تاریخ انتشار: 1398/04/06 12:12
کد خبر: 95641

بازگشت به دو دهه گذشته؛ بلیت فروشی؛ معضل جدی فوتبال ایران

یکی ابتدایی ترین و بدیهی ترین ساختارهای برگزاری رقابت های ورزشی پرطرفدار مانند فوتبال، نحوه مدیریت و هدایت علاقه مندان برای حضور در محل برگزاری آن رقابت است.
بازگشت به دو دهه گذشته؛ بلیت فروشی؛ معضل جدی فوتبال ایران

فوتبال در ایران به مانند دیگر کشورهای دنیا پرطرفدارترین ورزش به شمار می رود که علاقه مندان زیادی را به ورزشگاه ها می کشاند.

در دنیا برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های مناسب حضور هواداران در ورزشگاه های محل برگزاری مسابقات بدون کوچکترین مشکلی صورت می گیرد اما این داستان در ایران متفاوت است.

پس از سال ها برگزاری مسابقات فوتبال و خیل عظیم هواداران این رشته در کشور همچنان معضل بلیت فروشی و سازماندهی علاقه مندان برای دیدن رقابت ها از نزدیک به چالشی بزرگ تبدیل شده که همگی نشان از بی تدبیری و ضعف مدیریتی متولیان امر دارد.

بلیت فروشی مسابقات فوتبال تا اوایل دهه ۹۰ بصورت سنتی و با همان بلیت های کاغذی انجام می گرفت. فدراسیون فوتبال در زمان ریاست علی کفاشیان تصمیم گرفت بلیت فروشی را بصورت اینترنتی انجام دهد تا به استانداردهای دنیا نزدیک شویم.

بر این اساس فدراسیون برای بلیت فروشی اینترنتی بازی ها با چند شرکت وارد مذاکره شد و در نهایت با شرکت برهان مبین قراردادی را منعقد کرد.

در ابتدا مقرر شده بود بازی های تیم های سرخابی پایتخت در ورزشگاه آزادی با سیستم جدید برگزار شود به همین دلیل شرکت برهان مبین با ایجاد زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در استادیوم بزرگ آزادی این کار را استارت زد و اتفاقا در کوتاه ترین زمان ممکن به بلیت فروشی سر و سامان داد و تماشاگران را با کمترین مشکل به محل برگزاری مسابقات هدایت کرد.

پس از مدتی به یکباره حواشی در خصوص نحوه قرارداد فدراسیون فوتبال با این شرکت مطرح شد و رسانه هایی نظیر برنامه نود با پرداختن به درصد سود شرکت برهان مبین از محل بلیت فروشی، هجمه هایی را به فدراسیون و این شرکت وارد کردند.

پس از این فشارها بود که فدراسیون فوتبال برای تغییر و اصلاح قرارداد با شرکت مذکور وارد مذاکره شد و نهایتا توافقی فی ما بین طرفین حاصل شد مبنی بر اینکه سهم ۳۵ درصدی برهان مبین به ۱۲/۵ درصد تقلیل یابد و قرارداد به قوت خود ادامه پیدا کند.

اما این پایان ماجرا نبود و پس از مدت کوتاهی و در آستانه یکی از دربی های پایتخت، سازمان لیگ فوتبال بدون در نظر گرفتن توافق فدراسیون و شرکت برهان مبین و بر خلاف مفاد قرارداد اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد مذکور کرد که این امر منجر به شکایت شرکت برهان مبین از سازمان لیگ در محاکم قضایی شد.

پس از فسخ قرارداد سازمان لیگ با شرکت مجری بلیت فروشی اینترنتی، اعلام شد بلیت فروشی به باشگاه ها واگذار می شود.

باشگاه ها در حالی متولی بلیت فروشی شدند که نه زیرساخت های آن را در اختیار داشتند و نه اینکه ساز و کاری را برای آن در نظر گرفته بودند به همین دلیل عملا هیچ باشگاهی توان مدیریت فروش بلیت و ارائه خدمات به هواداران را نداشت.

فدراسیون فوتبال در عمل انجام شده ای قرار گرفته بود که حاصل اقدام عجولانه ی سازمان لیگ بود، فسخ قراردادی که حالا علاوه بر دعوای حقوقی شرکت برهان مبین بر علیه ساختار مدیریتی فوتبال، معضل بلیت فروشی را هم دو چندان کرده بود.

پس از این اتفاقات به یکباره پای شرکتی دیگر به میان آمد تا اقدام به فروش بلیت کند.

طی قراردادی جدید بلیت فروشی رقابت های سرخابی ها را به شرکت مبنا توسعه مبین واگذار شد تا شاید این معضل را حل کند اما این تازه آغاز معضلات جدید بود.

شرکت جدید عملا توان ایجاد زیرساخت های فروش ۱۰۰ درصدی بلیت بصورت الکترونیکی را نداشت و صرفا بلیت مسابقات را در سایت خود بصورت آنلاین می فروخت و هوادار برای حضور در استادیوم باید پرینت بلیت خریداری شده در سایت را بصورت فیزیکی به گیشه های فروش بلیت ورزشگاه تحویل می داد و یک بلیت کاغذی به سبک قدیم را تحویل می گرفت تا به وسیله آن وارد استادیوم شود.

در واقع بلیت فروشی به این سبک الکترونیکی نبود بلکه فدراسیون فوتبال با عقب گرد به ۲ دهه قبل بصورت سنتی تماشاگران را به استادیوم ها هدایت می کرد و همین موضوع سرآغازی بود بر اتفاقات ناگوار فصلی که گذشت.

اتفاقاتی که در بازی های حساس سر بر آورد. مسابقات پرتماشاگری که عملا ضعف و ناتوانی متولیان فوتبال و شرکت مبنا توسعه مبین در ساماندهی و هدایت تماشاگران به استادیوم ها را نمایان کرد.

در این بین سوالاتی ذهن مخاطب را درگیر خواهد کرد که چرا بلیت فروشی، موضوعی به این سادگی باید تبدیل به معضلی بزرگ شود؟!

۱- چرا با وجود تقلیل درصد سود شرکت برهان مبین به عنوان مجری بلیت فروشی الکترونیکی قرارداد این شرکت فسخ شد؟

۲- مسئولیت خسارت وارده به فوتبال کشور در موضوع فسخ یک طرفه قرارداد با شرکت برهان مبین بر عهده کیست؟

۳- چرا در قرارداد جدید با شرکت مبنا توسعه مبین، سهم شرکت ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است؟!

۴- چرا مجری جدید با وجود سود بالای حاصل از بلیت فروشی بر خلاف مفاد قرارداد عملا بلیت را بصورت سنتی عرضه می کند و هیچ زیرساختی را در استادیوم مهیا نکرده است؟

۵- شرکت مبنا توسعه مبین از چه طریقی و بر اساس کدام تشریفات قانونی با سودی ۳۰ درصدی متولی فروش بلیت و البته آپشن های دیگر باشگاه های پرسپولیس و استقلال شد؟

مسئولان ورزش و فوتبال کشور باید پاسخ این سوالات را بصورت شفاف در اختیار رسانه ها قرار دهند تا علاقه مندان به فوتبال از کم و کیف اتفاقات مطلع شوند زیرا این هواداران هستند که نقش اصلی را در این موصوع ایفا می کنند.

بلیت فروشی موضوعی نیست که نتوان آن را حل کرد اما بی تدبیری مسئولان باعث شده این موضوع ساده تبدیل به معضل بزرگی شود، معضلی که حوادث ناگواری مانند اتفاقات دیدار پرسپولیس-سپاهان و پرسپولیس-داماش را در پی داشت.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qx5aa

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ساوه؛ ظرفیتی برای معرفی استعدادهای فوتبالی