تاریخ انتشار: 1398/04/25 12:50
کد خبر: 93762

کاش رییس فدراسیون بتواند به کمیته داوران ورود مستقیم کند

کاش رییس فدراسیون بتواند به کمیته داوران ورود مستقیم کند

کمیته داوران فدراسیون فوتبال برای برطرف شدن ضعف قضاوت ها باید چاره اندیشی کند و بهتر است که شخص رییس فدراسیون در این بخش بتواند مستقیما ورود کند.هرساله شاهد اتفاقات عجیبی در لیگ های فوتبال ایران در بخش داوری هستیم .که همین مسئله باعث به وجود امدن فشار روحی زیادی در بین مربیان،بازیکنان و هواداران شده است. کمیته داوران باید داوران بنحوی چیدمان کنند که براساس سطح رقابتها باشد.

اما موضوع مهم شبهه حق به جانب گرفتن یکطرفه کمیته داوران از داوران منتخب می باشد با این استدلال که اگر طرف داور را نگیرند خودشان زیر سئوال خواهند رفت. بی شک اگر این شرایط ادامه داشته باشد،سطح داوری ها بدتر خواهد شد وافت کیفی فوتبال کشور را در پی خواهد داشت.

حال اگر بخواهیم به گوشه ای از این بحث بپردازیم میتوانیم اپیدمی اعتراض به داوری را مورد بحث قرار دهیم که چرای این مبحث را بیابیم.مقدمه این موضوع را میشود از انجا شروع کرد که ایا داوران از روی خصومت با یک تیم یا سرمربی قضاوت میکنند و یا شورش مربیان علیه جامعه داوری باعث این هجمه شده است ؟ ایا این نارضایتی ها میتواند نشانه وجود افراد دیگر در پشت پرده در قضاوت داوری باشد یا جو سازی های ساده که خود باشگاهها راه می اندازند؟ آیا کمیته داوران یا سازمان لیگ، مسئولیت رسیدگی به این اعتراض ها را برعهده میگیرد؟ و سوالات مختلفی که میتوان در این مورد پرسید اما مطمئنا مسئول رسیدگی به این اعتراض ها فدراسیون است که می تواند عدالت را برقرار کند و بجای اینکه تیمها ،بازیکنان و مربیان محکوم شوند با بررسی دقیق درسازمان لیگ و کمیته داوران موضوع را ریشه یابی کنند و این به معنی ان است که کمیته ای ویژه در این موضوع تشکیل شود. حالابرای ورود فدراسیون در این بخش و چاره اندیشی نیازی به بررسی خیلی مو شکافانه نیست زیرا مسئولین در راس کار فدراسیون کارهای مهم تر و وقت گیر تری دارند !!!

اما کافی است در زمانهای استراحت خود به اخبارهای فوتبالی سری بزنند و مصاحبه مربیان و بازیکنان را نگاهی بیندازند. قطعا خواهند دید که اکثر مربیان، بازیکنان و مدیران تیمها نسبت به قضاوت داوریشان معترض هستند. مانند اعتراض شدید فرهاد مجیدی که چند هفته گذشته به عنوان سرمربی تیمش (استقلال تهران)در مقابل صنعت نفت ابادان داشت یا حتی در لیگ دو بازی داماش و نیرو زمینی.

photo_2019-07-16_12-30-22

اما ناگفته نماند در بعضی مواقع داوران بعد از بازی به اشتباهات خود اعتراف کرده اند و انها را به عذرخواهی وادار کرده است. باید توجه داشت فقط در بازی های که پوشش تصویری و پخش مستقیم ان باز بوده است باعث نشان دادن عملکرد داور شده است و باعث شده که داور را به عذرخواهی وادار کند اما در بازیهای به مانند لیگ سه و لیگهای دیگر چنین موضوعی وجود ندارد حال اگر این بخش را مورد بررسی قرار دهیم. باید چند موضوع اساسی را مطرح کنیم. از سویی میتوان گفت مقصر داور نیست و فقط  کمیته دپارتمان داوری در بحث اموزش و چینش داوران ضعیف عمل کرده است که باعث عمل کرد ضعیف در قضاوت ها هستند. یا در اکثر مواقع داوران قضاوت خود را از روی ترس تیم حریف و تماشاگرها انجام میدهند یعنی ارامش و امنیت برای یک قضاوت مقتدرانه و عادلانه ندارند و در خیلی از بازی ها شاهد ان بوده ایم که در هین بازی وقتی مربیان بعد ازسپری  شدن دقایقی از بازی با اعتراض شدید به قضاوت ایشان ،داوران  مجبور به ان شده اند که با احتیاط سوت بزنند یعنی خواه ناخواه قضاوت خود را از ترس به حاشیه کشیده نشدن و تحت فشارروانی که مربیان تیم به وجود می اورند انجام میدهند علی الخصوص هرگاه مسابقه در شهرهای پر تماشاچی صورت بگیرد.

ناگفته نماند بعضی از مربیان تیم ها اصولا اعتراض و شلوغ کاری را جزیی از تاکتیک کار خود میدانند .که همین مسئله باعث شده است صدای اعتراض به حق باشگاههای دیگر به گوش مسئولان نرسد .ونتیجا داورانی که اشتباهات زیادی در قضاوتهای خود دارند از محرومیت و جریمه معاف خواهند شد.

در بخش پایانی یاداشت به این موضوع میشود اشاره کرد که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به روال معمول طبق اخرین گزارش داور بازی (طبق ماده 96کمیته انضباطی) تیم حریف را جریمه و محروم میکند. حال ایا بهتر نیست این جریمها و محرومیتها فقط مختص باشگاهها،مربیان و بازیکنان نباشد و داور را هم شامل شود؟

کمیته داوری که بخش مهمی از فدراسیون فوتبال است باید از حساسیت خاصی برخوردار باشد زیرا زحمات و هزینه های اقتصادی باشگاهها بعد از یک فصل با فراز و نشیب های زیاد با قضاوتهای پراشتباه هدر می رود.

بهتر است در اموزش ،چیدمان ،جریمه و تشویق داوران دقت زیاد شود که پیشنهاد میشود شخص رییس فدراسیون فوتبال در این موضوع حساس ورود کند و گروهی از متخصصان امین و عادل را گرد هم جمع کند تا راه حل روشنی برای این معضل عظیم یافت شود.

نویسنده: میلاد بلادی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nxooo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



 رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال: از صحبت‌هایم سوء برداشت شده است

خبیری: از اشتباهات داوری و مسائل غیرفوتبالی به ستوه آمده ایم/ ظاهراً فوتبال پاک در لیگ یک معنایی ندارد
به کمیته داوران و سازمان لیگ هشدار می دهم سریعاً بساط این حق خوریها را جمع کنند؛