تاریخ انتشار: 1398/02/31 20:27
کد خبر: 99244

نگاهی به آقای گل‌های 18 دوره لیگ برتر

لیگ برتر هجدهم در حالی به پایان رسید که کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا مهاجم‌های سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان، هر کدام با 16 گل زده در صدر جدول گلزنان قرار گرفتند و به طور مشترک عنوان آقای گلی این دوره از مسابقات را از آن خود کردند.
نگاهی به آقای گل‌های 18 دوره لیگ برتر

 علی علیپور، مهاجم پرسپولیس هم که فصل گذشته آقای گل لیگ برتر شده بود، با 14 گل زده در رده دوم قرار گرفت و نتوانست آمار 19 گل زده خود در لیگ هفدهم را تکرار کند. آنتونی استوکس، مهاجم تراکتورسازی هم با 11 گل زده سوم شد. به بهانه قرار گرفتن دو بازیکن برزیلی در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ برتر هجدهم، آقای گل‌های ادوار مختلف لیگ برتر را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم.
کی‌روش آقای گل جدید
«کی‌روش استنلی سوارز فراز» که در فوتبال ایران کی‌روش استنلی خوانده می‌شود، در شرایطی خود را به عنوان یکی از آقای گل‌های جدید لیگ برتر معرفی کرد که دومین فصل حضور خود در فوتبال ایران را تجربه کرد. این مهاجم بزریلی 30 ساله که متولد 21 آگوست 1988 در کاروارو برزیل است، در لیگ هفدهم به عضویت ذوب آهن درآمد و در 21 بازی لیگ، 9 گل برای این تیم به ثمر رساند. با جدایی امیر قلعه‌نویی از ذوب آهن و سرمربی شدن او در سپاهان، این بازیکن 1.95 سانتیمتری و سرزن هم یکی از خریدهای اصلی قلعه‌نویی بود. بازیکنی که توانایی‌های خود را در دیگر تیم اصفهانی هم به نمایش گذاشت و در 26 بازی، 2 هزار و 309 دقیقه به میدان رفت و با 16 گل زده که منجر به آقای گلی‌اش شد، یکی از خطرناک‌ترین مهاجمان لیگ بود. جالب اینکه او از سال 2011 تاکنون در 12 تیم بازی کرده و مدت کمی در هر تیم حضور داشته است.
اولین آقای گلی شیمبا بعد از 7 فصل
دیگر آقای گل این فصل لیگ برتر هم یک مهاجم برزیلی بود. «لوسیانو پریرا مندز» ملقب به شیمبا متولد ۱۵ اکتبر ۱۹۸۳ در سالوادور، بازیکن فوتبال اهل برزیل است بازیکنی است که سابقه حضور بیشتری در فوتبال ایران نسبت به کی‌روش استنلی دارد. این بازیکن در ابتدای لیگ دوازدهم به عضویت فولاد درآمد و در 30 بازی لیگ، 12 گل و در فصل بعد از آن هم در 24 بازی لیگ، 9 گل برای این تیم به ثمر رساند. شیمبا در لیگ چهاردهم و در زمانی که حسین فرکی از فولاد به سپاهان رفت و هدایت این تیم را پذیرفت، به جمع زردپوشان پیوست و در 28 بازی 11 گل و در فصل بعد از آن هم در 11 بازی 4 گل زد. این بازیکن در لیگ شانزدهم به گسترش فولاد پیوست و در 28 بازی 10 گل برای این تیم تبریزی زد. او در لیگ هفدهم به عضویت صنعت نفت آبادان درآمد و در 25 بازی 11 گل برای این تیم به ثمر رساند. شیمبا در حالی بعد از 7 فصل حضور در فوتبال ایران آقای گل شده که در لیگ‌های دوازدهم و سیزدهم به ترتیب با ۱۲ و ۹ گل بهترین گلزن خارجی لیگ برتر فوتبال ایران در این دو فصل نیز شد. پریرا با زدن 45 گل در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا برای فولاد، بهترین گلزن تاریخ این باشگاه اهوازی محسوب می‌شود. او در لیگ‌های سیزدهم و چهاردهم با فولاد و سپاهان به قهرمانی لیگ برتر نیز رسیده است.
اولین آقای گل برزیلی
با این حال، کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا تنها آقای گل‌های برزیلی فوتبال ایران نیستند. چرا که پیش از این «ادر لوسیانو» ملقب به ادینهو هم در 30 بازی 20 گل برای تراکتورسازی در لیگ چهاردهم به ثمر رساند و نام خود را به عنوان اولین آقای برزیلی فوتبال ایران به ثبت رساند. حالا با آقای گلی شیمبا و کی‌روش، برزیل با داشتن 3 آقای گل، بیشترین آقای گل‌های خارجی لیگ ایران را به خود اختصاص داده است.
آقای گل‌های عراقی
البته فوتبال ایران دو آقای گل خارجی دیگر نیز به خود دیده است. در فصل 79-1378 مهند مهدی النداوی مهاجم عراقی صنعت نفت آبادان با 15 گل زده آقای گل نهمین دوره لیگ آزادگان شد و در فصل 89- 1388 هم یک عراقی دیگر به نام عماد محمدرضا که در سپاهان بازی می‌کرد به آقای گلی لیگ رسید.
12 آقای گل مشترک
نکته دیگری که درخصوص آقای گل‌های جدید فوتبال ایران باید به آن اشاره کرد این است که آنها اولین آقای گل‌های مشترک فوتبال ایران نیز محسوب نمی‌شوند. در سال 1350 حسین کلانی و زنده یاد صفر ایرانپاک هر دو از پرسپولیس با 11 گل زده، عنوان آقای گلی دومین دوره جام منطقه‌ای را به دست آوردند. در دومین دوره لیگ تخت جمشید که سال 53 برگزار شد، عزیز اسپندار مهاجم ملوان و زنده یاد غلامحسین مظلومی مهاجم تاج (استقلال) با 10 گل زده آقای گل شدند. در فصل 78- 1377 لیگ آزادگان که هشتمین دوره این مسابقات بود، کوروش برمک و عبدالجلیل گل چشمه مهاجم ابومسلم با 14 گل زده آقای گل شدند. در فصل 86- 85 مهدی رجب زاده مهاجم ذوب آهن و دنیل اولروم مهاجم ابومسلم با 17 گل زده، آقای گلی لیگ ششم را به طور مشترک به خود اختصاص دادند. در فصل 87- 86 هم این اتفاق به نوعی دیگر تکرار شد و محسن خلیلی مهاجم پرسپولیس و‌ هادی اصغری مهاجم ذوب آهن با 18 گل زده آقای گل‌های لیگ هفتم لقب گرفتند و شیمبا و کی‌روش یازدهمین و دوازدهمین آقای گل‌های مشترک فوتبال ایران هستند.
آقای گل‌های سپاهان و فولاد
به غیر از عمادرضا که درباره او توضیح داده شد، ادموند بزیک در فصل 82-1381 توانست 13 گل برای سپاهان بزند و آقای گل لیگ دوم حرفه‌ای شود و کی‌روش سومین آقای گل سپاهان محسوب می‌شود. در فصل 90- 1389 هم رضا نوروزی 24 گل برای فولاد به ثمر رساند که بیشترین گل زده برای یک آقای گل در کل ادوار لیگ‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود و حالا شیمبا نام خود را به عنوان دومین آقای گل فولاد به ثبت رسانده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3wjdjd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ثبت رکورد جدید پرسپولیس با دست های طلایی بیرانوند