تاریخ انتشار: 1398/11/19 00:06
یادداشتی از علی مسعودی
کد خبر: 71727

اختصاصی/چند اشتباه مجیدی که برد را با تساوی عوض کرد

وقتی مدافعان پرسپولیس از "خیمه" قائدی راحت شدند!
اختصاصی/چند اشتباه مجیدی که برد را با تساوی عوض کرد

فرهاد مجیدی در اولین دربی خود به عنوان سرمربی، می رفت که یک پیروزی شیرین را دشت کند ولی او با چند اشتباه، بازی را به حریف داد تا به تساوی رضایت دهد. کاری که اگر مجیدی و دستیارنش خوب عمل کرده بودند، گل تساوی را دریافت نمی کردند و برنده میدان می شدند. 

 اولین اشتباه مجیدی این بود که بهترین بازیکن زمین (مهدی قائدی) را بیرون کشید تا مدافعان پرسپولیس نفس راحتی بکشند و به راحتی خط دفاعی را، رها کرده و آزادانه به سمت دروازه استقلال نزدیک تر شوند. تا قبل از خروج قائدی از زمین مدافعان پرسپولیس، بخصوص جلال حسینی و کنعانی زادگان چندان جرات نزدیک شدن به دروازه استقلال را نداشتند، به این دلیل که هر وقت مهاجم آبی ها پا به توپ می شد، به راحتی هر کاری می خواست، انجام می داد که در چند نوبت هم مدافعان قرمزها را دور زد و خطرناک ظاهر شد تا مهره تاثیرگذار دربی باشد. روی گل دوم هم که هنرنمایی قائدی را همه دیدند و نیازی به توضیح ندارد! البته مجیدی علت تعویض قائدی را خستگی او اعلام کرد که بیشتر توجیه بود، چون بازیکن پا به توپی مثل قائدی حتی اگر در زمین راه هم برود همیشه خطرناک خواهد بود. کاری که تیم های بزرگی مثل بارسلونا و یوونتوس انجام می دهند و هیچ وقت رونالدو و مسی را در چنین  شرایطی تعویض نمی کنند.

photo_2020-01-14_15-57-27

اشتباه دوم مجیدی عدم دو تعویض دیگر تیمش بود که او می توانست با انجام این تعویض ها وقت بازی را بکشد و سرعت بازی حریف را بگیرد. معمولا وقتی تیمی تحت فشار قرار می گیرد، تنها راه خارج شدن از این فشار یا تعویض کردن است یا اینکه فوتبال تاخیری (بازی غیر فرپلی، به مصدومیت زدن بازیکنان و خوابیدن روی زمین و حتی بازی خشن و....) که خیلی از تیم ها برای نتیجه گرفتن انجام می دهند و نتیجه هم می گیرند. در بازی اخیر، فرهاد مجیدی و تیمش این کار را هم نکردند تا بازی طبق خواسته حریف پیش برود! گرچه مجیدی در این رابطه هم باز توجیه برای خودش داشت که آن هم نداشتن بازیکن روی نیمکت بود، این در حالی است که استقلال حداقل بازیکن برای اتلاف وقت روی نیمکت داشت و نفراتی مثل تبریزی، دشتی و حتی نیکولای بودروف مدافع خارجی این تیم می توانستند، با ورود به زمین باعث کنترل مسابقه در دقایق  پایانی شوند. شاید هم مجیدی این کار را نکرد تا عملا بگوید رو نیمکت بازیکنی در حد تعویضی هم نداشت که قطعا قابل پذیرش  نیست چون احتمالا مجیدی یادش نیست داربی رفت بازیکن گمنامی مثل مهدی عبدی به زمین آمد و توانست گره بازی را باز کند و گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر برساند. بازیکنی که یحیی گل محمدی در بازی برگشت او را در لیست 18 نفره تیمش هم قرار نداد و روی سکوها فرستاد!

download

اشتباه سوم مجیدی و تیمش این بود که آنها بیش از حد به بازی جوانمردانه روی آوردند در  حالی که تیم های بزرگ دنیا نیز وقتی نیاز به حفظ نتیجه دارند، دست به هر کارهای غیره فوتبالی می زنند تا گل نخورند. از جمله وقت کشی و روی اعصاب تیم حریف رفتن که مجیدی و یارانش بلد نبودند، و یا رو به بازی خشن و اعصاب خراب کن آوردن و.... به هر حال شاید اگر استقلالی ها این چند فاکتور را در دستور کار خودشان قرار می دادند، الان برنده دربی بودند و روی ابرها سیر می کردند. ناگفته نماند در این رابطه می شود به کارت زردهای مسابقه اشاره کرد که آمار نشان می دهد، استقلال بیش از حد فوتبال (اتو کشیده) را آن هم بعد از گل دوم انجام داده در حالی که می توانستند با چند خطای فنی همراه با کارت زرد را نیز به نمایش بگذارند تا هم بازی حریف را خراب کنند و هم باعث به هم ریختن اعصاب تیم گل محمدی شوند. کاری که معولا تیم اتلتیکو مادرید، سیمئونه انجام می دهد و الگویی برای تیم های بزرگ محسوب می شود. هر چند در لیگ ایران هم خیلی از تیم ها از این تاکتیک ها استفاده می کنند و نتیجه هم می گیرند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48j6xn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مجیدی: قائدی خسته بود و تعویضش کردم / دست مربی بسته است