تاریخ انتشار: 1398/11/17 14:43
کد خبر: 71888

برنامه استقلال برای دربی/ تخریب و بازیسازی با ریگی و کریمی، گلزنی با قائدی و مطهری

فرهاد مجیدی نیک می‌داند که پیروزی در این میدان تا چه اندازه بر مربیگری‌اش اعتبار خواهد بخشید.
برنامه استقلال برای دربی/ تخریب و بازیسازی با ریگی و کریمی، گلزنی با قائدی و مطهری

 دربی ۹۲ بی‌شک اگر با برد استقلال همراه باشد، جایگاه فرهاد را در این پست تثبیت خواهد کرد. مجیدی برای رسیدن به چنین موهبت بزرگی یقیناً باید با تفکری مناسب گام به این میدان بگذارد تا به آنچه خواست خودش و هواداران است دست یابد. فرهاد باید در انتخاب روش بازی و تعویض‌ها عملکرد بی‌نقصی داشته باشد وگرنه آن نتیجه‌ای که مدنظر دارد هرگز رقم نخواهد خورد و چه‌بسا نتیجه شوک‌برانگیزی رقم بخورد.

بازی با روش ۲-۵-۳ قطعی است 

سرمربی استقلال قطعاً با روش بازی‌های قبل به میدان خواهد رفت. او در غیاب دیاباته باز هم ترجیح خواهد داد با دو مهاجم تیمش را چیدمان کند. زوج قائدی، مطهری در خط آتش قرار می‌گیرند و در خط میانی از مردانی همچون ریگی، کریمی، میلیچ، غفوری و یکی از میان دشتی و رضاوند بهره خواهد گرفت. این ترکیب تا زمانی دست‌نخورده باقی می‌ماند که مجیدی قصد تغییر در خط دفاع را نداشته باشد. چنانچه عارف غلامی برای این بازی در تفکرات سرمربی استقلال باشد احتمالاً او می‌تواند روی بازی کردن چشمی در خط میانی هم حساب کند که در این شرایط شانس این بازیکن بیش از دشتی و رضاوند خواهد بود. با توجه به غیبت‌های مکرر غلامی در هفته‌های اخیر اما بعید است مجیدی دست به ترکیب خط دفاع بزند و به‌احتمال فراوان با همان سه‌ضلعی دانشگر، چشمی و طاهرخانی گام به این بازی خواهد گذاشت. در چارچوب دروازه هم که تکلیف روشن‌تر از هرجای دیگری است و حسینی یک دربی دیگر را نیز تجربه خواهد کرد.

خط دفاع تنها امید پرسپولیس! 

همین که پرسپولیسی‌ها درباره خط میانی و خط حمله و حتی دروازه‌بان استقلال حرفی به میان نمی‌آورند خود دلیلی است بر برتری آبی‌ها در این پست‌ها؛ به‌واقع استدلال‌های درستی هم هست. استقلال اکنون از یک خط میانی آرمانی و خط آتشی پرحرارت سود می‌برد که همه تیم‌ها را از دم تیغ خود گذرانده‌‌اند اما ماجرا در خط دفاع قدری متفاوت‌تر است. شاید یکی از دلایلی که موجب شده هشتمین خط دفاع لیگ نتواند مانند دیگر خطوط پرجاذبه و بی‌نقص باشد حضور ۳ بازیکن مرکزی باشد؛ تاکتیکی که بسیاری از مربیان جهان آن را منسوخ می‌دانند. البته همین حالا در کالچو این روش بازی می‌شود اما به‌طور کلی ذهنیت‌های مطلوبی روی این تاکتیک وجود ندارد و استقلال هم نتوانسته به‌خوبی با این روش خودش را هماهنگ کند. با این حال وضعیت استقلال در خط دفاع آنقدر هم فاجعه نیست که این روز‌ها سر زبان‌ها افتاده. استقلال می‌تواند با قدری هماهنگی ذهنی با همین روش بیشتر گلیم خودش را در این بازی از آب بیرون بکشد.

نقش کلیدی کریمی و ریگی 

سرمربی استقلال برای عبور از خوان دربی عمیقاً وابسته به درخشش دو بازیکنی است که این روزها در خط میانی‌اش می‌درخشند. دیدیم که وقتی ریگی در بازی با نفت مسجدسلیمان یک نیمه نیمکت‌نشین بود چه وضعیتی به‌وجود آمد و دیدیم که وقتی او در نیمه دوم به کار گرفته شد، استقلال تا چه اندازه تغییر کرد. دست زدن به زوج ریگی و کریمی حتی ممکن است منجر به باخت استقلال شود اما فرهاد هرگز چنین خطایی را مرتکب نخواهد شد و تمام امید‌هایش برای خنثی‌سازی حملات پرسپولیس و موقعیت‌سازی‌های بی‌وقفه را به ساق‌های این دو بازیکن گره زده است. پاس‌های طلایی کریمی به کناره‌ها بخصوص جایی که قائدی قرار دارد کلید موفقیت در این میدان خواهد بود. ریگی هم می‌تواند با پاس‌های در عمق و نفوذ‌های بی‌وقفه‌اش در ضدحملات عصای دست استقلال در خط حمله باشد. آنها دو مأمور بزرگ استقلال در دربی خواهند بود.

تغییر سبک بازی وریا و میلیچ؛ سانترها کوتاه می‌شود؟ 

با غیبت دیاباته این سؤال در ذهن نقش بسته که آیا وریا در این بازی باز هم با سانتر‌هایش برای مهاجمان موقعیت‌سازی خواهد کرد؟ وریا به‌لحاظ فنی بازیکن متنوعی است و می‌تواند با شیوه‌ای دیگر نیز در خدمت استقلال باشد. او که خود روی ضربات ایستگاهی امید اول گلزنی استقلال محسوب می‌شود احتمالاً با کوتاه شدن میانگین قدی مهاجمان در غیاب شیخ رو به پاس‌های کوتاه‌تر و حتی زمینی خواهد آورد و بعید هم هست مجیدی چیزی جز این از کاپیتانش بخواهد. احتمالاً در جناح چپ نیز همین تحولات رخ خواهد داد و میلیچ هم سبک بازی‌اش را متحول خواهد کرد. البته این شیوه بازی قاعده‌ای نیست که بگوییم تحت هر شرایطی رعایت شود. در جریان بازی احتمالاً اتفاقاتی خواهد افتاد که شاهد سانتر‌های بلند هم خواهیم بود اما قطعاً استقلال با پیش‌زمینه فکری کوتاه‌تر کردن سانتر‌ها گام به این میدان خواهد گذاشت.

تاکتیک فریب با غیبت دیاباته 

زوج مطهری-قائدی در غیاب دیاباته استقلال را به تیمی سریع‌تر بدل خواهد کرد. گرچه پرسپولیس هم با برخورداری از امیری و ترابی همین وضعیت را تجربه می‌کند اما شاید با توجه به حضور قائدی سرعت بازی استقلال بیشتر هم باشد، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم مطهری نیز اصولاً بازیکن گریزپایی است که فرار از پشت مدافعان را عمیقاً دوست دارد. این زوج اگر در دربی عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند شاید فرهاد را ترغیب کنند در بازگشت دیاباته هم همچنان از آنها استفاده کند. به‌نوعی می‌توان اینطور به ماجرای خط آتش استقلال نگریست که غیبت دیاباته یک توفیق اجباری برای مجیدی است تا در خط حمله‌ تیمش که متکی به دیاباته است، زوج‌سازی جدیدی داشته باشد و فرصت را در اختیار بازیکنی همچون مطهری قرار دهد. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم فقدان دیاباته سازمان فکری حریف را هم برهم خواهد زد و آنها را با معماهای پیچیده‌ای در خصوص نوع بازی مهاجمان استقلال مواجه خواهد کرد.

نیمکتی که خالی نیست 

تعویض‌ها در این میدان نقشی کلیدی در موفقیت یا ناکامی یک تیم ایفا خواهد کرد. درباره استقلال این استدلال وجود دارد که از نیمکتی قوی برخوردار نیست اما حال و هوای دربی آنقدر متفاوت است که شاید یک مهدی عبدی (گلزن پرسپولیس در دربی نیم‌فصل اول) این‌بار از نیمکت استقلال بلند شود و پرسپولیسی‌ها را غافلگیر کند. دربی با جاذبه‌هایش برای هر بازیکنی انگیزه ایجاد خواهد کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4p86jd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


شکست نفت مسجدسلیمان مقابل بادران؛ رستگاری ربیعی در جنوب
اختصاصی| گزارش کامل بازی؛