تاریخ انتشار: 1397/09/03 22:15
کد خبر: 120477

آندرانیک تیموریان همچنان بدون تیم

آندرانیک تیموریان را باید یکی از برترین فوتبالیست‌های چند دهه اخیر فوتبال ایران دانست.
آندرانیک تیموریان همچنان بدون تیم

هافبکی که سال‌ها با پیراهن تیم ملی و تیم‌های بزرگ ایرانی و خارجی خوش درخشید و دو بار حضور در جام جهانی را نیز تجربه کرد. آندو بعد از جواد نکونام کاپیتان تیم ملی شد و در حالی که انتظار می‌رفت یکی از مردان کی‌روش در روسیه باشد، ماه‌ها قبل از صعود ایران به جام جهانی از اندیشه‌های سرمربی پرتغالی خارج شد.
خروج نام آندو از فهرست کی‌روش نخستین علائم افت ناگهانی ستاره دهه 80 و 90 فوتبال ایران بود. کاپیتان سابق تیم ملی البته دو فصل پیش تا آستانه بازگشت به استقلال هم قرار گرفت اما پنجره‌های بسته این باشگاه مانع سختی در راه بازگشت آندو به خانه و خداحافظی با پیراهن تیمی بود که فوتبال را با آن آغاز کرده بود.
تیموریان با انجام ۱۰۱ بازی با پیراهن تیم ملی، سابقه حضور در ۱۳ تیم ایرانی و خارجی را در کارنامه‌اش دارد. تیموریان ساخته و پرداخته آکادمی باشگاه استقلال است و فوتبال را با تیم‌های جوانان و امید این باشگاه آغاز کرد. آندو سپس به عقاب رفت و بعد از آن برای پشت سر گذاشتن خدمت سربازی پیراهن ابومسلم را پوشید، با این تیم به اوج رسید و حتی به ترکیب تیم ملی نیز راه یافت.
آندو بعد از درخشش در لیگ برتر و تیم ملی، از ابومسلم لژیونر شد و به تیم بولتون انگلستان پیوست. او بعد از ۲ سال حضور در بولتون مورد توجه فولام قرار گرفت. دو سال حضور در فولام و تنها یک بازی رسمی با پیراهن این تیم را می‌توان بدترین دوران فوتبال تیموریان دانست. هافبکی که خوب تمرین می‌کرد اما مشخص نشد چرا در تفکرات سرمربی آن زمان فولام جایی نداشت.
نیمکت‌نشینی در فولام باعث شد تا تیموریان با انتقالی قرضی به بارنزلی برود و نیم فصل را برای این تیم بازی کند. او سپس در یک انتقال پر سر و صدا از انگلستان به تراکتورسازی پیوست و بعد از یک فصل حضور در این تیم، به یکی از خریدهای پر سر و صدای استقلال تبدیل شد. نخستین بازگشت آندو به استقلال تنها یک سال دوام داشت و ستاره تیم ملی ایران با بازی‌های خوبی که برای این تیم انجام داد بار دیگر لژیونر شد اما این بار مقصد آندو قطر بود.
آندو با کمتر از یک فصل حضور در الخریطیات قطر بار دیگر به استقلال بازگشت تا بهترین دوران بازی‌های باشگاهی‌اش را در مدت دو فصل حضورش در پیراهن آبی تجربه کند. اختلاف آندو با سرمربی وقت استقلال بار دیگر منجر به جدایی‌اش از جمع آبی‌پوشان شد. او با یک تعویض جنجالی، پیراهن آبی را با پیراهن قرمز تراکتورسازی عوض کرد تا دوباره فوتبال در تبریز را تجربه کند.
حضور دوباره آندو در تراکتورسازی خیلی طولانی نشد و او بار دیگر هوای حضور در فوتبال قطر به سرش زد تا این ‌بار سر از ام‌صلال در بیاورد. یک فصل حضور در ام‌صلال، بازگشت وی به ایران و تغییرات متوالی تیم‌های باشگاهی را برای آندو در پی داشت. سایپا، ماشین‌سازی، نفت تهران، گسترش‌فولاد و ماشین‌سازی سایر تیم‌هایی بودند که تیموریان در حدود 3 فصل اخیر پیراهن آنها را پوشید و در لیگ برتر بازی کرد.
تیموریان بعد از نزدیک به دو دهه حضور در سطح اول فوتبال ایران، ابتدای این فصل و برای نخستین بار با هیچ تیمی قرارداد نبست. گرچه او با ماشین‌سازی به توافق رسید اما خیلی زود قرارداد خود را فسخ کرد. آندو این روزها به صورت انفرادی تمرین می‌کند اما بعید نیست در صورت ادامه این روند و عدم تمایل باشگاه‌های لیگ برتری برای جذب او، تصمیم به آویختن کفش‌ها و خداحافظی از زمین فوتبال بگیرد.
تیموریان در این مدت در ۸ باشگاه ایرانی و ۵ باشگاه خارجی بازی کرده است. آندو در ایران به جز تهران، بازی در مشهد و تبریز را هم تجربه کرده است. کاپیتان سابق تیم ملی بالغ بر ۲۰۰ بازی در لیگ برتر ایران، ۱۰۱ بازی با پیراهن تیم ملی و ۶ بازی با پیراهن تیم ملی ب ایران انجام داده. او همچنین ۵۸ بار به‌عنوان لژیونر در لیگ‌های خارجی به میدان رفته است. تیموریان در قامت یک لژیونر تنها ۲ گل زد و در لیگ ایران نیز 9 بار دروازه حریفان را باز کرد. در کارنامه آندو ۹ گل ملی هم ثبت شده است.
هافبک دفاعی سابق استقلال ۸ بار هم با پیراهن این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته که خاطره‌انگیز‌ترین صحنه‌ای که از او به یاد داریم، سوپر گل زیبای او به بوریرام تایلند و البته صحنه نجات یک پروانه از زمین چمن بود. در صورت اعلام بازنشستگی تیموریان، برای همیشه باید با سامورایی خداحافظی کنیم. بازیکنی که مثل یک گلادیاتور در زمین می‌جنگید و واهمه‌ از هیچ حریفی نداشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2apkde

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دلیل آفساید بودن گل دوم کاشیما از زبان کارشناس داوری