تاریخ انتشار: 1397/09/24 00:14
کد خبر: 117732

شباهت فنی عجیب شکل بازی فولادِ قطبی با ایرانِ کیروش!

شباهت فنی عجیب شکل بازی فولادِ قطبی با ایرانِ کیروش!

۱- بسیاری از مربیان در توجیه مالکیت توپ کمتر تیم‌شان از عبارت «توپ را به حریف دادیم و فضاها را گرفتیم» استفاده می‌کنند. این توجیه در مورد بیشتر بازی‌های لیگ برتر ایران صادق نیست اما عملکرد فولاد در بازی با تراکتورسازی مصداق کامل این نقشه بود. بر اساس داده‌های متریکا، مالکیت توپ فولاد کمتر از ۲۹٪ بود و تعداد پاس‌های درست این تیم فقط ۱۱۳ تا. اما سهم فولاد از موقعیت‌های گلزنی بازی بسیار بیشتر از میزبانش بود. ۳ شوت در چارچوب برای تراکتورسازی و ۶ شوت در چارچوب برای فولاد. وقتی موقعیت‌های خطرناک بازی سهم تیم تو بوده یعنی بازی دقیقا بر اساس همان طرحی پیش رفته که تو در ذهن داشته‌ای!

۲- دقت پاس فولاد در این بازی عدد بسیار پایین ۵۶٪ بوده. دلیل: بازی عمودی و روبه جلوی فولاد. بازیکنان فولاد امروز وظیفه داشتند بلافاصله بعد از بازپس گیری توپ، آن را به بازیکنی که به دروازه حریف نزدیک بوده پاس بدهند. ۴۶٪ از پاس‌هایی که متریکا برای بازیکنان فولاد در بازی با تراکتورسازی ثبت کرده رو به جلو بوده؛ یک رکورد در بازی‌های این فصل. مقایسه کنید مثلا با سهم ۲۳٪ پاس‌های رو به جلو از پاس‌های پرتعداد امروز تراکتورسازی. دقت پاس پایین برای تیمی که بازی عمودی و ضربتی را در برنامه خود دارد اتفاقی طبیعی است.

۳- آمار و ارقام نشان می‌دهد روش بازی تیم قطبی شباهت‌های زیادی با استراتژی تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کیروش در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ و جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ داشته. در فرم بازی هم این شباهت بسیار پررنگ است. فولاد با آرایش ۴-۱-۴-۱ (یکی از مشتقات ۴۳۳) در زمین ظاهر شد و اساس روش بازی این تیم را عقب نشینی تا زمین خودی، پرسینگ در میانه زمین برای جلوگیری از ورود حریف به یک سوم دفاعی و طراحی حمله‌های سریع بعد از بازپس گیری توپ تشکیل می‌داد.

۴- تراکتورسازی نزدیک به ۴۰ دقیقه در بازی امروز توپ را در اختیار داشته اما کمتر از ۵ دقیقه از این زمان در یک سوم  دفاعی فولاد سپری شده. نگاهی به آمار تکل‌های موفق هافبک‌های فولاد بیندازید: دورقی (۳)، مریدی (۵)، بیت سعید (۳) و زبیدی (۴). میانگین تکل‌های موفق این ۴ نفر در بازی قبلی روی هم کمتر از ۵ تکل در هر بازی بوده. اما آن‌ها امروز در قالب تاکتیک واکنش‌گرانه قطبی موفق شدند راه ورود ستاره‌های تراکتورسازی به یک سوم دفاعی فولاد را ببندند. حالا نگاهی به تعداد لمس توپ‌های دو مدافع میانی فولاد بیندازید: کرمی (۱۵) و والی (۲۰). فولاد در بیش از ۷۱٪ از زمان بازی در فاز دفاعی بوده اما دو مدافع میانی این تیم عملا کم کارترین بازیکنان زمین بودند و کارهای دفاعی جایی دورتر از محوطه جریمه این تیم انجام می‌شد.  آماری بسیار شبیه به آمار مدافع های میانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵!

۵- فرزاد جعفری با ۲۰ عملکرد دفاعی موفق، ۷ بازیابی توپ و نمره متریکای ۷.۹۹ به همراه سینا مریدی با ۵ قطع پاس، ۵ تکل موفق و نمره متریکای ۷.۶۵ موفق ترین بازیکنان فولاد در اجرای فاز دفاعی تاکتیک‌های قطبی بودند. موفق ترین بازیکن در فاز انتقال از دفاع به حمله: مهدی زبیدی با یک پاس گل، کسب یک پنالتی، ۲ ضربه در چارچوب و نمره متریکا ۸.۲۳.

۶- گل اول فولاد حاصل یک ضدحمله بسیار سریع بود (فاصله زمانی بازیابی توپ تا شوت: ۱۳ ثانیه) و گل دوم حاصل یک حمله سریع و  توپگیری از هافبک دفاعی تراکتور در زمین حریف ( فاصله زمانی بازیابی توپ تا پنالتی: ۸ ثانیه).

۷- قطبی زمان کمی برای بازسازی فولاد در اختیار داشت و این کار را با استفاده از یک استراتژی دفاعی موفق انجام داد. اولین نمایش تیم قطبی در لیگ هجدهم (بیشتر از تیم‌های هر مربی دیگری) به تیم کارلوس کیروش در سال‌های اخیر شبیه بود؛ همان قدر واکنش‌گرانه و همان قدر کارا. شباهتی فریم به فریم. در آمار، در روش دفاع کردن، در روش خلق موقعیت، در نوع نگاه به مقوله مالکیت توپ و پاسکاری و حتی در رنگ و طرح لباس!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3epvxv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


امیدی اندک به بازگشت استوکس و اروین؛ دو لژیونر در راه تبریز