تاریخ انتشار: 1397/12/16 13:30
کد خبر: 107482

واکاوی دلایل شکست استقلال در قطر

در هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا، نمایندگان ایران نتایج خوبی کسب نکردند و در بین 3 نماینده کشورمان، تیم استقلال ضعیف‌ترین نتیجه را گرفت و با شکست سنگین 3 - صفر مقابل الدحیل قطر بدترین شروع را داشت.
واکاوی دلایل شکست استقلال در قطر

 البته عوامل مختلفی در شکست استقلال دخیل بود که در این مطلب به چند نکته فنی و حاشیه‌ای که باعث ثبت شکست سنگین آبی‌ها شد، اشاره می‌شود.
1- استقلال پیش از سفر به قطر با حواشی زیادی مواجه شد که هر‌کدام از آن‌ها به تنهایی برای بهم ریختن آرامش و تمرکز یک تیم کافی است. انتشار فیلم درگیری منشا با تماشاگران در اهواز و ممنوع الفعالیت شدنش که البته تا محرومیت او از لیگ قهرمانان هم تسری پیدا کرد و بعدا تکذیب شد. جنجال فرهاد مجیدی و مامور راهنمایی‌و رانندگی که تمرکز مربی استقلال را از بین برد و او به‌جای پرداختن به تیمش در فضای مجازی به دنبال رفع و رجوع موضوع بود! اظهارات عجیب رئیس کمیته انضباطی علیه وریا غفوری مدافع ملی‌پوش استقلال و ممنوع‌الخروجی سید‌مهدی رحمتی و چند بازیکن دیگر این تیم هنگام عزیمت به قطر هم دیگر حاشیه‌هایی بود که گریبان نماینده ایران را گرفت تا این تیم با روحیه‌ای ضعیف و فکر بهم ریخته به دوحه برود.
2- آبی‌های پایتخت در شرایطی بازی نخست‌شان در لیگ قهرمانان را با 3 گل واگذار کردند که با دریافت تنها 8 گل به همراه پرسپولیس بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارند و این شکست سنگین آمار خوب آن‌ها در لیگ برتر را هم لوث کرد. خط دفاعی استقلال در روز بد آبی‌ها بدترین نمایش را داشت و زوج محمد دانشگر و پژمان منتظری در قلب دفاع بسیار پر‌اشتباه ظاهر شدند و روی هر 3 گل مقصر بودند. در واقع غیبت روزبه چشمی مدافع ملی‌پوش آبی‌ها به شدت به چشم آمد، بازیکنی که در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل گذشته مقابل السد قطر با دریافت کارت‌های بی‌مورد اخراج شد و از نخستین بازی فصل جدید هم محروم شد تا دود این رفتار غیرحرفه‌ای و بچه‌گانه روزبه دو‌جانبه به چشم استقلال برود! آبی‌ها در حالی از نبودن چشمی متضرر شدند که وریا غفوری دیگر مدافع ملی‌پوش‌شان هم در بازی الدحیل اخطاری بی‌مورد گرفت تا خطر محرومیت او را هم در بازی‌های آینده تهدید کند. حال سوال اینجاست آیا به راستی وقت آن نرسیده که بازیکنانی که دستمزد حرفه‌ای می‌گیرند، تفکری حرفه‌ای هم داشته باشند و با اعتراض‌های بی‌جا و یورش به داور، کارت‌های بی‌مورد نگیرند و تیم شان را متضرر نکنند؟
3- استقلال پیش از بازی با الدحیل، با 3 گل فولاد را با گل‌های بازیکنان خارجی‌اش شکست داد و وینفرد شفر امید زیادی به پاتوسی، منشا و ایسما داشت و به خصوص روی منشا بازیکن فصل گذشته پرسپولیس که به الدحیل گل زده بود، حساب ویژه‌ای باز کرده بود. اما مرد آلمانی فراموش کرده بود که روی فاریا دستیار سابق خوزه مورینیو و سرمربی الدحیل یکی از اساتید آنالیز است و به خوبی دست شفر را خوانده و ستاره‌های آفریقایی استقلال را مهار و از بازی خارج کرده بود. خصیصه اصلی فوتبال منشا دوندگی و سرعت اوست. او مقابل تیمی مانند فولاد افشین قطبی که مدافعانش به اصطلاح بالا و دور از دروازه بازی می‌کنند، موثر بود اما در دیدارهایی که حریفان بسته بازی می‌کنند، ضعف تکنیکی این بازیکن مشکل‌ساز می‌شود. منشا در برداشتن یک مقابل یک‌ها معمولا موفق نیست ولی هرجا فضا داشته باشد، می‌تواند با سرعتش از یار مقابل سبقت بگیرد. در بازی با الدحیل، منشا همانی بود که در پرسپولیس بود. هر‌جا فضا داشت سرعت گرفت و در میان مدافعانی که بسته بازی کردند یک سایه محو از یک مهاجم بود. حالا شاید هواداران پرسپولیس که بابت کنار گذاشتن منشا از برانکو انتقاد می‌کردند به او حق داده باشند، به‌خصوص این‌که ماریو بودیمیر بازیکن کروات و جایگزین منشا گل تساوی‌بخش پرسپولیس را مقابل پاختاکور به ثمر رساند. ‌
 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jwkzl

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اعلام برنامه سفر استقلال به قطر