تاریخ انتشار: 1398/10/10 21:48
کد خبر: 76216

تحلیل| چه شد که پرسپولیس قهرمان نیم فصل شد؟

شاید یک‌ماه پیش بعد از رقم خوردن چهارمین شکست فصل پرسپولیس برابر نفت مسجد‌سلیمان هیچکس حتی تصورش را هم نمی‌کرد سرخپوشان عنوان تشریفاتی، اما معنادار قهرمانی نیم‌فصل را به‌دست بیاورند، اما این اتفاق رخ داد.
تحلیل| چه شد که پرسپولیس قهرمان نیم فصل شد؟

و به نقل از همشهری  با شکست سنگین سپاهان برابر نفت آبادان، پرسپولیس نه‌تنها با 34امتیاز و3پوئن اختلاف نسبت به تیم دوم جدول صدرنشین نیم‌فصل شد، بلکه عنوان بهترین خط دفاعی را هم به‌خودش اختصاص داد. تازه صدرنشینی سرخ‌ها در حالی است که نیم‌فصل به اضافه یک هفته از مسابقات لیگ نوزدهم گذشته و در حقیقت هفته شانزدهم نیز انجام شده است. در هفته شانزدهم سپاهان و استقلال به‌عنوان اصلی‌ترین رقبای پرسپولیس 2بازی آسان خانگی برابر شاهین بوشهر و ماشین‌سازی تبریز برگزار کردند، درحالی‌که پرسپولیس یکی از دیدارهای بیرون از خانه‌اش را برابر پارس‌جنوبی جم از سر گذراند. همه اینها نشان می‌دهد دستاورد کنونی این تیم چقدر حائزاهمیت است؛ اما به‌راستی چطور تیمی که کادرفنی‌اش را هم عوض کرده بود، با وجود تحمل 4شکست چنین قهرمانی مقتدرانه‌ای را در نیم‌فصل تجربه کرد؟ برای فهم این موضوع بد نیست دو فلسفه از دو مربی محبوب فوتبال را با هم مرور کنیم.

 

دنیزلی: پایان تورنمنت مهم‌تر است

مصطفی دنیزلی چند دوره در فوتبال ایران کار کرده و همین فرصت خوبی بوده تا با دیدگاه‌هایش آشناتر شویم. او که قبل از دوره کهولت فعلی یک مربی جذاب و خوش‌فکر به شمار می‌آمد، یک عبارت مهم داشت که از آن به‌عنوان فلسفه فوتبالش یاد می‌‎‌کرد. دنیزلی همیشه می‌گفت: «شروع یک بازی شاید مهم باشد، اما پایان آن مهم‌تر است. همینطور آغاز یک تورنمنت اهمیت دارد، اما باز پایان آن مهم‌تر است.» شاید با همین فلسفه بود که آقا مصطفی استاد کام‌بک زدن و تبدیل شکست به پیروزی لقب گرفت. داربی 74تهران با هت‌تریک ایمون زاید بهترین مثال در این مورد است. نگاه دنیزلی به مسابقات هر فصل هم همینطور بود. او زمانی که در لیگ ششم هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت، ابتدا به شکل چشمگیری از رقبا عقب افتاد، اما در مقطع پایانی فصل نه‌تنها آن فاصله 12امتیازی مشهور با استقلال را جبران کرد، بلکه چیزی نمانده بود ناباورانه تیمش را قهرمان کند. حالا هم کالدرون همان راه را می‌رود. او تیمی که هفته ششم با شکست در نیمی از مسابقاتش در رتبه هفتم جدول قرار داشت را در پایان هفته شانزدهم با 3امتیاز اختلاف صدرنشین کرده است؛ این یعنی مبارزه هدفمند، یعنی فلسفه.

 

فرگوسن: بازی‌های کوچک هم 3امتیاز دارند

بسیاری از مفسران عقیده دارند یکی از دلایل موفقیت حیرت‌انگیز و طولانی‌مدت الکس فرگوسن در منچستریونایتد این بود که او ارزش کسب پیروزی در مسابقات کوچک‌تر را به خوبی می‌دانست. زیاد پیش می‌آمد که تیم سر الکس در مسابقات بزرگ بازنده شود، اما در پایان همان فصل باز هم جام قهرمانی روی دست شاگردان او بالا می‌رفت. خودش بارها جملاتی شبیه این به زبان آورد: «اشتباه مردم این است که فکر می‌کنند بازی با چلسی یا آرسنال 6امتیاز دارد و پیروزی برابر رقبای کوچک 2امتیاز. درحالی‌که همه بازی‌ها 3امتیازی هستند. این یک واقعیت ساده است، اما اهمیت خیلی زیادی دارد.» و حالا داستان گابریل کالدرون است؛ مردی که تیمش به تراکتور، سپاهان و شهرخودرو باخت، اما با خلق یک رکورد عجیب و معدل امتیازگیری «2.12» قهرمان نیم‌فصل شد. پرسپولیس کالدرون همه تیم‌هایی را که باید می‌برد برد و امتیاز مفت از دست نداد. شاید تنها غفلت سرخپوشان، پنالتی از کف رفته دقیقه 90 برابر ماشین‌سازی بود که اگر به ثمر می‌نشست، حالا اختلاف این تیم را با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش به عدد عجیب 5می‌رساند. بله؛ حق با فرگوسن بود: «این یک واقعیت ساده است، اما اهمیت خیلی زیادی دارد.»

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4p8awo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


عیسی آل کثیر به پرسپولیس علاقه نشان داد

پرسپولیس تنها خواهان رسمی ستاره نفت آبادان
بازیکنان و سرمربی نفت فروشی نیستند