تاریخ انتشار: 1397/09/18 17:20
کد خبر: 118449

نگاهی به حساس‌ترین دیدارهای تاریخ سپاهان و پرسپولیس

دوئل پرسپولیس و سپاهان، حالا دیگر به یک جنگ کلاسیک در فوتبال ایران تبدیل شده است.
نگاهی به حساس‌ترین دیدارهای تاریخ سپاهان و پرسپولیس

آنچه دو باشگاه را به «آرایش جنگی» این روزها علیه هم رسانده، سابقه جدال‌های گذشته آنهاست که گاهی هیجان‌انگیزترین نبردهای فصل فوتبال ایران بوده‌اند. سپاهان و پرسپولیس چندین‌بار در بزنگاه‌های فوق‌العاده حساس با هم روبه‌رو شده‌اند. سرخپوشان هنوز خاطره قهرمانی دراماتیک دقیقه96 در مقابل این حریف را در ذهن دارند اما طلایی‌ها نیز چند بار در جام حذفی، ضربه‌های سنگینی روانه سر و صورت رقیب کرده‌اند. ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران، امروز دوباره به نقطه جوش می‌رسد. چرا که هر دو تیم، بخشی از معادله‌های جدی قهرمانی در لیگ برتر هجدهم به شمار می‌روند. 
  پنالتی؛ پرسپولیس را کشت 
12 سال قبل، پرسپولیس و سپاهان با کنارزدن همه رقبا به فینال جام حذفی راه پیدا کردند. این مسابقه قرار بود قبل از جام‌جهانی برگزار شود اما در نهایت به زمانی پس از جام‌جهانی2006 موکول شد. مسابقه رفت در حالی که مهرزاد معدنچی یک ضربه پنالتی را نیز از دست داده بود، با تساوی یک یک به پایان رسید. در دیدار برگشت قرمزها با گل ابراهیم اسدی از حریف جلو بودند اما حمید شفیعی در آخرین دقایق، نبرد را به تساوی کشاند و سرانجام پنالتی‌های از دست رفته نیکبخت و شیث رضایی، شانس قهرمانی را از سرخپوشان گرفت. سپاهان این جام را با درخشش حمید شفیعی به‌دست آورد؛ ستاره‌ای که مدتی بعد راهی استقلال شد اما در نهایت خیلی زود در فهرست مهره‌های فراموش‌شده فوتبال ایران قرار گرفت. 
  فوق ستاره‌ای به نام محمود 
باز هم جام حذفی و باز هم سپاهان. خرداد ماه سال 86، قرمزها و طلایی‌ها در نیمه‌نهایی جام حذفی با هم روبه‌رو شدند. تیم دنیزلی که کاملا سرحال به نظر می‌رسید، با ضربه پنالتی فرزاد آشوبی در آستانه پیروزی قرار داشت و موقعیت‌های زیادی را نیز از دست داده بود. تصمیم بحث‌برانگیز محسن قهرمانی برای اعلام خطای پنالتی پژمان نوری اما در دقیقه86، اوضاع را به سود سپاهان تغییر داد. محمود کریمی ناگهان در وقت‌های تلف‌شده به سوپراستار مسابقه تبدیل شد و با هت‌تریک باورنکردنی‌اش، پرسپولیس را با یک شکست سنگین از جام حذفی خارج کرد. 
  چشم‌هایش 
مسابقه رفت دو باشگاه در لیگ برتر هفتم، در حالی برگزار شد که تنش‌ها میان هواداران پرسپولیس و سپاهان به اوج رسیده بود. نتیجه این اتفاق، درگیری روی سکوها بود که در نهایت چشم‌های «سرباز احمدی» را برای همیشه از او گرفت. تیم افشین قطبی که تا قبل از هفته پایانی نیم‌فصل هیچ مسابقه‌ای را نباخته بود، در این جدال بالاخره تسلیم شد و نتیجه را به سپاهان واگذار کرد. کمیته انضباطی اما مدتی بعد از این جدال تصمیم به کسر 5امتیاز از سپاهان گرفت. آنها البته در نهایت کمی تخفیف قائل شدند و امتیازهای کسرشده از تیم میزبان این جدال را به عدد3 رساندند. در واقع سپاهان همه امتیازهایی که به‌دست آورده بود را به‌واسطه جنجال سکوها از دست داد. 
  دقیقه سپهر 
سرنوشت قهرمانی لیگ برتر هفتم، به نبرد پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی گره خورده بود. حتی یک نتیجه تساوی نیز کافی به نظر می‌رسید تا تیم مهمان قهرمان لیگ برتر شود. گل تماشایی محسن خلیلی، با فرار تیزهوشانه حاج‌صفی پاسخ داده شد اما در یکی از  دراماتیک‌ترین جدال‌های تاریخ باشگاه پرسپولیس، این تیم در دقیقه 96 با ضربه سر سپهر حیدری به گل رسید و دیرهنگام‌ترین قهرمانی یک تیم در تاریخ لیگ برتر را تجربه کرد. گل دقیقه 96، بهترین خاطره قرمزها در همه 68 نبرد گذشته با باشگاه سپاهان محسوب می‌شود. 
  پنالتی در باران 
پرسپولیس و سپاهان سال90 در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی با هم روبه‌رو شدند و این بار قرمزها بودند که حریف‌شان را شکست دادند. جدال تیم‌های دایی و قلعه‌نویی در 90دقیقه، بسیار سرد و بی‌اتفاق دنبال می‌شد اما ضربات پنالتی، هیجان و حرارت را به ورزشگاه آزادی بازگرداند. 2ضربه پنالتی از دست رفته هادی عقیلی و ابراهیم توره در مقابل ضربه خراب شده مجتبی شیری، پرسپولیس را به نیمه‌نهایی جام حذفی فرستاد. در پنالتی‌ها، تیم میزبان علیرضا حقیقی را درون دروازه داشت و تیم مهمان، از سیدمهدی رحمتی روی خط دروازه بهره می‌برد. 
  خداحافظی تلخ موشک 
بدون تردید یکی از تلخ‌ترین سکانس‌های دوران زندگی بخشی از هواداران پرسپولیس، به فینال جام حذفی سال92 برمی‌گردد؛ جایی که تیم یحیی گل‌محمدی  دو بار با گل‌های کریم انصاری‌فرد و محمد نوری از حریف جلو افتاد و هر بار با اشتباه‌های نیلسون کوریا، برتری‌اش را از دست داد. مهدی مهدوی‌کیا در بازی خداحافظی‌اش، کمی دیر به زمین فرستاده شد و در نهایت فوتبال را با اشک کنار گذاشت. پرسپولیسی‌ها، بازنده ضربات پنالتی دیدار فینال بودند. هادی نوروزی، اولین ضربه پنالتی را در این مسابقه از دست داد.
  داستان غش 
سی‌ام شهریور 92، جدال پرسپولیس و سپاهان در فولادشهر در نگاه اول چندان حساس به نظر نمی‌رسید اما ماجراهای بعد از مسابقه، موجب شد این نبرد برای همیشه در تاریخ دوئل‌های دو باشگاه ماندگار شود. محسن قهرمانی پس از اعلام یک پنالتی جنجال‌برانگیز به ضرر پرسپولیس و اخراج میثم حسینی از زمین، در کنفرانس خبری با جملات تند علی دایی مواجه شد و در مظان اتهام «غش کردن» به سمت حریف قرمزها قرار گرفت. مدتی بعد از این بازی جنجالی، کارت قرمز میثم حسینی پس گرفته شد و این بازیکن هیچ مسابقه‌ای را در محرومیت سپری نکرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/36kzl9

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مدیر تیم پرسپولیس: نه می‌توانیم از آسیا صرف نظر کنیم و نه در لیگ کوتاه بیاییم