تاریخ انتشار: 1397/09/05 21:29
کد خبر: 120199

فتح الله زاده: من مدیرعامل قانونی استقلالم / زیرآب شفر را نزنید!

علی فتح الله زده مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران چهره نام آشنایی است که در دو مقطع در این باشگاه مشغول به کار بود .
فتح الله زاده: من مدیرعامل قانونی استقلالم / زیرآب شفر را نزنید!

او چه زمانی که بر مسند کار قرار دارد و چه آن زمان که سمتی در باشگاه ندارد همواره  ارتباطش را با رسانه ها حفظ نموده است  و همواره  به  عناوینی که در هنگام تصدی این باشگاه  به دست آورده است  افتخار کرده است .او که مهمان برنامه 10:10  بود به پرسش های این روزهای فوتبال و از جمله  ابهامات دوره مدیریتش و اختلافاتش با ورزش و جوانان پاسخ داد.

به زودی پروفسوری می گیرم
 در شروع مصاحبه ، فتح الله زاده در مورد اینکه مدرک دکترایش تا چه حد واقعی است و آیا می شود اورا یک دکتر خطاب نمود گفت: من یک دکترای معادل سازی شده دارم که در ۷۰ کشور دنیا معتبر است و هر بارعادل فردوسی پور به آن گیر می داد و مدرک را زیر سوال می برد، البته بعد فارغ التحصیلی در دانشگاه معتبر جمهوری آذربایجان با مدرک دکترای اقتصاد بین الملل دیگرعادل نتوانست آن را زیرسوال برد، و او مجبوراست که به آن تمکین کند .
وی در باره دردسری که در باره مدرکش ایجاد شده گفت: من قصدم تنها این بود که که بگویم مدیر عامل باشگاه استقلال با تمام مشغولیات به تحصیلات اهمیت می دهد و می خواستم این موضوع برای جوانان  یک الگو باشد وگر نه دکترا به چه درد من می خورد برای من هنوز جای سوال است  که عادل چرا آن روز به این مطلب پرداخت.
علی فتح الله زاده خویی درباره علت اینکه چرا در ایران مدرک دکترا نگرزفته است گفت:برای اینکه در این رشته در مدرک دکترا تحصیل کنید باید جزو 5 نفر اول ایران باشید که من به علت اینکه درگیری های زیادی داشتم نمی توانستم این رتبه را احراز کنم و به علت آشنایی با زبان آذری   کشور آذربایجان را انتخاب کردم و اخیرا هم می خواهند درجه پروفسوری را به 3 نفر بدهند من یکی از آنها هستم.

 پرسپولیسی ها هم به هاشمی نسب پول می دادند
وی درباره ترکاندن بمب شفافیت اظهار کرد:« من بارها گفته ام ورزش مثل آکواریوم است و شما از هر طرف بخواهید پنهان شوید باز هم دیده می شوید و از هر طرف باز است و شما دیده می شوید من شفاف زندگی کردم و شفافیت را دوست دارم.
  او درباره اینکه او را پایه گذار ریخت و پاشها در فوتبال و  متخصص ترکاندن بمب در نقل وانتقالات می دانند  اظهار کرد: این حرف ها  را کسانی عنوان می کردند که توان مقابله  با من را نداشتند .مثلا بالاترین رقمی که ما دادیم به اسطوره پرسپولیس دادیم و او را انتقال دادیم به استقلال و گفته بودند که ما ۹۰ میلیون به او دادیم برای یکسال در صورتیکه ما برای ۳ سال این رقم را داده بودیم و همان زمان تیم فوتبال پرسپولیس بازیکنان گرانتری نسبت به او خریده بود. و من خیلی دوست دارم تراز مالی استقلال را با پرسپولیس در زمان حضور من بررسی کنیم تا ثابت کنم  پول کمتری را می گرفتم .
وی درباره اینکه می گفتند پرسپولیس به هاشمی نسب فقط ۱۰ میلیون پرداخت کرده بود گفت:این ادعایی بیش نیست که پرسپولیس ۱۰ میلیون به هاشمی نسب می داد. آنها ۷۵ میلیون تومان برای ۳ سال به او دادند و ما بیشتر دادیم و او به استقلال آمد و اسناد این انتقال را داریم باید تمام تراز های مالی را ببینید .

ایرادی ندارد خرج کنیم
 مدیرعامل استقلال درباره تامین منابع مالی  اظهار داشت:«پول استقلال را از دوستان تهیه می کردیم؛ گدایی می کردیم، برنامه ریزی می کردیم . من آنقدر پول دار نیستم ولی مقداری هم خودم کمک می کردم چون این تیم را دوست دارم و از این به بعد هم این کار را می کنم من اعتقاد دارم یک کسی کمک می کند مسجد می سازد من هم برای این تیم خرج کردم و به نظرم ایرادی ندارد چون استقلال را دوست دارم.»
 وی در ادامه همین مطلب  گفت: «من اگر به بازیکن ماکسیما می دادم رقیب ما بنز می داد که گران تر از ماکسیما است ، در ۶ سال اول دوران طلایی استقلال است و ما به دلیل ترانسفر های اروپایی درآمد مان از هزینه بیشتر بود و این به دلیل ترانسفر بازیکن به آلمان بود.
 وی درباره خرج از جیب خودش نیز گفت:« باید خرج می کردم؟ مگر شما ازجیبتان برای صدا و سیما خرج می کنید؟البته من کمی هم خودم خرج کردم و آمدم یک ساختمان ساختم و ۲ سال بعد آن را فروختیم و خرج باشگاه کردیم و اسناد آن مشخص است و من الان بالغ بر ۱ و نیم میلیارد طلب دارم چون من نیاز مالی نداشتم این کار را کردم و باز هم اگر بتوانم این کار را می کنم یک زمانی قریب مدیر عامل استقلال پول نداشت و امیر حسین صادقی می خواست از استقلال برود و من مدیر عامل نبودم ۵۰ میلیون دادم و او را حفظ کردم و مدرک آن موجود است.»

وی در مورد وضع مالی و طلبش از باشگاه استقلال نیز عنوان کرد: الحمدلله خدا به هر کسی به اندازه ای داده به ما هم همینطور،من در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و وضع مالی ام پولم را می خواهم اما هیچوقت از باشگاه خودم شکایت نمی کنم.

آقای وزیر از اینجا می گویم من هیچگونه دادگاهی ندارم
وی در باره ارتباطش با وزیر که گفته می شود چندان خوب به نظر نمی رسد  نیز خاطر نشان کرد:مردم باید قضاوت کنند من حدود ۱۵ سال در استقلال فعالیت کردم وقتی صحبت از ۴ قهرمانی در جام حذفی است یعنی استقلال ۶ قهرمانی در ۷۰ سال داشته و ۴ جام متعلق به دوران من است و این آمار قابل توجهی است و با این شرایط آیا اگر فردی وزیر شد نباید بنده را بخواهد و بگوید و شما که این آمار را دارید زحمت کشیدید دست شما درد نکند؟ یا حداقل به من بگوید این حرف ها را پشت سر شما می زنند تا من از خودم دفاع کنم؟این نقص یک وزیر است که در جایی که یک فرد زحمت کشیده و مردم به او احترام می گذارند و هوادار دوستش دارد یکبار حرف هایش را نمی شنود.
من با مازیار ناظمی زمانی که خبرنگار و مجری بود و در صدا و سیما شاغل بود مشکلی پیدا کردم و ایشون یک مطلبی علیه استقلال نوشت و ما شکایت کردیم و دوستان گفتند رضایت بده من هم کوتاه آمدم و یک زمانی هم خادم یکی را معرفی کرد در مورد ساخت فیلم و این چیز ها و من نامه کتبی آنرا دارم و نمی دانم دوستش بود یا نه اما او معرفی کرده بود،  از بد روزگار این ها معاون وزیر شدند و البته ناظمی الان مدیر کل روابط عمومی است ولی وزیر بدون اجازه او آب نمی خورد و همین باعث شد که این جو سازی ها شود و بگویند فتح الله زاده بدهکار است، دادگاهی دارد و ...آقای وزیر از اینجا می گویم من هیچگونه دادگاهی ندارم و بدهی ندارم همه پرونده ها را رفتم و تبرئه شدم همه اینها تهمت و نامردی بود و با این وجود یکروز علیه آنها شکایت خواهم کرد.»

 فتح الله زاده در مورد این سوال که ،یعنی وزیر اینقدر ساده است که حرف آنها را گوش کند اظهار داشت: « من نمی گویم وزیر آدم ساده یا پیچیده ای است و به حرف این و آن گوش می کند اما آنچه واضح است او تابع شده است یا رفیق آن ها  بوده و یا اعتماد داشته به هر حال هرچه بوده است به چه دلیلی یک بار از من سوال نکرده است که موضوع چیست.

وزیر کار بزرگی کرده
او همچنین در مورد پرسولیسی بودن وزیر گفت: « وزیر پرسپولیسی است و البته این موضوع ایرادی ندارد و هر کسی می تواند طرفدار یک تیم باشد من با علی پروین دوستم که یک پرسپولیسی است اما اگر به همان پروین بگویید ۳ مدیر موفق را در فوتبال نام ببرد اسم مرا حتما خواهد گفت ما با هم دوستیم و رفیق فقط رقابت داریم.»
 او در مورد اینکه وضعیت بد  استقلال به  خاطر سلطانی فر بوده هم گفت:« آقای وزیر می داند اگر من بیایم استقلال قوی می شود برای همین ذهن وزیر را خراب کردند حمایت ها از پرسپولیس زیاد بود و البته باید این حمایت باشد اما نباید به حدی برسد که سایر تیم ها معترض شوند و همین حمایت ملی تبدیل شد به ضد ملی و باعث شد که در چند شهر به اعتراض منتهی شد وزیر کار های خوبی هم انجام داده و اسپانسری که برای دو تیم درست کرده بسیار کار بزرگی بوده است.»

وی همچنین در ادامه گفت:« من احساسم این است که استقلال مظلوم واقع شده من تحلیلگرم و تحلیل می کنم و مردم برداشت می کنند.چرا زمانی که من بودم تراز مالی ما بهتر از پرسپولیس بود و بدهی های کمتر اما امروز وضع استقلال بدتر و بدهی های پرسپولیس کمتر شده است چرا؟

وی در مورد پسر پرسپولیسی  وزیر ورزش  وتاثیراتش بر پدرش عنوان کرد: «من با سلطانی فر زاویه دارم اما احساس می کنم باید انصاف رعایت شود برخی اطرافیان به دلیل این اتفاق بیشتر حمایت می کنند تا وزیر خوشش بیاید و بادمجان دور قاب چین شده اند و خود وزیر زیاد تاثیر ندارد و این جور نیست و آن ها عامل این اتفاق هستند و وزیر این را نمی خواهد.»

ساموئل نیاید بویان بیاید؟
سردبیر سابق روزنامه  استقلال جوان در مورد جذب بازیکنان خارجی و بدهی های ارزی استقلال اظهار کرد:« ما اگر می گوییم مدیران سابق باشگاه استقلال بدهی خارجی دارند همه ما داریم، ولی من بازیکن می آوردم مثل ساموئل مرحوم و همه او را  دوستش دارند و از او  لذت می برندند و ما ۱۰۰ هزار دلار هم بدهکاریم و باید بپردازیم اما بازیکنی که مثل بویان در استقلال می آید وکمیته پزشکی تیم تایید می کند که مصدوم است چرا با ۴۰۰ هزار دلار با او قرارداد می بندند در صورتیکه او در خارج از ایران با ۴۰ هزار دلار بازی می کرده است چرا قرارداد با او بسته شده است؟. چرا بازیکن بدرد نخور را ۳ ساله می بندند و تیام را ۳ ماهه ؟


افشارزاده را شش ماهه برداشتند
وی همچنین در مورد مشکل استقلال  عنوان کرد:« تعویض مکرر مدیر عامل از دلایل اصلی ناکامی استقلال است ۳ مدیر عامل در ۴ سال عوض شده است و ثبات در مدیریت وجود نداشته در حالی که اداره کردن این دو باشگاه کار بسیار سختی است. شاید گرشاسبی بتواند وزارت ورزش را اداره کند اما سلطانی فر نمی تواند باشگاه پرسپولیس  را اداره کند. زمانی که گودرزی وزیر وقت من را برداشت من گفتم آقا مدیران بعدی را عوض نکنید، همان وقت گفتند ما داریم خواهش می کنیم که افشار زاده بیاید و مدیرت استقلال را قبول کند و بعد از ۶ ماه همان افشار زاده را زدند و ناکارش کردند.»(البته افشارزاده دو و نیم سال مدیر استقلال بود).
 او همچنین ادامه داد:« آیا افشار زاده در ورزش ما کم کار کرده است؟ آدم کوچکی است ؟ او برای ورزش ایران بسیار مفید بوده و خدمت کرده است وبا این وضع در استقلال روبرو شد این ها غلط است و باید مدیر ثبات داشته باشد و من مطمئن بودم اگر سلطانی فر با من یک جلسه می گذاشت شرایط استقلال متفاوت می شد و من اطلاعات می دادم و اطمینان داشتم ذهنیتش پاک می شد.»

من مدیرعامل قانونی استقلالم !
وی درباره این که چرا در این رابطه به وزیر نامه ای نزده است عنوان کرد:« من به وزیر پیامک زدم و نامه نوشتم و اگر خواستید در اختیار شما قرار می دهم و نوشتم من دشمن شما نیستم من استقلالی هستم و پست هم نمی خواهم حداقل نظرات مرا بشنوید حتی جواب پیامک من را هم ندادند.حرف هایی که در مورد من به وزیر گفتند خنده دار است. حساب ما مسدود بود و ما آمدیم یک حساب باز کردیم والبته با مجوز هیئت مدیره به نام من و مسئول حسابداری و با ۳ امضا خرج کردیم تا رتق و فتق امور باشگاه انجام شود و بعد برای همین موضوع ما را خواستند و ما گفتیم با مجوز هیئت مدیره بوده است و آقایان گفتند چیزی در باشگاه وجود ندارد.»
 او در باره این موضوع  که این اتفاق چه زمانی رخ داد و در دوره مدیریت چه کسی بود اظهار داشت:«آیا این مردانگی است؟ بعد من خودم یک نسخه بردم برای مراجع قضایی و پذیرفتند و این اتفاق در زمان افتخاری افتاد که ایشان می توانست به من زنگ بزند و این کار را نکرد و وقتی به او گفتم گفت من نمی دانستم و سندی در این باره در باشگاه نبود.
من از وزارت پست نخواستم. فقط می توانستند از اطلاعات من استفاده کنند ،حرمت و احترام مرا حفظ کنند من ۴ سال است که رفته ام و هنوزاسم من به عنوان مدیر عامل ثبت شده است ،۴ مدیرعامل آمده است اما هنوز به نام من است و این یعنی تخلف.

وی در مورد اینکه چرا تغییر نام ندادند  و با این حساب یعنی الان شما مدیر عامل قانونی استقلال هستید گفت:«برخی از دوستان زرنگ هستند دستورات و تفریحات و سفرها را می روند اما درگیری های وزارت اقتصاد و دارایی و دیوان محاسبات بر عهده من است.من الان اگر اعتراض بکنم به یک جای حقیقی و حقوقی استقلال تعلیق می شود بعد من می شوم آدم بد، من تا بحال ۱۰ بار دادگاه رفتم و شکر خدا کارم را درست انجام دادم و محکوم نشدم.

وزیر 30 میلیارد وام بدهد
 فتح الله زاده در ادامه صحبت هابش در این باره  عنوان نمود:« من چون با پوست و استخوان مشکلات مدیریتی استقلال را درک کرده ام لرزه به تنم افتاد، نمی تواند این مدیر به تنهایی از پس این مشکلات بر بیاید و باید وزیر ورزش ۳۰ میلیارد تومان وام به این مدیر بدهد تا مشکلات آنها حل شود البته بلاعوض نیست و می توانند طی ۲ سال این بدهی را برگردانند ، می گویند باشگاه دولتی است اما وقتی مدیرعامل کمک مالی می خواهد میگویند خودتان تهیه کنید!دلیل موفقیت پرسپولیس تغییرات کمتر در مدیریت است و همین امروز اگر دست به کار شوند ظرف ۱ ماه استقلال به روال عادی بر می گردد همه چیز گل و بلبل می شود.

او در ادامه افزود:« یک زمانی استقلال مدیریتش ثابت بود و پرسپولیس را تغییر می دادند این موضوع در زمان من بود و همان دوران طلایی استقلال را رقم زد همین وضعیت امروز استقلال را تیم فوتبال پرسپولیس داشت البته این یکی از عوامل است.افتخاری آدم خوب و سالمی است اما من به او گفتم دور اطرافی های او قوی نبودند کدام از این ۸ بازیکن که عکس هم می انداختند بدرد استقلال خورد باید از کمیته فنی نظر می گرفت ومگر استقلال چطور لطمه خورد باور کنید اگر جپاروف و تیام می ماندند و امید ابراهیمی را از دست نمی دادند الان استقلال از پرسپولیس قوی تر بود.»

بعضی اتفاقات در محلات هم نمی افتد
او در باره اینکه در صورت سالم بودن افتخاری چرا باید این اتفاقات در فصل نقل وانتقالات می افتاد گفت:« همین آقای پندار توفیقی باید در مورد قرارداد ها دقت می کردند مگر می شود با بازیکنی قرارداد از راه دور بست که استقلال این کار را کرده است ببینید چه کسانی سر فوتبال ما هستند حتی در فوتبال محلات هم این اتفاقات نمی افتد. آیا بازیکنی که قرار است بیاید تست بدهد باید برایش قرارداد ارسال کنید؟ بعد همین آدم ها می گویند فلانی بدهی داشته است در صورتیکه بدهی های من مربوط به سازمان تربیت بدنی بوده است و با ما قرارداد ۵۰ -۵۰ بسته بوده و ما کامل تعهداتمان را عمل کردیم.
 او همچنین در مورد پندار توفیقی  ادامه داد:« بله توفیقی از اقوام امیر خادم است ،اگر فامیل هم سر کار می آوردند باید یک نفر قوی را بیاورند که بتواند وظایفش را انجام دهد و من به فتحی گفتم که رسانه ای نکن اما هر کمکی از دست من بر می آید بگو من انجام می دهم و همه باید از فتحی حمایت کنیم اما یک خواهش از وزارت ورزش دارم که با ۳۰ میلیارد تومان وام می شود بدهی های انباشته استقلال را حل کرد. البته به نظرم توفیقی ندانسته این کارها را کرده است.

استقلال خوی نبود رفتم پرسپولیس خوی
مدیر عامل اسبق استقلال در ادامه صحبت هایش در باره علاقه  سیاسیون به فوتبال اظهار داشت:سیاسیون می خواهند از راه فوتبال معروف شوند و از این فضا استفاده کنند و خود ما هم در استقلال معروف شدیم اما من ورزشی بودم و به ورزش آمدم.
از او درباره اینکه آیا دارای ژن خوب است یا خیر که او در جواب گفت:«  من اگر ژن خوب بودم جای بهتری بودم همه مدیران با آشنا بازی می آیند اما کاش همه مثل فتح الله زاده با فامیلی می آمدند و این همه قهرمانی یک نایب قهرمانی و ۲ مقام سومی در آسیا ۴ قهرمانی جام حذفی ۷ قهرمانی برای استقلال می آوردندکاش همه اینجوری فامیلی می آمدند و این همه افتخار کسب می کردند.من کمپ ساختم که ۳۰۰ میلیارد قیمتش است و برای استقلال ارزش افزوده و افتخار من است .»
او در رابطه با اینکه  آیا ناراحت نیستید که با نسبت فامیلی به فوتبال آمدید اظهار نمود:« خیر،من قبلا بازیکن تیم جوانان آموزشگاهی  بودم و در نوجوانی عضو تیم پرسپولیس خوی بودم چون استقلال در این شهر  نبود. اگر به ورزش آمدم چون ورزشی بودم و در دو میدانی هم قهرمان غرب ایران بوده ام ضمن اینکه من را فامیلم نیاورد. دکتر ایروانی و میر ولد من را دعوت کردند چرا که من سردبیر استقلال جوان شدم و در جلسات حضور داشتم آنها از من دعوت کردند که من بیایم آقای قریب هم ژن خوب نیست مدیر خوبی است و البته او را هم آقای ایروانی آورد. نباید جلوی آدم های توانمند را ببندیم. من افتخار می کنم از اقوام آقای آقا محمدی هستم اما او مرا به رسانه نیاورد در استقلال هم با سفارش او نیامدم.

کورها و شل ها را برای خصوصی سازی می آورند
او در مورد فساد در فوتبال ایران خاطر نشان کرد:«فسادی که در فوتبال است از دیگر مراکز کمتر است و از اول انقلاب تا کنون به هزار میلیارد هم نمی رسد و از بخش های دیگر کمتر است باید فوتبال را خصوصی کرد و اگر استقلال را واگذار کنند من پول ندارم بخرم اما دوستان هستند که این کار را بکنند.
 او درادامه همین موضوع گفت: « هر کسی باید به سن بلوغ برسد که تشکیل زندگی بدهد.استقلال و پرسپولیس ریشه دار هستند و در صورتیکه خصوصی شوند می توانند موفق باشند.پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور و ذوب آهن قابلیت خصوصی شدن دارنداما دولت می آید کور و شل ها را برای خصوصی سازی انتخاب می کند.»

نمی توانم وام بگیرم
وی  در رابطه با توانایی خرید استقلال اظهار داشت:« من یک روز برای وام رفتم بانک که ۴۰۰ میلیون تومان برای ساخت یک ساختمان بگیریم که کار نشریات و فرهنگی بکنم به من وام ندادند و گفتند به خاطر چک های برگشتی دوران استقلال نمی توانم وام بگیرم مردم فکر می کنند ما به همان اندازه شهرت ،ثروت هم داریم اما واقعا من وسعم برای خرید استقلال نمی رسد، من درنهایت بتوانم ۱۰ درصدش را بخرم اما باید این تیم ها را خصوصی کنیم بعد اینقدر گیر ندهیم که فلان مدیراین کار را کرد و بدهی داشت و غیره ...

وی در باره راهکار  استقلال برای خروج از بحران عقیده داشت:« استقلال با درآمد پایداری که از هوادارانش پیدا کرده است که بالغ بر ۵۰ یا ۶۰ میلیارد است با این میشود استقلال را عوض کرد اول اینکه آقای سلطانی فر یا بلا عوض و یا وام باید ۳۰ میلیارد بدهد تا استقلال تعلیق نشود و و ۲۰ میلیارد هم سالانه در آمد دارد و می تواند با خارجی ها و داخلی ها توافق کند.»

زیرآب شفر را نزنید
علی فتح الله زاده نظرش را در مورد شفر چنین بیان کرد:«نباید زیر آب شفر را بزنند .او چه کار کند؟ باید با این همه بازیکنی که از دست داده چطور تیم را جمع کند. استقلال باید او را حفظ کند و با جذب ۳ بازیکن دوباره موفق شود و به روز های اوج و روال مثبت بر می گردد باید همه کمک کنند و بارها نباید روی دوش فتحی بماند چون تنها نمی تواند.

ورزش 3


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48rdda

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چرا یک مدیر پرسپولیسی باید در استقلال مدیریت کند؟