تاریخ انتشار: 1397/12/08 16:15
کد خبر: 108397

فتاحی: نقد همه را می‌پذیریم اما به شرطی که به برنامه ما ضربه نزند

سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر گفت: مسابقات ما مثل زنجیر به هم وصل است.
فتاحی: نقد همه را می‌پذیریم اما به شرطی که به برنامه ما ضربه نزند

سعید فتاحی  در نشست خبری در مورد برنامه‌ریزی لیگ برتر فوتبال گفت: قطعا نقد همه را می‌پذیریم اما به شرطی که به برنامه ما ضربه نزند. به طور مثال برخی دوستان زنگ می‌زنند و می‌گویند بازی پرسپولیس را یک روز جا به جا کنید، اما نمی‌شود چون مسابقات ما مثل زنجیر به هم وصل است.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر افزود: متاسفانه همه از ما انتظار دارند که با یک تلفن بازی را جابجا کنیم. به طور مثال به من زنگ می‌زنند و می‌گویند پرسپولیس به جای فلان روز فردای آن روز بازی کند در حالی که این امر ممکن نیست همه بازی‌های لیگ به صورت زنجیروار به هم وصل هستند و نمی‌شود یک تیم در مورد زمان بازی‌ آینده‌اش تصمیم بگیرد چرا که باید رقیب این تیم را هم در نظر گرفت. همچنین در برنامه رقبای این تیم نیز تغییراتی بوجود می‌آید اما با همه این حرف‌ها، سازمان لیگ همیشه با آغوش باز پذیرای پیشنهادات و انتقادات بوده و هست چرا که همه ما باید کمک کنیم تا برنامه مسابقات به پیشرفت فوتبال ایران کمک کند. این کنفرانس را هم تشکیل دادم تا به همه اعلام کنیم چرا برنامه مسابقات به این شکل طراحی شد. نیاز بود که شفاف‌سازی داشته باشیم و این کار را انجام می‌دهیم.

فتاحی یادآور شد: ما برای هر فصلی که در آن قرار داریم در ماه‌های بهمن و اسفند به باشگاه‌ها اعلام می‌کنیم که هر پیشنهادی برای بهبودی مسابقات دارند مطرح کنند. در کنار این مسائل در تاریخ 15 اردیبهشت امسال در نامه‌ای به باشگاه‌ها به آنها اعلام کردیم «احتراما ضمن خسته نباشید به شما برنامه مسابقات 97 - 98 برایتان ارسال شده است و دستور فرمایید این برنامه به سرمربی تیمتان ابلاغ شود اگر هم نظر و پیشنهادی دارید آن را رسما به سازمان لیگ اعلام کنید.» در دو سال قبلی که چنین نامه‌ای را می‌دادیم ذکر نمی‌کردیم حتما به سرمربی‌تان اعلام کنید، به همین خاطر سرمربی‌ها می‌گفتند باشگاه ما را در جریان برنامه قرار نداده است، اما برای فصل 97 - 98 این مورد را به باشگاه‌ها تاکید کردیم.

وی ادامه داد: بسیاری از دوستان نظراتشان را در جلسه‌ای که داشتیم به ما ارائه دادند و به جز آنها خودمان نظرات سایر مربیان را گرفتیم. پس از این دوباره به باشگاه‌ها نامه زدیم و درخواست کردیم سرمربیان لیگ برتری در جلسه هم اندیشی شرکت کنند. در آن جلسه حدود 11 -12 سرمربی لیگ برتری شرکت کردند و هر کدام هم که پیشنهادی داشتند به صورت کتبی به ما ارائه دادند. سپس در تاریخ 24 خرداد ماه دوباره به باشگاه‌ها اعلام کردیم به دلیل برنامه‌های تیم ملی در سال آینده بازی‌های لیگ فشرده خواهد بود و خواهش می‌کنیم این موضوع را به سرمربیان خود انتقال دهید. عده‌ای الان می‌گویند آن زمان سرمربی برخی از تیم‌ها مشخص نبوده اما اینطور نیست. تعداد زیادی از تیم‌ها سرمربیان خود را مشخص کرده بودند و نمی‌توانستیم منتظر سایر تیم‌ها که مربی نداشتند، بمانیم.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در ادامه عنوان کرد: بعد از آن نیز به 4 تیم ذوب آهن، سایپا، استقلال و پرسپولیس که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند نامه زدیم و گفتیم با توجه به حضور در لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های آنها فشرده خواهد بود همان موقع به این باشگاه‌ها اعلام کردیم با سرمربیان خود جلسه بگذارند و این مسائل را به آنها بگویند. ما همیشه گفته‌ایم به تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند به چشم ملی نگاه می‌کنیم همانطور که سال گذشته نیز این کار را برای استقلال و پرسپولیس انجام دادیم امسال هم برای ذوب آهن و سایپا این کار را کردیم. این روالی است که ما برای تقویم مسابقات لیگ برتر طی کرده‌ایم. قبلا هم گفته‌ام هر مربی، باشگاه، خبرنگار یا حتی فوتبالدوستی پیشنهادی درباره تقویم مسابقات داشته باشد و بتواند یک روز به ما کمک کند ما از آن استقبال خواهیم کرد البته به شرطی که به عدالت فوتبال لطمه نزند.

فتاحی در واکنش به این موضوع که چه اصراری وجود دارد تا مسابقات لیگ برتر در اردیبهشت ماه سال آینده به پایان برسد گفت: اگر می‌خواستیم مسابقات را جابجا کنیم باید تاریخ پایان لیگ را دو هفته جلوتر می‌بردیم. طبق تقویم در آن تاریخ باید فینال جام حذفی را برگزار کنیم پس در این صورت باید تاریخ فینال جام حذفی را هم جابجا می‌کردیم. پیش‌بینی کرده بودیم این کار را انجام دهیم اما اگر شما نگاه کنید در تاریخ 10 خرداد ماه ما اردوی تیم ملی فوتبال را داریم که قطعا تیم ملی در آن تاریخ دو بازی دوستانه هم خواهد داشت. پس از آن اردو هم بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را پیش رو خواهیم داشت. پس ما نمی‌توانیم مسابقات لیگ را در خرداد ماه برگزار کنیم البته در جلساتی که در کمیته مسابقات AFC داشتیم این پیشنهاد را داده‌ایم که تقویم مسابقات غرب و شرق آسیا از یکدیگر جدا شود تا زمانی که تقویم لیگ قهرمانان آسیا به این شکل برگزار شود، ما همین مشکلات را خواهیم داشت.

وی درباره تداخل برنامه مسابقات لیگ قهرمانان با فیفا دی عنوان کرد: با توجه به همین تداخل‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم با مسئول برگزاری مسابقات لیگ در کشورهای قطر، عربستان و امارات هماهنگ کردیم تا تغییری در برنامه‌ها صورت بگیرد. به طور مثال برای سال آینده تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان حاضر باشند در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان 4 و 5 شهریور بازی خواهند داشت و بازی برگشتشان نیز 25 یا 26 شهریور خواهد بود در حالی که 19 تا 25 شهریور فیفا دی است؛ یعنی دو بازی نیمه‌نهایی با فیفا دی تداخل پیدا خواهد کرد.

فتاحی افزود: حتی فینال سال آینده که 18 آبان بازی رفت و 3 آذر بازی برگشت آن است باز هم با تاریخ فیفا دی تداخل پیدا خواهد کرد و این مسئله باعث خواهد شد مشکلاتی بین باشگاه‌ها و تیم ملی کشورها بوجود بیاید. برای همین از AFC خواستیم برای فصل آینده لیگ قهرمانان بازی‌های تیم‌های غرب آسیا را یک ماه زودتر برگزار کنند درخواستی که البته با استقبال کشورهای قطر، امارات و عربستان هم مواجه شده است. امیدوارم AFC با این خواسته ما موافقت کند چرا که قطعا بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022 در سال آینده آغاز خواهد شد و تداخل‌های زیادی بین بازی‌های لیگ قهرمانان و روزهای فیفا بوجود خواهد آمد.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر یادآور شد: برای همین فصل از لیگ قهرمانان آسیا نیز باز یک مشکل بزرگ وجود دارد در تاریخ 30 اردیبهشت که لیگ ما تمام می‌شود یک ماه بعد مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان است. در چنین شرایطی نمایندگان کشور ما در صورت صعود به این مرحله یک ماه باید تمرینات خود را برگزار کنند در حالی که لیگ تمام شده است. به همین خاطر ما به AFC پیشنهاد دادیم مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان را در پنجم و ششم مرداد ماه برگزار کنند که هنوز با این مسئله موافقت نشده است. اینگونه برای نمایندگان ما بهتر است چرا که بعد از پایان لیگ چند ماه مهلت دارند تا خود را آماده بازی مرحله بعد لیگ قهرمانان کنند. پیشنهاداتی که به AFC ارائه دادیم همه کمک خواهد کرد تا برای سال بعد مسابقات لیگ قهرمانان با فیفا دی تداخل پیدا نکند و طبق پیشنهادی که ما ارائه کرده‌ایم شاید فقط یک بازی نیمه‌نهایی و یا بازی رفت فینال با روز فیفا تداخل پیدا کند.

فتاحی در ادامه راجع به اینکه چرا باشگاه‌ها با تیم امید همکاری نمی‌کنند عنوان کرد: متاسفانه زمانی که ما برنامه مسابقات لیگ را نوشتیم تیم امید سرمربی نداشت به این خاطر وقتی اردوهای تیم ملی بزرگسالان برگزار می‌شد مربیان تیم امید هم برای این تیم اردو می‌گذاشتند. اردوی اصلی تیم ملی از تاریخ 12 اسفند شروع می‌شود و ما از همه باشگاه‌ها خواستیم تحت هر شرایطی با تیم امید همکاری کنند. در این بین استقلال با 5 بازیکن بیشترین سهمیه را در تیم امید دارد، ذوب‌آهن و سایپا هم به نفرات خود نیاز دارند و لازم است بین مربیان آنها و سرمربی تیم امید تعاملی بوجود بیاید که با یک نشست این کار را خواهیم کرد.

وی درباره اینکه مربیان پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن به برگزاری مسابقات هفته بیست و یکم اعتراض دارند یادآور شد: حق را به آنها می‌دهیم چرا که واقعا مجبور شدیم بین بازی‌های لیگ قهرمانان در فاصله 3 روز بازی بگذاریم. در مقایسه با سال گذشته تفاوت چندانی وجود ندارد غیر از همین یک هفته. برای توجه به خواسته باشگاه‌ها برای مهدی تاج رئیس فدراسیون نامه زدیم اگر ممکن است بازی‌های هفته بیست و یکم در تاریخ 5 فروردین برگزار شود؛ البته دربی در همان تاریخ و 10 فروردین برگزار خواهد شد و به هیچ عنوان تغییر پیدا نخواهد کرد.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در مورد دیدار مرحله نیمه نهایی جام حذفی میان سپاهان و پرسپولیس و اینکه باشگاه سپاهان اعلام کرده در تاریخ پیشنهادی سازمان لیگ بازی نخواهد کرد گفت: هنوز هیچ تاریخی را اعلام نکرده‌ایم که دوستان در دو باشگاه می‌گویند ما در این تاریخ بازی نمی‌کنیم. ما باید ابتدا آیتم‌هایی را در نظر بگیریم و بعد تاریخ‌هایمان را اعلام کنیم. آیتم‌های ما در تمام دنیا یکسان است. مسابقات جام جهانی، جام ملت‌ها، لیگ قهرمانان آسیا و سایر مسابقاتی که در طول سال برگزار می‌شود. ما باید در تقویم‌مان در نظر بگیریم و تقویم مسابقات را مشخص کنیم. در کشورمان مناسبت‌هایی مثل اعیاد، شهادت‌ها و مسائل دیگر را هم داریم که باید در نظر بگیریم. امسال تقویم خالی مسابقات را به باشگاه‌ها فرستاده‌ایم و خواسته‌ایم که خود آنها این تقویم را پر کنند. مطمئنم حداکثر 50 درصد تیم‌های لیگ این تقویم را پر خواهند کرد. ضمن اینکه در تقویم سال آینده چون هنوز سرمربی تیم ملی مشخص نشده اردوهای تیم ملی را در نظر نگرفته‌ایم اما در تاریخ 25 تا 6 تیر ماه به طور قطع تیم ملی ما اردو خواهد داشت و باشگاه‌ها باید بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی قرار دهند.

فتاحی درباره اینکه اینکه آیا سال آینده دیدار سوپر کاپ برگزار خواهد شد یا خیر و اینکه آیا تدبیری اندیشیده شده که باشگاه‌ها در تاریخ اعلام شده در این مسابقه حضور یابند گفت: ما نمی‌توانیم شرایط تمام تیم‌ها را در نظر بگیریم. اینکه استقلال بازی نمی‌کند دست ما نیست اما قطعا سال آینده دیدار سوپر کاپ را خواهیم داشت.

وی در مورد اینکه مربیانی مانند برانکو ایوانکوویچ اعلام کرده‌اند برنامه سازمان لیگ تکمیل به دست آنها رسیده و جای هیچ تغییری نداشته گفت: خیر اینطور نیست همه برنامه سازمان لیگ را دیده‌اند شاید برانکو و حتی شفر به دلیل فشار مسابقات این موضوع را فراموش کرده باشند.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در مورد اینکه چرا اردوهای تیم امید در تقویم لیگ گنجانده نشده است گفت: قطعا برای سال آینده برنامه‌های تیم امید را هم در تقویم خواهیم گنجاند. انشاءالله این تیم هم به المپیک صعود کند. تمام تیم‌های ما در رده‌های مختلف موفق بوده‌اند و امیدوارم این تیم هم موفق شود. باشگاه‌ها هم باید بازیکنان خود را در اختیار این تیم قرار دهند چون این مصوبه هیئت رئیسه و سازمان لیگ است.

فتاحی درباره پرونده سوپر کاپ و شکایت باشگاه استقلال از سازمان لیگ تصریح کرد: در تاریخ 29 تیر ماه قرار بود دیدار سوپر جام را برگزار کنیم اما استقلال در آن بازی شرکت نکرد. بعد از آن هم این حق برای این تیم قائل بودیم که رای را به کمیته استیناف ببرد. فکر می‌کنم در تاریخ 23 -24 اسفندماه هم جلسه‌ ما در دادگاه CAS برگزار خواهد شد. اجازه دهید بعد از آن جلسه در این مورد صحبت کنیم.

وی درخصوص برگزاری فینال جام حذفی و اینکه آیا ورزشگاه میزبان این مسابقه مشخص شده است یا نه گفت: فینال جام حذفی قرار است در تاریخ 8 یا 9 خرداد ماه برگزار شود. برگزاری این مسابقه در خرمشهر به دلیل گرمای هوا در آن فصل سال به نفع فوتبال نیست و سال گذشته هم دیدیم که کیفیت خوبی در آن بازی وجود نداشت. برای فینال 2،3 ورزشگاه را پیشنهاد داده‌ایم که یکی از آنها ورزشگاه کرمانشاه است. این شهر استادیوم خوبی دارد اما کمی چمن آن ایراد دارد. قرار است مشکلات برطرف شود و بعد ما از این استادیوم بازدید کنیم. اگر وضعیت چمن ورزشگاه خوب شده باشد سپس در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر افزود: با توجه به اینکه 3 تیم سپاهان، پرسپولیس و داماش در جام حذفی حضور دارند حتما برای مشخص شدن میزبان جام حذفی با این 3 باشگاه هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد. یک پیشنهاد دیگر برای این مسابقات ارائه کرده‌ایم. پیشنهاد ما برای سال آینده این است که در زمان قرعه‌کشی مسابقات 5 ورزشگاه را کاندیدای برگزاری مسابقه فینال و همان روز اول با قرعه‌کشی میزبان فینال جام حذفی را مشخص کنیم.

فتاحی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد فینال جام حذفی در فصل جاری در 3 شهر تهران، رشت یا اصفهان برگزار شود گفت: برای فصل جاری مشخص نیست اما همانطور که گفتم برای سال آینده پیشنهاد داده‌ایم میزبان فینال جام حذفی از همان روز اول مشخص باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/368noz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اسامی محرومان هفته بیستم لیگ برتر فوتبال اعلام شد