تاریخ انتشار: 1398/09/15 14:58
کد خبر: 79013

17 میلیارد بدهید تا پاس جنوبی زنده بماند!

بدهی های سربه فلک کشیده پارس جنوبی جم و عدم حمایت مدیران نفتی این تیم را در نزدیکی انحلال قرار داده است.
 17 میلیارد بدهید تا پاس جنوبی زنده بماند!

پارس جنوبی با وجود اینکه سابقه زیادی در فوتبال ایران ندارد اما روند پیشرفت را خیلی سریع حفظ کرد و طی چند سال گذشته به یکی از تیم های پرهوادار و موفق لیگ برتر تبدیل شد. این تیم اما حالا در سومین فصل حضور در لیگ برتر ایران با مشکلاتی عجیب مواجه شده که با توجه به این مسائل آینده خوبی برایش پیش بینی نمی شود.

هواداران پارس جنوبی در ابتدای فصل نوزدهم لیگ برتر و با سپردن سکان هدایت تیم به فراز کمالوند بسیار به آینده خوشبین بودند. مشکل اصلی اما در آن مقطع کاهش بودجه 40 درصدی باشگاه نسبت به فصل گذشته بود. کمالوند اما با وجود این کاهش چند میلیاردی بودجه توانست تیم نسبتا خوبی را ببندد و روانه مسابقات کند.

همه چیز تقریبا خوب پیش می رفت و در چند هفته اولیه تیم نتایج قابل قبولی هم گرفت تا اینکه نامه وزیر نفت مبنی بر اعلام عدم حمایت از تیم های نفتی پیش آمد. وزیر نفت در آن نامه اعلام کرد با توجه به مصوبه مجلس این وزارتخانه نمی تواند هیچ حمایتی از تیم های نفتی داشته باشد و همین امر مقدمه ای بر رخ دادن اتفاقات عجیب برای پارس جنوبی شد. در چنین شرایطی پارسی ها اوضاع وخیم تری نسبت به نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان دو تیم نفتی دیگر لیگ برتر دارند. مساله اصلی که پارس جنوبی را تحت تاثیر قرار داده بدهی های سرسام آور از گذشته و نبود پول برای هزینه های جاری باشگاه است. نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان اما چنین مشکلاتی ندارند.

**بدهی های پارس جنوبی چیست؟

مشکلی که اکنون گریبان پارس جنوبی را گرفته، یک درد قدیمی از سالیان گذشته است.شروع مشکلات مالی پارس جنوبی از نیم فصل لیگ هفدهم بود؛ رفته رفته با قطع حمایت های وزارت نفت از پارس جنوبی جم مسئولان این باشگاه برای پیگیری امور تیم مجبور به نسیه کار کردن با جاهای مختلف شدند و حالا کار به جایی رسیده که در شهرستان جم و شهرهای دیگر بدهی های بسیار زیادی دارند.

**ماجرای شکایت 4 میلیاردی اعضای سابق

از مجموع قراردادهای سال گذشته کادرفنی و بازیکنان پارس جنوبی 54 درصد باقی مانده بود. در لیگ هجدهم باشگاه پارس جنوبی به اعضای تیم 46 درصد پرداختی داشت و مابقی این مبلغ باقی مانده است. از آنجایی که به غیر از4 بازیکن و چند نفر از کادر فنی و اجرایی همه اعضای سال گذشته پارس جنوبی جدا شده اند، اکثریت آنها اقدام به شکایت کرده اند و بسیاری نیز احکام قطعی شکایت شان به کمیته تعیین وضعیت فدر اسیون فوتبال آمده است. شکایت افرادی مانند مهدی تارتار، ایمان سلیمی، محسن فروزان، حسین پاشایی، حسین معمار، محمد ستاری و ... که توانسته اند باشگاه را محکوم کنند. نکته قابل توجه این است که تاکنون بدهی های تایید شده به بازیکنان و مربیان سابقی که شکایت کرده اند در حدود 4 میلیارد تومان برای باشگاه پارس جنوبی است. این رقم اما قطعی نیست وبا توجه برخی شکایت کرده و هنوز حکم شان نیامده و برخی هنوز شکایت نکرده اند، بی تردید در آینده افزایش هم پیدا می کند. همین بدهی های سنگین به بازیکنان و مربیان سابق باعث شده تا فدراسیون فوتبال حکم به بسته شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه بدهد. به عبارت بهتر پارسی ها هیچ بازیکنی نمی توانند در نیم فصل به جمع نفرات شان اضافه کنند و به تقویت تیم خود بپردازند.

**بسته شدن حساب باشگاه

باشگاه پارس جنوبی علاوه بر بدهی به اعضای سابق خود بدهی های میلیاردی زیادی از گذشته به اماکن خدماتی و جاهایی که فکرش را نمی کنید دارد. از آژانس های هواپیمایی و هتل ها گرفته تا سوپرمارکت ها و داروخانه ها. از این رو برخی از این طلبکاران که ارقام بالایی هم طلبکار هستند اقدام به شکایت از باشگاه پارس جنوبی به قوه قضاییه کرده اند. مساله ای باعث شده تا حساب باشگاه پارس جنوبی بسته شود، شکایت یکی از آژانس های هواپیمایی است که رقمی در حدود 700 میلیون تومان بابت خرید بلیت هواپیما برای اعضای پارس جنوبی از سال گذشته طلبکار است. این آژانس هواپیمایی که در تهران است، از باشگاه به قوه قضاییه شکایت کرده و به همین خاطر حساب باشگاه مسدود شده است.

**مجموع بدهی‌ها به بیرون از تیم

علاوه بر بدهی به آژانس هواپیمایی که در بالا به آن اشاره شد، یکی از سنگین ترین بدهی های باشگاه به مجموعه فرهنگی ورزشی یزدان واقع در جنت آباد تهران است. این مجموعه که سال گذشته از پارسی ها پذیرایی می کرد تا این تیم بتواند در تهران تمریناتش را دنبال کند، رقمی در حدود یک میلیارد تومان طلب کار است. همچنین برخی دیگر از آژانس های هواپیمایی و هتل ها که سال گذشته پذیرایی پارس جنوبی بودند هم طلب های چند میلیونی دارند. پارس جنوبی به اکثر سوپرمارکت های شهرستان جم هم بدهکار است. کار به جایی رسیده که هیچ کدام از سوپرمارکت های جم به تیم آب معدنی نمی فروشند . بدهی به داروخانه ها بابت خرید دارو و بدهی به مراکز درمانی بابت فیزیوتراپی و کارهایی از این قبیل و همچنین رستوران های شهر جم را هم به این بدهی ها اضافه کنید که مجموعه رقمی در حدود 3 میلیارد تومان می شود.

**بدهی های مربوط به لیگ نوزدهم

از ابتدای لیگ نوزدهم مسئولان باشگاه پارس جنوبی در پرداخت هزینه های جاری مشکل دارند. پارس جنوبی امسال برای گذراندن امور روزمره خود قراردادهای متعددی را امضا رساند که تاکنون نتوانسته پول بسیاری از آنها را بپردازد. نمونه آشکار این مسائل بدهی 500 میلیون تومانی به آل اشپورت است که البسه تیم های بزرگسالان و پایه پارس جنوبی را تامین کرده است. از این گذشته هنوز مبلغ هتل پارس در اردوی سرعین اردبیل در ابتدای فصل و برخی دیگر از اردوها پرداخت نشده است. حتی کار به جایی رسیده که هزینه غذا و اسکان داورانی که برای قضاوت به جم می روند هم نسیه پرداخت می شود.

مساله مهم دیگری که در باشگاه پارس جنوبی وجود دارد پرداخت بسیاری از هزینه های تیم از ابتدای فصل توسط سرپرست تیم بوده است. ایوب چراغی در بسیاری از سفرهای تیم به شهرهای مختلف از هزینه شخصی خود برای  تیم خرج کرده است. به عنوان نمونه هزینه دو سفر گزینه تیم به مشهد و بوشهر برای بازی با شهرخودرو و شاهین را چراغی از هزینه شخصی پرداخت کرد و حالا او در حدود 180 میلیون تومان از باشگاه طلبکار است. چراغی که همین حالا برای دریافت پول خودش هم با مشکلات زیادی مواجه است، از این پس دیگر حاضر به هزینه کردن برای پارس جنوبی نیست و به نظر می رسد باشگاه با مشکلات بیشتری نیز مواجه شود.

در این شرایط کار کادرفنی برای تمرکز روی بازیهای لیگ برتر سخت شده است. اعضای تیم پارس جنوبی هر هفته استرس آن را دارند که بازی بعدی را نتوانند انجام بدهند و همین حالا نیز مشخص نیست که دیدار بعدی این تیم مقابل فولاد انجام می شود یا نه. به این دلیل که اعضای تیم پارس جنوبی هزینه سفر به اهواز را تا این لحظه ندارند.

**نیاز به 17 میلیارد برای سرپا ماندن

با همه مسائلی که گفته شد، پارس جنوبی رقمی در حدود 7 میلیارد بابت سال های گذشته به جاهای مختلف بدهکار است و با پرداخت این پول حساب باشگاه و همچنین پنجره نقل و انتقالاتی تیم باز می شود. از سوی دیگر باشگاه برای اینکه بتواند فعلا امور جاری باشگاه را پیش ببرد هم حدود 3 میلیارد تومان نیاز دارد. همچنین با توجه به باقی ماندن 70  درصد از قرارداد بازیکنان و مربیان و کادراجرایی و پزشکی از امسال حدود 7 میلیارد تومان دیگر برای این منظور نیاز است. به عبارتی می توان گفت پارس جنوبی برای اینکه بتواند به حیات خود در فوتبال ایران ادامه دهد نیاز به مبلغی در حدود 17 میلیارد تومان دارد که پرداخت چنین پولی از سوی منطقه ویژه اقتصادی پارس با توجه به محدودیت های موجود از سوی وزارت نفت کار بسیار دشواری است.

**پارس جنوبی محکوم به نابودی است؟!

در چنین شرایطی به نظر می رسد دوران پارس جنوبی در فوتبال ایران خیلی زودتر از آنچه تصور کنید به پایان برسد. تیمی که روزبه روز به سرنوشت نفت تهران نزدیک تر می شود و انگار هیچ اراده ای در استان بوشهر و شهرستان جم و از همه مهم تر وزارت نفت برای حل مشکلات این تیم و رسیدن به دوران خوب وجود ندارد. مساله ای که پارس جنوبی با هواداران محجوبش را به به سمت نابودی سوق و زنبورهای جنوب ایران را در یک بن بست قرار می دهد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4m5bo5

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



خطیبی: موقعیت‌های ما بیشتر از پارس جنوبی بود