تاریخ انتشار: 1398/09/06 17:39
کد خبر: 79935

فتحی: برخی‌ها ناجوانمردانه به من و مدیریت استقلال حمله و سهم‌خواهی می‌کنند

امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال مدعی شد که برخی افراد با وجود درک شرایط فعلی، ناجوانمردانه به مدیریت این باشگاه حمله می‌کنند.

امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال درباره شرایط این روزهای تیم فوتبال استقلال، مشکلات مالی باشگاه و دیگر مسائل صحبت‌هایی را انجام داد که در زیر می‌خوانید:

* تسنیم: برای استقلال چه اتفاقی افتاد که توانسته از بحران ابتدای فصل خارج شده و این هفته‌ها نتایج خوبی بگیرد؟

برای استقلال بحرانی به وجود نیامده بود که از آن خارج شود. قطعاً تیمی که مربی مُسن آلمانی‌اش را از دست داده و یک مربی جوان ایتالیایی با طرز تفکر دیگری جایگزین کرده است، نیاز به زمان داشت. بین فوتبال آلمان و ایتالیا تفاوت وجود دارد و القای تفکرات جدید در چهار پنج هفته نمی‌توانست بروز پیدا کند. استقلال پس از اینکه توانست تفکرات مربی‌اش را پیاده کند، روندی صعودی پیدا کرد. به این مسئله باید اشاره کرد که در چند پست بازیکنانی را از دست داده و مهره‌های جدید جایگزین شده بودند. من اسم آن را خروج از بحران نمی‌گذارم، بلکه اسمش را آداپته شدن با شرایط جدید می‌گذارم. خدا را شکر استقلال توانست هماهنگ شده و نتایج خوبی کسب کند.

تسنیم: به شخصه فکر می‌کردید تیم‌تان که در هفته چهارم دربی را واگذار کرد، در هفته‌های بعدی تبدیل به تیمی مدعی شود؟

بله، به شخصه فکر می‌کردم استقلال مدعی شود. پیش از این گفته بودم که مربی‌مان را با تفکر، آگاهی و مطالعه آوردیم، ضمن اینکه به توانایی کادر فنی، بازیکنان فصل گذشته و امسال خود ایمان داشتیم. ما روی بازیکنان جدید مطالعه کرده و مطمئن بودیم این تیم می‌تواند به جایگاه خودش دست پیدا کند. اگر چه توانایی استقلال این نیست و جا دارد زیباتر بازی کرده و کارشناسان را مبهوت بازی‌های زیبای خود کند.

تسنیم: شما سابقه زیادی در بحث مدیریت دارید که مهمترین و اصلی‌ترین چالش آن مدیریت در استقلال است. در حال حاضر در رابطه با مسائل مدیریتی، مهمترین چالش این روزهای باشگاه چیست؟

بزرگ‌ترین چالش در باشگاه بحث اقتصاد و مسائل مالی است و متأسفانه روز به روز بیشتر دامن ورزش و فوتبال ما را می‌گیرد. این مسئله در فوتبال ملموس است، اما متأسفم برای برخی‌ها که مشکلات را لمس می‌کنند، اما ناعادلانه و ناجوانمردانه به مدیریت استقلال انتقاد می‌کنند. البته من سهم ناچیزی از مدیریت باشگاه بزرگ استقلال دارم، اما برخی‌ها با وجود درک مسائل مالی باشگاه، حمله می‌کنند. شما کمتر باشگاهی را سراغ دارید که دچار مشکل مالی نباشد. من از تمام بازیکنانم تقاضا دارم موقعیت باشگاه، شرایط حاکم بر کشور و جامعه را واقعاً درک کنند. البته از صبوری و درک متقابل‌شان تشکر کرده و سپاسگزارم.

* تسنیم: از ابتدای فصل، درگیر پرونده‌های زیادی مثل پرونده پروپیچ، بدهی‌های باشگاه به افراد در کمیته تعیین وضعیت، کسب مجوز حرفه‌ای و ... بودید و توانستید از این مراحل عبور کنید، اما چرا هنوز فضای انتقاد از شما دیده می‌شود؟

در شرایط فعلی، مدیریت در استقلال یک هنر است. دوستانی که در گذشته در استقلال مدیریت کردند، مشکلاتی داشتند، اما قطعاً همین دوستان اگر امروز مسئولیت بگیرند، تصدیق می‌کنند شرایط باشگاه با مسئولیت دوران آنها متفاوت شده است، چرا که شرایط کشور و نحوه درآمدزایی متفاوت شده است. از طرفی، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کار را مشکل می‌کنند. ما پیش از شروع فصل، بحث تعیین وضعیت بازیکنان را داشتیم، به طوری که برای هشت بازیکن ما که قراردادشان را ثبت کرده بودیم، کارت بازی صادر نشده بود و همه می‌دانند که لحظه آخر توانستیم کارت بازی‌شان را بگیریم. این کار واقعاً سخت بود. برای بازی هفته اول مقابل ماشین‌سازی تا ظهر بازی توانستیم کارت بازی سیاوش یزدانی را بگیریم. همچنین قرارداد وریا غفوری، سیدحسین حسینی و روزبه چشمی تمدید شده بود و برای مجوز بازی اینها نیز مشکل داشتیم که با تأمین منابع و پرداخت بدهی‌ها، توانستیم مجوز بازی‌شان را بگیریم.

تیم فوتبال استقلال , امیرحسین فتحی , آندره‌آ استراماچونی ,

مانع بزرگی برای صدور مجوز حرفه‌ای داشتیم که بیش از دو ماه از وقت باشگاه را با استرس گرفت. هیئت مدیره باشگاه بیش از 20 جلسه متوالی برگزار کرد تا مشکلات را حل کرده و استقلال بتواند مجوز حرفه‌ای را کسب کند. امیدوارم با صعود استقلال از مرحله پلی‌آف و گروهی لیگ قهرمانان آسیا، شیرینی آن به کام هواداران و همکارانم در باشگاه که سختی‌ها را تحمل کردند، دو چندان شود. ماجرای بعدی پروپیچ بود که روز گذشته نامه فیفا به باشگاه استقلال آمد و منتشر شد. کاری نبود که خیلی زود انجام شود و مدت‌های زیاد با مذاکرات و لابی‌های گسترده در فیفا و تعامل بسیار خوب که در فوتبال ما رخ نداده بود، صورت گرفت. اهل بزرگ‌نمایی نیستم، اما کار دیپلماسی ورزشی بزرگی انجام شد و راه را برای دیگر تیم‌ها و حتی فدراسیون در فیفا باز کرد. ما پرونده طلب رابسون جانواریو را نیز که رأی آن صادر شده، با لابی از همین طریق می‌توانیم بپردازیم. اگر آرای پرونده‌های دیگر که متأسفانه از قبل بوده، صادر شود، با این راهکار داده می‌شود. باز هم تأکید می‌کنم پرونده پروپیج پیروزی دیپلماسی برای باشگاه استقلال بود. خیلی از منتقدان غیرمنصف، ناجوانمردانه آب در آسیاب دشمن می‌ریختند و کاری می‌کردند که در قضیه پروپیچ کام هواداران را تلخ کنند، اما دیدند که استقلال با مدیریت خود این موضوع را نه تنها حل کرد، بلکه پرونده رابسون جانواریو نیز از محل طلب استقلال در فیفا بسته خواهد شد.

مواردی که بیان کردم یک درصد از تلاش باشگاه و مجموعه مدیریت بوده است، متأسفانه باید گفت موانع زیادی برای باشگاه به وجود آمد. آوردن مربی و بازیکن خارجی بسیار مشکل است. ما بیش از دو ماه در حال مکاتبه برای آوردن استراماچونی به استقلال بودیم. برای آوردن شیخ دیاباته نیز تلاش زیادی کردیم و حتی استراماچونی شخصاً تلاش زیادی کرد که این بازیکن را بیاورد. در ماجرای آمدن میلیج، اگر تنها بودیم و کمک استراماچونی نبود، نمی‌توانستیم او را بیاوریم. مذاکره با گری هوپر که حضورش در استقلال منتفی شد نیز، سخت بود. همه‌ی این مسائل زمان‌بر بوده و ساده نبود.

* تسنیم: اما نگفتید چرا هنوز فضای انتقاد از شما وجود دارد؟

مشخص است که چرا انتقاد می‌کنند. کسانی که جو استقلال را شناخته و با حوزه مدیریتی آشنا هستند، می‌دانند که باشگاه زحماتش را می‌کشد. برخی افراد مشکلات را بزرگ کرده و دست روی نقطه ضعف‌ها می‌گذارند، بدون اینکه اطلاعی از مسائل داشته باشند. کسانی هستند که نمی‌خواهند استقلال آرامش داشته باشد. این افراد امراض شخصی داشته و سهم‌خواهی می‌کنند. تا زمانی که استقلال می‌باخت یا مساوی می‌کرد، هر روز انتقاد می‌کردند. امروز که استقلال می‌برد، سعی می‌کنند باشگاه را دخیل نکنند. در صورتی که وقتی مجموعه‌ای موفق می‌شود، همه عناصر دخیل هستند، اگر هم تیمی توفیق ندارد، همه مقصر خواهند بود.

* تسنیم: شما در ابتدای مدیریت خود در باشگاه استقلال توانستید طی مذاکره با باشگاه عجمان امارات بابت انتقال تیام، قرارداد خوبی امضا کنید، اما ظاهراً پول به طور کامل به باشگاه استقلال پرداخت نشده است. در این زمینه توضیح دهید.

در ابتدای ورودم به استقلال با دو سه پرونده نیمه‌کاره روبه‌رو بودم که یکی از آنها ماجرای تیام بود. تیام طبق بندی در قراردادش از استقلال رفته بود و حتی قبل از آمدن من به باشگاه استقلال، مدارکش نیز موجود است که با عجمان قرارداد بسته و در اردوی این تیم در مجارستان شرکت کرده بود. ما با رایزنی مبلغی که در بند قراردادش بود را، افزایش داده و توانستیم بندی در قرارداد اضافه کنیم که درصدی از قرارداد او با عجمان به استقلال داده شود. ما رابطه بسیار خوب و برادرانه با باشگاه عجمان و مدیرعامل محترم آن داریم. در سفری که هفته گذشته به امارات داشتم، از مسئولان این باشگاه قول گرفتم که پول تیام پرداخت شود و فکر کنم امروز یا فردا در وجه باشگاه پرداخت خواهد شد. این پول نیز صرف بدهی به کادر فنی و بازیکنان خارجی می‌شود. ما رابطه بسیار دوستانه با باشگاه عجمان داشته و هیچ مشکلی برای گرفتن پول‌مان نداریم.

تسنیم: استراماچونی در صحبت‌های اخیر خود مدعی شده بود که باشگاه باید به وظایفش عمل کند. شاید او به‌عنوان مربی حرفه‌ای خیلی از مشکلات مالی باشگاهی چون استقلال و امکانات فوتبال ایران باخبر نیست، اما هواداران تصور می‌کنند که مدیریت باشگاه هیچ کاری نکرده است تا کادر فنی و بازیکنان آرامش داشته باشند. چه صحبتی برای دفاع از عملکردتان دارید؟

به استراماچونی حق می‌دهم. او در چند کشور مربیگری کرده که مشکلات‌شان قابل قیاس با ما نیست. استراماچونی در مهد فوتبال اروپا بوده که در آنجا وظایف مربی و باشگاه مشخص است. او در کشورهای یونان و چک مربیگری کرده و سابقه مربیگری در آسیا و فوتبال ایران را نداشته است. تلاش‌مان را کرده‌ایم که با آوردن این مربی توانمند خواسته‌های‌شان را برآورده کنیم، از جمله آوردن بازیکنان مدنظرش مثل شیخ دیاباته. او دفاع چپ نیاز داشت که به سرعت میلیچ را جذب کردیم. در حال حاضر نیز در پی جذب مهاجم با نظر ایشان هستیم. باشگاه مشکلاتی دارد که تنها مختص استقلال نیست. استراماچونی نیز کم کم با محیط ما آداپته می‌شود، اما جا دارد از صبوری ایشان تشکر کنم که مشکلات‌مان را درک می‌کند.

تیم فوتبال استقلال , امیرحسین فتحی , آندره‌آ استراماچونی ,

در اینجا کمک بازیکنان به مربی نقش مهمی داشته و بازیکنان باید به سرمربی تیم کمک کنند تا درک متقابلی بین کادر فنی و باشگاه وجود داشته باشد. هواداران بدانند تمام تلاش‌مان را برای بهبود تیم انجام خواهیم داد. اگر استقلال از هفته سوم چهارم روند رو به رشدی داشته، مدیون زحمات همه است، از بازیکنان، کادر فنی، کادر مدیریتی گرفته تا کادر پزشکی و تدارکات. ما مصدومان زیادی داشتیم که آقای دکتر نوروزی، دکتر ستوده و همکاران‌شان همه روزه و حتی روزهای تعطیل، روزهای وفات و اعیاد در کلینیک باشگاه بوده‌اند تا بازیکنان به آنجا مراجعه کنند. این‌طور نیست که تیمی که هشت هفته می‌برد، تنها 11 بازیکن و مربی باعث آن بوده‌اند. بازیکنان ذخیره که فرصت برای بازی کردن پیدا نمی‌کنند، هم در پیروزی‌ها نقش دارند، چون با انرژی مثبت‌شان به تیم کمک می‌کنند.

اینکه گفته شود باشگاه کوتاهی کرده است، چنین چیزی درست نیست. اگر باشگاه کوتاهی می‌کرد، موفقیت‌ها نصیب تیم نمی‌شد و جایگاه ما در جدول این نبود. اگر باشگاه همسو با کادر فنی و تیم نبود، امروز تحسین همگان در مورد استقلال را نمی‌دیدیم. دیکته نانوشته، غلط ندارد. باشگاه مشکلاتی دارد و خودم انتقادهای زیادی به خودم و مجموعه خودم دارم، اما انتقاداتی نیست که دوستان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مطرح می‌کنند. این افراد دوست نیستند و مسائل را وارونه جلوه می‌دهند. ما باید با صبوری و درک متقابل باشگاه را به سمت باشگاه شدن ببریم تا در تسریع خصوصی‌سازی نقش داشته باشیم.

تسنیم: چه صحبتی با هواداران استقلال دارید؟

از هواداران تشکر می‌کنم، از اینکه صبوری و تحمل کرده تا روزهای خوب استقلال را ببینند. هواداران به خوبی از باشگاه، تیم و سرمربی‌شان حمایت کردند. این حمایت‌ها باید ادامه داشته باشد. استقلال پتانسیل خیلی بهتر از این را دارد و هواداران لایق بودند که زودتر از اینها در دوره مدیریت بنده جایگاه بهتری از استقلال می‌دیدند. از تأخیری که در ارتقای جایگاه استقلال به وجود آمد، شاید انتقادهایی متوجه بنده باشد که عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم روزهای بهتری را ببینیم و همه با هم در جشن قهرمانی پایان سال خوشحال بوده و جشن بگیریم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kmllv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


احضار مدیر رسانه‌ای باشگاه استقلال به کمیته انضباطی