تاریخ انتشار: 1397/08/09 15:28
کد خبر: 123867

قهرمانی آسیا، فقط برای «پرسپولیس» مفید خواهد بود؟

حضور در آخرین مسابقه فصل لیگ قهرمانان آسیا، طرفداران پرسپولیس را به وجد آورده است. این باشگاه برای نخستین بار حضور در چنین مرحله‌ای را تجربه می‌کند و حالا این شانس را دارد که نخستین قهرمانی یک تیم ایرانی در شکل جدید برگزاری لیگ قهرمانان را رقم بزند.
قهرمانی آسیا، فقط برای «پرسپولیس» مفید خواهد بود؟

طرفداران سایر تیم‌ها در ایران، واکنش دوگانه‌ای به موفقیت تیم برانکو نشان داده‌اند. گروهی از آن‌ها، فینالیست‌شدن پرسپولیس را یک پیروزی بزرگ با ابعاد ملی می‌دانند و حتی در دیدار فینال نیز هوادار این تیم هستند. گروه دیگری از آنها اما عقیده دارند که این، یک «موفقیت ملی» قلمداد نمی‌شود و هر نتیجه‌ای در آسیا، تنها به‌خود پرسپولیس ربط پیدا می‌کند. در فوتبال اروپا نیز، فرضیه دوم طرفداران بیشتری دارد و در جدال‌های اروپایی، فوتبالی‌ها شکست تیم‌های هم‌وطن را بیشتر از پیروزی‌شان می‌پسندند. با وجود این نباید فراموش کرد که قهرمانی آسیا، می‌تواند اثرات بسیار مثبتی برای فوتبال ایران داشته باشد. اثراتی که تنها شامل حال پرسپولیس نمی‌شوند و برای همه باشگاه‌ها، مفید به‌نظر می‌رسند.

اولین قدم بزرگ فوتبال ایران بعد از صعود پرسپولیس به فینال، ترمیم ورزشگاه آزادی بوده است. البته که ترمیم استادیوم در هیچ نقطه‌ای از دنیا یک قدم بزرگ برای فوتبال به شمار نمی‌رود اما در ایران اوضاع کمی متفاوت به‌نظر می‌رسد. برای سال‌ها، توجهی به چکه‌های سقف بهترین استادیوم کشور نشان داده نشده و هیچ تلاشی برای برطرف‌کردن ضعف‌های آن صورت نگرفته اما حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا با «اجبار»، شرایط را تغییر داده است. استانداردهای ای‌اف‌سی، مدیران فوتبال ایران را وادار کرده تا به‌دنبال بازسازی جزئی استادیوم آزادی باشند. تونل ورزشگاه بعد از چندین سال، رنگ و بوی تازه‌ای گرفته و سقف راهروها نیز بالاخره ترمیم شده است. سرویس‌های بهداشتی از وضعیت اسفبار قبلی خارج شده‌اند و بیرون ورزشگاه نیز گیت‌هایی برای کنترل بلیت‌های الکترونیکی قرار گرفته‌ است. این بار با تأکید کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیگر هیچ بلیتی در محوطه بیرون آزادی به فروش نخواهد رسید. رنگ و بوی تازه آزادی، مدیون فینال آسیایی پرسپولیس است. چرا که در فوتبال ایران اساسا تا پای «اجبار» وسط نباشد، تغییر مثبتی اتفاق نمی‌افتد. حضور احتمالی گروهی از بانوان در دیدار فینال، می‌تواند یک تغییر مثبت دیگر تلقی شود. همانند فیفا، ای‌اف‌سی نیز خواهان حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه شده و شاید این اتفاق در دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا رقم بخورد.

قهرمانی احتمالی برانکو و پسرها در آسیا، برای حفظ سهمیه‌ها به فوتبال ایران کمک خواهد کرد. فصل گذشته، لیگ برتر در آستانه از دست دادن حداقل یک سهمیه آسیایی بود اما آنچه برای فوتبال عربستان اتفاق افتاد، موجب شد ایران مشکلی برای حفظ کردن سهمیه‌هایش نداشته باشد. جلسه تعیین سهمیه‌های نهایی مدتی دیگر برگزار می‌شود و در شرایط عادی، احتمال کم شدن تعداد تیم‌های ایرانی حاضر در هر فصل از لیگ قهرمانان زیاد به‌نظر می‌رسد اما نباید از یاد برد که بخشی از امتیازهای حرفه‌ای درنظر گرفته شده برای تیم‌ها، مربوط به نتایج اخیر لیگ قهرمانان است و پرسپولیس می‌تواند درصورت قهرمانی، نقش مهمی در حفظ سهمیه‌های فوتبال ایران در آسیا ایفا کند. این قهرمانی، اعتماد به نفس ستاره‌های فوتبال در ایران را به اوج خواهد رساند. تا همین چند‌ماه قبل، این تصور عمومی در فوتبال وجود داشت که باشگاه‌های ایرانی به هیچ قیمتی نخواهند توانست تیم‌های ثروتمند و قدرتمند قطری را از پیش رو بردارند اما حالا پروفسور و شاگردها راه پیروزی بر تیم‌های متمول قطری را به همه نشان داده‌اند. پرسپولیس می‌تواند در مسابقه فینال، این حقیقت را به اثبات برساند که ژاپنی‌ها نیز به هیچ وجه شکست‌ناپذیر نیستند.

فوتبال ایران برای سال‌ها، در انتظار قهرمانی آسیا بوده و همواره به شکل ماموریتی غیرممکن به این رقابت‌ها نگاه کرده است. پس از پاس تهران، دیگر هیچ باشگاهی از ایران روی سکوی اول معتبرترین تورنمنت فوتبال آسیا قرار نگرفته و همه تجربه‌های حضور در فینال، به شکست انجامیده‌اند. در آستانه جام ملت‌ها، فوتبال ایران به چنین موفقیت بزرگی نیاز دارد. موفقیتی که بدون تردید برای پسران ملی‌پوش تیم کی‌روش نیز الهام‌بخش خواهد بود. پرسپولیس درصورت قهرمانی، راهی جام جهانی باشگاه‌ها نیز می‌شود. وقتی که اماراتی‌ها هر سال هزینه هنگفتی برای برگزاری این رقابت‌ها کنار می‌گذارند، یعنی حضور در این تورنمنت به هر قیمتی یک اتفاق ارزشمند خواهد بود. قرمزها درصورت برخورد با رئال مادرید، بهترین فرصت همه زندگی‌شان را برای دیده‌شدن به‌دست می‌آورند. فرصتی که شاید توجه بیشتر باشگاه‌های خارجی به استعدادهای ایرانی را به همراه داشته باشد و فوتبال ایران را بیشتر از همیشه در معرض دید قرار بدهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vgb5z

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ریسک اسطوره پرسپولیس با بازیکنان تمام شده