تاریخ انتشار: 1397/12/04 15:51
کد خبر: 108919

دایی: وقتی بازیکنانم تمرین نکرده‌اند نمی‌توانم چیزی درباره بازی بگویم

علی دایی، سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت: چهار روز تمرین نکرده‌ایم.
دایی: وقتی بازیکنانم تمرین نکرده‌اند نمی‌توانم چیزی درباره بازی بگویم

علی دایی در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل تراکتورسازی در هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال، گفت: نمی‌توانم چیز خاصی بگویم چون چهار روز است تمرین نکرده‌ایم. وقتی بازیکنانم تمرین نکرده‌اند نمی‌توانم چیزی درباره بازی بگویم. به خاطر شرایط بوجود آمده در مورد تیمم هیچ حرفی ندارم بزنم چرا که تمرین درست و حسابی نداشتیم. خودتان بهتر می‌دانید که با چه تیمی بازی داریم و تراکتورسازی چه شرایطی دارد. آنها هواداران زیادی دارند و این فصل هم هزینه زیادی برای جذب بازیکن و مربی انجام داده‌اند.

وی افزود:  تراکتورسازی برای آسیایی شدن می‌جنگد و الان هم موقعیت خوبی است که مقابل ما امتیاز کسب کند اما مطمئن باشید بازیکنان من با انگیزه بالا و فکر بردن فردا به میدان خواهند رفت و هرچه از دستشان برآید انجام می‌دهند.

 سرمربی تیم فوتبال سایپا در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تیمش با وجود همه مشکلات نمایش خوبی را مقابل الریان ارائه داد و به نظر می‌آید سایپا در مقابله با حریف آسیایی خود از سوی باشگاه حمایت نشد تصریح کرد: اول از همه باید از بازیکنان تیمم تشکر کنم که با دست خالی عالی بازی کردند. من از همه شاگردانم راضی هستم با وجود اینکه ما باختیم اما زیاد از این موضوع ناراحت نشدم. چون همه بازیکنانم هرچه در توان داشتند در زمین گذاشتند. ما هم واقعا بدشانس بودیم چرا که در دقیقه 85 به تیر دروازه حریف زدیم و در برگشت دو گل پشت سر هم خوردیم که این اتفاقات از طبیعت فوتبال است. 

دایی اضافه کرد: باید بگویم که ما با چه شرایطی رفتیم و برگشتیم. در 25 سال عمر فوتبالی‌ام چه زمانی که بازی می‌کردم و چه الان که مربیگری می‌کنم نمونه این اتفاقات ندیده بودم. تا یک ساعت قبل از پرواز باشگاه پول آژانس را واریز نکرده بود و ما ترس این را داشتیم که پروازمان انجام یا کنسل می‌شود. باور کنید این شرایط برای ما وجود داشت. مگر می‌شود شما با این اوضاع مقابل تیمی به میدان بروید که شرایطش برای همه ما مشخص است.

 سرمربی سایپا گفت: با این جوی که وجود داشت باید به غیرت بازیکنان آفرین گفت. متأسفانه برخی بازیکنان جوان ما که اولین بار بود به خارج از کشور می‌آمدند 20 دلار هم در جیبشان نبود تا دو بسته شکلات بخرند. این مشکلات در تیم ما وجود داشت و برای اینکه حل شود بازیکنان ما 4 روز است تمرین نمی‌کنند اما متأسفانه کسی هم جوابگو نیست. آقای درویش مدیرعامل باشگاه هم وقتی دید حمایت نمی‌شود و نمی‌تواند کمکی بکند استعفا کرد. اسم تیممان سایپا است و کارخانه با آن عظمت پشت تیم وجود دارد اما همه فکر می‌کنند جز اینکه به شرایط تیم رسیدگی کنند. متأسفانه سال قبل هم همینطور بود و ما به تنهایی کارهایمان را پیش بردیم.

دایی در خصوص اینکه چرا تیم‌هایی مثل سایپا، راه آهن و صبا با مشکلات مالی روبه‌رو شدند، گفت: دلیلش سیستم نادرستی است که در همه اداره‌ها و ارگان‌ها برقرار است. هر تیمی که می‌خواهد به لیگ برتر، دسته اول و دسته دوم بیاید سازمان لیگ باید از آنها تضمین بگیرد. وقتی تضمین گرفته نشود این اتفاقات می‌افتد. متأسفانه به خاطر ندانم کاری، خیلی از تیم‌هایمان نابود شدند. این مسئله به مدیریت کلی حاکم بر فوتبال کشورمان برمی‌گردد. فوتبال چون در چشم است مشکلات آن را می‌بینیم اما خیلی چیزها را ما می‌بینیم که شما آن را نمی‌بینید.

وی در رابطه با اظهارات رضا درویش مدیرعامل سایپا که گفته تنها امید این تیم به علی دایی است، گفت: لطف ایشان بوده که چنین حرفی زده اما به تنهایی نمی‌توان کاری کرد. یک دست صدا ندارد. ما کار گروهی انجام می‌دهیم نه انفرادی، اگر ورزشکار انفرادی بودم می‌دانستم چطور به تنهایی تمرین کنم اما فوتبال قضیه متفاوتی دارد. خنده‌ام می‌گیرد که باشگاه سایپا 80 کارمند دارد و هر مدیری که آمده آدم‌هایش را آورده است. مگر می‌شود کارخانه بزرگ سایپا در یک سال و نیم 4 یا 5 مدیرعامل عوض کند؟ طبیعی است که هرکسی می‌آید دلش بخواهد با آدم‌های خودش کار کند. 80 و اندی حقوق بگیر به عنوان کارمند در باشگاه سایپا حضور دارند؛ مگر سایپا چقدر ورزشکار دارد؟ فکر کنم با این شرایط به ازای هر ورزشکار، دو کارمند داشته باشد.

دایی ادامه داد: چرا باید به 80-90 نفر حقوق بدهید؛ می‌توان با 5 نفر باشگاه را اداره کرد. ما در خیلی از جاهای دنیا بوده ایم و دیده‌ایم که چطور باشگاه را اداره می‌کنند. متأسفانه هر کسی که به باشگاه آمده آدم‌های خودش را آورده است. شاید از صحبت‌های من ناراحت شوند اما کارخانه سایپا 5 هزار نیرو اضافی دارد. سایت را 15 دقیقه باز می‌کنند و چندصد میلیارد ماشین فروخته می‌شود آن وقت چطور ممکن است کارخانه نتواند  به باشگاه دو میلیارد تومان بدهد؟ این موضوع خنده‌دار است. شب عید و یک ماه دیگر باید 20 درصد قراردادها را بدهند. مدیرعامل باشگاه تنها کاری که می‌توانست انجام دهد استعفا بود. این مشکلات پدر تیم ما را درآورده است. زمین تمرین‌مان 4-5 مرتبه عوض شده است. مگر می‌شود در یک سال چند بار زمین تمرین را عوض کنیم؟ ما مانند بی‌خانمان‌ها از این زمین به آن زمین می‌رویم و تمرین می‌کنیم.

وی در مورد فشردگی برنامه مسابقات لیگ تصریح کرد: من نمی‌توانم درباره این مسائل صحبت کنم. آنها باید در زمانی لیگ را تمام کنند. ما این همه زمان داریم اما بازی‌ها را فشرده برگزار می‌کنیم؛ حداقل طوری تنظیم کنند که بتوانند روی برخی مسائل از جمله داوری کنترل داشته باشند. این همه فشار را تحمل می‌کنیم اما ممکن است با دو سوت اشتباه داور همه زحمات هدر برود. آن وقت دیگر نمی‌شود کاری کرد.

خبرنگاری از دایی پرسید که چرا با حضور شما در سایپا مشکلات مالی این تیم آغاز شد که دایی گفت: خیلی از بدهکاری‌های باشگاه برای سال‌های قبل است. همینطور بازیکن گرفتند و رفته‌اند. شما بررسی کنید چقدر طلبکار دارید. به بازیکن چک یا قول ماشین دادند که هیچ کدام عملی نشده است. بازیکن نیز تا حدی توان دارد. جالب است که به بازیکن می‌گویند اول چک را بده تا بعد ماشین را بدهیم.

«80 و اندی نفر در باشگاه سایپا کار می‌کنند که فکر کنم 50 درصد آنها دلشان با تیم نیست.» وی با بیان این جمله افزود: من می‌دانستم که تا یک ساعت قبل از پروازمان به قطر پول آژانس نداده بودند و هر لحظه امکان لغو پروازمان بود. در فرودگاه 4 هزار و 500 دلار نداشتند که به بازیکنان بدهند. هر نفر غیر از داشتن بلیت هواپیما و رزرو هتل 1500 دلار باید داشته باشد. خنده‌دار است این مبلغ را نداشتند. نمی‌خواهم وارد ریز مسائل شوم اما جای افت دارد که آدم این مسائل را ببیند و صحبتی نکند. 

وی در واکنش به سوالی مبنی براینکه ظاهرا مدیران کارخانه سایپا از بازی مقابل نماینده هند دوست نداشتند که سایپا به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند گفت: الان آنها راحت هستند چون دیگر کار خاصی ندارند که دنبال ویزا باشند. به غیر از چند نفرا نگشت شمار که همیشه کنار تیم بودند ما فرد دیگری را کنار تیم ندیده‌ایم جز اینکه چوب لای چرخ بگذارند. مگر می‌شود برای فوتبال، والیبال، واترپلو و یکی دو رشته که همه آنها را جمع کنیم تعدادشان به 70 نفر نمی رسد 80 -90 نفر کارمند وجود داشته باشد؟

دایی افزود: هر کسی از شرکت‌ها و اداره‌ها به خارج از کشور می‌رود از جمله صداوسیما و خبرنگاران حق مأموریت می‌گیرند؛ اولین بار بود که یک ریال قطری ندیدم که بدهند. بعد از ما می‌خواهند حریفمان را ببریم و بالا بیاییم. با چه چیزی ببریم؟ اگر الریان را شکست می‌دادیم حق و ناحق می‌شد. بازیکن 12 هزار دلاری را در زمین گذاشتم تا بازیکنان دو و نیم میلیون دلاری آنها را بگیرد. دو و نیم میلیون دلار چند برابر 12 هزار دلار است؟ با این حال باز هم می‌توانستیم ببریم چون بچه‌های ما باشرف بودند اما نمی‌توانیم تیممان را با آنها مقایسه کنیم.

وی عنوان کرد: بیست و چند سال پیش در السد بازی می‌کردم آنها یک استادیوم کهنه داشتند که همان جا تمرین می‌کردیم و همان جا بازی‌هایمان را انجام می‌دادیم. الان ببینید که 7 یا 8 زمین تمرین آنچنانی دارند. کشوری که نه آب دارد نه خاک، ببینید چه عظمتی پیدا کرده است. پولی که دارند را به خوبی مدیریت می‌کنند. ما در این چند سال چه کار کردیم؟ کجا را اضافه کردیم به غیر از یکسری استادیوم‌ها که همه هم شکل هستند و من را یاد شوروی سابق می‌اندازد. به عنوان مثال در جاهایی استادیوم ساختند مثل سیستان و بلوچستان که نه فوتبال دارد و نه مشخص است که به ورزش علاقه دارند یا نه. هزینه نگهداری این استادیوم‌ها را می‌توانند صرف ورزشگاه‌های نیمه‌کاره کنند.

دایی با اشاره به خانه‌هایی که توسط او و دوستانش در کرمانشاه با کمک‌های مردمی ساخته شد، تصریح کرد: مشکلات ما فقط در فوتبال نیست بلکه کل جامعه ما مشکلات زیادی دارند اما چون مسائل و مشکلاتی که در فوتبال است مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد اینها دیده می‌شوند در حالی که فوتبال بخش کوچکی از جامعه بوده و مشکلات کل کشور را فرا گرفته است. من کرمانشاه را مثال می‌زنم. گروه ما این همه هزینه را با کمک مردم تقبل و آن روستا را بازسازی کردند که البته دیگر نمی‌شود به آنجا دِه گفت بلکه گروه ما یک شهرک آنجا ساخته است. آیا واقعا کسی در ایران بوده که چنین کاری کرده باشد؟ ما با کمک مردم این کار را کردیم و واقعا مردم کشورما آدم‌های بزرگی هستند. قطعا نمی‌توانستیم بدون کمک آنها کاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به قول خودشان این همه مشکل برای بازسازی روستای کرمانشاه ایجاد کردیم و به خیلی از مسائل پرداختند اما الان به مردم نمی‌گویند چه کارهایی آنجا انجام شده است. آن وقت زیرنویس می‌کنند فلانی به دادسرا احضار شد. یکی از دوستانم می‌گفت اخیرا در خبرها گفتند ساخت خانه در یکی از روستاهای سرپل‌ذهاب تمام شد اما نگفتند چه کسی و چه کسانی این کار را کردند ولی وقتی آگاهی و دادسرا ما را احضار کردند آن را زیرنویس کردند. اینها مشکلات بود و تأکید می‌کنم که خیلی مشکلات داریم.

سرمربی تیم فوتبال سایپا در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر گلزنی سردار آزمون در رقابت‌های اروپایی و شکستن رکورد علی دایی در این مسابقات خاظرنشان کرد: سردار بازیکن بزرگی است و من برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. رکورد برای شکسته شدن است و هیچ رکوردی تا ابد نمی‌ماند. سردار خیلی بیشتر از اینها می‌تواند موفق باشد به شرطی که شما اصحاب رسانه و آنهایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند او را به شکل خوبی حمایت و هدایت کنند. سردار مسیر خوبی انتخاب کرده و امیدوارم این مسیر را ادامه دهد.

دایی در ارتباط با اینکه او پیش از این هم در باشگاه نفت تهران شرایط سختی را تجربه کرده بود یادآور شد: شرایط نفت تهران با سایپا خیلی فرق می‌کرد. ما حق و حقوقمان را بابت کارهایی که در نفت انجام دادیم در نهایت خواهیم گرفت اگرچه آن موقع دلار سه هزار تومان بود و الان چند برابر شده و رقم مشخصی ندارد. شرایط سایپا به این خاطر فرق می‌کند که ما در نفت می‌دانستیم هیچ کس پشت تیم نبود و هیچ کسی را نداریم. ما راه خودمان را رفتیم و در‌ آخر قهرمان جام حذفی شدیم در حالی که در سایپا می‌دانیم یک کارخانه پشت تیم است و باشگاه مدیرعامل دارد. به این خاطر انتظار داریم به تیم توجه شود. حتما کارخانه‌ای پشت تیم هست که سه نفر را همراه تیم به قطر می‌فرستند.

وی درباره شرایطی که بازیکنانش تحمل می‌کنند و به خاطر او در میدان با انگیزه بالا حاضر می شوند تصریح کرد: بازیکنان اگر در زمین با همه وجودشان بازی می‌کنند به من لطف دارند. من با همه آنها زندگی کرده و می‌کنم. تیم سایپا سال قبل خیلی مشکلات زیادی داشت اما نتیجه گرفت. من شاید خیلی کارها کرده باشم که وظیفه‌ام نباشد، اینکه دست یکی دو نفر را در تیم بگیرم وظیفه‌ام نیست اما مگر می‌شود این کار را نکرد. این کار فی سبیل الله نیست و اگر پولی قرض داده شود دو ماه دیگر برمی‌گردانند. هیچ یک از شاگردان من محتاج من نیستند اما الان با این وضعیت اقتصادی که عید هم نزدیک است بازیکن حق و حقوقش را می‌خواهد. الان پولش را نگیرد یک ماه دیگر نوبت 20 درصد دیگرش است باید به هرحال حق و حقوق بازیکن پرداخت شود. به خاطر همین است که می‌گویم نباید دستمزد بازیکن قطری با بازیکنان ما مقایسه شود. آنها بازیکنان دو میلیون و نیم دلاری می‌خرند که همان بازیکن در دومین بازی‌اش برای تیم الریان دو گل به ما و در اولین بازی‌اش دو گل به العربی زد.

دایی افزود: دستمزد تاباتا بازیکن الریان دو و نیم میلیون دلار است که این پول به پول ما نزدیک 30 میلیارد می‌شود آن وقت کل بودجه فصل سایپا 13 میلیارد است که آن هم به این شکل پرداخت می‌شود. با همه این حرف‌ها من شکست را گردن می‌گیرم اما تأکید می‌کنم با بازیکن دو میلیون تومانی نمی‌شود بازیکن 30 میلیاردی را مهار کرد.

وی در مورد شرایط نامشخصی که برای تیم ملی وجود دارد عنوان کرد: همه جای دنیا برنامه ریزی روی اصول است. من سال 94 با یکی از بازیکنان ژاپنی بعد از حذف تیمشان صحبت کردم و او گفت ما حذف شدیم اما الان به آینده فکر می‌کنیم. آنها از همان روز شروع به برنامه ریزی کردند و الان چنین جایگاهی دارند اما ما هنوز سر خط هستیم. با این شرایطی که الان برای بازی‌های لیگ و نمایندگان ایران در آسیا وجود دارد فعلا نمی‌شود منتظر آغاز اردوی تیم بود و فکر می‌کنم اردوی آینده تشکیل شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vjeqj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


لیست دایی هفته آینده اعلام می شود