تاریخ انتشار: 1397/10/16 17:28
کد خبر: 114893

صادق محرمی، فرشاد احمدزاده و تیرهایی که به سنگ خورد

شاید یکی از جالب‌ترین اتفاقات دوران حضور کارلوس کی‌روش در ایران، ماجرای دعوت فرشاد احمدزاده به لیست اولیه تیم ملی برای جام‌ ملت‌های آسیا و بعد خط خوردن او بدون حتی یک جلسه تمرین بود؛ آنچه ثمرات و برکات انتقال تاریخی فرشاد احمدزاده به تیم سیزدهم لیگ لهستان (شلاسک وروتسواف) را کامل کرد!
صادق محرمی، فرشاد احمدزاده و تیرهایی که به سنگ خورد

فرشاد، پرسپولیس را وسط محرومیت ول کرد و رفت؛ کاری که خشم شدید هواداران و پیشکسوتان باشگاه را به همراه آورد. این وسط خیلی‌ها گفتند شاید احمدزاده هم دلش می‌خواسته با لژیونر شدن، از شانس حضور در تیم ملی ایران برخوردار شود. کی‌روش پیش‌تر نشان داده بود که ممکن است بازیکنی را هنگام بازی در ایران دعوت نکند، اما بلافاصله بعد از خروج از لیگ کشور او را مدنظر قرار بدهد. علیرضا جهانبخش یک مثال عالی در این مورد است؛ بازیکنی که در داماش هیچگاه به تیم ملی دعوت نمی‌شد، اما بلافاصله بعد از کوچ به لیگ هلند به بخشی از برنامه‌های ثابت کی‌روش تبدیل شد. شاید فرشاد احمدزاده هم تصور می‌کرد با انتقال به لهستان علاوه بر تجربه زندگی در اروپا (کدام اروپا؟) از بخت دعوت به تیم ملی بهره‌مند می‌شود، اما نهایتا مطابق انتظار او جایی در فهرست جام ‌ملت‌های آسیا نداشت و حتی دعوتش به لیست 35 نفره هم موج جدیدی از انتقادها، طعنه و کنایه‌ها را متوجه این بازیکن کرد. کار تا جایی پیش رفت که حتی کمال کامیابی‌نیا هم که یکی از صمیمی‌ترین دوستان فرشاد در ایران بود، صراحتا مصاحبه کرد و گفت دعوت احمدزاده باید در گینس ثبت شود!
دیگر بازیکن پرسپولیس که با شرایط مشابه و به شکلی بدتر از احمدزاده حضور در جام‌ ملت‌ها را از دست داد، صادق محرمی بود. او کسی بود که در پرسپولیس برانکو رشد کرد و اسمش سر زبان‌ها افتاد، اما با وجود اصرار ایوانکوویچ برای تمدید قراردادش، ابتدای فصل راهی دینامو زاگرب کرواسی شد. محرمی به شکل چشمگیری امیدوار بود با این انتقال فرصت حضور در تیم ملی را پیدا کند. از قضا او به چند اردو دعوت شد و در مسابقات دوستانه هم به میدان رفت، اما نهایتا در فهرست اصلی جایی نداشت. بدتر اینکه صادق در ترکیب دینامو هم جایی ندارد و تنها در مسابقات حذفی به میدان می‌رود. محرمی در صورت ادامه حضور در پرسپولیس، حداقل می‌توانست وضعیت باشگاهی‌اش را در حالت ثبات نگه دارد، اما تصمیم متفاوتی گرفت. حالا او آن وضعیت رو به رشد در تیم مدافع عنوان قهرمانی و فینالیست آسیا را از دست داده و علاوه بر آن در تیم ملی هم جایی ندارد؛ آن هم درحالی‌که بعد از جام‌ ملت‌ها، حدود یک‌سال‌ونیم مسابقات مهم ملی در کار نخواهد بود و اصلا ماندگاری خود کی‌روش در ایران هم زیر سؤال است.

بیشترین گل زده ایران در یک بازی از جام ملت‌های آسیا. سال1976 ایران در مقابل یمن جنوبی با نتیجه  8 بر صفر به پیروزی رسید و پرگل‌ترین برد خودش را در تاریخ جام ملت‌ها رقم زد. در آن بازی غلامحسین مظلومی هت‌تریک کرد. در دوره بعدی، یعنی سال1980، ایران این‌بار بنگلادش را 7 بر صفر برد و دومین رکوردش را به‌جا گذاشت. در این بازی بهتاش فریبا به تنهایی 4گل زد. بعدها برد معروف 6 بر 2 مقابل کره‌جنوبی که سال1996و با 4گل علی دایی به‌دست آمد در رتبه سوم این رکوردها قرار گرفت.

بیشترین گل خورده ایران در یک بازی از جام ملت‌های آسیا. تیم‌ملی ایران 3بار در رقابت‌های جام ملت‌ها 3گل از حریفان خود دریافت کرده و هرگز بیشتر از این تعداد گل نخورده است. ایران نخستین‌بار در جام ملت‌های1988و در مرحله گروهی با نتیجه 3بر صفر مغلوب کره‌جنوبی شد. بار دوم نیز همین کره‌جنوبی بود که در بازی معروف جام ملت‌های2004با نتیجه 4-3 به ایران باخت، اما برای دومین بار 3گل وارد دروازه ما کرد. آخرین بار هم عراقی‌ها بودند که در جریان تساوی 3-3 مقابل ایران در جام ملت‌های2015 توانستند 3گل وارد دروازه ایران کنند.

تعداد کلین‌شیت‌های ایران در جام ملت‌های آسیا. تیم‌ملی ایران طی 62بازی در جام ملت‌های آسیا 29بار از حریفانش گل دریافت کرده و 33بار نیز دروازه خود را بسته نگه داشته است. ششمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال1976، بهترین دوره تیم‌ملی ایران از این لحاظ بود. در این دوره که به میزبانی تهران برگزار شد و سومین قهرمانی ما رقم خورد، تیم ملی ایران در هر 4بازی‌اش کلین‌شیت کرد و بدون دریافت حتی یک گل جام را در خانه نگه‌ داشت. ایران در جام‌ملت‌های 1992نیز فقط یک گل خورد اما با همان یک گل خورده در مرحله گروهی حذف شد!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xgxnl

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رامین رضاییان تنها یک مشتری دارد