تاریخ انتشار: 1398/11/17 22:31
کد خبر: 71819

نکاتی بجا مانده از داربی پایتخت

دیدار سرخابی های پایتخت درحالی آغاز شد که هردو سرمربی اولین بار درکسوت سرمربی ،داربی تهران را تجربه می کردند.
نکاتی بجا مانده از داربی پایتخت

هردوتیم بازی را محتاطانه شروع کردند و کمتر میل به حمله حداقل در ۱۵، ۲۰دقیقه ابتدایی نیمه اول از خود نشان دادند.ازبازی درگیرانه و فیزیکی وخشن سالهای گذشته خبری نبود.کنترل و تسلط برمیانه زمین ،هدف هردو تیم بود،اما جرقه بازی با حرکت امیری ازچپ و ارسال توپ به  منطقه بین مدافعین و دروازبان استقلال،علیپور نتوانست استفاده کند،زده شد.

کم کم حرکات کناری وریا غفوری و عقب راندن امیری و بویژه انصاری ضعیف و‌کم رمق شروع شد.

در آن سوی قائدی ریز نقش،تکنیکی و سرعتی درفضای خالی پشت شیری و همچنین فضای بین کنعانی زادگان و شیری منتظر دریافت توپ بود تا حرکات تکنیکی پا به توپش را درعرض زمین به رخ قرمزهای پایتخت بکشد.

سرانجام استقلالی ها مزد بازی هوشمندانه غفوری از راست را گرفتند، آنها ازخطای انجام شده روی غفوری و ازیک شروع مجدد و یک رفت و برگشت توپ، در میان آشفتگی و سراسیمگی بازیکنان خط دفاعی ومیانی پرسپولیس ،ارسلان مطهری  شوت باقری که مسیر بیرون زمین را می پیمود، با منحرف کردن مسیر توپ، دروازه سرخ پوشان را باز کرد،تا آبی پوشان  به گل نخست خود دست یابند.

استقلالی ها پس از گل نخست خود روی کارهای فردی قائدی که خط دفاعی پرسپولیس را آزار داده بود،مجددا دروازه بیرانوند را هدف قرار دادند که شوت کم جان قائدی ره به جایی نبرد.

پس از آن پرسپولیس نبض بازی را در دست گرفت،تغییر جای مداوم ترابی و امیری و دوندگی های نورالهی و فشار سنگین اوساگوانا روی خط دفاعی استقلال،سرانجام باعث شد که علیپور روی پاس دیدنی اوساگوانا در تیر دوم و دورتر از غفوری با یک بغل پای ساده گل تساوی بخش پرسپولیس را بثمر رساند،تا همه چیز از نو آغاز شود.

در ادامه نیمه اول حرکت عالی درعرض قائدی و تعلل کنعانی زادگان‌ در پرس این بازیکن سرعتی،باعث شد که قائدی با شوتی سرکش دروازه پرسپولیس را هدف قرار دهد،اما سوپر واکنش بیرانوند باعث شد که توپ راهی کرنر شود تا در ادامه بازی متعادل و پایاپای تیم با تساوی یک-یک،بازیکنان  راهی رختکن شوند.

نیمه دوم را استقلال نسبتا بهتر شروع کرد،و بازهم اشتباهات سریالی بازیکنان پرسپولیس در مهار قائدی سبب شد که این بازیکن ریزنقش و تکنیکی از کمندکامیابی نیا که درجای اشتباه قرار گرفته بود و جایگیری نامناسب و بویژه تکل بدموقع شیری و عدم پوشش کنعانی زادگان و هوش و پاس آموزشی و بی نقص این بازیکن بوشهری در تیردوم را مجددا مطهری که ازعقب می آمد ، گل دوم خود و‌تیمش را وارد دروازه پرسپولیس کند.هوش بالای مطهری و قرار گرفتن در مناطق استاندارد محوطه جریمه حریف و ازجهتی عدم آگاهی محیطی انصاری دراین گل نقش عمده ای داشت.هرچه مطهری و قائدی دراین دیدار خوب بودند،انصاری بشدت ضعیف بود و پس ازآن گل محمدی که بازیخوانی خوبی از این دیدار داشت،نادری و بشار رسن را بجای انصاری و کامیابی نیا وارد زمین کرد و بدین ترتیب پرسپولیس به حرکت درآمد.

نادری برخلاف انصاری یک درمقابل یک را بخوبی رد می کرد و سپس فضای بیشتری را مقابلش می دید و بدین ترتیب امیری نیز آزاد شد‌.بشار که یک مهره هجومی است بازی پابه توپ خوبی دارد و در دادن پاس های کوتاه و تو‌در تخصص دارد.

استقلال پس از بثمر رساندن گل دوم با فشار بازیکنان پرسپولیس و حوصله ای که به خرج می دادند،به عفب نشست.با بیرون کشیدن قائدی ،مدافعین پرسپولیس نفس راحتی کشیدن و کنعانی زادگان به خط میانی چسبید.سرانجام گل محمدی استوکس، آخرین تیر درترکش خود را وارد بازی کرد تا حلقه محاصره تنگ وتنگ تر شود.ازطرفی استقلالی ها نیز درچند نوبت دست به ضدحمله زدند،اما به دلیل کم تعداد بودن بازیکنانشان، ره به جایی نبردند.

گل محمدی به هردو مدافع کناری خود اجازه شرکت درکارهای تهاجمی را داده بود و مجیدی به مدافعین کناری اش بیشتر وظایف دفاعی را متذکر میشد.

سرانجام بشار که از نیم فضای سمت چپ استقلال حرکت کرده بود و سپس توپ را برای استوکس که درمنطقه خالی سمت راست استقلال ودرغیاب غفوری،ارسال کرد،ضربه نه چندان محکم استوکس را حسینی نصف ونیمه دفع کرد و آنگاه بشاری که خود پاس اول را ارسال کرده بود،با قرار گرفتن درجای مناسب ،روی یک ریباند و بشکلی چیپ،گل تساوی بخش پرسپولیس را بثمر رساند.در تمامی مراحل گل دوم پرسپولیس ،بازیکنان  دفاعی استقلال فقط نظاره گر بازی بودند.

بیرون کشیدن قائدی سبب شد که کنعانی زادگان و شیری رها شوند تا درکارهای تهاجمی پرسپولیس شرکت کنند.

حتی اگر قائدی خسته هم شده بود،اگر درزمین می ماند،شاید حکایت این بازی طور دیگری رقم می خورد.

هرچه تعویض های گل محمدی جواب داد،تعویض  مجیدی چنگی به دل نزد.

مجیدی بی تجربه هرگز برای خنثی کردن تعویض های گل محمدی برنامه ای نداشت.

مجیدی مربی جوانی است که آینده درخشانی در عرصه مربیگری خواهد داشت

و قطعا این بازی درس بزرگی به او داد، که فوتبال فقط گلزدن نیست،بلکه هنر مربی  کنترل واداره منطقی و بابرنامه بازی ، ایجاد ساختار و سازماندهی دفاعی منسجم و منظم، و همچنین بازیخوانی حین بازی است که نقشی کلیدی در فوتبال مدرن دارد.

بالاخره هواداران هردو تیم و کلیه علاقه مندان فوتبال کشورمان،دیدار زیبا ،جذاب و پرگلی را مشاهده کردند و مهمتر از همه، از حواشی خسته کننده و همیشگی و نیز کمتر خبری بود.

 

امین یزدانی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vdlwn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


جدال سرخابی ها؛دوئلی جذاب برای دربی اولی ها