تاریخ انتشار: 1398/01/10 13:28
کد خبر: 105166

مردان سرنوشت ساز و تعیین کننده دربی 89

4 بازیکن خطوط تهاجمی تیم های پرسپولیس و استقلال در شهرآورد امروز تهران می توانند مردان سرنوشت ساز و تعیین کننده این بازی نام بگیرند.
مردان سرنوشت ساز و تعیین کننده دربی 89

بازیکن خطوط تهاجمی تیم های پرسپولیس و استقلال در شهرآورد امروز تهران می توانند مردان سرنوشت ساز و تعیین کننده این بازی نام بگیرند.

تعیین کننده های بازی 89

اما بازیکنان کلیدی و تعیین کننده این بازی چه کسانی هستند؟! اولین موضوع این است که دربی بیش از هر مسابقه دیگری رو ندارد و درواقع نمی توان واقعا پیش بینی کرد چه کسی ستاره دربی خواهد بود. خیلی وقت ها بزرگترین ستاره ها در دربی روی فرم نبودند و بازیکنان کم نام و نشانی که کسی انتظار نداشت نقش اول های این بازی بزرگ شده اند.

اما نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که هرچه فوتبال پیشرفت کرد دربی های تهران هم مانند بسیاری مسابقات دیگر فوتبال در سراسر جهان از سمت اتفاقات و حوادث غیر قابل پیش بینی به سوی روال منطق و مبتنی برآمار و ارقام بوده است. براین اساس می توان خوش بین بود که استنتاج برپایه آمار و ارقام می تواند به آنچه در 90 دقیقه بازی رقم می خورد نزدیک باشد.

بشار یا پاتوسی

دو هافبک تهاجمی و خارجی دو تیم از نظر آماری دو تا از مهمترین بازیکنان دربی امروز به حساب می آیند.  بشار رسن هافبک عراقی و 22 ساله پرسپولیس و آیاندا پاتوسی هافبک 26 ساله اهل آفریقای جنوبی استقلال امروز نقش مهمی در برنامه های تاکتیکی دو مربی بخصوص در بخش تهاجمی خواهند داشت.

اما کدام یک از این بازیکنان می توانند موثرتر باشند؟ البته این دو بازیکن با وجود اینکه هر دو هافبک هایی تاثیر گذار در بخش تهاجمی تیمهایشان هستند اما سبک و منطقه بازی متفاوتی دارند. بشار رسن بازیکنی با سرعت و تکنیک و قدرت عبور از بازیکن مقابل است که بیشتر تمایل دارد به کناره های زمین یا منطقه های کناری هجده قدم برود اما پاتوسی یک هافبک تهاجمی است که در بهترین زمان های ممکن در هجده قدم حضور دارد. او در مرکز میدان با پاس های عمقی  اش نقش مهمی در عملیات ویرانگر استقلال در ضدحملات دارد. رسن اما متخصص تنظیم ریتم و تغذیه بازیکنان با پاس های ریز برای گلزنی است.

بشار رسن در این فصل 19 بازی برای پرسپولیس انجام داده ، 2 پاس گل داده ، در هر بازی 1.4 شوت زده که 0.5 شوت از  این شوت ها بطور میانگین در هر بازی در چارچوب بوده است.این هافبک عراقی در هر بازی به طور میانگین 47 پاس با دقت 77.5% را به بازیکنان این تیم داده است. او در هر مسابقه 1.2 پاس کلیدی و 4.7 سانتر داشته است.  رسن در هر بازی 0.6 دریبل موفق داشته و 1.8 خطا گرفته است.

آیاندا پاتوسی اما دراین فصل 5 بازی، 3 گل و 1 پاس گل داده، در هر بازی میانگین 4.5 شوت زده که به طور میانگین 2.5 شوتش در چارچوب بوده است. هافبک اهل افریقای جنوبی استقلال در بازی هایی که انجام داده به طور میانگین در هر بازی 46.6 پاس با 75.4% سلامت پاس، 1.3 پاس کلیدی و 6 سانتر داشته است. پاتوسی درهر بازی 0.2 دریبل موفق و 0.2 خطا از حریف به دست آورده است.

مقایسه آمار این دوبازیکن نشان می دهد که بشار پاس گل های بیشتری داده و پاتوسی گل های بیشتری زده است. هرچند پاتوسی این تعداد پاس را در تعداد بازی های کمتری داده است. وضعیت آمار شوت های پاتوسی بهتر از بشار رسن است با این حال این آمار نشان می دهد اینکه پاتوسی گلزن تر و شوت زن است اما بشار رسن بازیسازتر است. هافبک عراقی با وجود میانگین تعداد پاس های کمتر اما درصد سلامت پاس ها عملکرد بهتری از پاتوسی داشته است. میانگین پاس های کلیدی دو بازیکن خیلی نزدیک و به نفع پاتوسی است و البته هافبک استقلال میانگین سانترهای بهتری هم دارد.  اما در زمینه میانگین دریبل موفق در هر مسابقه آمار رسن بهتر است  ضمن این که در گرفتن خطا از حریف موفق تر از ستاره استقلال بوده است.

ترابی یا اسماعیلی

اما دوستاره جوان یا به بیان بهتر جوان اول های دو تیم در دربی امروز مهدی ترابی و فرشید اسماعیلی هستند. دو بازیکن نسبتا جوان با تجربه بالا که می توانند حتی از پاتوسی و رسن هم حائزاهمیت تر و تاثیرگذار تر باشند. ترابی در نیم فصل دوم به پرسپولیس پیوست و هرچند در ابتدا کمی دچار ناهماهنگی بود اما هرچه گذشت او تبدیل به همان بازیکنی شد که پرسپولیسی ها می خواستند. آن ها در بازی امروز امیدشان به درخشش این ستاره جوان و ملی پوش است که کارلوس کی روش معتقد بود باید در اروپا بازی کند. در آن سو اما در تیم استقلال که بازیکنان جوان و ممتاز کم ندارد ، فرشید اسماعیلی با تجربه ای که در این سال های حضورش در استقلال به دست آورده مطمئن ترین و کلیدی ترین به نظر می رسد. او 25 ساله است و یک سال از ترابی 24 ساله بزرگتر است و هرچند ترابی تجربه های بزرگی با تیم ملی در جام جهانی و جام ملت ها دارد اما اسماعیلی به واسطه حضور مستمر و موفق در استقلال و تجربه چند دربی با شرایط این بازی آشناتر به نظر می رسد.

سبک بازی این دو بازیکن نیز متفاوت است. فرشید اسماعیلی با تکنیک و قدرت بازی سازی و شم گلزنی بیشتر به سمت میانه قوس هجده قدم و پشت مهاجمان تمایل دارد و ترابی سبک بازی اش به گونه ای است که با سرعت و تکنیک بالا و مهارناشدنی اش علاقمند است که از کناره ها حمله کند.

فرشید اسماعیلی در این فصل 17 بازی برای استقلال انجام  داده، 2 گل زده و 4 پاس گل به همبازیانش داده است.او میانگین 1.5 شوت در هر بازی زده که 0.7 آن ها در چارچوب بوده است. هافبک خلاق و کلیدی استقلال که سابقه گلزنی در دربی را هم دارد در هر بازی میانگین 39.1 پاس با 75% دقت به بازیکنان همتیمی اش داده است. هافبک استقلال در هر بازی میانگین 1 پاس کلیدی داده و 0.8 سانتر داشته است.اسماعیلی همچنین درهر بازی 0.8 دریبل داشته و 2.1 خطا از بازیکنان حریف گرفته است.

مهدی ترابی اما در نیم فصل به ترکیب پرسپولیس اضافه شد و در 6 بازی به میدان رفت و هیچ گلی هنوز نزده اما یک پاس گل داده است. او در هر بازی میانگین 2.3 شوت زده که 0.6 آن ها در چارچوب بوده است. هافبک ملی پوش پرسپولیس در هر مسابقه برای این تیم به طور میانگین 43.9 پاس با دقت 79% داده است. شماره 9 پرسپولیس همچنین در هر مسابقه 2.7 پاس کلیدی و 4.1 سانتر به طور میانگین داشته است. او در هر بازی 1.9 دریبل داشته و 2.1 خطا از بازیکنان حریف گرفته است.

مقایسه آمار دو بازیکن البته با توجه به تفاوت تعداد بازی ها کمی کار مقایسه را سخت می کند. اسماعیلی در این فصل و در 17 بازی گل ها و پاس گل های بیشتری برای استقلال داشته اما ترابی در 6 بازی فقط یک پاس گل داده است. در آمار شوت تعداد شوت ها به نفع ترابی است اما دقت شوت های اسماعیلی بالاتر بوده است. در زمینه پاس اما ترابی هم تعداد بالاتری در پاس ها و هم دقت پاس هایش داشته است. هرچند بازهم باید گفت که تعداد متفاوت بازی های دو تیم کار مقایسه را کمی سخت می کند.

ترابی در زمینه پاس کلیدی در هر بازی هم میانگین بالاتری دارد ضمن اینکه سانترهای بیشتری از رقیبش در استقلال انجام داده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rqm56

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حق وردی داور بازی پرسپولیس/ زرگر دیدار استقلال را سوت می زند