خوردن نتایج دارد.آیا شاگردان برانکو همچون دیدار رفت که با یک بازی منطقی و به دور از احساسات کاذب و حساب شده که برای تمامی دقایقش برنامه داشتند،می توانند ،دل میلیون ها ایرانی را شاد و نشاط را به جامعه برگردانند و از فوتبال باشگاهی ایران به خوبی دفاع کنند؟ چرا نه؟اگر نورالهی ،خلیل زاده،نعمتی ،سید جلال و بیرانوند همان بازیکنان دیدار رفت باشند و کمتر دچار نوسان شوند،شک نکنید که پرسپولیس را درفینال خواهیم دید. امیدوارم که تیم فوتبال پرسپولیس که نمایندگی کلیه باشگاه های کشورمان را یدک می کشد با حمایت یکپارچه هواداران وعلاقه مندان ایرانی با شکستن السد،روانه بازی نهایی شود.

درانتها این مطلب را اضافه کنم که باید جلوی مدافعین خودی، پوشش داده شود تاعمق خط دفاعی به خوبی بسته شود.زیرا با چنین برنامه ای می توان ازکارایی بونجاح این مهاجم بسیار خطرناک و باهوش که هم روی زمین و هم روی هوا بسیار مسلط نشان‌میدهد و‌ شجاع در بازی رفت بکلی او را از بازی محو کرده بود،جلوگیری کرد،بغداد بونجاح در بازی برگشت از انگیزه مضاعفی برای جبران ناکامی بازی رفت، برخوردار است و‌خط دفاعی پرسپولیس باید خیلی باهوش عمل کند،تا همچون بازی رفت از او یک بیکاره بسازند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3exkvy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


محمد انصاری: یکی از لذت بخش‌ترین چیزها بازی در پرطرفدارترین تیم‌ آسیا است